Ne viss, kas konkurences jomā valstī darīts, iedzīvotājiem nesis tiešu un tūlītēju labumu. Uzņēmēji, kuriem noteikti sodi miljonos eiro, tiesājas un strīdas. Patērētāji vienmēr grib lētāk, bet uzņēmēji - nopelnīt un turēt cenu.
Šo vēlmju krustpunktā nonāk Konkurences padome, kam ir žandarma loma. Par Latvijas Konkurences padomes darbu, par karteļiem un tiesvedībām Dienas Bizness izjautāja Konkurences padomes izpildinstitūcijas vadītāju Māri Spičku.
Fragments no intervijas
Īsi pastāstiet, kas ir godīga konkurence, ko Konkurences padome kontrolē? Kāds ir ideālais stāvoklis tirgū, kad ar konkurenci viss ir lieliski?
Ideālais stāvoklis, manuprāt, ir, kad jebkurā tautsaimniecības nozarē un tirgū darbojas pietiekami liels skaits uzņēmumu, kas strādā neatkarīgi un konkurē savā starpā.
Uzņēmumu tendence savukārt ir - kļūt lielākiem un stiprākiem un uzvarēt konkurences cīņā. Var veidoties ļoti lieli uzņēmumi. Konkurences padomes uzdevums ir pieskatīt, lai šie milži ar savu ietekmi nemazinātu citu uzņēmumu iespējas strādāt, rīkotos taisnīgi pret patērētājiem. Ideālā gadījumā viņi ir toleranti un nemēģina izstumt mazos no tirgus, nenosaka netaisnīgas cenas, nediskriminē. Ja konkurence tirgū ir pietiekama, tad mēs skatāmies, lai uzņēmumi nenāktu kopā un nevienotos mazināt savstarpējo konkurenci. To sauc par aizliegtu vienošanos, kad uzņēmumi saskaņoti rīkojas un vienojas par kādas preces cenu, tirgus sadali, dalību iepirkumos. Visbeidzot, ja tirgū ir spēcīgi konkurenti, bet vienam ir lielāki naudas resursi, viņš var mēģināt nopirkt citus uzņēmumus, piedāvājot izdevīgu cenu. Mūsu uzdevums ir saglabāt konkurenci un kontrolēt apvienošanās gadījumus, kas negatīvi var mainīt stāvokli tirgū.
Lasi laikraksta Dienas Bizness šīs dienas numuru elektroniski!
Pārejot no konkurences jēgas uz burtu - jautājums ir par praktisko izpildījumu. Labākas konkurences vārdā Latvijā ir sadalīti monopoli, kas nodarbojas ar gāzes un elektrības tirdzniecību, tā cerot panākt labāku konkurenci. Vai praktiskais konkurences prasību izpildījums ir devis ideālo rezultātu?
Ja mēs atvadāmies no kādas monopola situācijas, noteikti ir gaidas, ka strauji kaut kas mainīsies. Izvēloties konkurences tirgu, mēs gaidām ne tikai labāku cenu, bet arī labāku pakalpojumu, apkalpošanu un citas uzņēmēju piedāvātās lietas.
Visticamāk - Latvijas iedzīvotāji negaidīja, ka elektrības sadales izmaksas pieaugs un rēķini kļūs lielāki!
Jā, infrastruktūras tirgos bieži vien nav prognozējams rezultāts. Par monopolu likvidēšanu ir ne tikai slikti piemēri. Ir arī labi piemēri. Sākotnēji telekomunikāciju tirgū mums bija viens operators. Mobilie sakari ir spilgts piemērs tam, ka jo vairāk ir konkurentu, jo labāka ir cena patērētājiem, ir arī labāka pakalpojumu kvalitāte un dažādas inovācijas.
Tātad ir atšķirība, kādā tirgū veic konkurences izmaiņas un kontroli?
