Ražošana

Vecais marķējums spēkā būs līdz decembrim

Sandra Dieziņa,24.02.2004

Jaunākais izdevums

Tie dzīvnieku izcelsmes pārtikas ražošanas uzņēmumi, kuriem Eiropas Komisija (EK) piešķīrusi pārejas periodu ES prasību ieviešanai, produktu nacionālo jeb tā saukto veco marķējumu vietējā tirgū varēs izmantot līdz šā gada 31 decembrim, informē Zemkopības ministrijas (ZM) Veterinārā un pārtikas departamenta vecākā referente Liene Ansone. Savukārt tās kompānijas, kurām jau ir piešķirta atļauja eksportam uz ES, nacionālo marķējumu varēs izmantot līdz šā gada 31. augustam, paredz EK lēmumprojekts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirms vasaras un ziemas riepu maiņas svarīgs ir jautājums: kur iegādāties riepas? Bieži tas tiek darīts servisā, veicot riepu maiņu, tomēr arvien populārāka kļūst tendence iegādāties riepas internetā. Lai neiekristu krāpnieku nagos vai neizvēlētos nepareizās riepas, interneta veikals riepas1.lv aicina ņemt vērā dažādus ar riepu iegādi internetā saistītus ieteikumus.

Ko svarīgi zināt pirms iegādāties auto riepas internetā?

Laiks, kad riepu maiņa tika atlikta uz pēdējo brīdi, ir pagājis, jo šobrīd vari iegādāties riepas internetā, kas ir ērts veids, kā, ietaupot laiku un līdzekļus, vari tikt pie kvalitatīvām riepām. Internetā var iegādāties gan jaunas riepas, gan lietotas - atliek izvēlēties, kas tev nepieciešams. Tomēr ir jāņem vērā vairāki faktori, lai riepas internetā netiktu pasūtītas ne tādas, kādas vēlējies.

  • Riepu izvēle ir plaša, un tajā ir visai viegli apjukt. Tāpēc, interneta veikalā riepas1.lv radīts ērts meklēšanas rīks, kurš ļauj ātri atlasīt riepas, kuras būtu piemērotas tavam automobilim.
  • Pirmais solis gan noteikti ir riepu sezonas izvēle – ziemas, vasaras vai vissezonas.
  • Nosaki riepas tipu! Ziemas riepu gadījumā jāsaprot, vai tās būs skandināvu vai radžotas, vissezonas riepu izvēles gadījumā vai tās būs ar diska aizsargmalu, bet vasaras riepām - vai tās būs ar paaugstinātu veiktspēju.
  • Pārbaudi degvielas patēriņa un saķeres ar slapju ceļa segumu līmeni! Šie parametri norādīti 5. klases riepās, kurās A ir labākie, bet E sliktākie rezultāti. Mazāks degvielas patēriņš izriet no mazākas rites pretestības.
  • Pārbaudi trokšņu līmeņa parametrus! Tos mēra decibelos. Jo zemāks skaitlis, jo klusāka riepa. To parasti uzrāda pie 80 km/h ātruma. Augsts riepu troksnis var ietekmēt komforta līmeni auto salonā, taču iekšējā trokšņa līmeni mēra atsevišķi.
Ražošana

Ārvalstīs sūdzās par koka iepakojuma materiāla marķējumu

Māris Ķirsons [email protected],01.02.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts augu aizsardzības dienests (VAAD) no vairākām valstīm ir saņēmis informāciju, ka Latvijā sagatavotajam koka iepakojuma materiālam marķējums neatbilst noteiktajām prasībām. VAAD atgādina, ka eksportējot koka iepakojuma materiālu uz valstīm, kurās stājušies spēkā noteikumi koka iepakojuma materiālam, pārņemot starptautisko fitosanitāro pasākumu standartu Nr.15 „Vadlīnijas koksnes iepakojamam materiālam starptautiskajā tirdzniecībā”, jāievēro noteiktās koka iepakojuma materiāla marķējuma prasības, norādīts Valsts augu aizsardzības dienesta informācijā. Saskaņā ar starptautisko fitosanitāro pasākumu standartu marķējumam jāatbilst sekojošām prasībām. Pirmkārt, marķējumā jāietver valsts ISO kods un kods, kas identificē ražotāju un pasākuma kods, kas ticis piemērots attiecīgajam koka iepakojuma materiālam. Otrkārt, marķējumam ir jābūt skaidri salasāmam un noturīgam. Tas nozīmē, ka marķējumā nedrīkst izmantot krāsas, kas lietus laikā izplūst. Jāatceras, ka marķējumā arī nedrīkst lietot sarkanu vai oranžu krāsu, jo šīs krāsas daudzās valstīs izmanto bīstamu preču marķēšanai.Treškārt, marķējumam ir jābūt nepārvietojamam. Tas nozīmē, ka kā marķējumu nedrīkst izmantot papīru vai papīra uzlīmes! Marķējumam jābūt uzliktam uz paša materiāla un tam jāatrodas labi redzamā vietā un vismaz uz divām pretējām marķējamā materiāla pusēm. Ceturtkārt, ja marķējums ir uzlikts uz apstrādātas koksnes pirms koka iepakojuma materiāla, piemēram, palešu sagatavošanas un sagatavošanas laikā marķējums tiek atdalīts, tad jāņem vērā, ka šāds marķējums vairs nav derīgs un paletes jāmarķē no jauna,norādīts Valsts augu aizsardzības dienesta informācijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas un veterinārais dienests (PVD), veicot ārpuskārtas produktu marķējuma kontroli SIA RVA Company noliktavā Rīgā, konstatējis pārtikas preču – siera pārmarķēšanu. Aizdomas par krāpnieciskām darbībām ar marķējumu PVD radās, veicot pārbaudes mazumtirdzniecības vietās, informē PVD.

