Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja šodien nolēma no 1.septembra mainīt satiksmes organizāciju Aleksandra Čaka ielā, saglabājot tikai vienu velojoslu.
Velojosla tiks saglabāta virzienā uz centru. Sabiedriskais transports šajā virzienā brauks pa kopīgu joslu ar pārējiem mehanizētajiem transportlīdzekļiem.
Savukārt virzienā no centra velojoslas nebūs, bet tiks izveidotas divas joslas - viena sabiedriskajam transportam, bet otra - pārējam autotransportam.
Tajā pat laikā Satiksmes departamentam uzdots līdz nākamā gada 1.aprīlim izstrādāt risinājumus, lai Barona ielu pārveidotu par gājēju un velosipēdistu ielu, vienlaikus tramvajam piešķirot kustības prioritāti.
Komitejas sēdē izvērtās ļoti asas diskusijas, kas galvenokārt skāra darba organizēšanu Rīgas domē. Gan opozīcijas deputāti, gan nevalstisko organizāciju pārstāvji pārmeta domniekiem, ka minētais satiksmes organizācijas risinājums līdz šim nekur nav apspriests. Tāds neesot bijis ne starp Satiksmes departamenta izstrādātajiem variantiem, ne arī ticis izskatīts kopīgās sanāksmēs ar nevalstiskajām organizācijām.
Tika pārmests, ka darba grupa, kurai bija jāanalizē situācija Marijas un Čaka ielā, piedāvājot risinājumus sastrēgumu mazināšanai, neesot sasaukta četrus mēnešus.
Ļoti asus pārmetumus koalīcijas deputāti saņēma no nevalstiskajām organizācijām, tās norādīja, ka nav skaidrs, kur šāds risinājums vispār radies. Tika pārmests, ka Čaka ielas velojoslu eksperimenta laikā nav savākti nepieciešamie dati, kas ļautu pieņemt turpmākos lēmumus un atrisināt radušās problēmas.
Piemēram, joprojām neesot skaidrs, kādi kavējumi sabiedriskajam transportam bija pirms šī eksperimenta un kādi ir pašlaik.
Kā uzsvēra apvienības "Pilsēta cilvēkiem" pārstāvis Oto Ozols, šis lēmums esot būtisks negatīvs solis atpakaļ. Likvidējot vienu no velojoslām, velobraucēji turpinās Čaka ielā braukt pa ietvēm, apdraudot gājējus.
Viņš informēja, ka Čaka un Bruņinieku ielas krustojumu stundas laikā virzienā prom no centra izbrauc ap 200 velosipēdistu. Šī esot cilvēku plūsma, kas tiks "uzlikta uz ietvēm".
Viņa ieskatā, šis esot signāls, ka Rīgā solītās pārmaiņas nenotiks.
Pilsētvides aktīvists Māris Jonovs aicināja pagarināt eksperimentu un izdarīt tos darbus, kas nav izdarīti. Piemēram, lai paātrinātu sabiedrisko transportu, esot jāmodernizē trolejbusu līnijas, lai trolejbusi nebremzētu pie katra krustojuma un pieturas. Turklāt trolejbusi bremzējot arī tad, ka ielas ir tukšas un tajās nav ne auto, ne velotransporta.
Situāciju var uzlabot, novērošot maršrutu dublēšanos, samazinot laiku, kad transports atrodas pieturās, aprīkot pieturas ar platformām, ierīkot gudros luksoforus u.c. Tas viss uzlabotu sabiedriskā transporta plūsmu, bet par to netiek runāts, sacīja Jonovs.
Viņš uzsvēra, ka vēl pagājušajā nedēļā šāda satiksmes organizācijas scenārija uz galda neesot bijis. Jonovs retoriski vaicāja deputātiem, ko viņi teiks saviem vēlētājiem, kuriem ir solījuši pārmaiņas, cilvēcīgākus apstākļus gājējiem un velosipēdiem, bet tā vietā, tiek izņemts divus kilometrus garš velosatiksmes posms.
Jonovs uzsvēra, ka velosipēdisti neizmantos Barona ielu, ja tajā netiks veikti būtiski uzlabojumi, jo jau pašlaik šajā ielā veloinfrastruktūra ir par šauru, lai to izmantotu visi, kas to vēlas.
Turklāt, ielu turpinās izmantot arī autobraucēji, jo Barona ielā ir daudz autostāvvietu, lieli iekšpagalmi, un cilvēki gribēs no tiem izbraukt tieši tajā pašā laikā, kad to darīs velosipēdisti.
Koalīcijas pārstāve Justīne Panteļeva pauda, ka šis esot bijis ļoti smags balsojums, un parādījis, kuri deputāti ir gatavi strādāt un kuri gatavi palikt vizualizāciju līmenī. Vienīgā frakcija, kas esot iestājusies par veloceliņu saglabāšanu Čaka ielā, esot bijusi "Par/Progresīvo" frakcija.
Lai izvairītos no tā, ka veloceliņi vispār pazūd no Čaka ielas, frakcija esot piekritusi šim kompromisam.
Panteļejeva piekrita izteiktajiem pārmetumiem par ekspertu neiesaistīšanu šādu lēmumu izstrādāšanā un solīja turpmāk šo situāciju labot.
Viņa aicināja noteikt, ka Satiksmes departamentam ir jāizstrādā priekšlikumi, kā būtiski uzlabot satiksmes infrastruktūru Barona ielā, lai uz šo ielu varētu pārcelt velobraucējus, kuri līdz šim izmantoja veloceliņu Čaka ielā virzienā uz Purvciemu.
Savukārt "Saskaņas" deputāts Vadims Faļkovs uzsvēra, ka neprecīzas plānošanas dēļ pati par sevi laba ideja par veloceliņiem sabiedrības acīs tikusi devalvēta. Tāpēc tagad būtu jāapstājas un kārtīgi viss jāizvērtē.
Viņš rosināja Čaka ielā veidot trīs transporta joslas. Centra virzienā būtu viena sabiedriskā transporta josla pa vidu ceļam un otra pārējam transportam, bet prom no centra būtu kopīga josla autotransportam un sabiedriskajam transportam. Tomēr Faļkova priekšlikums tika noraidīts.
Deputāts aicināja Rīgas domes deputātus apdomāties un neizpostīt satiksmes organizāciju Barona ielā. Viņš uzsvēra, ka pēc deputātu balsojumiem speciālisti būšot spiesti projektēt "Titāniku", kurš beigās nogrima.
Jau ziņots, ka pirmdien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja vēlreiz skatīja jautājumu par eksperimentālo velojoslu saglabāšanu vai likvidēšanu Čaka ielā.
Iepriekšējā komitejas sēdē tika uzklausīti Satiksmes departamenta speciālisti, gan dāņu arhitekta un pilsētplānotāja Jāna Gēla biroja pārstāvji, gan dažādas nevalstiskās organizācijas un eksperti.
Eksperimentu sākotnēji bija plānots īstenot līdz šī gada pavasarim, taču vēlāk tika nolemts to turpināt līdz 1.septembrim. Eksperimentā bija paredzēts nodrošināt pagaidu velojoslu Marijas un Čaka ielās posmā no Elizabetes ielas līdz Ērgļu ielai ekspluatāciju.