Vienošanās starp AS Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas uzņēmumu Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A. (CAF) par jaunu vilcienu iegādi nav panākta, informē Satiksmes ministrija (SM). Viena no neskaidrībām, kas varēja rasties uzņēmuma pārstāvjiem, strādājot Latvijā, iespējams, ir saistīta ar nesaprašanu, kurš īsti ir gala lēmuma pieņēmējs, atzina Ārvalstu investoru padomes izpilddirektors Ģirts Greiškalns.

(Papildināta no 6. rindkopas)

Par sarunu rezultātiem PV valde SM informējusi īsi pirms punsakts. Ministrija pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi. Kā informēja PV, pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notikušas intensīvas sarunas un tajās tika panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta. Līdz ar to netika nodrošināta ES līdzfinansējuma pieejamība šim projektam pilnā apmērā, norāda ministrija.

SM pieprasījusi PV valdes detalizētu rakstisku skaidrojumu par sarunu gaitu un sasniegtajiem rezultātiem, kā arī iespējamajiem tieskajiem riskiem. Tāpat satiksmes ministrs Aivis Ronis uzdevis sagatavot priekšlikumus par turpmāko rīcību esošajā aktivitātē piešķirto Eiropas Savienības fondu apguvē iesniegšanai tuvākajā Ministru Kabineta sēdē.

Db.lv jau vēstīja, ka 26.septembrī PV nodeva Spānijas uzņēmumam vēstuli, kurā precīzi formulēja piecus vilcienu iepirkuma līguma grozījumus punktus. CAF paziņoja, ka nav gatavs slēgt jaunu vilcienu iepirkuma līgumu, kā to piedāvāja Latvijas puse, bet gan veikt grozījumus jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā.

Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums tika paredzēts 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šā projekta realizācijai tika paredzēts 44 miljoni latu.

Viena no neskaidrībām, kas radās Spānijas kompānijai CAF pārstāvjiem, strādājot Latvijā ir saistīta ar nesaprašanu, kurš īsti ir gala lēmuma pieņēmējs, sarunā ar Latvijas Radio pieļāva Ārvalstu investoru padomes izpilddirektors Ģirts Greiškalns.

Vilcienu iepirkumu veica PV, kura akcionārs ir Satiksmes Ministrija, tajā pašā laikā pilnvarojumu parakstīt līgumu deva Ministru Kabinets, atgādināja Ģ. Greiškalns. Tāpat viņš norādīja, ka vairāki gadījumi liecinot – īsta skaidrība par lēmumu pieņemšanas vairākās jomās neesot. 

Viņš arī akcentēja, ka iepirkumi pirmskrīzes laikā veidoja apmēram 20% no iekšzemes kopprodukta (IKP). Krīzes laikā šis īpatsvars bijis mazāks, bet šobrīd, pēckrīzes periodā valsts veiks vairāk iepirkumus.

«Uzņēmumi cīnās, lai iegūtu šos pasūtījumus. Cīņa ir asa, kā rezultātā katrs cenšas aizstāvēt savas intereses, izmantojot pieejamos resursus – gan piesaistot nozaru asociācijas, gan spēlējot uz jūtām un iesaistot politiskās pārstāvniecības,» sacīja Ģ. Greiškalns.

Ģ. Greiškalns sarunā arī norādīja, ka ir grūti spriest, kāpēc netika panākta vienošanās starp PV un Spānijas kompāniju CAF. Līguma tapšanas laikā notikušas daudzas izmaiņas gan personālijās, gan pašā līgumā, tāpēc esot pāragri spriest, kuram būtu jāuzņemas atbildība par notikušo, secināja Ģ. Greiškalns.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra