Eiropas auto ražotājus var gaidīt Nokia liktenis. Pašiem eiropiešiem nāksies mācīties Ķīnas auto zīmolu nosaukumus.
Ierasts, ka viens no pasaules autoražošanas centriem ir tieši Eiropa. Tradicionāli var teikt, ka šādi centri ir arī ASV, Japāna un varbūt vēl Dienvidkoreja. Tomēr viss plūst un mainās. Eiropas spēcīgā puse ir bijusi pagātnes auto ar iekšdedzes dzinēju. Savukārt kādas tehnoloģiskās, konkurences un zināšanu priekšrocības Vecajam kontinentam ir jau krietni plānākas, ja runa ir par elektriskajiem spēkratiem. Šajā ziņā pārējiem pogas draud izgriezt Ķīnas šādi ražotāji. Rezultātā nav pat izslēgts, ka Eiropa no auto ražotājas, šeit tam esot salīdzinoši nelabvēlīgākiem nosacījumiem, pārvēršas tieši par Ķīnas elektroauto importētāju. Attiecīgi aplēses ir, ka Eiropas valdībām drīz gaidām smaga izvēle starp vietējo industriju aizstāvēšanu un konkurences un patērētāju izvēles ievērošanu.
Grib būt paši pirmie
“Mēs gribam būt pirmajā trijniekā un paši pirmie, ja mēs to varēsim,” nesen par saviem Eiropas plāniem līdz šīs desmitgades beigām izteikusies Ķīnas autoražotāja BYD vadība. Izskatās, ka tieši šis uzņēmums būs tas, kura vārdu nāksies iemācīties arī Eiropas patērētājiem. BYD no troņa Volkswagen jau ir gāzis pašā Ķīnā. Šā gada pirmajos piecos mēnešos šis ražotājs Ķīnā pārdeva 951 tūkst. spēkratu, kur Volkswagen gadījumā tie bija nepilni 770 tūkstoši. Šā gada sešos mēnešos Ķīnas vietējie zīmoli bija atbildīgi jau par 54% no šīs valsts pārdotajiem spēkratiem. Attiecīgajā periodā pirms gada tie bijuši 48%, liecina Ķīnas Pasažieru auto asociācijas dati. Savukārt pagājušās desmitgades sākumā tie esot bijuši aptuveni 32%.Būtiskā nianse ir tāda, ka fenomenāls šī tirgus pieaugums saistās tieši ar elektrisko auto segmentu, kas vispārēji nu tiek uzskatīts par pārskatāmās nākotnes pārvietošanās pamatu. Volkswagen ziņojis, ka Ķīnā, Šanhajā, gada piecos mēnešos 45% no pārdotajiem auto bijuši elektroauto un šādi hibrīdi. Ķīnieši gan negrasās aprobežoties ar izaugsmi vietējā tirgū un sekojošo ārzemju ražotāju izspiešanu no tā.
Īsti Ķīnai nav pamata šādus auto neeksportēt, jo nu tiek vērtēts, ka šādām šīs valsts tehnoloģijām kvalitātes un cenu ziņā ir salīdzinoša priekšrocība. Jeb kādēļ cilvēkiem gan vietējā tirgū, gan citur izvēlēties kaut ko dārgāku, ja tā kvalitāte un sniegtās iespējas ir līdzvērtīgas vai pat sliktākas? Proti, Ķīna pēdējo desmitu gadu laikā ir kļuvuši par elektrisko transportlīdzekļu lielāko ekspertu, ja ņem vērā to, ka šī valsts dominē gandrīz visā tajā ražošanā, kas saistīta ar elektroauto izmantotajiem materiāliem un detaļām, piemēram, baterijām. Lielā daļā gadījumu Rietumu ražotājiem tāpat nepieciešama tieši no Ķīnas nākoša spēkrata baterija vai kādas ar to saistītās detaļas. The Wall Street Journal ziņo, ka ārvalstu autoražotāji Ķīnā vairs nevar gūt panākumus, vienkārši ieviešot globāli populārus modeļus. Ķīna mērkaķa tempā elektrificē savu autoparku, un tam tai pašai ir labāki vietējie (un, ņemot vērā eksportu, vairs patiesībā ne tik vietējie) varianti.
Visu rakstu lasiet 18.jūlija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!
Abonē arī digitāli!