Pēdējā laikā braukšana ar automašīnu izmaksā aizvien dārgāk, jo naftas cenas pieaugums pasaulē šogad ievērojami paaugstinājis arī cenas Latvijas degvielas uzpildes stacijās, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Kaut arī vēsturiski augstākā cena vēl nav sasniegta, daudz līdz šai atzīmei vairs nav palicis. Patlaban starptautiskajā vidē notiekošais šajā gadā ir būtiski palielinājis naftas cenu, kas atspoguļojas arī degvielas izmaksās transportlīdzekļiem. Šajā gadā vien naftas cena ir augusi par 30%, un ģeopolitiskā situācija neļauj prognozēt būtisku kritumu tuvākajā laikā. Eksperti pieļauj jaunu, rekordaugstu degvielas cenu sasniegšanu.
Degvielas cenas šajā gadā ir palielinājušās strauji, bet, kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati, vēl nav sasniegts vēsturiski augstākais līmenis, tomēr esam tuvu tam, lai pārspētu rekordus. Gan degvielas tirgotāji, gan ekonomisti skaidro, ka pēdējā laika cenu tendences ietekmējis vairāku ģeopolitisku faktoru kopums, taču savu artavu devušas arī izmaiņas nodokļu politikā Latvijā.
«Degvielas cenu kāpums ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē pamatā saistīts ar ilglaicīgu degvielas produktu cenu pieaugumu biržā, kāds tik augstā līmenī pēdējoreiz bijis 2014. gada nogalē,» skaidro Circle K Degvielas kategorijas vadītājs Gatis Titovs. Situāciju biržā galvenokārt izraisīja maija sākumā ASV pieņemtais lēmums izstāties no Irānas kodollīguma. Līdz ar to ir atjaunotas sankcijas pret Irānas jēlnaftas eksportu un, naftas piedāvājumam pasaules tirgū samazinoties, cenas attiecīgi ir augušas. Tomēr pēc degvielas mazumtirdzniecības cenas pieauguma maijā, kas bija saistīts ar strauju degvielas biržas cenu pieaugumu, jūnijā iestājās «nervoza» cenu stabilitāte, situāciju tirgū raksturo Virši-A pārdošanas daļas vadītājs Arnis Andrianovs.
Jūnijā galvenie notikumi bija saistīti ar Naftas eksportētājvalstu organizāciju (OPEC), kā arī Krievijas un Saūda Arābijas paziņojumiem par naftas ieguves apjomiem, kas tirgū uzturēja zināmu sasprindzinājumu un atbalstīja cenu līmeni pēc maija kāpuma. Jūlijā, ritot vasaras sezonai, cenas turējās līdzīgos līmeņos kā iepriekšējos mēnešos. Jāatzīmē, ka patlaban Brent cena pēdējā laikā turas pie 75 dolāriem par barelu, bet ASV vieglās jēlnaftas cena – pie 70 dolāriem par barelu. Pašreizējais līmenis, lai arī augsts, ir zemāks nekā šajā gadā sasniegtā augstākā atzīme. Aizvadītā gada laikā zemākā Brent naftas cena bija 45,83 dolāri par barelu, bet šā gada augstāko cenu jeb 79,8 dolārus tā sasniedza 23. maijā, atminas Luminor ekonomists Pēteris Strautiņš. Tomēr viņš piebilst, ka, skatoties uz izmaiņām dažu pēdējo mēnešu laikā, tās ir īpaši krasas eiro izteiksmē. Ja 18. aprīlī eiro vēl maksāja 1,2374 dolārus, tad šobrīd kurss ir pie 1,17 dolāriem. Šogad zemākā Brent barela cena eiro izteiksmē bija 13. februārī, kad tā bija 50,77 eiro. Skatoties tieši uz benzīna cenām biržās, tās ir kāpušas vēl krasāk – no 1,3643 eiro par galonu 13. februārī līdz 1,7772 eiro vēl nesen. Ir pašsaprotami, ka degvielas cenas kāpums DUS nav proporcionāli tik liels, jo lielu daļu cenas veido akcīzes nodoklis, – no 1. janvāra tas benzīnam ir 47,6 centi par litru. Tā kā paša benzīna cenas un akcīzes nodokļa summu vēl apliek ar PVN, tad šī nemainīgā cenas komponente veido 57,6 centus jeb ~45% no šībrīža cenas. Dīzeļdegvielas akcīze ir 37,4 centi par litru, uzsver eksperts, piebilstot, ka degvielu cenas šogad ir augušas strauji, bet tās noteikti nav vēsturiski visdārgākās.
Visu rakstu Degvielas cenas jaunu rekordu gaidās lasiet trešdienas, 1.augusta laikrakstā Dienas Bizness!