Nodokļi

Atceļot griestus valsts nodevām īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā, sadārdzināsies lielo investīciju projekti

Māris Ķirsons, 02.12.2013

Jaunākais izdevums

Tā secina ne tikai nekustamo īpašumu tirgus dalībnieki, bet arī nodokļu eksperti. SIA BDO Tax pētījums liecina, ka tādējādi Latvijā valsts nodeva būs visaugstākā Baltijā. Valdība valsts nodevas griestu atcelšanu īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā saista ar papildu ienākumiem budžetā. Nākamgad tie plānoti 3,39 milj. eiro, bet 2015. gadā un turpmāk 3,84 milj. eiro.

Vairāki nekustamo īpašumu biznesā strādājošie bija pārsteigti par valdības kursa straujo maiņu. Proti, 24.09.2013. MK izdarīja grozījumus noteikumos par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, kas pašreizējos šīs nodevas maksimālos apmērus latu vietā no 2014. gada noteica eiro. Tomēr jau 29. oktobra valdības sēdē šie grozījumi tika anulēti un pieņemti citi, kuri paredz ne tikai augstāku valsts nodevas apmēru par reģistrāciju zemesgrāmatā vairākām īpašumu kategorijām, bet arī par 50% palielina paredzēto valsts nodevas apmēru tiem, kuri ar reģistrāciju zemesgrāmatā kavēsies ilgāk par sešiem mēnešiem. Šī iemesla dēļ daži uzņēmēji valdību uzskata par negodīgu eiro ieviesēju, kurš pāreju uz eiro izmanto nodevas un līdz ar to arī cenas pacelšanai.

Dārdzības valdzinājums

«Lēmums sadārdzina lielo investīciju ienākšanu Latvijā, savukārt mazajiem darījumiem neko nemaina,» izmaiņu ietekmi vērtē nekustamā īpašuma pārvaldīšanas SIA Ektornet Management Latvia izpilddirektors Andris Kovaļčuks. Viņš norāda, ka nodevu griestu atcelšana ir būtiska tiem darījumiem, kuri pārsniedz 1,5 milj., tomēr tādu neesot ļoti daudz.

Cietīs visi

«Grozījumi par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā būtiski ietekmēs gan privātpersonas, gan komercsabiedrības,» pārliecināta ir SIA BDO Tax nodokļu eksperte Gita Avotiņa. Viņa savu sacīto pamato ar to, ka jaunieviestā soda sankcija 50% apmērā no valsts nodevas par novēlotu īpašumtiesību maiņas reģistrēšanu, kas ir veikta vēlāk nekā pēc sešiem mēnešiem, tiks piemērota gan privātpersonām, gan komercsabiedrībām. «Tādējādi, piemēram, mantinieki, kuri vairāk nekā sešu mēnešu laikā kopš mantojuma tiesību apstiprināšanas nebūs iesnieguši dokumentus īpašumtiesību reģistrēšanai zemesgrāmatā tā iemesla dēļ, ka nepietiek naudas līdzekļu valsts nodevas nomaksai, būs spiesti maksāt valsts nodevu ievērojami lielākā apmērā,» brīdina G. Avotiņa. Viņa uzsver, ka tādējādi tiks sadārdzinātas aizdevuma izmaksas, kas nodrošinātas ar nekustamā īpašuma ķīlu. «Valsts nodevas palielināšana par ķīlas tiesību un ķīlas tiesību grozījumu nostiprināšanu ietekmēs katru darījumu, kurā ķīlas tiesības summa ir lielāka par 1,42 milj. eiro,» – tā G. Avotiņa. Valsts nodevas apmaksas palielinājums ietekmēs dzīvokļu un dzīvojamo māju iegādi darījumos, kuru vērtība pārsniedz 2,135 milj. eiro. «Netiešā veidā tiks ietekmēts gandrīz katrs dzīvokļa īpašuma atsavināšanas darījums,» skaidro G. Avotiņa. Piemēram, nekustamā īpašuma objektu attīstītājam iegādājoties restaurācijai lietotu dzīvokli nekustamo īpašumu mājā, kurā dzīvokļi ir izdalīti kā atsevišķs īpašums, nevis nekustamā īpašuma domājamā daļa, ar mērķi veikt ēkas un dzīvokļu restaurāciju un pēc tam secīgu pārdošanu, sākotnējai iegādes darījuma vērtībai pirms restaurācijas tiks piemērota 6% valsts nodeva (savukārt komercsabiedrībai, iegādājoties zemes gabalu un attīstot jaunbūvi, kas vēl nav sadalīta dzīvokļa īpašumos, sākotnēji ir maksājama valsts nodeva 2%, nevis 6% apmērā). Pēc restaurācijas pabeigšanas, atsavinot dzīvokļa īpašumu juridiskai personai, atkārtoti ir maksājama valsts nodeva 6% apmērā no restaurācijas rezultātā palielinātās vērtības. Līdz ar to G. Avotiņa secina, ka restaurēta dzīvokļa īpašuma iegādes darījumā valsts nodeva 6% apmērā var tikt samaksāta divas reizes – gan no sākotnējās vērtības, gan palielinātās. «Rezultātā komercsabiedrībām papildus radušās valsts nodevas izmaksas tiks attiecinātas uz katru no dzīvokļa īpašumiem, tādā veidā sadārdzinot dzīvokļu iegādes izmaksas ne tikai juridiskām, bet arī privātpersonām. Visbeidzot fiziska persona, iegādājoties par valsts nodevas apmēru sadārdzināto dzīvokļa īpašumu, maksās valsts nodevu 2% apmērā no sadārdzinātā dzīvokļa maksas,» valsts nodevas retro- spekciju uz kopējo cenu izskaidro G. Avotiņa.

