Pārtika

Alus nozare bažīga par apjomīgu ražošanas izmaksu pieaugumu

Jānis Goldbergs, 22.11.2018

Foto: freeimages.com

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

Pievienot komentāru

Aizvadītajā karstajā vasarā alus tirdzniecība veikusies labi, tomēr akcīzes nodokļa celšana produktam un izejvielu cenu pieaugums nevieš optimismu nozarē, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Šā gada vasara nesusi arī nepatīkamu pārsteigumu – miežu raža neder iesalam – tas būs dārgāks. Latvijas aldari aicina politiķus nepieņemt pārsteidzīgus lēmumus, kas palielinātu alus ražošanas izmaksas.

«2018. gada martā alum akcīzes nodoklis tika paaugstināts par 50%. Pēdējo divu gadu laikā tas ir audzis par 60%, bet nākamā gada pavasarī pieaugs vēl par 9%. Karstā vasara ir nesusi ne tikai alus patēriņa pieaugumu, bet arī to, ka Latvijā un tuvējās kaimiņvalstīs mieži alus iesala ražošanai nav derīgi un izejmateriāla cena būs augstāka. Nozare cer uz jaunievēlētās Saeimas deputātu izpratni par alus ražošanas nozīmīgumu Latvijas tautsaimniecībā un sagaida, ka turpmāk netiks pieņemti sasteigti un nepārdomāti politiski lēmumi attiecībā uz nozari ietekmējošo likumdošanu,» Dienas Biznesam pauda Latvijas Alus darītāju savienības (LADS) izpilddirektors Pēteris Liniņš.

Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!

Viens no lielākajiem uzņēmumiem Latvijas alus nozarē AS Aldaris prognozē, ka nākamajā gadā nopietni izjutīs izejvielu, īpaši iesala, cenu kāpumu.

«Mūsu līdzšinējie aprēķini parāda, ka iesals veido 12,1% no kopējiem alus ražošanas izdevumiem. Sausās vasaras dēļ miežu raža ir bijusi maza daudzviet, tādēļ ir paredzams straujš iesala cenu kāpums – līdz pat 37%. Tas gaidāms gan Baltijas valstīs, gan citviet Eiropā,» Dienas Biznesam sacīja AS Aldaris valdes locekle Sigita Ozola.

«Mums ir ambiciozi izaugsmes plāni, tomēr nākamā gada peļņas prognozēs esam piesardzīgi. Aug ne tikai izejvielu cenas, bet arī iepakojuma materiālu cenas – PET par 6%, bet alumīnija par 13,8%. Gaidot 2019. gadu, uzņēmumā esam būtiski optimizējuši izmantojamos resursus, mērķtiecīgi investējuši ražošanas modernizācijā un energoefektivitātes uzlabošanā, kā arī uzņēmuma iekšējo procesu efektivitātes paaugstināšanā,» atklāja S. Ozola.

SIA Valmiermuižas alus iesala cenu prognozes ir vēl skarbākas. «Valmiermuižas alus saviem brūvējumiem no pirmās dienas miežu iesalu augsto kvalitātes prasību dēļ iepērk Vācijā. Alu brūvējot, sekojam alus tīrības likumam, tādēļ iesala kvalitātei ir izšķiroša nozīme. Mūsu piegādātājs Vācijā ir ģimenes uzņēmums ar vairāk nekā simts gadu pieredzi alus iesala darīšanā. Kvalitatīva alus miežu iesala cena ir augusi vidēji par 30%. Tāda tā saglabāsies līdz nākamajai miežu ražai,» tā Valmiermuižas alus darītavas saimnieks Aigars Ruņģis.

Viņš uzsvēra, ka līdzvērtīgs cenas pieaugums ir arī miežu iesalam, kuru uzņēmums pērk no LPKS Latraps iesalnīcas Staļģenē bezalkoholiskā iesala dzēriena Zelta Zirgs ražošanai.

Vismazāko iesala cenu kāpumu paredz Cēsu alus darītavā, tas arī ir tieši saistīts ar uzņēmuma piegādātājiem. «Uzņēmumā Cēsu alus ir stingri noteikta iepirkumu procedūra, un mēs katru gadu slēdzam apjoma līgumus, tādēļ paļaujamies, ka nepieciešamais miežu apjoms tiks piegādāts. Nākamgad sagaidāms iesala cenu pieaugums līdz 20%,» pauda Cēsu alus valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone, piebilstot, ka alus izejvielu izmaksu pieaugums ir tikai viens no faktoriem, kas var ietekmēt galaprodukta cenu tuvākajā nākotnē.

Visu rakstu Alus nozare bažīga par apjomīgu ražošanas izmaksu pieaugumu lasiet 22. novembra laikrakstā Dienas Bizness. Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!