Lai noteiktajos termiņos nodrošinātu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) centrālā aparāta struktūrvienību izvietošanu vienotās darba telpās, kā arī lai panāktu optimālākās vietas izvēli ēkas būvniecībai, valsts a/s Valsts nekustamie īpašumi (VNĪ) izskata iespēju veikt privātā partnera piesaisti projekta realizācijā, Db.lv informēja Finanšu ministrija.
Ar šiem un citiem saistītajiem jautājumiem otrdien, 13.februārī iepazinās Ministru kabinets (MK), apstiprinot Finanšu ministrijas (FM) izstrādātos grozījumus MK rīkojumā Nr.522 Par koncepciju Par Valsts ieņēmumu dienesta centrālā aparāta struktūrvienību izvietošanu vienotās darba telpās.
Saskaņā ar plānotajiem grozījumiem tiks pagarināts termiņš no 2006.gada 1.oktobra uz 2007.gada 1.jūniju, kad FM jāiesniedz MK rīkojumu projekts par VNĪ tiesībām noteiktā adresē veikt darbības, lai nodrošinātu VID centrālā aparāta vienotā administratīvā ēku kompleksa izveidošanu un iznomāšanu.
Kā viens no projekta realizēšanas modeļiem tiek izskatīts privātā partnera piesaiste. Ar mērķi šo modeli izvērtēt, pēc VNĪ pasūtījuma tika izstrādāts pētījums Valsts nekustamā īpašuma būvniecības un apsaimniekošanas modeļu analīze VNĪ darbības efektivitātes paaugstināšanai. Pētījuma analīzes rezultāti liecina, ka privātā partnera piesaiste ir efektīva un optimāli piemērota arī konkrētajam gadījumam, jo tādejādi būtu iespējams par 8-10 mēnešiem saīsināt projekta realizēšanas laiku. Tāpat tiktu ietaupīti arī finanšu līdzekļi, jo VNĪ ēkas būvniecībā piedalītos tikai ar daļēju finansējumu. Privātā partnera piesaiste arīdzan dotu iespēju noteikt optimālu riska sadali starp VNĪ un privātajiem partneriem, kā arī tiktu samazinātas projekta dzīves cikla izmaksas.
Būtisks jautājums pēc VNĪ ieskata ir privātā partnera izvēles kritēriju principi. Izvēles procedūrā būtu jāievēro atklātums, caurspīdīgums, valsts līdzekļu efektīva izmantošana, kā arī pretkorupcijas procedūru piemērošana. VNĪ šobrīd veic darbu pie nepieciešamā dokumentu kopuma izstrādes privātā partnera piesaistei.
VNĪ, strādājot pie koncepcijas realizēšanas, ir secinājusi, ka izvietot iespējams tikai no jauna uzbūvētās biroju ēkās, taču valsts īpašumā piemērotu zemesgabalu nav. VNĪ kopā ar Rīgas pilsētas pašvaldību ir uzsācis sadarbību Rīgas jaunā administratīvā centra Torņakalnā projekta realizēšanā, kura ietvaros ir paredzēts iekļaut arī VID struktūrvienības.
Tādēļ, ņemot vērā starpinstitūciju sanāksmēs nolemto, FM ir izstrādājusi arī grozījumus koncepcijā Par Valsts ieņēmumu dienesta centrālā aparāta struktūrvienību izvietošanu vienotās darba telpās, izsakot VID centrālā aparāta struktūrvienību vienoto darba telpu risinājuma variantu jaunā redakcijā, kā arī papildinot ar informāciju par iespējām iesaistīt Rīgas domi koncepcijas īstenošanā.
Līdzšinējās sarunas ar Rīgas domi esot noslēgušās bez rezultātiem. Rīgas dome ir norādījusi, ka visa pilsētas zeme līdz īpašuma tiesību sakārtošanai ir Rīgas pilsētas pašvaldības rīcībā un ir ieskaitīta līdzvērtīgās zemes kompensācijas fondā, lai izmantotu zemes reformas pabeigšanai.
Pēc Kadastra reģistra un zemesgrāmatas informācijas esot secināms, ka Rīgas pilsētas pašvaldības īpašumā nav neviena zemesgabala Skanstes ielas rajonā, kas nebūtu pārdots vai apgrūtināts ar ilgtermiņa zemes nomas līgumiem.
Līdz šim esot bijuši atsevišķi gadījumi, kad valsts bez atlīdzības ir nodevusi zemesgabalus Rīgas pilsētas pašvaldības īpašumā tās funkciju īstenošanai, taču Rīgas dome nekad nav piekritusi nodot bez atlīdzības valsts īpašumā kādu pašvaldības īpašumā esošu zemesgabalu.
Apstiprinātā koncepcija neparedz kā prioritāru nosacījumu koncepcijas realizācijā pašvaldības resursu piesaisti. Turklāt, VNĪ rīkojot atklātu konkursu, Rīgas pilsētas pašvaldībai nav liegts izteikt savus piedāvājumus un iesaistīties partnerībā, balstoties uz VNĪ izvirzītajiem nosacījumiem.
Darbs pie VID centrālā aparāta struktūrvienību izvietošanu vienotās telpās tika uzsākts, jo pašlaik šīs struktūrvienības ir izvietotas 15 dažādās adresēs Rīgā, turklāt noslēgtie telpu nomas līgumi ir terminēti vai arī esošās telpu platības ir nepietiekamas.