Dārgākie Baltijā

BDO Tax pētījums liecina, ka valsts nodevas apmēri īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā būtiski atšķiras. «Šobrīd nav indikāciju, ka Lietuvā un Igaunijā būtu plānota līdzīga valsts nodevas griestu atcelšana,» norāda G. Avotiņa. Savukārt viens no uzņēmējiem ironiski piebilda, ka šādu politiķu lēmumu varētu izskaidrot tikai situācijā, ja Latvijā tuvotos kārtējais nekustamā īpašuma bums, kam neizbēgami sekotu tā burbuļa plīšana, vai arī Latvijā būtu Baltijas «šveice», kur visi vēlas iegādāties sev ļoti dārgus nekustamos īpašumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai finanšu ministre gatavo jaunu nodevu?

Sandris Točs, speciāli DB, 26.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, tiek gatavota augsta riska transakcijas nodeva, kas attieksies uz katru otro pilsoni un uzņēmumu

Vai jaunai nodevai jāgatavojas katram pilsonim, kurš kaut reizi pārdevis vai iepircies pa 15 tūkstošiem eiro, un katram uzņēmumam, kas apgroza 300 tūkstošus mēnesī? Laikraksta rīcībā ir nonākusi, visticamāk, Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) sagatavota vēstule par Finanšu ministrijā gatavotajiem augsta riska transakcijas nodevas ieviešanas plāniem, kas, pēc asociācijas domām, praksē varētu skart «katru otro».

Vēstulē paustas bažas: «Ja klients ir fiziska persona, kas kaut reizi ir veikusi darījumu par summu, kas pārsniedz 15 tūkstošus, un šāds ir, iespējams, katrs otrais, jo cilvēki pērk vai pārdod īpašumus vai aizdod, vai vienkārši nodeklarē, ka būs šāds apgrozījums, tad klients ir pakļauts padziļinātai izpētei uzreiz, bet tas nenozīmē paaugstinātu risku.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.

Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?

Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijā šogad ar fotoradariem konstatēti 3179 vinjetes nemaksātāji

Lelde Petrāne, 11.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad līdz 8. decembrim ar stacionārajiem un pārvietojamiem fotoradariem fiksēti 3179 pārkāpēji, kas nav iegādājušies vinjeti, savukārt likumsargi ir sastādījuši 2078 administratīvo pārkāpumu protokolus par autoceļu lietošanu, ja nodeva nav samaksāta, informē Valsts policija.

Tiem automašīnu vadītājiem, kuru transportlīdzekļa pilna masa ir vairāk nekā 3 tonnas un kas atbilst N kategorijai (paredzēti kravu pārvadāšanai), ir jāiegādājas vinjete – nodeva par Latvijas galveno un reģionālo autoceļu lietošanu.

Vinjetas nemaksātājs tiek fiksēts ar fotoradara palīdzību, ja autovadītājs ir pārkāpis atļauto braukšanas ātrumu.

Tāpat kopš šā gada vasaras uz valsts autoceļiem darbojas tehniskie līdzekļi, kas automātiski fiksē vinjetes nemaksātājus. Tādējādi pārkāpumi tiek reģistrēti, neapturot transportlīdzekli.

Par pārkāpumu, kas ir fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem, uzliek sodu kā par likumā noteiktā valsts autoceļa posma lietošanu, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta:

Komentāri

Pievienot komentāru
Alternatīvās finanses

Patērētāju kreditēšanas nodevu rosina attiecināt uz visiem tirgus dalībniekiem

Zane Atlāce - Bistere, 06.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Budžeta izstrādes laikā pieņemto patērētāju kreditēšanas nodeva būtu jāattiecina ne tikai uz nebanku kreditēšanas nozari, bet gan uz visiem finanšu tirgus dalībniekiem, kas sniedz kreditēšanas pakalpojumus patērētājiem.

Tā uzskata Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija (LAFPA), norādot, ka noteiktais apmērs būtiski pārsniedz izmaksas, kas nepieciešamas uzraudzības funkcijas veikšanai. Priekšlikums par jaunu nodevas metodoloģiju nosūtīts Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai.

«Veidojot nākamā gada valsts budžetu, valdība būtiski palielināja valsts nodevu apmēru nebanku kreditēšanas nozares uzņēmumiem, plānojot ik gadu papildus iekasēt trīs miljonus eiro. Jau iepriekš noteiktā nodeva pārsniedza izmaksas, ko veido nozares uzraudzība. Līdz ar to izmaiņu mērķis ir tikai un vienīgi papildu ieņēmumi valsts budžetā, tāpēc šīs izmaksas solidāri ir jāattiecina uz visiem tirgus dalībniekiem, kas izsniedz kredītus patērētājiem,» rosina LAFPA vadītājs Gints Āboltiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

FNA: Konstitucionāli tiesiski būtu valstij administrēt atbalstu hipotekāro kredītu ņēmējiem

LETA, 15.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienīgais konstitucionāli tiesiskais veids, kā iekasēt līdzekļus no hipotekārā kredīta devējiem ar nodevu starpniecību, būtu valstij pašai tos administrēt un izmaksāt kredītņēmējiem, teikts Finanšu nozares asociācijas (FNA) vēstulē Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai.

FNA valdes priekšsēdētājas Sanitas Bajāres vēstulē norādīts, ka šādu redzējumu asociācija sniedz pie nosacījuma, ja pašlaik izskatīšanai Saeimā esošajos grozījumos Patērētāju tiesību aizsardzības likumā paredzētā nodeva patiešām ir iecerēta kā nodeva un Saeima, analizējot datus, secina, ka atbalsta pasākumi kredītņēmējiem patiešām ir nepieciešami un lietderīgi. Asociācijā norāda, ka uz "nodevas" netipisko raksturu norādījis arī Saeimas Juridiskais birojs.

Grozījumi paredz, ka bankām pašām šī nodeva būtu tieši jāmaksā kredīta ņēmējiem. FNA rosina atteikties no šādas netipiskas nodevas ieviešanas, jo tās administrēšana radīs ilgstošu un smagnēju procesu patērētājiem un kredīta devējiem (datu ieguve par bērniem, ienākumu pārbaude, kas gada sākumā ir izteikti neprecīzi).

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Stājas spēkā autoceļu lietošanas nodeva; prognozētie valsts budžeta ieņēmumi - 4 miljoni

Lelde Petrāne, 30.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No otrdienas, 1.jūlija, Latvijā tiek ieviesta autoceļu lietošanas nodeva kravas transportlīdzekļiem, ko paredz Autoceļu lietošanas nodevas likums, atgādina Satiksmes ministrija.

Autoceļu lietošanas nodevas likums Saeimā tika pieņemts 2008.gada 11.decembrī, tādējādi pārņemot Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada un 2006.gada Direktīvas, kuras noteica infrastruktūras lietošanas maksu smagajiem kravas transportlīdzekļiem. Saeima, veicot grozījumus 2010.gada decembrī, nolēma, ka likuma spēkā stāšanās tiek noteikta 2014.gada 1.janvārī, taču pēc tam nodevas ieviešanas termiņš tika pagarināts par pus gadu.

Nodeva attieksies uz tiem kravas transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām un kuri paredzēti vai tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem, un šo nodevu būs jāmaksā arī par ārvalstīs reģistrētiem transportlīdzekļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Mainīsies valsts nodevas uztura bagātinātāju reģistrēšanai

Žanete Hāka, 02.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība otrdien, 2.februārī, apstiprināja grozījumus uztura bagātinātāju reģistrēšanas valsts nodevās. Turpmāk par vienām reģistrācijas darbībām būs jāmaksā vairāk nekā pašlaik, savukārt par citām – mazāk, informē Zemkopības ministrija.

Nodeva, līdzīgi kā līdz šim, tiks dalīta atkarībā no tā, vai tiek maksāts par Eiropas Ekonomikas zonas valstīs vai ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju. Noteikumi paredz aizstāt trīs valsts nodevu pozīcijas ar sešām, kas ir detalizētāk noteiktas, tāpēc tiesību norma kļuvusi saprotamāka un vieglāk piemērojama.

Nodeva maksājama par Eiropas Ekonomikas zonas valstīs ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju (125,00 eiro), par ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīm ražota uztura bagātinātāja reģistrāciju, ja tas iepriekš ir paziņots vai laists tirgū kādā no Eiropas Ekonomikas zonas valstīm (210,00 eiro), un arī par ārpus Eiropas Ekonomikas zonas valstīs ražota uztura bagātinātāja pirmreizēju reģistrāciju (380,00 eiro).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Autopārvadātāji 1.jūliju nodēvē par sēru dienu; krastmalā piketē ar 120 fūrēm

NOZARE.LV, 01.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kravu pārvadātājiem šī diena, kad tika ieviesta eirovinjete, ir sēru dienu, jo darbu zaudēs tūkstošiem nozares cilvēku, savukārt valsts šogad plānotā ieguvuma - 4,3 miljonu eiro - vietā bezdarbnieku pabalstos izmaksās krietni lielākas summas, protesta mītiņā medijiem skaidroja kravu pārvadāšanas uzņēmumu iniciatīvas grupas pārstāvis Ziedonis Apariņš.

Organizatori informēja, ka protesta akcijā piedalās ap 10% no visiem pārvadātājiem - 120 mašīnas no 60 uzņēmumiem, kuras riņķoja pa 11. novembra krastmalu, brīžiem skaļi signalizēdamas.

Apariņš, kurš ir arī SIA Taka pilnvarotais pārstāvis, skaidroja, ka patlaban kravu apjomi būtiski samazinās, līdz ar to šis nav īstais laiks ieviest papildu nodokļu slogu. To varot atlikt līdz 2016.gadam, kad nozare atdzīvosies. Viņš uzsvēra, ka transporta nozare nav tikai ostas un dzelzceļš, bet arī autopārvadājumi.

Viņš demonstrēja simbolisku atslēgu saišķi, kuru gatavojoties nodot satiksmes ministram Anrijam Matīsam (V) un kas simbolizējot atslēgas no kravas automašīnām, kuras pēc eirovinjetes ieviešanas nonāks banku plačos, jo uzņēmēji nespēs nomaksāt līzingus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Autoceļu lietošanas nodevā jau samaksāts viens miljons eiro

Žanete Hāka, 04.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ceturtdienas pēcpusdienai autoceļu lietošanas nodeva bija nomaksāta par 14 731 transportlīdzekli, tādā veidā valsts budžetā iemaksātie līdzekļi pārsniedza vienu miljonu eiro.

Visvairāk par nodevu maksājuši kravu pārvadātāji no Latvijas – 8677. Savukārt no Lietuvas un Polijas nomaksāts attiecīgi par 2501 un 2070 transportlīdzekļiem.

Visbiežāk – 8938 reizes – pārvadātāji izvēlējušies maksāt par termiņu līdz vienam mēnesim. Savukārt jau par 1000 transportlīdzekļiem nodeva samaksāta par izdevīgāko periodu – vienu gadu.

Kaut arī pirmajās nodevas ieviešanas dienās bija vērojama zināma kravas transportlīdzekļu rindu veidošanās pirms nodevas samaksas vietām iebraucot Latvijā, patlaban sistēma ir sakārtojusies. Un Satiksmes ministrija aicina kravu transportlīdzekļu īpašniekus būt iecietīgiem un nodevas sākuma ieviešanas periodā izturēties ar sapratni.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2023.gada 1.janvāra Rīgā, līdzīgi kā daudzviet Eiropā un pasaulē, tiks ieviesta tā dēvētā tūrisma nodeva, informē Rīgas domes Komunikācijas pārvalde.

Līdz ar to visām tūristu mītnēm par viesu izmitināšanu būs jāmaksā nodeva viena eiro apmērā par katra ciemiņa nakšņošanas dienu, bet ne vairāk kā desmit eiro, ja viesis galvaspilsētā uzturas ilgāk.

Kā informē pašvaldība, nodeva par tūristu uzņemšanu esot plaši piemērota Eiropā. Tā ieviesta daudzās tūristu vidē populārās pilsētās, piemēram, Berlīnē, Amsterdamā, Romā, Venēcijā, Vīnē, Briselē, Lisabonā u.c.

Nodevas apmērs dažādās valstīs un pilsētās esot ļoti atšķirīgs un esot vairāki aprēķināšanas modeļi, piemēram, noteiktā likme pie pakalpojuma cenas, diferencētā maksa atkarībā no tūristu mītnes kategorijas vai sezonas, vai arī par katru nakšņojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu stabilitātes nodevai būtu jāveido speciāls fonds, kurā šī nodeva jāuzkrāj finanšu stabilitātes nodrošināšanas mērķim, uzskata Latvijas Komercbanku asociācija (LKA).

Tādējādi bankas neatbalsta turpmāku nodevas ieskaitīšanu valsts budžeta vispārējos ieņēmumos.

Ministru kabineta komiteja (MKK) šonedēļ izskatīja Finanšu ministrijas sagatavoto informatīvā ziņojuma projektu par finanšu stabilitātes nodevas ietekmi, apmēru un priekšlikumiem turpmākai rīcībai, ar kuru paredzēts saglabāt esošo kārtību finanšu stabilitātes nodevas ieskaitīšanai valsts budžeta ieņēmumu kontā un turpmāko finanšu stabilitātes nodevas piemērošanas un izlietošanas kārtību skatīt Eiropas Savienības (ES) iniciatīvu kontekstā.

MKK atbalstīja šo nostāju un nolēma dokumentu virzīt tālāk izskatīšanai Ministru kabineta sēdē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valsts starptautiskās lidostas Rīga personā zaudējusi Londonas šķīrējtiesas prāvā pret Īrijas zemo cenu lidsabiedrību Ryanair, un, iespējams, tai būs jākompensē 802 000 eiro zaudējumus, lai gan gala lēmums vēl nav pieņemts, informē lidostu pārstāvošais advokāts advokāts Uģis Zeltiņš.

Viņš gan skaidroja, ka, neskatoties uz to, ka šķīrējtiesnesis ir pieņēmis šādu nolēmumu, pagaidām tas nav pakļauts Latvijas tiesas kontrolei, un, «cik mums zināms, Ryanair nav prasījis tā izpildi Latvijas tiesās». Tas nozīmējot, ka statuss nav galīgs, jo nav zināms, ko par šo lietu domās Latvijas tiesas, vai tās piekritīs, ka tas ir izpildāms.

Advokāts norādīja, ka Ryanair pārstāvjiem pašiem ir jādodas uz Latvijas tiesām un jāsaka, ka te ir šķīrējtiesas nolēmums un attiecīgi viņi grib redzēt izpildrakstu. Viņš arī uzsvēra, ka par lietas būtību nedrīkst izteikties, jo tā ir konfidenciāla informācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Par sezonas laukstrādniekiem riska nodeva jāmaksā nebūs

Žanete Hāka, 15.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien valdība apstiprināja izmaiņas noteikumos par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru, kā arī darbinieku prasījumu garantiju fondā un maksātnespējas procesa izmaksu segšanai ieskaitāmās nodevas daļu 2014.gadā, informē Ministru kabinets.

Grozījumu mērķis ir nodrošināt, lai par darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības un par kuru tiek maksāts sezonas laukstrādnieku ienākuma nodoklis, darba devējam nav jāmaksā uzņēmējdarbības riska valsts nodeva.

Atbilstoši noteikumiem par uzņēmējdarbības riska valsts nodevas apmēru darba devējs uzņēmējdarbības riska valsts nodevu maksā par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības - par pārskata mēnesi līdz nākamā mēneša piecpadsmitajam datumam. Tomēr no pašlaik spēkā esošā tiesiskā regulējuma izriet: ja ar pieaugušu laukstrādnieku ir noslēgts uzņēmuma līgums, uzņēmējdarbības riska valsts nodeva nav jāmaksā. Savukārt ar bērnu vai pusaudzi, slēdzot obligāti noteikto rakstveida darba līgumu, ir jāmaksā arī uzņēmējdarbības riska valsts nodeva.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Lietuva ievieš nodevu Krievijas autopārvadātājiem par tās ceļu izmantošanu

LETA, 21.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievijas autopārvadātājiem, kas šķērso Lietuvas teritoriju, no pirmdienas jāmaksā autoceļa izmantošanas nodeva, informēja Lietuvas Transporta ministrija.

«Izmantošanas nodeva ir arī citu valstu autopārvadātājiem. Domāju, ka jaunā nodeva vairs netiks atcelta, ja vien kaut kas radikāli nemainīsies, un, visticamāk, tai būs tendence uz pieaugumu,» intervijā Lietuvas sabiedriskajai radiostacijai teica transporta un sakaru ministrs Rimants Sinkevičs.

Viņš atgādināja, ka nodeva Krievijā reģistrētām kravas automašīnām ieviesta, reaģējot uz Krievijas lēmumu no 15.novembra iekasēt maksu no Lietuvas un citu valstu kravu pārvadātājiem par tās ceļu izmantošanu.

Lietuvā Krievijas kravas automašīnām par ceļu izmantošanu jāmaksā 11 eiro diennaktī vai 57 eiro nedēļā. Sinkevičs sacīja, ka no nodevas plānotie ieņēmumi ir ap pieciem miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Londonā ieviesta barga transportlīdzekļu izmešu nodeva

LETA--AFP, 08.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autovadītājiem Londonā, kuri pārvietojas ar vecākiem un vairāk piesārņojošiem transportlīdzekļiem, no pirmdienas jāmaksā jauna nodeva par iebraukšanu Lielbritānijas galvaspilsētas centrā.

Londonas mēra Sadika Hana plāns gaisa piesārņojuma samazināšanai paredz, ka atsevišķiem transportlīdzekļiem par iebraukšanu pilsētas centrā jāmaksā 12,5 britu sterliņu mārciņas (14,5 eiro).

Šī nodeva tiks piemērota ikvienam, kas pārvietojas ar vairāk nekā četrus gadus veciem dīzeļautomobiļiem un vairāk nekā 13 gadus vecām automašīnām, kas aprīkotas ar benzīna dzinēju.

Savukārt lielākiem transportlīdzekļiem, tostarp kravas automobiļiem un autobusiem, kas pārsniegs noteiktu kaitīgo izmešu apjomu, būs dienā jāmaksā 100 mārciņas.

Londonas slavenajiem melnajiem taksometriem šī nodeva nebūs jāmaksā.

No 2021.gada oktobra zona, kurā būs jāmaksā šāda nodeva, tiks paplašināta, aptverot visu Iekšlondonu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gulbenes novadā šobrīd legāli strādā vairs tikai divi autoveikali. Viens no tiem maksā ikgadējo pašvaldības nodevu, otrs izmanto iespēju maksāt par ilgāku laika periodu un saņemt nodevas maksājuma atlaidi. Iespējams, ka turpmāk šajā kārtībā būs izmaiņas, kas neveicinās autoveikalu saglabāšanu novadā, vēsta reģionālais laikraksts Dzirkstele.

