Telefons pārvēršas par maku 

Mūsdienās papildu saziņas funkcijām telefons iegūst arī norēķinu ierīces vaibstus, taču pagaidām maksājuma kartes vietā «pīkstināt» viedtālruni vēl nav norma.

Anda Asere, 2019. gada 11. jūnijs plkst. 6:11

«Gandrīz visām bankām ir bezkontakta kartes, vairākas bankas ir izveidojušas savus maciņus, ar kuriem var norēķināties arī ar telefonu. Nākamais risinājums būtu telefonu ražotāju maciņi – Apple Pay vai Samsung Pay,» saka Zanda Brīvule-Jansone, norēķinu karšu sistēmas operatora Worldline Baltics vadītāja. Fiziskajā pasaulē, iepērkoties veikalos, Apple Pay un Samsung Pay būs viena no vairākām bezkontakta norēķinu metodēm, un šajā vidē nebūs lielas starpības, vai maksāt ar telefonu vai karti. Viņas skatījumā, visbūtiskāk situācija mainīsies virtuālajā vidē, kad ar Apple Pay vai Samsung Pay varēs norēķināties arī e-komercijā. «Tās transakcijas būs tikpat drošās kā fiziskā vidē apstiprināti maksājumi ar PIN kodu,» viņa norāda.

Bankas Citadele valdes loceklis un privātpersonu klientu apkalpošanas direktors Vladislavs Mironovs stāsta, ka bankas pakāpeniski nomaina klientiem izsniegtās kartes uz tādām, kurās ir arī bezkontakta maksājumu risinājums. Uzlabojas arī infrastruktūras pieejamība, un šobrīd ar bezkontakta risinājumiem var norēķināties jau diezgan plaši. «95% Citadeles maksājumu termināļi pieņem bezkontakta norēķinus,» viņš saka. Vērojot tirgu, banka saprata, ka vienoties ar lieliem spēlētājiem kā Apple Pay varētu būt sarežģīti, jo kompānijai ir sava attīstības stratēģija un tā skatās uz lielākām valstīm. V. Mironovs lēš, ka Apple Latvijā varētu būt aptuveni 20% tirgus daļa un tāpēc tas varētu nebūt tik nozīmīgs spēlētājs maksājumos ar mobilo tālruni, tādēļ, lai arī aktuāla lieta, risinājums nedotu lielu pienesumu biznesā. «Mēs izvēlējāmies Android telefonus, jo tā varam nodrošināt 3/4 tirgus, bet pārējiem piedāvāt uzlīmes un aproces. Kad cilvēks nevēlas nēsāt līdzi karti, var maksāt ar telefonu, aproci vai uzlīmi,» viņš norāda.

Zem desmit eiro

Šobrīd Citadele klientu vidējā summa norēķiniem ar aproci ir ap 6 eiro, uzlīmei – ap 7 eiro, telefonam – 9 eiro. Maksājumus ar telefonu, aproci vai uzlīmi vēl nevarot saukt par normu, bet klientu īpatsvars, kuri izmanto maksājumu iespējas ar telefonu, aproci vai uzlīmi, stabili aug. Maksājumu skaits, kas veikti, kad šī funkcija tika ieviesta 2017. un 2018. gadā, pieauga pat 52%, bet šī gada pirmajā ceturksnī – vēl par trešdaļu. V. Mironovs teic, ka vairāki tūkstoši klientu šādus maksājumus regulāri izmanto ikdienā. Cilvēkiem, aktīvāk izmantojot šo iespēju, aug vidējā pirkuma summa. Sākumā bija bailes norēķināties ar bezkontakta tehnoloģijām, arī limits bija mazāks.

