Dienas Bizness

  • 28 otrdiena,
    februāris

    Skaidrīte, Justs, Skaidra

  • Eiro kalkulators

     EUR  LVL
  • Valūtu kursi

    GBP: 0.8528

    USD: 1.0587

Ražošana

Foto: LETA

Ceļu būvē nākamgad gaidāmi asi konflikti  8

Neziņa par pieejamajiem līdzekļiem ceļu būvei un rekonstrukcijai 2014. gadam draud ar dempingu un tiesvedībām nozares uzņēmumu starpā.

Nākamgad, kad tiks izsolīti pēdējie šī plānošanas perioda objekti, izdoma ar sūdzību iesniegšanu var izpausties tāpat kā 2009. gadā, prognozē valsts a/s Latvijas valsts ceļi (LVC) valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže. Tā kā par līdzekļiem pēc 2013. gada joprojām nav nekādas skaidrības, nākamgad var sākties dempings, atzīst biedrības Latvijas ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Zigmārs Brunavs. Konkurcence nopietni saasināsies, piekrīt DB aptaujāto būvfirmu pārstāvji, tostarp ceļu būves firmas Binders sabiedrisko attiecību speciāliste Vita Noriņa.

Nākamgad ceļu būvniecībai tiks novirzīti pēdējie zināmie ES fondu līdzekļi dažādos maršrutos, kas nozarei kopumā būs stipri par maz, tādēļ varētu pieaugt sūdzību skaits ar domu - varbūt izdodas uzvarēt, norāda I. Pāže. Tiesvedības šobrīd gan ir nedaudz samazinājušās, jo gan pagājušajā gadā, gan šogad ceļu būves tirgū ir pietiekams apjoms.

Turklāt tiem 30-40 uzņēmējiem, kas dažādos sastāvos šeit darbojas, parasti nav pretenziju. «Kaut arī uzņēmumi cits par citu mēdz skarbi izteikties, būvobjektos bieži redzam viņus kopā draudzīgi strādājām,» tā viņš. To, ka šobrīd darbu vēl pietiek, apliecina V. Noriņa. Tomēr lielākajam skaitam objektu, par ko firmai noslēgti līgumi, izpildes termiņš ir nākamā gada pirmā puse, un tas ir nepietiekams apjoms, lai turpmākajos gados apgrozījuma ziņā noturētos iepriekšējo gadu līmenī, tā viņa.

Iepriekš viena no konkurences metodēm bijusi ieriebt uzvarētājam, ņemot vērā nemitīgu cenu pieaugumu. Proti, IUB tiek apstrīdēts konkursa nolikums, un būvniecība tiek aizkavēta par pusgadu, bet būvdarbu cenas tikmēr aug. Konkursi tikuši apstrīdēti arī par tiem punktiem, pēc kuriem iepriekš veiksmīgi noritējuši, turklāt pats protestētājs ar šādu punktu noslēdzis vairākus līgumus, neizpratnē ir I. Pāže.

Cenas pēdējā pusgada laikā nav mainījušās, zina teikt Z. Brunavs, jo naftas produktu un bitumena cenām nav bijuši lieli lēcieni. Turpretī būvuzraudzības jomā cenas kritušās par 50%, norāda SIA Firma L4 ceļu un tiltu būvuzraudzības un konsultāciju nodaļas vadītājs Gvido Nordens, jo uzņēmēji ir neziņā par 2014.gadu, un konkursos piesakās pieci seši pretendenti. Nozare kopumā gan joprojām nav atkopusies no 2009. un 2010.gada zaudējumiem, savukārt pērnā gada rādītāji būs zināmi vien augustā, norāda Z. Brunavs. Firmas nu jau kādus divus trīs gadus strādā ar mīnusiem, zina teikt ceļu būves uzņēmuma Strabag vadītājs Māris Paiders.

Tikmēr bijušais satiksmes ministrs, Eiropas Parlamenta deputāts Roberts Zīle pauž aizdomas, ka joprojām ir vēlme pasargāt vietējās ceļu būves kompānijas no konkurentiem.

«Ja ar konkursa noteikumiem mēģina nelaist iekšā citu valstu kompānijas, tad neapgūstat naudu - kā pērn, un nedabūjat kvalitāti. Ja mūsu kompānijas nespēj paņemt visus pasūtījumus, uzturēt kvalitāti, bet cena ir augstāka nekā citur, tad tas diezin vai ir labi,» tā viņš.

Visu rakstu lasiet laikrakstā Dienas bizness.

Laikraksta abonentiem elektroniskā versija DB arhīvā.

Saistītie raksti

Reklāma