“...lai Aizsardzības ministrijai jebkurā brīdī būtu operatīvi pieejama informācija, kas varētu kalpot par pamatu iespējai atgūt nomas objektu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resora vajadzībām, izbeidzot nomas līgumus bez būtiskiem papildu izdevumiem no valsts budžeta”.
Tā skan Valsts kontroles revīzijas ziņojuma Vai īpašumu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resors pārvaldījis valsts interesēs? būtiskākā rekomendācija Aizsardzības ministrijai un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.
SIA Arsan, kas noslēdzis neapdzīvoto telpu nomas līgumu uz 40 gadiem ar NBS pirms vairāk nekā 20 gadiem, lielākā ķeza ir, ka VK rekomendācija armijā ir uztverta kā nepārprotama pavēle. Uzņēmuma valdes loceklis Endo Lapsa pēc ilgstošas komunikācijas ar Aizsardzības ministriju un NBS sapratis, ka jāvēršas pie civilām amatpersonām pēc taisnības, un uzrakstījis vēstuli premjeram un aizsardzības ministram ar situācijas skaidrojumu, tomēr atbildi turpat divu mēnešu laikā tā arī nav saņēmis. Tikmēr objektā notiek kaut kas, ko var pielīdzināt reiderismam uzņēmējdarbības vidē ar to atšķirību, ka šajā gadījumā to realizē NBS un Aizsardzības ministrija. Dienas Bizness lūdza Endo Lapsu skaidrot situāciju īsāk un tiešāk, nekā tas darīts četru A4 formāta lapaspušu garajā vēstulē premjeram, kuru gan pilnā apmērā pievienojam intervijas noslēgumā.
Ne katru dienu uzņēmēji raksta vēstules premjeram. Pastāstiet īsumā, par ko ir runa?
Uzņēmumam ir 1998. gadā noslēgts nomas līgums ar NBS štāba bataljonu par teritoriju Krustabaznīcas ielā 11, līgums ir uz 40 gadiem ar iespēju līgumu pagarināt uz tādu pašu laiku. Sākotnēji ēkas bija grausti, bez logiem, durvīm, bez jumtiem. Absolūti nolaistas! Tad tur tika ieguldīti aptuveni 2 miljoni eiro, ņemot kredītus, maksājot procentus. Izdevās to savest kārtībā un iznomāt apakšīrniekiem. Ir pagājis laiks, kas lielāks par pusi no līguma termiņa, un Aizsardzības ministrija izrādīja interesi izbeigt līgumu pirms termiņa, jo it kā esot parādījusies vajadzība pēc teritorijas un ēkām. No uzņēmējdarbības viedokļa ir atlikušais līguma laiks un ir ieguldījumi. Teicām, ja varam vienoties par ieguldījumu atlīdzību un par negūto peļņu atlikušajā līguma laikā, tad esam ar mieru līgumu pārtraukt. Ministrija pat pasūtīja vērtējumu SIA Vestabalt. Vērtējumu viņi dabūja, tomēr vērā ņēma tikai daļu par ieguldījumiem. Proti, ieguldījumu vērtība tika uzskatīta par atgriežamu, bet par negūto peļņu vērtējums netika ņemts vērā. Kaut kas neesot pareizi! Tālāk nekādu paskaidrojumu. Visa šī jezga jau no 2017. gada radīja mums nedrošības sajūtu, nesapratām, vai varam kaut ko darīt vai nē. Visbeidzot teica, lai paši pierādām negūto peļņu. Pēc ministrijas ierosinājuma pieaicinājām zvērinātu starptautisku revidentu. Samaksājām par auditu. Pērnā gada nogalē viss notika. Iesniedzām revidenta ziņojumu ministrijai, pateicās, un viss, klusums. Tas viss ir normāli, esam pieraduši, ka nav tālākas virzības lietā un viss apstājas.
Tālāk! Par ko satraukums? Nevienojāties par skaitļiem, dzīve taču turpinās?