Pārbaudes laikā konstatēts, ka sieram šķēlēs «Radamer kūpināts» ir pazīmes, kas liecina, ka ir noņemts oriģinālais marķējums un uzlīmēts cits marķējums ar mainītu derīguma termiņu.

Tāpat inspektori konstatēja, ka noliktavā atrodas liels daudzums dažādu sieru, kuriem beidzies derīguma termiņš. Turpinot pārbaudi, atklājās, ka noliktavā atrodas sieri bez ražotāja oriģinālā marķējuma, kā arī sieri ar pazīmēm, ka oriģinālais marķējums ir bojāts, to ir mēģināts noņemt un virsū ir uzlīmēts cits marķējums.

Pārbaudes laikā noliktavā atradās atkritumu kaste ar noņemtu marķējumu (sieriem, kuriem beidzies derīguma termiņš), uz darba galda atradās datumu zīmogs un šķīdums, ar kura palīdzību viegli noņemt marķējumu no iepakojuma.

Viedokļi

Viedoklis: Ar riepām viss ir citādi nekā varētu šķist

Oskars Krampāns, SIA Autoriepu nams direktors,24.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvēloties ziemas vai vasaras riepas, bieži rodas jautājumi par riepu zīmolu, kur ražotas, cik tās ir labas?

Sākšu ar jautājumu - kur ražotas? Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka pateikt konkrēti, kur šis riepu zīmols tiek ražots, vairs nav iespējams. Visiem lielajiem ražotājiem ir rūpnīcas ļoti daudzās valstīs. Piemēram, franču zīmolam Michelin ražotnes ir 17 valstīs, Itāļu zīmolam Pirelli rūpnīcas ir 14 valstīs, tai skaitā pat Ķīnā. Riepu ražotājs Nokian, kas vairumam cilvēku asociējās ar Somiju, lielāko daļu no saviem riepu ražošanas apjomiem ir pārcēlis uz ražotni Krievijā. Šobrīd, pērkot kādu konkrēta zīmolu riepas, cerēt, ka tās būs ražotas tajā valstī, kur šis zīmols ir radies, viegli izsakoties, ir naivi.

Pakalpojumi

Rosina pagarināt apritē esošo gāzes balonu izmantošanas laiku

Lelde Petrāne,11.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nolūkā nodrošināt skaidru un pakāpenisku ES drošuma prasībām neatbilstošu gāzes balonu izņemšanu no aprites, neradot nesamērīgus izdevumus ne patērētājiem, ne komersantiem - gāzes balonu uzpildītājiem, Ekonomikas ministrija rosina pagarināt šobrīd apritē esošo gāzes balonu izmantošanas laiku līdz 2014.gada 1.janvārim, 2013.gada laikā uzsākot pakāpenisku gāzes balonu, kuriem nav Π (pī) marķējums, nomaiņu un izņemšanu no aprites.

Latvijā apritē esošo 50 litru tilpuma vairākkārtēji uzpildāmo balonu (kas ražoti vēl Padomju Savienībā saskaņā ar GOST tehniskajām prasībām) statuss tiek atzīts par nedrošu un neatbilstošu ES kvalitātes un drošuma prasībām. Šādiem baloniem būtu jāveic atbilstības pārvērtēšana. Faktiski šāda situācija ir izveidojusies ar visiem 50 litru sarkanajiem baloniem, kas ir nākuši apritē līdz 2003.gada 1.jūlijam.