Novada domes jurista Mārtiņa Bogdana priekšlikums 19. marta finanšu komitejas sēdē bija: autoveikalam gada nodevai turpmāk jābūt 40 eiro, 2 gadu nodeva - 60 eiro, 3 gadu nodeva - 80 eiro, 4 gadu nodeva - 100 eiro, 5 gadu nodeva - 150 eiro. Taču deputātiem bija nopietni iebildumi pret šādu koncepciju. Galīgais lēmums tiks pieņemts 26. marta domes sēdē.

Tikai uz gadu vai augstākais uz termiņu līdz trīs gadiem dodama atļauja autoveikaliem tirgoties novadā; gada nodevai nemainīgi jābūt 40 eiro apmērā bez jebkādām atlaidēm turpmākajiem gadiem, ja grib samaksāt uzreiz. Tādu uzskatu pauda deputāts Normunds Mazūrs. Viņš un deputāts Andris Vējiņš finanšu komitejas sēdē argumentēja, kāpēc nepiekrīt kolēģa Anda Caunīša uzskatam, ka autoveikali laukos veic sociālo funkciju un ka tāpēc šie uzņēmēji pelnījuši lojālu pašvaldības attieksmi. Dot vismaz 10 eiro atlaidi pašvaldības nodevai, ja autoveikala īpašnieks vēlas saņemt atļauju tirgoties uz termiņu, kas ilgāks par vienu gadu, - to rosināja deputāts Ivars Kupčs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Autoceļu nodevu būs jāmaksā no nākamā gada jūlija

Žanete Hāka, 10.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no nākamā gada 1. jūlija automašīnām un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām un kuri tiek izmantoti kravu autopārvadājumiem, braucot pa valsts galvenajiem autoceļiem (A1–A15), būs jāmaksā autoceļu nodeva, informē Satiksmes ministrija.

Nodevu būs jāmaksā arī ārvalstu kravu pārvadātājiem. Vienlaikus SM uzsver, ka šī nodeva uz vieglajiem automobiļiem neattieksies. Ieņēmumi no nodevas tiek plānoti valsts budžetā, lai attiecīgi izdevumus varētu novirzīt autoceļu uzturēšanai, atjaunošanai un attīstībai.

Nodevas likmes aprēķinātas atkarībā no transportlīdzekļa pilnas masas, asu skaita, dzinēja ekoloģijas klases un tās diferencētas pēc ceļu tīkla lietošanas ilguma – viena diena, viena nedēļa, viens mēnesis un viens gads.

SM skaidro, ka Latvijas uzņēmēju autotransports pārvietojas pa Eiropas Savienības valstīm un tur maksājumi par autoceļu izmantošanu tiek iekasēti jau šobrīd, un tie tiek novirzīti ceļu infrastruktūras uzturēšanai un remontiem. Savukārt par Latvijas ceļiem ārvalstu kravas automašīnas pārvietojas, nemaksājot autoceļu nodevu, un atstājot iespaidu uz Latvijas ceļu kvalitāti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Londonā videi īpaši nedraudzīgu automašīnu vadītājiem būs jāmaksā papildu nodeva

LETA--AFP, 23.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot no pirmdienas, videi īpaši nedraudzīgu automašīnu vadītājiem darbdienās par iebraukšanu Londonas centrā būs jāmaksā papildu nodeva, ko Lielbritānija ieviesu ar mērķi uzlabot gaisa kvalitāti vienā no Eiropas piesārņotākajām pilsētām.

Londonas mērs Sadiks Hans par jauno desmit sterliņu mārciņu (11,2 eiro) nodokli paziņoja februārī pēc tam, kad Eiropas Savienība (ES) izdeva rīkojumu Lielbritānijai samazināt gaisa piesārņojumu.

Patlaban visi autovadītāji par iebraukšanu Londonas centrā jau maksā 11,5 mārciņas, un tā ir daļa no sastrēgumu apkarošanas stratēģijas.

Jaunā nodeva tiks piemērota visiem ar benzīna un dīzeļdzinējiem aprīkotiem automobiļiem, kas reģistrēti pirms videi draudzīgo «Euro 4» izmešu standartu ieviešanas.

Londonas transporta sistēmas operators «Transport for London» norāda, ka visiem cilvēkiem ar transportlīdzekļiem, kas reģistrēti pirms 2008.gada, vajadzētu pārbaudīt, vai viņiem nav piemērojama šī nodeva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Venēcijas pašvaldība otrdien nolēma iekasēt iebraukšanas nodevu no tūristiem, kas apmeklē šo pilsētu vienas dienas braucienos.

Vēl nav zināms, kad šī nodeva stāsies spēkā. Sākotnējais plāns paredzēja, ka šādas nodevas iekasēšana trīs eiro apmērā tiks uzsākta šī gada maijā.

Nākamā gada laikā šī nodeva tiks palielināta līdz sešiem eiro, bet tūrisma sezonā tā var pieaugt līdz 10 eiro.

Masveida tūrisms jau ilgu laiku ir Venēcijas problēma, lai gan tas ir arī pilsētas galvenais ienākumu avots. Tūrisms tiek vainots pārāk lielā pilsētas viesu skaitā, mājokļu cenu pieaugumā un vietējo iedzīvotāju skaita sarukšanā.

