Biznesa skolas, dažādi guru un viedokļu līderi uzsver, cik liela nozīme uzņēmējdarbības attīstībā ir investīcijām, tehnoloģijām, pareizai finanšu un personāla vadībai, stratēģijai un vēl veselai virknei lietu par kurām māca biznesa skolas. Taču parasti netiek ievērots kāds faktors, kuram ir milzu nozīme biznesa veidošanā – personiskajām attiecībām.
Latvija ir maza valsts, kurā gandrīz visi, kas darbojas noteiktā nozarē, viens otru pazīst. Tādēļ cilvēciskajiem kontaktiem ir ļoti liela nozīme. Mans ikdienas darbs saistīts ar būvgružu izvešanas organizēšanu un cilvēku komunikāciju. Protams, liela nozīmi celtnieku acīs ir tam, par kādu cenu var izvest būvgružus, taču tikpat svarīgi ir tas, ka pretī ir pazīstams cilvēks, ar kuru viegli un ērti komunicēt.
Būvdarbu objekta vadītāja darba diena ir ļoti saspringta un tā paiet risinot vienu problēmu pēc otras. Tādēļ augsti tiek vērtētas vienkāršas un enerģiju lieki nepatērējošas komunikāciju formas - iespēja vienkārši piezvanīt vai pat sazināties lietotnē “Whatsapp”, kas, patiesību sakot, manā ikdienā ir vissvarīgākā aplikācija. Ja būvdarbu vadītājam ir laiks mierīgi apsēsties un salīdzināt cenas un citus piedāvājuma parametrus, tad viņš to dara. Taču ļoti daudzos gadījumos izvēle tiek izdarīta balstoties uz iepriekšējo sadarbības pieredzi un pozitīvajām vai negatīvajām emocijām, kas tajā gūtas. Atsauksmes par veiksmīgu un patīkamu vai, gluži otrādi, neveiksmīgu un nepatīkamu sadarbību tiek nodota personiskās sarunās ar citiem kolēģiem un šādi izplatās pozitīva vai negatīva slava. Tādēļ personiskajām attiecībām un klientam emocionāli komfortablai komunikācijai ir un būs milzu loma Latvijas uzņēmējdarbībā. Bez tam - tā kā otrs būtiskais pakalpojuma izvēles faktors ir izmaksas, tad pazīstamiem klientiem, tādiem, ar kuriem jau iepriekš strādāts un ir labi zināmi apstākļi, ir vieglāk piedāvāt labāko piedāvājumu.
Kas veicina labus un patīkamus klienta iespaidus par sadarbību, tādus par kuriem viņš būtu gatavs pastāstīt arī citiem saviem kolēģiem, veicinot mutvārdu mārketingu? Ātra un precīza komunikācija pa telefonu vai ziņu apmaiņas vietnēs, skaidru atbilžu sniegšana, nevis “Uzgaidiet, jums atzvanīs.” Ja būvdarbu vadītājam ir situācija, ka viņš zina, ka viņam šodien atvedīs smiltis vai betona blokus, bet viņam būvlaukumā stāv būvgružu konteiners, kurš traucēs tos izkraut. Šajā situācijā ātra un precīza komunikācija un ātra un precīza pakalpojumus sniedzošo uzņēmumu rīcība, spēja reaģēt uz situāciju, ir ļoti svarīga un tas veido stabilas reputācijas pamatu gadiem uz priekšu. Tas, ka var rēķināties ar kāda uzņēmuma ātro reakciju uz izmaiņām un pretimnākšanu klientu vajadzībām, ir ļoti spēcīgs arguments šī uzņēmuma izvēlei arī nākotnē.
Ir vēl kāds, ne tik acīmredzams faktors, kas nodrošina ātru komunikāciju un ātru reakciju – tie ir vienkārša uzņēmuma vadības struktūra, kurā projektu vadītājiem, kas strādā ar klientiem ir pietiekams pilnvaru apjoms nepieciešamo lēmumu pieņemšanai. Ja pieņemtais lēmums būs jāapstiprina pie trim dažādiem priekšniekiem vai jāgaida nākošā valdes sēde tad uz ātru reakciju kritiskās situācijās var necerēt. Tādēļ arī uzņēmuma vadības struktūrai ir negaidīti liela loma reputācijas un attiecību nodrošināšanā.






