Foto: LETA

Matīss: Var teikt, ka esmu iegāzts 

«Varbūt tā ir mana problēma, ka sen jau vajadzēja ķerties klāt kompānijas [airbaltic] padomei, kas uzrauga uzņēmumu. Jo manā kā ministra uzmanības lokā ir arī daudzas citas jomas un problēmas. Zināmā mērā var teikt, ka esmu iegāzts gan no pašas ministrijas valsts sekretāra puses, gan airBaltic padomes un valdes puses,» intervijā laikrakstam Diena ceturtdien atzīst eksministrs Anrijs Matīss.

Dienas Bizness, 2015. gada 12. novembris plkst. 8:35

Fragments no intervijas

Pats minējāt, ka varam arī no kontrakta ar Bombardier par jaunu lidmašīnu iegādi atteikties. Vai tad mūsu puse nav uzņēmusies zināmas saistības?

Ir, bet tikpat labi var teikt, ka viņi nav pildījuši savas saistības. Jaunajām lidmašīnām mūsu flotē vajadzēja parādīties jau šogad.

Respektīvi, mēs varam kaulēties, lai no kontrakta «izietu», cik iespējams, nesāpīgi?

Protams. Un jautājums ir arī, vai airBaltic jākļūst par, tā teikt, pirmajiem klientiem jaunajam Bombardier modelim – mēs taču zinām, ka visiem jauniem modeļiem sākumā ir pielabojamas nianses. Tā, starp citu, savulaik bija arī ar dažām no tām lidmašīnām, ar kurām airBaltic lido tagad – bija problēmas ar durvīm, bija piespiedu nolaišanās gadījumi, bija nepieciešami remonti. Respektīvi, tā gadās ne vienam vien ražotājam. Tātad mēs nostādām īpatnējā situācijā visu mūsu aviofloti: ja mēs nomainām boingus ar bombardieriem, kas vēl jāizmēģina, mums faktiski vairs nebūs alternatīvu, ja nu kādas problēmas.

Tad kāpēc vispār šie bombardieri?

Konkursā, ko, ja pareizi atceros, 2012. gadā rīkoja airBaltic, sacentās Airbus un Boeing, bet uzvarēja Bombardier, kas piedāvāja labākus nosacījumus. Problēma tikai tā, ka Bombardier tolaik nebija sertificēta, ja tā var teikt, produkta mums nepieciešamā attāluma lidojumiem. Īsi sakot, nebūtu nekāda traģēdija, ja jaunu lidmašīnu piegāde tiktu atlikta – lai citas aviokompānijas palido un patestē. Piegādās mums gadu vai divus vēlāk – nav problēma. Vēlreiz uzsvēršu, ka airBaltic strādā labi, vienkārši kompānijai nav tādas naudas, lai veiktu iemaksu par jaunajām lidmašīnām. Kuru gan vēl nav. Un nevienam nav pārliecības, vai tās būs arī nākamgad.

Tātad, jūsuprāt, loģiskākais būtu sākt sarunas ar Bombardier par kontrakta nosacījumu pārskatīšanu. Tam nepieciešams valdības lēmums?

Nē, tas ir airBaltic kompetencē un pašas kompānijas lēmums. Ja kompānija noslēdz līgumu, bet konstatē, ka tai nav līguma izpildei nepieciešamās naudas, tad ir divi varianti. Vai nu atnākt pie valsts un paprasīt – kas tagad ir noticis –, vai arī pašiem domāt, kā tikt galā ar problēmu, ko paši ir radījuši.

Tātad sāgā parādās jauna nianse – ko darījusi vai nav darījusi pati airBaltic vadība. Labi. Tomēr tas neatbild uz jautājumu par konkrētās valdības sēdes lēmumu. Ja viss jūsu iepriekš minētais bija zināms, kāpēc tāds lēmums? Ministri prātā sajuka, vai?