Šā gada sākumā parādījās Valsts kontroles revīzijas starpziņojums, kur cita starpā bija pamanījuši Krustabaznīcas ielas 11 nomas līgumu. Tad tapa ziņojums uz 50 lapām, ka tieši šis līgums ir ļoti nesaimniecisks, teritorija un ēkas valstij ir ļoti nepieciešamas un vispār viss ir slikti. Tur klāt bija nepārprotama rekomendācija atgūt īpašumu un neko nemaksāt, ko Aizsardzības ministrijā un armijā, visticamāk, saprata kā rīkojumu vai pavēli. Valsts kontrole tieši un nepārprotami pasaka valsts naudu netērēt un censties pārtraukt līgumu. Pēc būtības ir pateikts, ka jāatrod pamats līgumu pārtraukt, un tas arī tiek darīts. Ēkās ir ieguldīts daudz, tās ir sakārtotas, un nu tās var atsavināt.
Katrs var pārliecināties, ka Krustabaznīcas ielā 11 ir liels NBS īpašums, kuru ierobežo žogi, uz kuriem attēloti liegumi fotografēt un tuvoties. Kur ir uzņēmuma iznomātie objekti?
Jā, tur ir liela teritorija. Mūsu uzņēmumam iznomātā teritorija un ēkas ir maliņā un aizņem mazāko daļu, bet pamanīt tās var, jo ēkas ir renovētas. Tās aiz sētas vēl aizvien ir bēdīgā stāvoklī.
Kā šobrīd izpaužas NBS un Aizsardzības ministrijas vēlme atgūt īpašumu, ja reiz oficiālajā sadaļā, kur runa ir par ieguldījumiem un negūto peļņu, sarunas apstājušās?
Pēc šīs Valsts kontroles prettiesiskās rekomendācijas izteikšanas mums nāk pārbaude pēc pārbaudes. Valsts ieņēmumu dienests, Valsts vides dienests, ugunsdzēsēji, būvvalde, nāk Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra VAMOIC) pārstāvji – septiņu, deviņu cilvēku sastāvā un staigā pa visu objektu. (Red.piebilde: VAMOIC ir atbildīgs par Aizsardzības ministrijas valdījumā esošā nekustamā īpašuma, valsts militārās aizsardzības objektu un valsts militārās aizsardzības vajadzībām nomātā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un vides aizsardzības pasākumu veikšanu tajos, kā arī valsts militārās aizsardzības objektu būvniecības organizēšanu.) Katru mēnesi ir šī VAMOIC delegācija. Tas tracina nomniekus: iedomājieties - jūs strādājat, atveras durvis, un ienāk septiņi cilvēki, stāsta nomniekiem, ka taisās atgūt īpašumu. Nomnieki jautā - kas viņiem jādara, vai jāiet prom?
Vai līdz ar šīm dažādu struktūru pārstāvju vizītēm esat zaudējuši kādus nomniekus?
Jā, daži ir aizgājuši. Tas patiešām ir iedarbīgi un rada zaudējumus. Viņi šo Valsts kontroles rekomendāciju ir uztvēruši burtiski un metas izpildīt gluži kā pavēli. Kā tā var? Nu kā, tas taču atgādina reiderisku rīcību! Kā Valsts kontrole, tiesiskā valstī darbojoties, varēja uzrakstīt šādu rekomendāciju, man arī nav saprotams!
Uzrakstījāt vēstuli gan premjeram, gan aizsardzības ministram, gan Valsts kontrolei. Krišjānis Kariņš atbildēja?
Premjers jau gandrīz divus mēnešus klusē. No 16. augusta nav atbildes. Valsts kontrole atbildēja zibenīgi, faktiski nepasakot neko, neizskaidrojot šīs savas rekomendācijas iemeslus un tiesisko pamatojumu. Aizsardzības ministrija pēc pusotra mēneša domāšanas pēc būtības par Valsts kontroles rekomendācijas izpildi arī neko neatbildēja, tikai to, ka līgums nenosaka kontroļu veikšanas biežumu, tāpēc deviņu cilvēku sastāvā var nākt, cik reizes grib.
Vai, mēģinot izpildīt Valsts kontroles rekomendāciju, VAMOIC tikai apciemo nomas telpas, vai arī ir kādi tieši pārmetumi?