Tāpēc 2011.gada septembrī Ministru kabinets pieņēma lēmumu par kvalitātes un ES drošuma prasībām neatbilstošu gāzes balonu izņemšanu no aprites ar 2013.gada 1.janvāri. Noteikumos tika noteikts liegums komersantiem uzpildīt un tirgotājiem piedāvāt tirdzniecības vietās gāzes balonus bez tiem veiktajām nepieciešamajām pārbaudēm un šīs pārbaudes apliecinošo Π (pī) marķējumu, kas norāda uz to, ka gāzes baloni atbilst ES izvirzītajām augstām drošuma prasībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Parlaments aicina Eiropas Komisiju un dalībvalstis pielikt papildu pūles, lai ES tirgotās preces neapdraudētu patērētāju veselību un drošību. Šodien pieņemtajā rezolūcijā par rotaļlietu drošumu deputāti aicina uzlabot tirgus uzraudzību un ieviest beznosacījuma aizliegumu vairāku kancerogēnu un toksisku vielu izmantošanai to ražošanā, Db.lv informēja Eiropas Parlamenta Preses dienests.

Rezolūcija pieņemta ar 660 balsīm par, 18 pret un, 7 deputātiem atturoties.

Šī gada augustā un septembrī no tirgus vairākkārt tika atsauktas nedrošas un veselībai kaitīgas rotaļlietas. Tas lika apzināties, ka, neraugoties uz ES tirgus uzraudzības sistēmām, joprojām veikalu plauktos nonāk nedroši izstrādājumi, tostarp bērniem domātas preces.

Šodien pieņemtajā rezolūcijā Eiropas Parlaments prasa Eiropas Komisijai līdz jaunajam gadam pabeigt plānoto Rotaļlietu direktīvas pārskatīšanu. Pēc deputātu domām, "vajadzīgi daudz detalizētāki noteikumi, lai nodrošinātu izstrādājumu drošumu".

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) īstenojis uzraudzības projektu, kura laikā tika pārbaudīts, vai veikalos nopērkamā fasētā saldējuma satura faktiskais daudzums iepakojumā, kā arī fasētās preces marķējums atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, informē PTAC.

PTAC kontroli veica 17 uzņēmumos (12 ražošanas un 5 vairumtirdzniecības uzņēmumos) un pārbaudīja 72 fasēto preču partijas. Pārkāpumi saistībā ar fasēto preču satura faktisko daudzumu konstatēti 3 saldējuma ražošanas un 3 vairumtirdzniecības uzņēmumos, no kuriem 5 gadījumos konstatētas būtiskas neatbilstības – atsevišķām saldējuma fasējuma vienībām satura faktiskais daudzums pārsniedza pieļaujamo negatīvo novirzi no marķējumā norādītā nominālā daudzuma. Savukārt 18 fasēto preču partijām tika konstatēts normatīvo aktu prasībām neatbilstošs marķējums.

Tāpat PTAC konstatēja, ka no 12 pārbaudītajiem ražošanas uzņēmumiem tikai 3 bija ieviesta fasēto preču satura faktiskā daudzuma kontrole. Šiem uzņēmumiem doti norādījumi attiecībā uz kontroles sistēmas izveidošanu.

Citas ziņas

Valdība vētīs kārtējos PVN likuma grozījumus

Māris Ķirsons, Db,06.01.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodienas īsi pirms valdības sēdes darba kārtībā iekļauti grozījumi likumā «Par pievienotās vērtības nodokli», kas precizēs pārejas noteikumus par PVN likmju piemērošanu precēm un pakalpojumiem, par kuru piegādi vai sniegšanu 2009.gadā iedzīvotājiem ir izrakstīts nodokļa rēķins vai noslēgts līgums.

Pēc Finanšu ministrijas informācijas Lietuvā normatīvajos aktos ir noteikts pārejas periods attiecībā uz viesu izmitināšanas pakalpojumu, lai piemērotu PVN samazināto likmi viesu izmitināšanas mītņu rezervācijai, kas veikta līdz 2008.gada 31.decembrim. Ar 2009.gada 1.janvāri Lietuvā viesu izmitināšanas pakalpojumam tiks piemērots PVN 19 % likme. Savukārt Igaunijā viesu izmitināšanas pakalpojumam ar 2009.gada 1.janvāri ir piemērojama PVN 9 % likme.

Jāatgādina, ka Saeimā 2008.gada 12.decembrī pieņemti grozījumi likumā „Par pievienotās vērtības nodokli”, kas nosaka, ka PVN 18 % likme tiek aizstāta ar PVN 21 % likmi un PVN 5 % likme - ar PVN 10 % likmi. Šie grozījumi stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.

Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv,03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novecošana kā Ķīnā tā Latvijā ir pārāk apjomīga, lai to «paslaucītu zem tepiķa». Ar šausmu žanram piederīgajām ragaviņām, kurās saskaņā ar dažu folkloras artefaktu vecie aizlaikos tikuši aizvesti uz mežu, arī neies cauri – pensionāri ir spēcīga elektorāta daļa. Tāpēc jautājums ir – kā un kur dzīvosim, kad novecosim? Un kā to laikus plānot, lai neiznāk kā Ķīnā.

