Konkurētspējīgs atalgojums, izaugsmes iespējas, papildus bonusi un saliedēta komanda – tie bieži vien ir pirmie kritēriji, kurus darbinieki novērtē un meklē savās darbavietās. Tomēr dažkārt, pat ja visi minētie faktori tiek nodrošināti, saikne ar darbavietu un tās kultūru var neizveidoties. Kas pietrūkst?
Šodien tikai ar individuāliem darba motivācijas kritērijiem nepietiek. Jāatzīst, ka aizvadītajos gados atalgojumam, izaugsmes iespējām un vēlmei strādāt spēcīgā komandā klāt ir pieplusojušies arī labbūtības aspekti. Tomēr esmu pārliecināta, ka uzņēmums ilgtermiņā iegūs tikai tad, ja tā galveno vērtību kodolā saglabāsies cilvēks un savstarpējā uzticība.
Pēdējā laikā arvien vairāk pārliecinos, ka tieši darbinieku uzticēšanās savai darba vietai rada pozitīvu uzņēmuma kultūru, kurā komandas profesionāli mijiedarbojas un saliedējas, tā darbiniekiem virzot ne tikai savu individuālo karjeras attīstību, bet sniedzot būtisku artavu visa uzņēmuma izaugsmē.
Kāpēc uzticēšanās ir tik svarīga? Pirmkārt, tā ietekmē darbinieku motivāciju, kā arī to, kā darbinieki jūtas uzņēmumā. Arī Deloitte pētījums atklāj, ka 79% darbinieku, kuri ļoti uzticas saviem darba devējiem, jūtas vairāk motivēti strādāt. Savukārt MIT Sloan Management Review 2023.gada pētījumā noskaidrots, ka darbiniekiem, kuri uzticas savai darba vietai, ir par 41% mazāks darba kavējumu līmenis un par 50% mazāka vēlme meklēt citu darbu. Tai pat laikā aptuveni 1 no 4 darbiniekiem neuzticas savam darba devējam, tādēļ būtiski arī apzināties, kas komandās būvē neuzticēšanās sienu?
Manuprāt, darbinieku uzticību nevar nopelnīt, ja vadītājs nav patiess un atklāts, pat, ja tiek pieļauta kāda kļūda un tas netiek atzīts. Tāpat jebkurā uzņēmumā labākie talanti nevēlēsies strādāt, ja darba vietā valdīs haoss par darba procesiem, nesaskaņas, pavirša attieksme pret cilvēkiem un viņu vēlmi augt. Tas pats attiecas uz darbiniekiem, kuri jau sasnieguši savas karjeras vidusceļu, bet sāk izjust stagnāciju, kas var radīt motivācijas kritumu.
Darba devēja uzdevums ir pamanīt sarkanos signālus, lai nodrošinātu tālāko attīstības posmu, tā rūpes par cilvēku ierindojot uzmanības centrā un nepieviļot gadu gaitā izveidoto savstarpējo uzticību. Manuprāt, darba devēji, kuri pamana katru darbinieku un uzticas tiem, visticamāk, piesaistīs un noturēs labākos talantus. Es pati par to esmu pārliecinājusies, ko apliecina arī “Moller Auto” dati – trešā daļa no mūsu darbiniekiem Latvijā uzņēmumā strādā vismaz 5 gadus. Vairāku gadu garumā tieši uzticēšanās savai darba vietai mūsu darbinieku iekšējās aptaujās izvirzās kā viens no svarīgākajiem kritērijiem.
Piemēram, šogad jau ceturto reizi pēc kārtas “Moller Auto” Latvijā, Lietuvā un Igaunijā atkārtoti ir atzīts par “Great Place To Work” sertificētu uzņēmumu, kas ir augstākā līmeņa atzinība par uzņēmuma darba vides un kultūras kvalitāti, rūpīgi izvērtējot darbinieku pieredzi. Tas ir apliecinājums, ka mūsu pūles, Baltijas līmenī izveidojot taisnīgu, iekļaujošu un uz talantu attīstību vērstu darba vidi, kuras fundaments ir savstarpēja uzticēšanās, novērtē arī darbinieki. Viņu degsme, radošums un lojalitāte ir pīlāri, kuros balstīta mūsu darba vides kultūra. Nenoliedzami bagātu darbinieku pieredzi veido arī tādi uzticēšanās katalizatori kā saliedēšanās pasākumi, papildus bonusi, veselības un nelaimes gadījumu apdrošināšana u.tml.
Manuprāt, būtiski ir pieminēt arī to, ka darbiniekiem ar augstu motivācijas līmenī un uzticības rādītājiem, ļoti svarīgi ir arī kā jūtas klients, iegādājoties, piemēram, jaunu auto. Šobrīd, attīstot pavisam jaunu klientu pieredzes konceptu jeb “digitālo ceļu”, kas paredzēts, lai īstenotu maksimāli vienkāršu auto iegādes procesu, pat neizejot no mājām, redzu, kā darbinieki sadarbojas ar klientiem. Tradicionālā pārdošanas vairs nav tik efektīga, klienti vēlas saņemt cilvēcīgu un patiesu sadarbību, un tādu var īstenot tikai tāds darbinieks, kurš pats uzticas savai darba vietai un pats uzticas precei un pakalpojumam, kuru piedāvā. Tikai tad šo uzticību iespējams pārnest uz nākamajām biznesa attiecībām – pārdevējs un klients; pārdevējs un sadarbības partneris; kolēģis un kolēģis, un tā šo sarakstu varētu turpināt.
Galu galā uzticība ir divvirzienu iela. Savstarpējai uzticībai ir jāveidojas visos darba attiecību līmeņos. Turklāt pie uzticēšanās formulas jāstrādā katru dienu, un tas ir skaists un garš ceļš.