Piektdienas intervija ar GreyNut vadītāju Kristiānu Līci

2016. gada 08. jūlijs plkst. 10:46
Sadaļa: Atpūta
Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild SIA Greynut vadītājs Kristiāns Līcis. SIA Greynut izstrādā un ražo dažādus inovatīvus elektronikas un IT sistēmu risinājumus. «Uzņēmumu pirms 3 gadiem dibināju kopā ar Kasparu Škerbu un šajā laikā esam piesaistījuši arī investorus. Mums pašlaik ir 3 aktīvi projekti – 1) 99ledballoons, kas tirgo LED balonus un LED balonu sistēmas dažādos izmēros gan mājas ballītēm, gan lieliem pasākumiem; 2) Luxafor gaismiņas, kuras var izmantot  darbinieki, kuri strādā atvērtā tipa ofisos, lai ar zaļu/sarkanu gaismu parādītu vai konkrētā brīdī esi pieejams un pie Tevis var nākt runāties, vai arī esi aizņemts. Kā arī - ar gaismu palīdzību var uzzināt par ienākošajiem epastiem utt; 3) Bindio velosipēdu novietnes ar iebūvētu ķēdi un elektronisko slēdzeni, kas saslēdzama/atslēdzama ar telefonu. Tas ļauj lietotājam atteikties no savas ķēdes vadāšanas līdzi. Visiem mūsu projektiem ir opcijas, kuras mēs piedāvājam vienīgie pasaulē, tas arī padara mūs unikālus. Pašlaik komandā esam 5 cilvēki,» stāsta K. Līcis.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Mani vienmēr ir interesējuši datori un tehnoloģijas. SIA Greynut un produktu ražošanas nozare ļauj radīt lietas, kuras cilvēki lieto visā pasaulē, jo tās palīdz risināt reālas ikdienas sadzīves problēmas. Tā ir neatkārtojama sajūta, kad pēc gadu ilgas izstrādes un testēšanas izdomāto produktu vari turēt rokās, ielikt kastītē un aizsūtīt klientam.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Mani iepriecina, ka aizvien vairāk uzņēmumu Latvijā uzdrošinās sākt biznesu, izstrādājot un ražojot tehnoloģiskos risinājumus, kuriem gala rezultāts ir arī fizisks produkts, ne tikai koda rindas. Tā ir ļoti smaga nozare ar spēcīgu vēsturi Latvijā un patīkami redzēt, ka tā aug. Otra lieta, par ko priecājos, ir aktīvā «iesācējuzņēmēju komūna», kas rīko pasākumus, un biznesa inkubatori. Paši nākam no Latvijas Universitātes biznesa inkubatora, kas deva nopietnu atspērienu pirmajos divos darbības gados. Tāpēc prieks dzirdēt par katru šādu jaunu atbalsta mehānismu.

Mazliet apbēdina nespēja paredzēt attīstību biežo nodokļu izmaiņu un valsts attīstības neskaidrās vīzijas dēļ. Tas traucē piesaistīt investorus no ārzemēm, jo nevaru apsolīt, ka attīstības virziens un nodokļi valstī tuvākajos gados būs bez straujām izmaiņām. Šāda nestabilitāte attur investorus iesaistīties.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Kā jau visus iesācējuzņēmējus, mani iepriecina, ka pēc 3 gadiem esam vēl aizvien šeit un jau pārdzīvojuši ap 80% uzņēmumu, kuri sāka ar mums vienā laikā. Un tas, ka pēdējos 3 gadus katru gadu esam spējuši trīskāršot savu apgrozījumu.

Apbēdina augšanas ātrums, jo fizisko produktu izstrāde un ieiešana jaunos tirgos ir laikietilpīgs un sarežģīts process.

- Kas Jums ir šā brīža lielākā aktualitāte?

Pašlaik galvenā lieta ir aktīva pūļa finansēšanas kampaņa Kickstarter lapā mūsu jaunākajam projektam – MoodBerries. Tās ir gaismu virtenes ar LED gaismām un telefona vadību.

Paralēli cenšamies pabeigt esošo produktu izstrādi un sakārtot ražošanas procesu, lai varētu uzsākt masveida ražošanu jau strādājošajiem projektiem. Mūsu LED produktivitātes gaismām Luxafor un gudrajam velosipēdu novietņu projektam Bindio ir radies vērā ņemams pieprasījums, kas liek pāriet no mazās ražošanas uz masveida ražošanu. Tas ir laika un kapitāla ietilpīgs process.

- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos? Kāpēc – jā vai nē?