Šīs pārdomas veicināja biznesa žurnāla Bloomberg Businessweek publikācija par dramatisko situāciju Ķīnā, kur sabiedrības novecošana ir tikpat liela kā Japānā 1990. gados. Tikai, kā raksta autors, ar to lielo atšķirību, ka Ķīna kļūs veca pirms pagūs kļūt bagāta.

Latvijas ķīnieši apstiprina tendenci

Novecošana pati būtu pusbēda, bet Hārvarda universitātes pētnieks Džozefs Dž. Kristians, kas specializējas Ķīnas senioru mājokļu jautājumos, saka senajā Viduszemē mūsdienās praktiski ir izzudusi tai tradicionālā daudzu paaudžu kopdzīve, mainot pilsētu un apdzīvoto vietu «sejas» un dzīves telpas plānojumu. Pierēķinot klāt visai neattīstīto pensiju sistēmu un viena bērna politikas un oficiālās izaugsmes (lasi – peļņas) ideoloģijas dēļ aizvien skaudrāk redzamo paaudžu atsvešināšanos un bezcerīgi briestošo veco ļaužu īpatsvaru, iegūstam sociālo katastrofu.

Citas ziņas

Desmit bērnu māte no Latvijas Lielbritānijā pieprasa lielāku mājokli

LETA,20.09.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Desmit bērnu māte no Latvijas pārtiek no pabalstiem un ir pieprasījusi varasiestādēm lielāku mājokli, tā raksta britu laikraksts The Sun.

«Dodiet man lielāku māju!»31 gadu vecās vientuļās māmiņas Lindas Kozlovskas sacīto citē tabloīds.

L. Kozlovska pēc iespējas piestrādā par apkopēju, bet galvenokārt pārtiek no Lielbritānijā maksātajiem pabalstiem, kas kopumāsasniedz 654 sterliņu mārciņas (572 latus) nedēļā.

L. Kozlovska uz Lielbritāniju pārcēlās 2008. gadā ar trim no saviem bērniem. Tobrīd Latvijā viņai palika vēl četri bērni, kas pamazām pārcēlās pie viņas uz Lielbritāniju. Taču pēdējos gados Lielbritānijā viņa laidusi pasaulē vēl trīs mazuļus.

L. Kozlovska laikrakstam The Sun pavēstīja, ka bērnus audzina viena pati un atteicās izpaust, no cik vīriešiem viņai ir bērni.

Auto

Igaunijā rosina ieviest automašīnu enerģētiskā marķējuma sistēmu

BNS,16.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas vides ministrs Mati Raidma plāno ieviest automašīnu enerģētiskā marķējuma sistēmu, kuras mērķis ir informēt pircējus par automašīnu degvielas patēriņu un ogļskābās gāzes izmešu apmēru.

Tādu marķējumu ierosināts noteikt katrai jaunajai automašīnai, bet lietotām automašīnām marķēšana tiks veikta, ja to izvēlēsies tās īpašnieks, teikts ministra rosinātā projekta paskaidrojumā. Raidmas vērtējumā jaunās sistēmas ieviešana veicinās automašīnu pārdošanas kāpumu.

Automašīnas enerģētiskajā marķējumā būs norādīti izdevumi degvielas patēriņam uz 10 tūkstošiem kilometru, degvielas cena tiks noteikta kā vidējais rādītājs iepriekšējā kalendārā gada laikā. Cenas rādītājus enerģētiskajam marķējumam ik gadu atjaunos Igaunijas autoceļu departaments.

Enerģētiskais marķējums tiks noteikts, pamatojoties uz degvielas patēriņu. A klases marķējumu saņems automašīnas, kuras tērē mazāk nekā 90 gramus uz kilometru ceļa, bet G klases marķējums tiks piešķirts automašīnām, kuru degvielas patēriņš pārsniedz 201 gramu uz kilometru.

Būvniecība un īpašums

Ministrijām Zolitūdes traģēdijas lietā - vairāki uzdevumi

Žanete Hāka,26.01.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014. un 2015. gadā veiktas nozīmīgas reformas būvniecības politikā, iekšējās drošības uzlabošanā, sociālās palīdzības sniegšanā, kā arī citos sektoros, lai uzlabotu ēku kvalitāti un drošību Latvijā, sociālās palīdzības pakalpojumu sniegšanu, dažādu operatīvo dienestu darbības koordināciju un rīcību ārkārtas situācijās, kas izrietēja no 2013. gada 21. novembrī Zolitūdē notikušās traģēdijas analīzes, informē Ekonomikas ministrija.

