FOTO: Cenu izmaiņas gada laikā dažādās preču un pakalpojumu grupās 

2019. gada aprīlī, salīdzinot ar 2018. gada aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis* palielinājās par 3,4 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Žanete Hāka, 10.5.2019
1/11

Pārtika: 3.2%

Precēm cenas pieauga par 3,5 % un pakalpojumiem – par 3,3 %.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2019. gada aprīlī bija par 9,1 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 8,2 %, bet pakalpojumiem – par 11,4 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019. gada aprīlī, salīdzinot ar 2018. gada aprīli, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 3,2 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+18,4 %). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (+10,0 %), miltiem un citiem graudaugiem (+9,6 %), konditorejas izstrādājumiem (+2,8 %). Cenas palielinājās mājputnu gaļai (+3,2 %), cūkgaļai (+2,8 %), gaļas izstrādājumiem (+4,5 %), šokolādei (+4,3 %), saldējumam (+4,5 %), sviestam (+4,4 %). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi (-5,7 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 6,0 %. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 4,4 %, ko galvenokārt ietekmēja alus un stipro alkoholisko dzērienu cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 8,9 %.

Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 5,9 %. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, ūdensapgāde, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa, cietais kurināmais, siltumenerģija.

Ar transportu saistīto preču un pakalpojumu grupā būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu bija degvielai (+5,7 %). Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 6,8 %, benzīns – par 3,2 % un auto gāze – par 12,4 %. Cenas palielinājās personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru aviopārvadājumiem, savukārt lētākas bija lietotas automašīnas.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas pieauga par 4,0 %. Cenu pieaugumu galvenokārt noteica ēdināšanas pakalpojumi, kuriem vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,2 %.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,8 %, ko lielākoties ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem. Gada laikā lētāka kļuva autotransportlīdzekļu apdrošināšana (-5,5 %).

Būtiska ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija arī telekomunikāciju pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, zobārstniecības pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās apaviem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,9 %

2019. gada aprīlī, salīdzinot ar 2019. gada martu, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,9 %. Precēm cenas pieauga par 1,1 %, bet pakalpojumiem – 0,3 %. Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam apģērbiem un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidēja cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+8,6 %) un kartupeļiem (+6,8 %), galvenokārt nelabvēlīgo laika apstākļu izraisītā piedāvājuma samazināšanās ietekmē. Atbilstoši tendencēm pasaules tirgū, cenas pieauga cūkgaļai (+2,5 %). Sadārdzinājās mājputnu gaļa (+1,7 %), gaļas izstrādājumi (+2,0 %). Cenas pieauga arī kafijai (+4,0 %), maizei (+0,8 %) un jogurtam (+1,6 %). Savukārt lētāki bija svaigi augļi (-4,1 %), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-1,9%), siers un biezpiens (-1,5 %), konditorejas izstrādājumi (-1,4 %) un svaigas vai atdzesētas zivis (-6,1 %).

Apģērbu un apavu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 7,4 %. Sezonai raksturīgu cenu kāpumu visvairāk ietekmēja cenu pieaugums apaviem par 19,2 %. Apģērbi sadārdzinājās vidēji par 3,9 %.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 1,2 %. Degvielai cenu līmenis pieauga par 2,2 %, tai skaitā benzīnam – par 4,7 %, dīzeļdegvielai – par 0,9 %. Cenas pieauga arī pasažieru aviopārvadājumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem.

Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,8 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kritums kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, barībai lolojumdzīvniekiem un televīzijas abonēšanas maksai.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 1,6 %, ko ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Būtiska ietekme uz cenu pieaugumu mēneša laikā bija arī stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, farmaceitiskajiem produktiem, mobilā tālruņa pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās alum, tabakas izstrādājumiem un vīnam.

Tevi varētu interesēt

Miljonāri visā pasaulē pārceļas dzīvot uz citām valstīm biežāk nekā jebkad to...

Gandrīz pusgadsimtu – laika posmā no 1931.gada līdz 1972.gadam pasaules augstākās ēkas...

Pērnā gada laikā samazinājies banku klientu skaits, liecina Finanšu nozares asociācijas dati....

Eiropas strauji augošajiem jaunuzņēmumiem priekšā ir lieli izaicinājumi, ņemot vērā Brexit un...

Martā patēriņa cenas bija par 2,8% augstākas nekā pirms gada. Ekonomistiem reizēm...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Modes māksliniece Natālija Jansone radījusi apģērbu līniju degvielas tirgotāja Virši - A...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Restorāns «KOYA» Andrejsalā vēlas kļūt brīvāks un pieejamāks, mainot gan restorāna interjeru,...

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā šodien tika skatīta Latvijas Nacionālā kultūras...

Apģērbam ir jākalpo cilvēkam, nevis otrādi, tā uzskata apģērbu zīmola Baiba Ladiga...

Veselības ministre Ilze Viņķele (AP) jaunajā veselības apdrošināšanas sistēmā piedāvās neapdrošinātajiem...

Ceturtdien notikušas sarunas par telekomunikācijas uzņēmuma «Tet» (iepriekš Lattelecom) un mobilo...

Spēļu zāļu «Fenikss laimētava» īpašnieks SIA «Alfor» 2018. gadā apgrozījumu palielinājis...

ASV izklaides gigants «Walt Disney Co.» šā biznesa gada otrajā ceturksnī, kas...

Enegoresursu izmaksas veido vairāk nekā 77% no AS Rīgas siltums (RS) siltumenerģijas...