Bieži vien mēs vadītājiem sakām, ka vadības panākuma formulai ir trīs galvenie elementi: profesionālā kompetence, pašapziņa un labi līdzsvarota vērtību skala. No šiem trim ilgtermiņā svarīgākie ir tieši vērtības un pašapziņa. Reizēm klienti tam piekrīt, taču tomēr nesaprot, ko tas nozīme ikdienas darbā. Kad vadītājiem vērtību trūkst, mēs dzirdam no padotajiem šādus apgalvojumus:
- Valdes priekšsēdētājs vairākkārtīgi mēģina potenciālo darbinieku iebiedēt ar ļoti netaktisku darba pārrunu risināšanas veidu.
- Starp vadītājiem un starp vadītājiem un padotajiem komunikācija ir ļoti slikta. Vadītāji savā starpā nekulturāli risina problēmas, nemitīgi meklējot vainīgos.
- Visas situācijas tiek publiski apspriestas, neņemot vērā elementārākās pieklājības normas.
- Šie apstākļi ir radījuši situāciju, kad darbinieki pēc iespējas biežāk slēpj no vadītājiem dažādus notikumus vai viedokļus.
- Vadītāji parasti nepateicas par darbu, kas attiecīgi nozīmē, ka darbinieki nejūtas novērtēti.
- Darba pārrunu pusvārdā pārtrauc telefona zvans, un iestādes vadītājs, neatvainojoties, uzsāk sarunu ar personu, kas tobrīd zvana.
Tā nav pasaka. To autoram konkrēti pateica kādā ļoti prestižā Latvijas iestādē, un šādi gadījumi diemžēl nav reti. Protams, dažreiz darbiniekiem ir pārāk subjektīvs viedoklis. Tāpēc, lai pareizi novērtētu vadītāju darbu un attieksmi, konsultanti izmanto dažādas novērtēšanas metodes. Taču darbinieku apmierinātības trūkums vienmēr ir balstīts uz reāliem faktiem un diemžēl ne tikai uz atalgojumu vien.
Vērtību efekts ir uzticība. Uzticības augļi ir inovācija, piesaistīšana, pozitīvais konflikts, kopējā mērķtiecība. Ilgtermiņā izcilas organizācijas un komandas ir tikai tādas, kurās vadītāji savā darbībā balstās uz labi sabalansētu vērtību skalu. Kāpēc tas nenotiek? Reizēm vadītāji aizmirst, ka ar pavēlēm un naudu vien ilgtermiņā lielus mērķus nav iespējams sasniegt. Vadītājiem ir nepieciešama organizācija un komanda, kas viņus var atbalstīt.
Kā liecina Harvard Business Review publicētās aptaujas dati, svarīgākie motivējoši faktori darbiniekiem ir sasniegumi, atzinība un darbs pats par sevi, atbildība, … atalgojums ieņem tikai septīto vietu! Un šādi rezultāti atkārtojas ne vienu reizi vien jebkurā pētījumā.
Vērtības ir ļoti aktuāls jautājums. Autors A.Havards, kurš ieradīsies Latvijā šā gada martā, savā grāmatā Virtuous Leadership apgalvo, ka vadība pēc būtības ir augstsirdība un pazemība. Šis abas attieksmes tiešām var veicināt vērtību ieaudzināšanu.