Esmu diezgan aktīvs Facebook lietotājs, jo tur sekoju lielākajai daļai pasaules lielo ziņu, tehnoloģiju un biznesa lapu. Mūsu produktus var atrast gandrīz visos aktuālajos sociālajos medijos – tikai katrs ir tajos, kur apgrozās tā mērķauditorija.

-  Atklājiet savu labāko un sliktāko īpašību?

Kā savas labākās īpašības uzskatu mērķtiecību un nepadošanos – 4 gadu laikā kopš nodarbojos ar uzņēmējdarbību kopā ar domubiedriem esam nogremdējuši ap 12 dažādiem projektiem, bet neviena neveiksme nav apturējusi no nākošā projekta uzsākšanas un cerības, ka nākošajam ir jābūt īstajam.

Esmu sapratis, ka mana sliktākā īpašība ir pārāk liels prasīgums. No savas komandas un cilvēkiem apkārt sagaidu tādu pašu atdevi un produktivitāti kā no sevis, bet pamazām sāku apzināties, ka tas nav iespējams, jo mēs katrs esam dažādi.

- Ko jūs noteikti tuvāko piecu gadu laikā gribētu sasniegt/izdarīt?

Viens no mērķiem noteikti ir uzbūvēt kādu no projektiem līdz līmenim, kurā to var pārdot. Tā ir ļoti vērtīga pieredze jebkuram uzņēmējam un veido krietni lielāku uzticību un vērtību topošo investoru acīs.

-  Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Ka būs tiešām jāstrādā. Daudzi cilvēki nav pieraduši, ka uz darbu nāk, lai strādātu, nevis dzertu kafijas un atpūstos ar kolēģiem. Mēs savu komandu motivējam ņemt atpūtas pauzes, virsstundu mums praktiski nav, bet darba laikā ir jābūt intensīvam darbam, jo tas ir vienīgais veids, kā sasniegt rezultātu.

- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Mans pirmais nopietnais darbs bija par degvielas lējēju degvielas uzpildes stacijā Cēsīs. Tas bija aptuveni 14 gadu vecumā. Esmu strādājis arī mežu izkopšanā, Parīzes Disnejlendā un studiju laikā gadu tirgoju ielu apgaismojuma kontroles sistēmas latviešu iesācējuzņēmumā. Tur arī pirmā kursa laikā iepazinos ar Kasparu Škerbu, ar kuru kopā esam izveidojuši savu uzņēmumu. Jau no pirmās dienās Kaspars darbojās ar risinājumu tehnisko pusi, bet es ar cilvēkiem un pārdošanu.

- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Uzņēmuma nosaukums radās prāta vētras sesijas laikā Latvijas Universitātes biznesa inkubatorā. Bijām nonākuši līdz pirmā rēķina izrakstīšanai un vajadzēja uzņēmumu, lai to izdarītu, bet viss sākas ar nosaukumu. Atradām brīvu nosaukumu ar .com saiti – Greynut, kas tulkojumā nozīmē pelēks rieksts. Tā kā esam tehnoloģiju uzņēmums, kur lielākā daļa darba notiek ar galvu un cilvēka svarīgākais orgāns atgādina pelēku riekstu, tad tas viss lieliski salikās kopā. Logo piemeklējām tādu, kurš izskaidro kāpēc pelēks rieksts, tiem, kuriem iztēle nav tik bagāta. :)

- Vai ir kas tāds, ko Jūs nepiedodat darbā vai dzīvē kopumā?

Negodīgumu un lojalitātes trūkumu. Man ir īpaši svarīgi, lai gan darbā, gan dzīvē varu cilvēkiem uzticēties un man nav jāpārbauda vai kaut kur pa vidu nav bijušas kādas negodīgas rīcības. Protams, no sevis un uzņēmuma arī prasu tādu pašu godīgumu pret sevi, saviem klientiem, valsti, komandu un sadarbības partneriem.

- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Kopš 2014. gada mēs darbojamies Draugiem Group paspārnē, kas nozīmē, ka dzīvojam vienā mājā un strādājam kopā ar grupiņu latviešu izcilāko IT uzņēmumu, piemēram, draugiem.lv, Mapon, Printful, Vendon, Istabai un citiem. Pieredzes apmaiņa un kopējie resursi palīdz attīstīties un augt ātrāk, jo varam mācīties ne tikai no savām kļūdām.

- Vai jums ir kāda īpaša metode, kas palīdz saņemties sarežģītās situācijās? Kāda tā ir?