Mums ir noliktavas trīs rindās un ofisa māja, un vēl dažas mazākas ēkas. Visu laiku tiešām ir mēģinājums pildīt Valsts kontroles norādi, iegūt informāciju, kas ļautu pārtraukt līgumu. Pienāca mums vēstule, ka telpu apakšnomnieki telpas izmanto pretrunā ar to reģistrētajiem mērķiem Valsts zemes dienestā. Mērķis rakstīts garāža, bet ir ražotne, noliktava! Izmantošana ir pretlikumīga, un jāiet prom. 23 gadus bija ļoti labi zināms, kādiem mērķiem izmanto ēkas, neviens tam nepievērsa uzmanību, jo patiesībā jau Aizsardzības ministrija ir tā, kas šos izmantošanas mērķus varētu mainīt dokumentos. Nonāk līdz absolūtam absurdam: tur, kur ir sargu māja, ēku nozīme ir kūtis. Ir to uzrakstījuši! Ko tad mums darīt - sākt sekot padomju laika ēku nozīmēm? Ēkas ir izremontētas un pielāgotas pavisam citām vajadzībām, un remontētas tās tika ar nolūku, lai būtu iespējams maksāt nomas maksu NBS. Formālisms ir līdz absurdam. Visas šīs vizītes, formālās norādes ir traumatiskas gan apakšnomniekiem, kuri saprot, ka vieta jāpamet, gan arī mums kā uzņēmumam. Ieguldījumi jau ir veikti ar aprēķinu, ka nomas līgums darbojas vismaz 40 gadus, nevis divas reizes mazāk.
Norāde uz Valsts kontroles noslēgto revīziju: “Vai īpašumu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resors pārvaldījis valsts interesēs?”
SIA Arsan vēstule premjeram un aizsardzības ministram2021.gada 16.augustā, Nr. 01/16/08
LR Ministru prezidentam K.Kariņam
Valsts kontrolei, valsts kontrolierim R.Irklim
Aizsardzības ministrijai, ministram A.Pabrikam
SIA Arsan, reģ.Nr.40003314823 1998. gada 23. decembrī, ir noslēgusi zemes un neapdzīvojamo telpu nomas līgumus ar Nacionālo bruņoto spēku Štāba bataljonu (turpmāk – NBS) par telpu – ēku komplekss un teritorijas, kas atrodas Krustabaznīcas ielā 11, Rīgā, iznomāšanu uz laiku līdz 2038.gada 21.decembrim.Valsts kontrole (turpmāk – VK), veicot finanšu revīziju par Aizsardzības ministrijas (turpmāk – AM) 2020.gada pārskata sagatavošanas pareizību, kā ietvaros 20.01.2021. ir sastādīts VK revīzijas starpziņojums (turpmāk – Starpziņojums) Nr.4.1-10/2020/STARPZIN/1, kurā VK ir vērtējusi, vai aizsardzības resora iestāžu darbības SIA Arsan iznomātā īpašuma Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, pārvaldīšanā ir bijušas pietiekamas, lai nodrošinātu valsts interešu ievērošanu.
Bez ievērības nedrīkst atstāt apstākli, ka Valsts kontroles amatpersonas veiktās revīzijas laikā ne reizi nebija sazinājušās ar SIA Arsan, kas tai viennozīmīgi bija iespējams, lai noskaidrotu pilnu noslēgtā nomas līguma darbības pārskatu, tajā skaitā papildus gūtu VK starpziņojumā nenorādītu un neatspoguļotu Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centra (turpmāk – VAMOIC) amatpersonu darbību, bezdarbību un atbildības līmeni AM īpašumā esoša īpašuma pārraudzībā, uzturēšanā un jebkāda veida VAMOIC nolikumā un citos normatīvajos aktos noteikto pienākumu izpildē.
Jau pēc VK starpziņojuma publicēšanas plašsaziņas līdzekļos parādījās tendencioza un nomelnojoša informācija par SIA Arsan, kas absolūti neatbilda patiesībai, tādējādi ietekmējot SIA Arsan nomnieku viedokli par sadarbību ar SIA Arsan, vienlaikus nepubliskojot un neminot paša VAMOIC ilgstoši un faktiski īstenotu nolaidīgu un nevērīgu attieksmi savu pienākumu izpildē.