Pērn jūlijā Swedbank Latvijā sāka nodrošināt iespēju veikt apmaksu tirdzniecības vietās ar Android viedtālruņiem, un līdz šim brīdim ir veikti vairāk nekā 260 tūkstoši Swedbank klientu maksājumi ar mobilo telefonu. «Redzam, ka ar katru mēnesi šādi veikto darījumu skaits pieaug, turklāt arvien biežāk lietotāji izvēlas veikt maksājumus ar telefonu par nelieliem pirkumiem, ko apliecina arī veikto pirkumu vidējās summas samazināšanās pēdējā pusgada laikā no 8,3 eiro līdz 7 eiro,» saka Mihails Čebotars, Swedbank Naudas pārvaldības daļas vadītājs.

Šobrīd maksājumus ar telefonu, aproci vai uzlīmi vēl gan nevar saukt par normu, un tam par iemeslu ir pieradums. «Ieradums «pīkstināt» karti lielāku tempu uzņem tikai pēdējā pusgadā. 2017. gada vidū tikai starp 10 un 20% klientu izmantoja bezkontakta funkciju, bet šī gada sākumā īpatsvars starp mūsu klientiem, kas izmanto jauno X karti, sāk tuvoties 49%. Iepriekšējām kartēm mūsu portfelī pieaugums nav tik ievērojams un ir virs 20%, bet tieši X kartei, ko pozicionējam aktīvajiem iedzīvotājiem, jau 49% izmanto bezkontakta funkciju un novērtē to,» teic V. Mironovs.

Visu rakstu lasiet 11. jūnija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 10. janvāris plkst. 9:26

Strauji pieaug bezkontakta tehnoloģijas izmantošana, norēķinoties par pirkumiem tirdzniecības...

Nepalaid garām

Latvijas pašvaldības desmitgades garumā cēlušas peldbaseinus, stadionus, kultūras centrus bez...

Restorānu nedēļas projekts lielu peļņu nenes, toties izvelk cilvēkus no mājām iepazīt...

Šodien Dienas Bizness rīkotajā preses konferencē par jaunāko izdevumu Miljonārs tika atklāti Latvijas...

Vecie dēļi iegūst otro dzīvi SIA AW Latvia ražotajās mēbelēs un sienu...

Reizi mēnesī pie veikala «Preces no Vācijas» vērojama mūsdienām netipiska aina -...

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

No šīs sadaļas
2019. gada 10. jūnijs plkst. 7:03

No dienas, kad lietuvieši izveidoja tiešās piegādes risinājumu e-komercijai Oberlo, līdz apvienošanās...

2019. gada 06. jūnijs plkst. 14:12

Lai VEF apkaimi attīstītu kā viedpilsētas pilotteritoriju, kurā tiks izmēģināti un ieviesti...

2019. gada 06. jūnijs plkst. 12:42

Lai atvieglotu elektronisko darba laika uzskaiti būvobjektos un citos objektos, kuros nav...

2019. gada 05. jūnijs plkst. 10:45

Cēsu pilī durvis vērusi izstāde «Multimediāls Cēsu pils stāsts», kas piedāvā multimediālu...

2019. gada 03. jūnijs plkst. 13:53

Tehnoloģiju kompānija Apple pēc 18 gadu darbības varētu slēgt aplikāciju iTunes....

2019. gada 31. maijs plkst. 10:28

Jau gada otrajā pusē Tet izstrādātie čatboti iegūšot spēju runāt, kas ļaus...

2019. gada 27. maijs plkst. 9:06

Reklāmas tehnoloģiju uzņēmums Adcash nav tik labi zināms kā citi Igaunijas spīdekļi,...

2019. gada 24. maijs plkst. 9:06

Pārtikas interneta veikals Barbora.lv pērn sasniedzis 4,7 miljonus eiro lielu apgrozījumu, kas...

2019. gada 21. maijs plkst. 13:19

Kopš šī gada marta universālveikalā Stockmann ieviesta pasaulē lielākā mobilo maksājumu sistēma...

2019. gada 17. maijs plkst. 13:45

Intensīvos trīs nedēļu kursos «TestDevLab Summer School 2019» interesentus apmācīs automatizētās...