Kad ir jāizdara kaut kas tāds, kas prasa saņemšanos un pārkāpšanu sev pāri (piemēram, prezentācija dzīvajā ēterā televīzijā vai svarīgu investoru priekšā) es domāju par cik vien altruistiskiem mērķiem iespējams, piemēram, kā mūsu tehnoloģijas nākotnē vai nopelnītā nauda ļaus uzbūvēt robotus, kas palīdzētu risināt bada problēmas pasaulē. Tajā brīdī, kad par to iedomājies, ir daudz vieglāk darīt to, kas ir jādara, lai cik tas bailīgi vai grūti arī nebūtu.

- Kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Laikam esmu tik daudz brīnumus redzējis pēdējo gadu laikā, ka tā īsti mani pārsteigt vairs nevar. Pēdējo reizi izjutu pārsteigumu par to, cik ļoti var atšķirties cilvēku realitātes uztvere atkarībā no tā, no kurienes viņi nāk un kurā dzīves posmā atrodas.

- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Noteikti kopā ar ģimeni un tuvākajiem draugiem pie dabas – baudot meža gaļu, dārzeņus un augļus no vecvecāku dārza.

- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Kad biju pavisam maziņš, grāmatu skapī atradu un izlasīju Aleksandra Dimā Grāfs Monte-Kristo. Pieļauju, ka tur aprakstītā galvenā varoņa aizraujošā dzīve un brīvība, ko sniedz bagātība, ir kaut kādā veidā ietekmējušas manas izvēles.

- Kas Jūs iedvesmo un motivē?

Vēlme uzbūvēt kaut ko paliekošu un, lai mani mazmazbērni varētu teikt, ka lepojas ar mani. Es personīgi izjūtu lepnumu, ka manam vecvectēvam Rūjienā bija maizes ceptuve un veikals - viņš bija vietējais uzņēmējs. Tas motivē uzbūvēt ko tādu, ko nākošās paaudzes atcerēsies ar lepnumu.

- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Investējot. Es noteikti investētu kādā iesācējuzņēmumā, kuram varētu palīdzēt ne tikai ar naudu, bet arī ar zināšanām, jo šo gadu laikā ir notestētas un saprastas miljoniem lietas par to, kā palaist pasaulē dzīvotspējīgus produktus.

- Kam Jūs savā darba ikdienā pievēršat vislielāko uzmanību? Vai Jums ir savi īpašie rituāli darba dienu uzsākot, tās laikā vai to noslēdzot?

Man ir rīta rituāls - ceļos 6:00, aptuveni 15 minūtes vingroju, 15 minūtes meditēju, pēc tam eju aukstā dušā, ēdu brokastis un 30 minūtes lasu grāmatu. Veicot katru šo darbību īsu brīdi, visu var paspēt, lai gan, protams, gadās arī rīti, kad neizdodas ievērot pilnībā visu rituālu. Dienas laikā par rituālu ir kļuvušas tējas pauzes ar kolēģiem, kad tiek apspriestas jaunas idejas un notikumi. Vakaros cenšos pasportot, lai atslēgtos no dienas notikumiem un izvēdinātu galvu. Iespējami veselīgs uzturs un sports ir divas lietas, kam ikdienā pievēršu uzmanību, jo galvenais darba instruments – ķermenis –  ir jāuztur maksimāli labā formā.

- Izstāstiet savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Šī ir manas mazās māsas mīļākā anekdote:
Pirmā diena kaķis pienāk pie bļodiņas, paskatās un saka: «Fuiiii... griķi»;
Otrā diena pienāk, paskatās un atkal saka: «Fuiii.... atkal griķi»;
Trešā diena pienāk, paskatās un saka: «Oooooo... griķīši».

Šī man patīk, jo man arī ik pa brīdim tā gadās -dēļ aizņemtības nav pat laika ieiet veikalā.

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Investējiet laiku un naudu sevī. Mums tagad gandrīz katram  ir telefons un/vai dators, kurā lielākā daļa pasaules zināšanu pieejamas bez maksas. Ja mēs visi katru dienu kaut mazliet palasītu un pamācītos, nevis sēdētu pie televizora un slinkotu, tad ātri vien kļūtu par pasaules produktīvāko un gudrāko nāciju.

- Lūdzu iesakiet kādu kultūras pasākumu, kuru pēdējā laikā esat apmeklējis (vai plānojat doties, vai vēlētos apmeklēt), un kuru ieteiktu arī citiem?

Plānoju šovasar apmeklēt SummerSound un Laba Daba festivālus. Tas ir labs veids, kā izrauties no Rīgas kopā ar draugiem, iepazīt jaunus cilvēkus un baudīt mūziku.

Dalies ar šo rakstu