Tas ir svarīgi. Viss ir atkarīgs no tirgus – cik tas ir komplicēts, cik tur varētu būt tirgus dalībnieku, lai efekts būtu tuvu ideālam. Runājot par enerģētikas tirgiem – Latvijai nebija izvēles, vai atteikties no monopolstāvokļa vai nē. Tas ir Eiropas Savienības regulējums, ka tirgus ir jāatver. Vai šajā gadījumā varēja būt kāds labāks izpildījums? Varēja būt gadījumā, ja mums pašiem būtu daudz elektrības ražotāju. Tad varētu būt lielāks spiediens uz cenu.
Daudz kas ir atkarīgs arī no pašiem patērētājiem, cik viņi ir mobili un vēlas izdarīt izvēli. Ja vairums nevēlas iedziļināties izmaiņās, paliek pie vēsturiskā uzņēmuma, tad cena var nemainīties. Patērētājs jau ir tas, kurš izdara spiedienu un veicina konkurenci. Ja patērētājs ir konservatīvs, tad jauniem tirgus spēlētājiem nav pietiekamās kapacitātes darbībai.
Kā piemērs varētu būt pensiju fondu turētāju komisijas procenti, kas strauji sāka mainīties tikai pēc jaunu tirgus dalībnieku parādīšanās?
Šis ir labs piemērs. Veidojās dabīga konkurence. Uzņēmums Indexo, ienākot tirgū, veica plašu izskaidrošanas darbu. Daudzi pakalpojumi ir pietiekami sarežģīti cilvēkiem, un ne visos gadījumos ir šādas izskaidrošanas kampaņas.
Turpinot par likuma jēgu. Nereti ir jautājums, vai tiešām vajadzēja sodīt, kaut arī likums to pieļauj. Konkurences padome 2011. gadā sodīja 22 komercbankas par vienošanos starpbanku komisijas maksājumu gadījumā. Citas valstis izteica bankām norādījumus mainīt praksi. Kādēļ Latvija izvēlējās ceļu – sodīt?
Līdz 2016. gadam no likuma viedokļa Konkurences padomes darbs arī bija tāds, ka jebkura lieta, kas tiek uzsākta, ir arī jānoved līdz noslēgumam lēmuma veidā, bet ir arī otrs aspekts. Eiropas Komisijai jau bija pabeigtas lietas pret Visa un Master Card par starpbanku komisijas maksājumiem. Bija konstatēta neatļauta vienošanās par starpbanku maksājumu likmēm. Tad sekoja nākamā lieta pret Visa un Master Card. Banku prakse un noslēgtais starpbanku līgums bija jāmaina, bankas to kavējās darīt. Ja līdz lietas ierosināšanai un iebildumu izteikšanai bankas būtu praksi mainījušas, rezultāts varētu būt cits. Turklāt mēs nebijām vienīgie, kas Eiropas Savienībā gāja formālo ceļu un sodīja. Piemēram, arī Polijā par analoģisku pārkāpumu bankas saņēma sodus.
No Konkurences padomes ikdienas darbiem sabiedrībā apspriestākais ir aizliegtas vienošanās vai karteļi?
Tā ir konkurentu savstarpēja vienošanās par būtiskiem tirgus un komercdarbības parametriem, kurus komersantam būtu jānosaka pašam, neatkarīgi. Runa ir par cenu, par klientiem, ar kuriem komersants strādā, par iepirkumiem, kuros viņš piedalās, kurās teritorijās izplatīs preces vai pakalpojumus. Ja šāda vienošanās starp konkurentiem ir – tad tas ir kartelis. Karteļi bija jau tad, kad vēl nepastāvēja konkurences tiesības. Jau tad tika konstatēts, ka no ekonomikas viedokļa kartelis vienmēr rada zaudējumus. Agri vai vēlu pienāk brīdis, kad tas nodara ļaunumu tirgum un patērētājam.
Visu rakstu Konkurences žandarmi lasiet ceturtdienas, 17.janvāra laikrakstā Dienas Bizness! Lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!