Vienlaikus 2016. gada 26. janvāra Ministru kabineta sēdē valdība ministrijām uzdeva vēl vairākus uzdevumus, balstoties uz Saeimas Parlamentārās izmeklēšanas komisijas par Latvijas valsts rīcību, izvērtējot 2013. gada 21. novembrī Zolitūdē notikušās traģēdijas cēloņus, un turpmākajām darbībām, kas veiktas normatīvo aktu un valsts pārvaldes un pašvaldību darbības sakārtošanā, lai nepieļautu līdzīgu traģēdiju atkārtošanos, kā arī par darbībām minētās traģēdijas seku novēršanā galaziņojumā ietvertajiem uzdevumiem.

Ekonomikas ministrijai uzdots:

- līdz 2017. gada 1. janvārim izstrādāt būvniecības nozares politikas plānošanas dokumentu, izvērtējot galaziņojumā identificētos problēmjautājumus par būvniecības procesa dalībnieku, tai skaitā uzraugošo institūciju atbildību visā būvniecības procesā, būvizstrādājumu tirgus uzraudzības atbildības precizēšanu, kā arī būvspeciālistu kompetences pārskatīšanu;

Nulles deklarācija

Iesniedzot mantiskā stāvokļa deklarāciju, varēs legalizēt «aplokšņu algas»

Jānis Rancāns,19.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iesniedzot fiziskās personas matiskā stāvokļa deklarāciju, ir dota iespēja brīvprātīgi deklarēt iepriekš nedeklarētos, laika posmā no 1991. gada 1. janvāra līdz 2007. gada 31. decembrim gūtos ar iedzīvojuma ienākuma nodokli apliekamos ienākumus. Deklarējot šos ienākumus iedzīvotājiem tiek dota iespēja samaksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli, piemērojot samazināto iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi 15% apmērā, informē VID.

Valsts Ieņēmumu dienests (VID) norāda, ka par iepriekš nedeklarētiem ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliekamiem ienākumiem, kas gūti laika periodā no 1991.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 31.decembrim, uzskatāmi jebkuri ienākumi, kas nav minēti likuma «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» 9. pantā.

Par tādiem uzskatāmi – ienākumi no nereģistrētas saimnieciskās darbības, tai skaitā ienākumi no pakalpojumu sniegšanas, ienākumi no sava īpašuma iznomāšanas; ienākumi, kas nav iepriekš deklarēti, no reģistrētas saimnieciskās darbības; nedeklarētie, Latvijā gūtie algota darba ienākumi («aplokšņu alga»); nedeklarētie, ārvalstīs gūtie algota darba ienākumi; ienākumi no regulāriem darījumiem ārvalstu valūtas tirgū; no 2001.gada 1.janvāra līdz 2007.gada 11. jūnijam gūtie, nedeklarētie ienākumi no tāda nekustamā īpašuma pārdošanas, kas personas īpašumā ir bijis mazāk par 12 mēnešiem; no 2007.gada 12.jūnija līdz 2007.gada 31.decembrim gūtie ienākumi no tāda nekustamā īpašuma atsavināšanas, kas īpašumā (no dienas, kad attiecīgais nekustamais īpašums reģistrēts zemesgrāmatā) ir ilgāk par 60 mēnešiem un vismaz divpadsmit mēnešus līdz atsavināšanas līguma noslēgšanas brīdim ir personas deklarētā dzīvesvieta (kas nav deklarēta kā maksātāja papildu adrese).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atrast labas un kvalitatīvas ziemas riepas nav nemaz tik vienkārši. Ja vēlies ekonomēt līdzekļus, tad izvēle krīt par labu vissezonas riepām, taču prātīgāk un no ilgtermiņa viedokļa labāk meklēt kvalitatīvas ziemas riepas. Ielūkosimies, kuras ir top ziemas riepas interneta veikalā Riepas1.lv.

Ziemas riepas vs vissezonas riepas: kādas ir atšķirības?

Katru gadu ziemas sezonā no 1. decembra Latvijā visiem spēkratiem jābūt aprīkotiem ar klimatiskiem apstākļiem atbilstošām riepām - šajā gadījumā ziemas riepām. Ziemas riepas ir īpašas ar to, ka tām ir mīkstāka gumija, platākas centrālās rievas un protektors ir ar vairāk rievām un ribām. Ir trīs dažādu veidu ziemas riepas - cietā sastāva neradžotās riepas, mīkstā sastāva neradžotās riepas un radžotās riepas. Izvēloties ziemas riepas, jāņem vērā vairāki faktori, kā, piemēram, nobraukums ikdienā, ceļu veids (asfalts, grants, zemes ceļi), par kuriem ikdienā dosies, vide, kurā atrodies (pilsēta, lauki, meži, reljefs) un paredzamā ziema (slapja, auksta, sniegota, ar atkalām un tamlīdzīgi).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā pašlaik tiek saražots divas reizes vairāk olu nekā patērēts, tāpēc nav ekonomiskās lietderības vēl vienai lieljaudas ražotnei, svarīgākais ir nodrošināt vienlīdzīgus konkurences apstākļus starp pašmāju un Ukrainas ražotājiem, kuriem nav jāievēro ES stingrās prasības