Laikā kopš 2017.gada pēc AM un VAMOIC iniciatīvas tika risinātas pārrunas par nomas līgumu pirmstermiņa izbeigšanu, lai teritoriju un ēkas atgrieztu valsts izmantošanā. 2018.gadā VAMOIC un AM pasūtīja vērtējumu SIA Vestabalt nolūkā noteikt kompensācijas apmēru līgumattiecību ar SIA Arsan pārtraukšanas gadījumā. Pasūtītajā vērtējumā tika iekļautas divas sadaļas – ar SIA Arsan veikto ieguldījumu apmēra noteikšana un SIA Arsan negūtās peļņas aprēķins līguma pirmstermiņa izbeigšanas gadījumā. 2018.gadā AM izteica kompensācijas piedāvājumu EUR 809866,00 apmērā saskaņā SIA Vestabalt veiktā vērtējuma aprēķiniem tikai daļā par SIA Arsan veikto ieguldījumu kompensācijas aprēķinu, ignorējot pašas AM pasūtītajā neatkarīgo vērtētāju vērtējumā iekļauto daļu par negūtās peļņas kompensēšanu. SIA Arsan nepiekrita šim piedāvājumam, jo AM un VAMOIC amatpersonas patvaļīgi, pretēji vērtējumā noteiktajam, tendenciozi vēlējās neņemt vērā vērtējuma daļu par kompensācijas izmaksu par negūto peļņu, ko pamatoti pēc valsts iestāžu uzdevuma bija novērtējis SIA Vestabalt.
Šāda AM un VAMOIC ierēdņu un amatpersonu rīcība SIA Arsan ieskatā ir prettiesiska un valsts pārvaldes pamatprincipiem, amatpersonu kompetencei, laba un rūpīga saimnieka pamatnosacījumu un pienākumu izpildei, līguma pirmstermiņa izbeigšanai, pusēm par to vienojoties, neatbilstoša. Pēc SIA Arsan iebildumiem par minēto vērtējumu prettiesisku interpretāciju AM savā 19.12.2019. vēstulē rosināja piesaistīt zvērinātu revidentu. SIA Arsan piesaistīja starptautisku zvērinātu revidentu kompāniju SIA Grant Thornton Baltic, informēja par to AM, kura neiebilda, un par saviem līdzekļiem apmaksāja šo revidenta slēdzienu. SIA Grant Thornton Baltic vairākus mēnešus veica SIA Arsan neatkarīgu auditu, kā rezultātā izsniedza atzinumu par negūtās peļņas aprēķinu EUR 845 000,00 apmērā, ko SIA Arsan 2020.gada oktobrī saīsinātā ziņojuma variantā iesniedza AM.
Kopš šī laika nekāda atbilde ne no VAMOIC, ne AM nav saņemta, kā arī turpmākas darbības VAMOIC un AM ierosinātajai pirmstermiņa nomas līgumu izbeigšanai neseko. Vienlaikus SIA Arsan norāda, ka šis vērtējums izmaksāja ievērojamus finanšu līdzekļus, ko uzņēmums nebūtu bijis spiests izdot, ja nebūtu šāds AM rosinājums.
Vienlaikus konstatējams arī valsts līdzekļu izšķērdējums, iestādei pasūtot SIA Vestabalt vērtējumu, ko paši pasūtītāji pēc tam neatzīst, neizmanto vai interpretē pretēji savai kompetencei, zināšanām un normatīvajam regulējumam saistību tiesību jomā. Iepriekš minētajā VK starpziņojumā sakarā ar noslēgtajiem nomas līgumiem un iespējamu to pirmstermiņa izbeigšanu SIA Arsan nesaprotamu un starpziņojumā neiekļautu iemeslu dēļ nav iekļauta pilnīga informācija par saziņu un procedūrām, kas tikušas veiktas nomas līgumu pirmstermiņa izbeigšanas sakarā. SIA Arsan pieļauj iespēju, ka šie fakti ir speciāli slēpti no VK nolūkā radīt nepilnīgu priekšstatu par SIA Arsan un VAMOIC un AM sadarbību, tādējādi mēģinot izvairīties no AM un VAMOIC atbildīgo amatpersonu atbildības.