Vēsturiskā mantojuma organizācija «Italia Nostra» 2016.gadā lēsa, ka UNESCO Pasaules mantojuma objektu Venēciju apmeklē 30 miljoni cilvēku gadā, bet vidēji dienā – vairāk nekā 82 tūkstoši.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Venēcija nākamgad ieviesīs tūristu nodevu par vecpilsētas apmeklējumu

LETA/AFP, 24.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Venēcijas pilsētas pašvaldība ceturtdien paziņoja, ka nākamgad ieviesīs piecu eiro nodevu tūristiem par vecpilsētas apmeklējumu 29 noteiktās dienās, šādi mēģinot cīnīties pret tūrisma radīto slodzi.

Tūristiem, kas nav apmetušies pārnakšņot vecpilsētā, būs jāmaksā nodeva par ieeju pilsētas centrā laikā no plkst.8.30 līdz plkst.16.00.

Nodeva būs jāmaksā noslogotākajā tūrisma sezonā no 25.aprīļa līdz 5.maijam, kā arī pārējās nedēļas nogalēs maijā un jūnijā, un jūlija pirmajās divās nedēļas nogalēs.

Varas iestādes gadiem bija debatējušas par to, kā vislabāk regulēt miljoniem viesu pieplūdumu slavenajā lagūnas pilsētā. Ieejas biļešu ieviešana vairākkārt tika atlikta bažās par to, ka tā nopietni samazinās tūrisma ienākumus un traucēs kustības brīvību. Tās ieviešanai arī bija pretinieki pilsētas iedzīvotāju vidū.

Venēcijas pašvaldība septembrī nolēma, ka nodeva beidzot tiks ieviesta, pēc UNESCO brīdinājuma, ka tā varētu iekļaut Venēciju apdraudētā pasaules mantojuma sarakstā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2021. gada Rīgā plānots ieviest tūrisma nodevu, lai gūtu finansējumu Rīgas kā tūrisma galamērķa attīstībai un pilsētas popularizēšana, paredz trešdien, 18.septembrī, Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejā akceptētais saistošo noteikumu projekts.

Noteikumu projektā paredzēts, ka nodevas likme visām tūristu mītnēm būs viens eiro no katra atpūtnieka un tūrista diennaktī, bet ne vairāk kā desmit eiro par kopējo nepārtraukto uzturēšanās laiku.

Ar nodevu netiks aplikta bērnu līdz 12 gadu vecumam uzņemšana. Nodevas maksātājam katru mēnesi pašvaldības portālā būs jāiesniedz atskaiti par iepriekšējā mēnesī uzņemto atpūtnieku un tūristu skaitu un aprēķināto nodevu. Atbilstoši veiktajam aprēķinam, nodevas maksātājs katru ceturksni saistošo noteikumu norādītajos termiņos iemaksās nodevu pašvaldības budžetā. Tāpat nodevas maksātājam būs pienākums pašvaldības portālā iesniegt paziņojumu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanas sākšanu un pārtraukšanu. Visām tūristu mītnēm būs jāreģistrējas portālā kā nodevas maksātājām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Par banku virspeļņas nodevām: kurš kuram šauj kājā?

Arnis Blūmfelds, “ERST Finance” izpilddirektors, 27.11.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pagājis vairāk nekā pusotrs gads, kopš Latvija, tāpat kā daudzas citas Eiropas valstis, cīnās ar pieaugušo inflāciju.

Eiropas Centrālā banka pērnā gada 21. jūlijā uzsāka EURIBOR likmju celšanu, cenšoties bremzēt inflācijas kāpumu, tomēr šis lēmums ir radījis arī blakusefektus. Procentu likmju kāpuma rezultātā būtiski palielinājušās kredītu apkalpošanas izmaksas, kā arī neproporcionāli strauji auguši komercbanku sektora peļņas rādītāji. Daudz apviļātais “karstais kartupelis” valsts līmenī šobrīd tiek “risināts” ar likumprojektu par hipotekāro kredītu procentu likmju samazināšanu, bet kā ir patiesībā?

Kurš kuram šauj kājā?

Kredītņēmēji ir pakļauti procentu likmju svārstībām un hipotekārā kredīta prasīgajiem maksājumiem vienlaikus. Kā zināms, EURIBOR ir starptautiski atzīts cenošanas mehānisms kredītiem, savukārt banku pievienotās likmes kredītiem ir pašu banku izvēle un, rūpējoties par ekonomikas ilgtspējīgu attīstību, bankas var brīvprātīgi samazināt savas pievienotās likmes negaidīti augstas peļņas apstākļos. Lielais jautājums – vai bankām ir šādi jānāk pretī?

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai tiešām esam nonākuši līdz "mobilo ierīču nodoklim"?

Andis Āriņš, Latvijas Interneta asociācijas (LIA) izpilddirektors, 03.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kultūras ministrija veselības un ekonomiskās krīzes laikā sasteigti virza ideju no 1. aprīļa ieviest jaunu nodevu viedtālruņiem un visa veida datoru cietajiem diskiem.

