Valsts budžets, sarkanās līnijas un Rīgas satiksme 

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš nule kā ir paziņojis, ka koalīcijas partijas, lai arī nav panākušas vienošanos par 2020. gada budžetu, tomēr ir gatavas kompromisam. Lai arī no K. Kariņa mutes tas izskanēja kā uzvara, tomēr faktiski tas nenozīmē neko.

Rūta Kesnere, DB komentāru nodaļas redaktore, 21.8.2019

Foto: no DB arhīva

Frāze «gatavas kompromisam» ir neko nepasakoša, it īpaši, ņemot vērā fonu, ka nekāda vienošanās jau nav panākta. Turklāt teju katrai no koalīcijas partnerēm ir savas sarkanās līnijas, kas saistītas ar priekšvēlēšanu solījumiem. Piemēram, JKP ir solījusi gan minimālās algas, gan neapliekamā minimuma paaugstināšanu līdz 500 eiro. Tā kā par to nekādas vienošanās nav panāktas un prognoze ir neiepriecinoša, JKP līderis Jānis Bordāns jau ir paziņojis, ka sarunas par nākamā gada budžetu vērtē kritiski. Jāatceras, ka dienaskārtībā ir arī skolotāju, policistu un mediķu algu paaugstināšana. Lai gan valdības koalīcijas nodokļu politikas attīstības komitejas darba grupa noslēgusi darbu pie izdevumu pārskatīšanas 2020. gada valsts budžetā, tādējādi rodot palielinājumu fiskālajai telpai par 93,7 miljoniem eiro, tomēr ministriju pieprasījumi ir mērāmi vairākos simtos miljonu eiro. Līdz ar to jau pašlaik skaidrs, ka visi visu nedabūs. Ar vienu izņēmumu – aizsardzībai tiks atvēlētie prasītie 2% no IKP.

Raksts turpinās pēc reklāmas

Vienas pašvaldības SIA nemākulīgā saimniekošana finansiāli skar visus valsts iedzīvotājus.

Taču pārējiem būs jāsamierinās ar atvēlēto mazumiņu. Labā ziņa gan ir tā, ka teju visās nozarēs gaidāms finansējuma pieaugums, taču tikpat skaidrs, ka tas būs nepietiekams. Tas izvirza jautājumu, ar ko būs vai nebūs gatavas samierināties valdības partijas. Riskēšu izteikt prognozi, ka JKP varētu būt gana nepiekāpīga par minimālās algas un neapliekamā minimuma palielināšanu. Tajā pašā laikā vairumam koalīcijas partiju pēc politiskās loģikas nav izdevīgi torpedēt pašreizējo valdību. Īpaši JKP gadījumā, kuras sarkanās līnijas ir visas opozīcijas partijas. Situāciju vēl ļaunāku padara tikko klajā nākušais fakts, ka, pēc Eiropas Savienības kritērijiem, Rīgas pašvaldības SIA Rīgas satiksme ir iekļaujama vispārējā valdības sektorā, tādējādi 2020. gada valsts budžeta fiskālā telpa saruks par 72 miljoniem eiro, ņemot vērā uzņēmuma parādus. Tā ir ļoti slikta ziņa visiem Latvijas nodokļu maksātājiem, jo vienas pašvaldības SIA nemākulīgā saimniekošana finansiāli skar visus valsts iedzīvotājus. Tas, protams, izvirza jautājumu, vai to nebija iespējams prognozēt ātrāk un, ja šis uzņēmums iekļaujams vispārējā valdības sektorā, vai nebija nepieciešama arī tā uzraudzība no valdības, ne tikai pašvaldības puses. Līdz šim no Rīgas satiksmes puses attiecībā uz lūgumu publiskot dažādas izdevumu pozīcijas bija noraidoša attieksme, to pamatojot ar komercnoslēpumu. Tagad, kad uzņēmums ir iekļauts valdības sektorā un atstājis negatīvu ietekmi uz visu valsts budžetu, šādiem aizbildinājumiem vairs nav pamata.

Tevi varētu interesēt

Eiropas Savienības ekonomiskajā dienaskārtībā visi skati ar satraukumu vērsti uz bloka ekonomisko...

Daugavpils reģionālajā slimnīcā līdz 1. septembrim apturēta plānveida operāciju veikšana,...

Rūpes par vecumdienām vairākums Latvijas iedzīvotāju vēl aizvien pārliek uz valsts pleciem....

Daudzviet Eiropā un ASV, un, protams, arī Latvijā sākušas sirot teorijas par...

Drukātās preses izdevēji un lasītāji ir palikti zem nopietna finansiāla sitiena, kas...

Nepalaid garām

Nākamajā gadā uzņēmējiem gaidāms ne viens vien izaicinājums, taču tajā pašā laikā...

Par čeku loterijas devumu ēnu ekonomikas apkarošanā un nodokļu ieņēmumu palielināšanā varēs...

Ekonomikas izaugsmes bremzēšanās ir vērojama, taču vismaz tuvāko gadu laikā tik dziļa...

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi saredz iespēju darbiniekiem strādāt attālināti, taču ļaut strādāt...

Novembra sākumā Rīgā, Ģertrūdes ielā atklāts salons BG Suits, kas piedāvā gan...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

No šīs sadaļas

No 20.augusta iedzīvotājiem, kas pārvietojas ar vilcienu, elektroniski apmaksātas pasažieru vilciena...

Jūlija sākumā sociālā platforma Instagram uzsāka eksperimentu, pie publicētajiem ierakstiem...

Lai gan nereti viesu vēlme pēc asākām izjūtām pārspēj vēlmi pēc komforta...

Latvijā dzīves līmenis pēdējos gados pastāvīgi pieaug. Lūk, pāris pierādījumu: pie mums sarūk...

Jaunākie «Olainfarm» finanšu dati norāda uz būtisku pārdošanas apjomu kritumu uzņēmuma mērķa...

Lai arī palielinot akcīzes nodokli degvielai, var šķist, ka valsts budžetā būs papildu ieņēmumi,...

Šogad beidzot var teikt, ka komercīpašumu tirgus atdzīvojas. Vairāki ilgi gaidīti projekti tiek...

Darbaspēka trūkums ir viena no aktuālākajām problēmām, ar ko saskaras visi uzņēmēji,...

Jaunā dzīvojamo telpu īres likuma nozīmīgākie mērķi ir līdzsvarot izīrētāju un īrnieku...

Konkurētspēja teju vienmēr sākas ar ikdienišķiem, šķietami «nelieliem» lēmumiem....