Iespējamo informācijas slēpšanu no VAMOIC un AM puses apliecina arī VK starpziņojumā iekļautā informācija, ka SIA Arsan nav iesniegusi savus aprēķinus, pamatojuma dokumentus un citu nepieciešamo prasīto informāciju, kas nekādi neatbilst patiesībai. VK starpziņojumā ir iekļauts ieteikums: “Revīzijā ir sniegts ieteikums Aizsardzības ministrijai izvērtēt un noteikt aizsardzības resora iestādēm veicamus pasākumus, lai Aizsardzības ministrijai jebkurā brīdī būtu operatīvi pieejama informācija, kas varētu kalpot par pamatu iespējai atgūt nomas objektu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resora vajadzībām, izbeidzot nomas līgumus bez būtiskiem papildu izdevumiem no valsts budžeta, tajā skaitā, piemēram (bet ne tikai): [Ierobežota pieejamība]. ”Diemžēl SIA Arsan pēc VK starpziņojuma publicēšanas jau vairāk nekā 7 mēnešu periodā saskaras ar situāciju, ka pēc VAMOIC pasūtījuma SIA Arsan un tā darbības sakarā Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, ierodas neskaitāmas dažādas valsts un pašvaldības iestāžu pārbaudes, ir bijusi iesaistīta pat militārā policija. SIA Arsan vēlas norādīt, ka iepriekšējo vairāk nekā 20 gadu nomas līguma darbības laikā VAMOIC amatpersonas neizrādīja nekādu ieinteresētību un praktiski neveica nekādas darbības, lai novērtētu un apzinātu īpašuma stāvokli, tā uzturēšanu, uzraudzību un sekošanu līdzi nepieciešamajiem ieguldījumiem un ikdienas saimnieciskām norisēm. SIA Arsan visu šo laiku visus pienākumus saistībā ar īpašuma uzturēšanu ir veikusi kā krietns un rūpīgs saimnieks, par saviem līdzekļiem uzturot, atjaunojot, apsaimniekojot telpas un teritoriju. Pēc VK starpziņojuma publicēšanas VAMOIC faktiski traucē SIA Arsan un tās apakšnomnieku saimnieciskās darbības veikšanu, kas izpaužas neskaitāmās nepamatotās, iepriekš nesaskaņotās VAMOIC vizītēs gan pie SIA Arsan, gan pie apakšnomniekiem vismaz 2-3 reizes mēnesī. VAMOIC pārstāvji pastāvīgi un vairākkārt, bez brīdinājuma un nepieaicinot nomnieku, kas neatbilst nomas līgumu noteikumiem, traucējot nomnieka un apakšnomnieku darbu, ir ieradušies it kā apsekot telpas un teritoriju, par to nesastādot nekādu dokumentāciju, nefiksējot, kuras telpas un teritorijas ir apskatītas un kuras nē (jo nav iespējams nodrošināt pēkšņu piekļuvi jebkurai apakšnomā nodotajai telpai). Īpaši zīmīgi ir VAMOIC pieprasījumi uzrādīt telpas un teritorijas, kuras “iepriekšējā reizē netika apskatītas”, bet pēc SIA Arsan lūguma norādīt, kuras tieši telpas VAMOIC darbinieki vēlas apsekot, VAMOIC darbinieki nespēj atbildēt, tādā veidā atkārtoti traucējot SIA Arsan un tā apakšnomnieku darbu. SIA Arsan arī norāda uz VAMOIC prettiesisku rīcību, piesavinoties, faktiski nozogot SIA Arsan piederošas koka paletes. VAMOIC pārstāvji koka paletes ir izmantojusi, lai izveidotu savai izpratnei atbilstošu būves vai žoga variāciju nolūkā norobežot pirms apmēram mēneša SIA Arsan, izrādot labo gribu un nododot atpakaļ VAMOIC valdījumā, atsakoties no nomas tiesībām, teritoriju, kas robežojas ar pārējo SIA Arsan nomāto teritoriju. VAMOIC darbinieku izveidotais norobežojums sastāv no zemē sagāztām no SIA Arsan teritorijas nozagtajām koka palešu salauztām sastāvdaļām, kuras pa zemi un gaisu ir savienotas ar haotiski izvietotām dzeloņstieplēm, kas jau ilgstoši apdraud SIA Arsan darbiniekus, apakšnomniekus un citus teritorijas apmeklētājus, tajā skaitā apmeklētāju bērnus.