Diemžēl dialogs ar nozari ir iztrūcis, tāpēc šobrīd ministrijas rīcībā vairāk saskatāmi mēģinājumi manipulēt ar nekorekti īstenotu pētījumu, lai pierādītu, ka telefoni un datori pretēji realitātei ir kļuvuši par nelikumīgām digitālajām bibliotēkām, par kurām jāiekasē attiecīgi 1.50 un 2.85 eiro gabalā.

Priekšlikums ir tik absurds, ka nodevu nāksies maksāt arī par ierīcēm, kurām šāda datu glabāšanas funkcija nav pēc būtības.

Mobilo ierīču loma iedzīvotāju ikdienā ir mainījusies, lielai daļai ierīču kalpojot ne tikai par saziņas rīkiem, bet arī veidu, kā klausīties mūziku vai lasīt grāmatas. Ja savulaik autora darbus uzglabājām tādos datu nesējos kā CD un DVD, tad tagad tā ir vēsture. Tagad Kultūras ministrija nākusi klajā ar ierosinājumu grozīt MK noteikumus Nr.321, kas paredz paplašināt ar nodevu apliekamo datu nesēju sarakstu, tajā iekļaujot arī viedtālruņus un visa veida datoru cietos diskus. Tomēr nozares pārstāvji uzsver – ignorējot faktiskos mobilo ierīču lietotāju paradumus un interpretējot datus, Kultūras ministrija nepieciešamībai aizsargāt autorus no nelikumīgas darbu kopēšanas pieiet pārāk virspusēji, savukārt izvēlētais laiks ir cinisks attiecībā pret ikvienu uzņēmēju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2021. gada Rīgā ieviesīs tūrisma nodevu, lai gūtu finansējumu Rīgas kā tūrisma galamērķa attīstībai un pilsētas popularizēšanai. To paredz trešdien, 25. septembrī, Rīgas domes sēdē pieņemtie saistošie noteikumi.

Noteikumos paredzēts, ka nodevas likme visām tūristu mītnēm būs viens eiro no katra atpūtnieka un tūrista diennaktī, bet ne vairāk kā desmit eiro par kopējo nepārtraukto uzturēšanās laiku. Ar nodevu netiks aplikta bērnu līdz 12 gadu vecumam uzņemšana.

Nodevas maksātājam katru mēnesi pašvaldības portālā eriga.lv būs jāiesniedz atskaiti par iepriekšējā mēnesī uzņemto atpūtnieku un tūristu skaitu un aprēķināto nodevu. Atbilstoši veiktajam aprēķinam, nodevas maksātājs katru ceturksni saistošo noteikumu norādītajos termiņos iemaksās nodevu pašvaldības budžetā.

Tāpat nodevas maksātājam būs pienākums pašvaldības portālā iesniegt paziņojumu par atpūtnieku un tūristu uzņemšanas sākšanu un pārtraukšanu. Visām tūristu mītnēm būs jāreģistrējas portālā kā nodevas maksātājām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

1.aprīlī atsākas periods, kad par iebraukšanu Jūrmalā jāmaksā nodeva divu eiro apmērā. Šogad caurlaižu automātos pie iebraukšanas Jūrmalā Priedainē un Vaivaros ar skaidru naudu norēķināties vairs nevarēs – tajos būs iespējams maksāt tikai ar karti vai bezkontakta maksājumu līdzekļiem.

Skaidras naudas norēķini, iebraucot pilsētā, atcelti, lai veicinātu ātrāku caurlaižu iegādi. Skaidras naudas norēķini bieži rada kavēšanos caurlaižu punktos – monētas mēdz iesprūst, kā arī reizēm automātos tiek iemesti nepiemēroti priekšmeti, kā rezultātā automāti uz laiku pārstāj funkcionēt.

Ar skaidru naudu par caurlaidi joprojām varēs samaksāt caurlaižu automātos pilsētā: pie lielveikala “Rimi” Lielupē, pie Dzintaru koncertzāles, Majoru stāvlaukumā un pie Dubultu stacijas.

Pašvaldība aicina braucējus caurlaides iegādāties elektroniski pilsētas portālā vai ar “Mobilly” starpniecību.

Par caurlaidi var samaksāt arī pēc iebraukšanas pilsētā, tikai jāievēro, ka caurlaidei obligāti jābūt nopirktai tajā datumā, kad transportlīdzeklis iebraucis Jūrmalā, līdz plkst.23:59, vai pirms tam. Ar vienu dienas caurlaidi īpaša režīma zonā var iebraukt neierobežotu reižu skaitu tajā datumā, kuram caurlaide iegādāta. Svarīgi atcerēties, ka, iegādājoties caurlaidi, precīzi jānorāda transportlīdzekļa reģistrācijas numurs. Caurlaide derīga tikai konkrētam transportlīdzeklim, kura reģistrācijas numurs ir norādīts, pērkot caurlaidi.

Komentāri

Pievienot komentāru