To intervijā Dienas Biznesam stāsta Latvijas Olu ražotāju asociācijas vadītāja Solvita Gulbe. Viņa atzīst, ka olu ražošana ir specifiska joma, kurā kopumā visā ES ir pārprodukcija un sīva cīņa par olu eksportu uz citām valstīm, vienlaikus nepamatoti uzbrukumi tiek piedzīvoti no tā dēvētajiem dzīvnieku draugiem, kuru piedāvātās idejas sākotnēji pat šķiet ļoti atbalstāmas, taču grūti īstenojamas, reizēm utopiskas.

Fragments no intervijas, kas publicēta 18. jūlija laikrakstā Dienas Bizness:

Kāda ir pašreizējā situācija olu ražošanā?

Olu ražošana ir salīdzinoši specifisks bizness, kur, atšķirībā no daudzām citām nozarēm, nav iespējas strauji palielināt apjomus. Lai tos palielinātu, ir nepieciešami lieli kapitālieguldījumi un laiks – vismaz divi, trīs gadi. Proti, vispirms ir jāuzbūvē attiecīgā dējējvistu novietne, tad ir vajadzīgs laiks (aptuveni 17 nedēļas), lai no cāļa izaugtu dējējvista. Tādējādi olu ražošanas biznesā nav iespējams strauji ielēkt, līdz ar to arī ātri reaģēt uz tirgū notiekošajām pārmaiņām.

Citas ziņas

No 2012. gada autoriepām būs efektivitātes marķējums

,25.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2012.gada autoriepas būs jāmarķē, uzrādot informāciju par degvielas patēriņa efektivitāti, saķeri ar slapju ceļa segumu un ārējo rites troksni.

To paredz Parlamenta apstiprinātais likumprojekts. Marķējums būs līdzīgs sistēmai, ko jau piemēro mājsaimniecības tehnikai.

No 2012. gada 1. novembra riepu piegādātājiem būs jāinformē patērētāji par vieglajām un smagajām automašīnām domātu (C1, C2 un C3 klases) riepu efektivitāti attiecībā uz degvielas patēriņu, saķeri ar ceļa segumu un troksni visa veida tehniskos reklāmizdevumos, tostarp internetā. Izņēmums ir atjaunotas riepas, profesionālas riepas apvidus ceļos izmantojamiem transportlīdzekļiem un sporta auto riepas.

Autoriepu marķējumā izmantos vērtējumu skalā no A (visefektīvākā) līdz G (vissliktākā).

Izplatītājiem būs jānodrošina, ka C1 un C2 riepām, kas ražotas pēc 2012. gada jūlija, tirdzniecības vietās ir uzlīmes vai marķējums. Tā kā atšķirībā no mājsaimniecības iekārtām, riepas ne vienmēr ir izliktas apskatei, deputāti uzstāja uz prasību, ka izplatītājs jebkurā gadījumā uzrādāmās ziņas sniedz pircējam pirms pirkuma un arī rēķinā vai kopā ar to.

Būve

A7 posmu Iecava–Bauska sola pabeigt līdz Jāņiem

Dienas Bizness,14.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šosejas A7 posmu no Iecavas līdz Bauskai, kam pēc pērn atjaunotās virsmas šopavasar jāuzklāj horizontālais marķējums, ceļu būves uzņēmums SIA «Lemminkainen Latvija» sola pabeigt līdz Jāņiem, informē reģionālais medijs Bauskas Dzīve.

Marķējums jeb baltās sadalošās joslu līnijas bija vienīgais darbs, kas ģenerāluzņēmējam šajā projektā bija palicis nepadarīts, Bauskas Dzīvei apstiprinājis firmas tehniskais direktors Andris Velmunsks: «Lai to uzklātu, ceļam bija jābūt sausam, taču, kaut arī rudens bija silts, tas tomēr bija visai lietains, tāpēc ar pasūtītāju vienojāmies līnijas uzlikt pavasarī.»

Tumšais ceļš bez līnijām bija slikti saredzams, tāpēc rudens vakaros šoferiem dzīvās satiksmes posmā bija apgrūtināta braukšana. Tika uzklāta pagaidu viduslīnija, kas tagad jau padzisusi. Posma no Iecavas līdz Zorģiem būvnieki marķējumu bija paguvuši salikt.