Lūdzam sniegt skaidrojumu par šāda veidojuma izveides visa veida pamatojumu un turpmāku ņemšanu uzskaitē. SIA Arsan ir vērsusies ar atbilstošu iesniegumu VAMOIC aptuveni pirms diviem mēnešiem, bet atbilde joprojām nav sniegta, tādējādi atkal pārkāpjot LR normatīvos aktus, parādot nelabticīgu attieksmi un valsts pārvaldes iestādes ētikai un standartiem neatbilstošu uzvedību.
SIA Arsan arī vēlas atzīmēt par citu iestāžu nepamatotu interesi par nomas līgumu izpildi un norisi, tā, piemēram, VID tematiskās pārbaudes ietvaros SIA Arsan no VID inspektoriem saņem tendenciozus jautājumus, kas skar tikai un vienīgi nomas līgumu izpildi un sadarbību ar VAMOIC, bet nav saistāmi ar tematiskās pārbaudes uzdevumiem. Atbilde no VID par nepieciešamību skaidrot SIA Arsan un VAMOIC līguma ietvaros veicamo informācijas apmaiņu no VID puses netiek sniegta. VAMOIC arī izvirza SIA Arsan dažādas pretenzijas par telpu un teritoriju aprīkojumu, piemēram, par ūdens urbumu atrašanos teritorijā, kas tajā atradušies pirms nomas līgumu noslēgšanas, par VAMOIC ieskatā neatbilstošu atkritumu uzglabāšanu, kuru uzglabāšanas faktu vispār vai ilgumu VAMOIC nekādā veidā nav iepriekš fiksējis u.tml.
Šāda rakstura un veida iebildumi no VAMOIC šobrīd jau kļūst pavisam absurdi, jo, piemēram, savā 06.08.2021. vēstulē VAMOIC iebilst pret telpu izmantošanu mērķiem, kas nesakrīt ar kadastrā reģistrēto telpu izmantošanas mērķi, un proti, VAMOIC pēc 23 gadiem ir radušies iebildumi, ka ēkā, kas atrodas pie teritorijas vārtiem, ir izvietots sarga postenis, darbinieku kabineti un iznomātas divas telpas, kas neatbilst ēkas lietošanas mērķim – kūtis, šķūnīši un citas saimniecības telpas -, un liek vistuvākajā laikā novērst šo VAMOIC ieskatā trūkumu un izmantot telpu atbilstoši kadastrā noteiktajam telpu grupas apzīmējumam. SIA Arsan norāda, ka šī ēka par SIA Arsan līdzekļiem ir izremontēta jau vismaz 15 gadus un VAMOIC tas ir bijis zināms visu šo laiku, jo tam ir bijis ne vien NBS Štāba bataljona saskaņojums, bet arī VAMOIC telpas ir apsekojis, pārbaudījis, un nekādu iebildumu nav bijis. VAMOIC visus šos gadus ir bijusi iespēja un informācija kā ēkas īpašnieka pilnvarotajam pārstāvim mainīt ēkas lietošanas mērķi, ja tas licies būtiski, jo faktiski visām iesaistītajām pusēm ir skaidrs, ka ne kūts, ne šķūnīša funkcijas šai ēkai nav jau ļoti sen un, iespējams, nekad arī nav bijusi.
Attiecībā uz absurdiem VAMOIC iebildumiem telpu lietošanas mērķu sakarā SIA Arsan arī vēlas norādīt, ka VAMOIC tajā pašā šī gada augusta vēstulē norādītais par nedzīvojamo telpu izmantošanu neatbilstoši telpu izmantošanas mērķim – smago automašīnu garāžas ir pretrunā ar telpu nomas līgumā norādīto telpu izmantošanas mērķi – izmantošanai noliktavām, birojiem un citiem statūtos noteiktajiem darbības veidiem. SIA Arsan vēlas norādīt, ka gadījumā, ja VAMOIC iepriekšējos vismaz 20 gadus būtu pildījis savas funkcijas un uzraudzījis īpašuma stāvokli, šādas situācijas nerastos. Tieši pretēji, SIA Arsan visu šo laika periodu lielā mērā arī tādēļ, ka VAMOIC netika izrādījis nekādu interesi par īpašuma uzturēšanu, ir godprātīgi uzturējis īpašumus, pret ko VAMOIC izvirza iebildumus un vēlas savu 20 gadu laikā bezatbildīgi pildīto un vispār nepildīto pienākumu atbildību novelt uz SIA Arsan.