Bija jābūt valdības lēmumam, tas nevarēja būt mans vienpersonisks lēmums. Un es piedāvāju gan to variantu, kas tika pieņemts, gan to, ka saistību izpildes smagumu uzņemas valsts, gan to, ka saistības tiek pārskatītas. Bet tika sēdes laikā uzburta tāda ainiņa, ka mēs zaudēsim kaut kādas iemaksātās naudas, kaut kādas iespējas, kompānijas vadība šādas ainiņas uzbūra, un visi bija pilnīgi tā kā nozombēti.

Plašāk lasiet rakstā Matīss: alternatīvas ir vienmēr ceturtdienas, 12.novembra laikrakstā Diena (4.,5.lpp)!.
 

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2015. gada 10. novembris plkst. 11:50

80 miljonu eiro aizdevums airBaltic valsts budžeta kontekstā nav liela nauda, šorīt...

2015. gada 09. novembris plkst. 16:32

Es sev uzticos un nesaskatu sevi kā apdraudējumu Latvijas drošībai, preses konferencē...

2015. gada 06. novembris plkst. 15:37

Patlaban Ēģiptes kūrortos ir 460 tūristi no Latvijas - Šarm eš Šeihā...

2015. gada 06. novembris plkst. 9:05

Aizdomīgais nacionālās lidsabiedrības airBaltic investors, kura atbalstīšana var izrādīties...

2015. gada 05. novembris plkst. 17:19

Saskaņā ar EASA (European Aviation Safety Agency) rekomendācijām airBaltic Sīnājas pussalas...

Nepalaid garām

SIA Rešetilovs aizvirzās no krīzes, ko uzņēmums savā 28 gadu pastāvēšanas laikā...

Nepilniem 40 000 mikrouzņēmuma nodokļa maksātājiem var nākties domāt par savu nākotni,...

Šefpavārs Maksims Cekots, atverot restorānu Max Cekot Kitchen Rīgā, Torņkalnā, kurā piedāvā...

Lai gan konkurence elektronikas mūzikas instrumentu ražošanas segmentā ik gadu saasinās, SIA...

Investējot 15 miljonus eiro, Salienā, Babītes novada Piņķos uzsākta King's College Britu...

No šīs sadaļas
2015. gada 11. novembris plkst. 8:15

Dana Reizniece-Ozola nobremzē Dzelzceļa likuma grozījumus; nozarei bažas par papildu finansiālo...

2015. gada 10. novembris plkst. 13:33

Izpētes veicēji – pilnsabiedrība RB Latvija - izstrādājusi rekomendējamo trases variantu,...

2015. gada 10. novembris plkst. 12:44

Latvijas aviokompānija airBaltic un Serbijas Republikas nacionālā aviokompānija Air Serbia noslēgušas...

2015. gada 09. novembris plkst. 16:32

Es sev uzticos un nesaskatu sevi kā apdraudējumu Latvijas drošībai, preses konferencē...

2015. gada 09. novembris plkst. 16:20

Ja mēs sašaurināsim AirBaltic darbību kompānijai nebūs nākotnes, un mēs nevaram to...

2015. gada 09. novembris plkst. 16:09

Ir skumji, kas Latvijā notiek, meklējot investoru kompānijai, preses konferencē sacīja AirBaltic...

2015. gada 09. novembris plkst. 10:47

Sākas cīņa par tarifu noteikšanu; izmaiņas var ietekmēt citu nozaru maksājumus, pirmdien...

2015. gada 07. novembris plkst. 18:53

Eiropas Komisija (EK) pēc padziļinātas izmeklēšanas nolēmusi, ka Igaunijas sniegtais atbalsts...

2015. gada 06. novembris plkst. 17:21

Pēc neoficiālas informācijas, Eiropas Komisijas (EK) konkurences ģenerāldirektorāts piektdien...

2015. gada 06. novembris plkst. 15:20

Valdība uzdevusi Satiksmes ministrijai (SM) sadarbībā ar AS Air Baltic Corporation (airBaltic)...