Būve

Ekonomikas ministrs: Būvniecības likums tiks mainīts arī pēc tā stāšanās spēkā

LETA,03.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunais Būvniecības likums, kas stāsies spēkā šā gada 1.maijā, nebūs pilnīgs, kamēr nebūs zināmi Zolitūdes traģēdijas iemesli. Tāpēc jaunajā likumā tiks veiktas izmaiņas arī pēc tam, kad tas jau būs stājies spēkā, atzina ekonomikas ministrs Vjačeslavs Dombrovskis (RP).

Intervijā ministrs norādīja, ka jaunās valdības mērķis ir panākt, lai jaunais Būvniecības likums stātos spēkā šā gada 1. maijā.

«Jaunā likuma pieņemšana ir šīs valdības goda lieta, tāpēc darīsim visu, lai tas stātos spēkā šā gada 1.maijā,» uzsvēra V. Dombrovskis.

Viņš stāstīja, ka Zolitūdes traģēdija notika laikā, kad spēkā bija vecais Būvniecības likums, turpretī jaunais likums ietver regulējumu, kas šādām traģēdijām neļaus atkārtoties. Tajā pašā laikā V. Dombrovskis atzina, ka Zolitūdes traģēdijas izmeklēšanas process nav pabeigts, līdz ar to arī traģēdijas īstie cēloņi nav zināmi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas un veterinārais dienests SIA Delfa piederošajā noliktavā – saldētavā Rīgā, Mellužu ielā 13 – 11, konstatējis lielu apjomu - aptuveni 10 tonnas pārmarķētus, kā arī neatbilstoši marķētus gaļas un zvejas produktus. Daļa no produktiem ir nederīgi lietošanai uzturā, jo tiem ir beidzies derīguma termiņš.

Neatbilstoši marķētie produkti pieder diviem uzņēmumiem – pašai SIA Delfa un SIA Fris-L, kas no SIA Delfa nomā noliktavas telpas.

Pārbaudē konstatēta SIA Fris-L piederoša pārmarķēta (ražotāja oriģinālais marķējums aizstāts ar citu marķējumu) aptuveni 1 tonna saldētu produktu - putnu gaļa, laša fileja un cūkgaļa.

Cūkgaļai, apmēram 300 kg, derīguma termiņš beidzies jau pirms diviem mēnešiem – 2015. gada 16. septembrī, taču, pārmarķējot produktu, tas patvaļīgi pagarināts līdz 2016. gada februārim. Kā noskaidrojās pārbaudē, cūkgaļu pārmarķējusi SIA Agro Trans A, pēc tam to piegādājot SIA Fris-L.

Ražošana

EP deputāti prasa obligātu izcelsmes valsts marķējumu ES pārdotajām precēm

Lelde Petrāne,16.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Visiem nepārtikas produktiem, kurus pārdod ES iekšējā tirgū, vajadzīgs obligāts izcelsmes valsts marķējums (made-in), pieprasa Eiropas Parlaments ar otrdienas vakarā pieņemtajiem ierosinājumiem, kuru mērķis ir pastiprināt produktu drošības prasības un tirgus uzraudzības noteikumus, lai vairāk aizsargātu ES patērētājus. Deputāti arī prasa stingrākus sodus uzņēmumiem, kas pārkāpj noteikumus un pārdod potenciāli bīstamas preces, informē EP preses sekretāre Latvijā Marta Rībele.

Obligāts izcelsmes valsts marķējums palīdzēs izsekot precēm un tādējādi vairāk aizsargāt patērētājus, norāda deputāti, kuri balsojumā atbalstīja Eiropas Komisijas priekšlikumu par obligātu izcelsmes valsts marķējumu nepārtikas precēm. Pašlaik izcelsmes valsti var norādīt brīvprātīgi. Taču aptuveni 10% no precēm, ko pārtver ES sistēma nedrošu preču izņemšanai no tirgus RAPEX, nav iespējams atrast ražotāju.

Izcelsmes valsts prasībai vajadzētu attiekties uz visiem ES pārdotajiem produktiem, ar dažiem izņēmumiem, piemēram, attiecībā uz zālēm, saka Eiropas Parlaments. Saskaņā ar priekšlikumu, ES ražotāji varētu izvēlēties, vai uz produkta norādīt «ražots ES» vai arī savu dalībvalsti.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sporta ielas atjaunošanā Rīgā, posmā no Valdemāra ielas līdz Skanstes ielai, pirmo reizi Latvijā izmantots zils krustojumu marķējums, pārņemot šo praksi no Skandināvijas valstīm.

Pēc atjaunošanas ieviesti arī mūsdienīgi satiksmes risinājumi - divvirzienu velo satiksme, kā arī satiksmes drošības nolūkos maksimālais braukšanas ātrums ir samazināts līdz 30 km/h, informē pašvaldībā.

