AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) turpinās sadarbību ar Spānijas uzņēmumu Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A. (CAF), ražojot vilcienus Austrumu tirgiem. Ražošana, visticamāk, tiks izvērsta citā valstī, bet Rīgā paliks tikai tukša RVR čaula, norāda RVR valdes priekšsēdētājs Valērijs Igaunis.
«Valdība izdarīja visu, lai šī vienošanās netiktu panākta. Ja būtu bijusi griba to panākt, tad tas ir pāris minūšu jautājums, lai parakstītu vienošanos, ka līgums tiek pagarināts uz dienu vai vairākām, kamēr tiek panākta vienošanās par grozījumiem. Šādas gribas nebija, jo jau pusnaktī bija sagatavots paziņojums medijiem, ka vienošanās nav panākta,» sacīja Igaunis.
Viņš piebilda, ka RVR vienošanās par sadarbību ar CAF netiek pārtraukta, Spānijas uzņēmums nodos RVR vilcienu ražošanas tehnoloģijas, investēs iekārtās, lai ražotu vilcienus Austrumu tirgum, tomēr ražošana, visticamāk, tikšot izvietota ārpus Latvijas. Pagaidām vēl esot pāragri teikt, kurā valstī šī ražotne varētu tikt izveidota.
«Ja Latvijai ražošana nebija vajadzīga, tad šeit paliks tikai tukša RVR čaula - juridiski reģistrēts uzņēmums bez darbiniekiem, bez ražotnes. Redzam, ka strādāt šeit nav iespējams,» piebilda Igaunis.
Kā ziņots, vienošanās starp AS Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas uzņēmumu CAF par jaunu vilcienu iegādi nav panākta. PV valde īsi pēc pusnakts informējusi Satiksmes ministriju (SM) par sarunu rezultātiem starp PV un Spānijas uzņēmumu CAF, kas vilcienus plānoja ražot arī sadarbībā ar RVR.
Tagad SM pieprasījusi detalizētu informāciju no PV un sīkāka informācija par notikušajām sarunām tikšot sniegta šodien plkst.11 preses konferencē.
SM pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi. Kā informējis PV, pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notika intensīvas sarunas un tajās tika panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta. Līdz ar to netika nodrošināta Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma pieejamība šim projektam pilnā apmērā, paziņojumā presei raksta SM.
SM pieprasījusi PV valdes detalizētu rakstisku skaidrojumu par sarunu gaitu un sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iespējamiem tiesiskajiem riskiem.
Satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību esošajā aktivitātē piešķirto ES fondu apguvē iesniegšanai tuvākajā Ministru kabineta sēdē.
Līguma grozījumi bija nepieciešami, jo Eiropas Komisija iepriekš brīdināja Latviju, ka, turpinot īstenot PV un CAF parakstīto jauno pasažieru vilcienu piegādes līgumu, valstij var pašai nākties maksāt 100 miljonus latu, kuri iepirkumā paredzēti kā ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums.
Pēc sarunu izgāšanās par jauno vilcienu iepirkumu tagad iespējami divi rīcības varianti - vai nu izsludināt jaunu konkursu vilcienu iegādei, vai arī šim nolūkam paredzētie Kohēzijas fonda līdzekļi jāpārdala citiem dzelzceļa infrastruktūras projektiem, piemēram, dzelzceļa elektrifikācijai, intervijā LNT raidījumam 900 sekundes atzina premjers Valdis Dombrovskis (V).
Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būs 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.