Faktiski VAMOIC pēc VK starpziņojuma publicēšanas veic represīvas, uz hierarhiskām attiecībām balstītas, nevis no nomas līgumu un to regulējošo normatīvo aktu izrietošām nomnieka un iznomātāja pārstāvja līgumiskajām attiecībām. Vienlaikus SIA Arsan ir spiesta secināt, ka iepriekš minētā rekomendācija pēc būtības ir uzdevums piemeklēt speciālus apstākļus vai radīt šķēršļus VAMOIC un SIA Arsan savstarpējās līgumattiecībās. Šāda rīcība liecina par mērķi radīt šķēršļus SIA Arsan uzņēmējdarbībā, kas mērķtiecīgi kalpotu par pamatu prettiesiskam SIA Arsan veikto ieguldījumu un ārvalstu bankas investīciju Latvijā apdraudējumam, prettiesiski un reketa definīcijai atbilstošā veidā iegūstot lielus mantiskus ieguldījumus valsts īpašumā, kā arī pārkāpjot nomas līgumu noteikumus attiecībā uz negūtās peļņas kompensēšanu līgumu izbeigšanas gadījumā un var izraisīt būtiskas sekas.
SIA Arsan ieskatā arī iepriekš norādītais VK starpziņojumā iekļautais ieteikums visiem iespējamiem līdzekļiem rast pamatu nomas līgumu pirmstermiņa laušanai ar SIA Arsan, vienlaikus neizmaksājot SIA Arsan ar AS SEB bankas kreditēšanas palīdzību veiktajiem būtiskiem ieguldījumiem valsts īpašumā vairāk kā 1 miljona eiro apmērā un kompensāciju par negūtu peļņu par nākošajiem 15 gadiem un iespējamo atkārtoto termiņu - 40 gadi, ir klaji prettiesisks, pārkāpj jebkādas labas valsts pārvaldības pamatprincipus, kā rezultātā VAMOIC to ir interpretējis par legālu augstas valsts iestādes (VK) mudinājumu uz represīvu darbību un attieksmes piekopšanu attiecībās ar SIA Arsan, vienlaikus ignorējot apstākli, ka VAMOIC ar SIA Arsan saista tikai un vienīgi civiltiesiskā kārtā noslēgtu nomas līgumu attiecības, bet nevis padotības – pakļautības attiecības. SIA Arsan papildus vēlas arī norādīt, ka, ievērojot cieņu un pieklājību, ilgstoši ir sadarbojusies ar VAMOIC nomas līgumu ietvaros, sniegusi nepieciešamo informāciju, bijusi pretimnākoša komunikācijā un informācijas apmaiņā, sniedzot visu sadarbības laiku un arī visās šī gada pārbaudēs un sarakstē pat lielu apjomu informācijas, kuru sniegt nav SIA Arsan pienākums saskaņā ar noslēgto nomas līgumu noteikumiem. SIA Arsan pārstāvja tikšanās laikā ar virkni VAMOIC pārstāvju 2021.gada jūlijā VAMOIC telpās uz VK starpziņojumā norādītā mērķa sasniegšanu prettiesiskā veidā atklāti mutiski norādīja VAMOIC vadības pārstāvji, sakot, ka ir dots tāds uzdevums no VK, sanāksmē no VAMOIC augstākā līmeņa darbiniekiem piedalījās vadītājs I.Vucāns un viņa vietniece, Juridiskā un nodrošinājuma departamenta vadītāja L.Dzenīte.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lūdzam:
1. nekavējoties skaidrot iepriekš minētā VK starpziņojuma ieteikuma normatīvo aktu, līgumisko, ētisko, finansiālo un pārējo VK rīcībā esošo pamatojumu un mērķi, ar kādu tas ir izteikts, kā arī visu norādīto pamatojumu punktu atbilstību labas valsts pārvaldības pamatprincipiem;
2. nekavējoties izvērtēt visu par šajā iesniegumā minēto un saistīto apstākļu, darbību, bezdarbības un uzraudzības funkciju veikšanu atbildīgo amatpersonu rīcības atbilstību normatīvajiem aktiem;
3. nekavējoties informēt SIA Arsan par veiktajām darbībām šajā iesniegumā minēto apstākļu noskaidrošanai un to pamatojumu.