“Sporta iela pēc seguma atjaunošanas ir atdzimusi jaunā un modernā veidolā, veiksmīgi apvienojot dažādas mobilitātes iespējas un vairāku grupu intereses. Šī iela ir paraugs tam, kā savienot apkaimi ar pilsētas centru, lietderīgi izmantojot pilsētas telpu. Turklāt ir svarīgi, ka šie ielas seguma atjaunošanas un labiekārtošanas darbi notiek tieši tagad, kad Skanstes apkaimē ir novērojama strauja izaugsme un dažādu nozīmīgu projektu īstenošana,” norādīja Rīgas pašvaldības pagaidu administrācijas vadītājs Edvīns Balševics.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad kāds transportlīdzeklis ASV tiek nopietni bojāts, piemēram, cieš plūdos, valsts Motorizēto transportlīdzekļu departaments tam piešķir atbilstošu marķējumu, kas liecina par bojājumiem. Loģiski, ka lielākā daļa transportlīdzekļu pircēju izvairās no šādām automašīnām, bet pārējie to izmanto, kā veidu cenas nokaulēšanai. Tomēr pārsteidzoši, ka šo marķējumu nemaz nav tik sarežģīti noslēpt, pārvedot automašīnu uz citu valsti.

Tā rezultātā negodīgi automašīnu pārdevēji nogādā transportlīdzekli valstīs, kur ir mazāk stingri noteikumi, un pārdod to tur, ziņo CNN.

Pēdējais pētījums par automašīnām, kas tikušas marķētas pēc plūdu nodarītajiem bojājumiem viesuļvētras Katrīna rezultātā, atklājis, ka marķējums citās valstīs ir noņemts 45% šo automašīnu. Pētījumu veica kompānija Experian, kompānija, kas nodrošina transportlīdzekļu vēstures datus lietoto automašīnu pircējiem.

Līdz ar to no 200 tūkstošiem automašīnu, kas bija cietušas plūdos, 7 tūkstošiem marķējums bija noņemts.

Pētījumā secināts, ka pircējam pastāv reāls risks iegādāties automašīnu ar nopietniem bojājumiem, piemēram, var nestrādāt automašīnas elektriskā sistēma, ieskaitot gaisa spilvenus.

Ražošana

Jelgavā ražotās koka paneļu mājas marķēs ar CE zīmi

Māris Ķirsons,23.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavā ražotās koka paneļu mājas tagad marķē ar CE, kas ne tikai paaugstina to konkurētspēju ārvalstu noieta tirgos, bet vienlaikus palielina šo ražojumu realizācijas iespējas, pirmdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Koka paneļu mājas ir ne tikai gatavs produkts ar ļoti augstu pievienoto vērtību, bet arī sava veida modes izstrādājums, kurā būtiskas ir ļoti daudzas nianses – gan projektēšanā, gan ražošanā, gan arī izmantojamajos materiālos un ekspluatācijā. Vēl jo vairāk – šajā tirgus nišā šobrīd, tāpat kā deviņdesmito gadu sākumā un vidū, galvenais noieta tirgus ir ārzemes, kaut arī tā dēvētajos treknajos gados ir bijis pietiekami liels pašmāju pasūtījumu portfelis.

«Tās ir jaunas iespējas tirgū, kas ļauj paaugstināt konkurētspēju salīdzinājumā ar citiem koka paneļu māju ražotājiem – konkurentiem,» skaidro SIA Zemgales Tehnoloģiskais centrs īpašnieks Māris Avotiņš. Ar Eiropas tehnisko novērtējumu apliecina ne tikai koka paneļu māju kvalitāti, bet arī to atbilstību Eiropas vispārējām prasībām un materiālu pareizu pielietošanu. Faktiski Eiropas tehniskais novērtējums apliecina uzņēmuma kompetenci ne tikai ražot koka paneļu mājas, bet arī tās projektēt atbilstoši visaugstākajām prasībām un veikt atbilstošu to montāžu būvlaukumā. «Novērtējumā tika pārbaudīts, vai Zemgales Tehnoloģiskā centra projektētā un ražotā mājā visi materiāli izmantoti atbilstoši izstrādātajai sistēmai, un tādējādi pasūtītājam – pircējam – tas dod pārliecību, ka māja tiks izveidota atbilstoši materiālu paredzētajam pielietojumam,» uz jautājumu, ko šāds marķējums dod potenciālajiem māju pasūtītājiem – pircējiem, atbild M. Avotiņš un papildina: «Kaut arī es lieliski vadu automašīnu un iekļaujos kopējā transporta plūsmā, ar to vien ir par maz ceļu policistam, kurš tevi apstādinās, viņš noteikti prasīs autovadītāja apliecību, kas apliecina jūsu zināšanas un prasmes, tāpat ir ar CE.»