Auto

Arī pasažieru pārvadātājiem apnikušas rindas uz robežas

Egons Mudulis,12.09.2012

Jaunākais izdevums

Kaut arī pasažieru pārvadājumus kravas auto rindas uz valsts austrumu robežas tieši neskar, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija (LPPA) aicina izbeigt politiskās intrigas un nekavēt iepriekšēju reģistrēšanās sistēmas ieviešanu.

«Lai arī pasažieru pārvadājumi nav tieši saistīti ar pastāvošo kravas transportlīdzekļu rindu, tomēr kilometriem garās lielgabarīta transportlīdzekļu rindas uz ceļiem rada sastrēgumus un apdraud kustības drošību. Pārvadājot tūristus, jau gadiem nākas dzirdēt sašutuma pilnus komentārus par notiekošo pierobežā, tāpēc aicinām nepakļauties politiskām intrigām, bet gan strādāt konstruktīvi un pēc iespējas ātrāk atrisināt gadiem ilgušo un atlikto problēmu,» norāda LPPA direktora vietnieks Imants Zālītis.

DB jau rakstīja, ka ministriju un komersantu iebildumi draud izgāzt iepriekšēju elektronisku reģistrēšanos robežas šķērsošanai. Satiksmes ministrija (SM) piedāvā valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) deleģēt informācijas sistēmas pārziņa, bet autopārvadātāju asociācijai Latvijas Auto (LA) – informācijas sistēmas turētāja uzdevumus, lai jau no nākamā gada janvāra autopārvadātāji varētu veikt iepriekšēju pieteikšanos robežas šķērsošanai Terehovā, bet Grebņevā, Pāterniekos un Silenē līdz pat nākamā gada beigām paliktu spēkā esošā robežas šķērsošanas kārtība, proti, to organizētu Valsts robežsardze.

4. septembra Ministru kabineta komitejas sēdē dažādus iebildums pret šo piedāvājumu cēla Valsts kanceleja, Finanšu ministrija un Tieslietu ministrija. Iespēju atteikties no dalības e-rindas ieviešanā DB pieļāva Latvijas auto prezidents Valdis Trēziņš. Viņaprāt, pārmetumi, ka LA ģenerālsekretārs Jānis Āboltiņš (Saeimas priekšsēdētājas vīrs) tagad nopelnīs miljonus, ir nepamatoti, savukārt ievērojamās projekta ieviešanas izmaksas – pamatotas.

LPPA uzskata, ka ilgus gadus samilzusī situācija uz Latvijas – Krievijas robežas grauj Latvijas tēlu kā labam tranzīta punktam un negatīvi ietekmē visas pārvadājuma nozares. «Skats pierobežā ir dramatisks un tas nekādā veidā neliecina, ka tranzīts Latvijā ir prioritāte. Viena problēmas puse ir šoferu piespiedu dīkstāve, kas kavē jebkura pārvadātāja biznesu. Latvija katru dienu riskē zaudēt pārvadātājus, kuri, aprēķinot zaudējumus, ir gatavi izvēlēties citus maršrutus,» saka I. Zālītis. Tāpat uz robežas nav atrisinātas šoferu uzturēšanās apstākļi, nav padomāts par viņu elementārajām ērtībām.

«Pierobeža ir netīra un piegružota, kas nenoliedzami rada negatīvu tēlu par Latviju ikvienam, kurš pirmo reizi šķērso robežu, turklāt tā ir ne tikai Latvijas – Krievijas robeža. Tā ir visas Eiropas Savienības vienīgā robeža ar Krieviju, par kuras uzturēšanu kārtībā esam atbildīgi. Uzskaitot šos argumentus, ir pārgalvīgi radīt mākslīgu problēmu, lai atteiktos no fiksēto rindu idejas. Igauņi uz Krievijas robežas jau ir ieviesuši elektronisko transportlīdzekļu reģistrēšanas sistēmu, kas Igaunijas pārvadātājiem gada laikā ir devusi ekonomiju aptuveni 4 miljoni eiro!» norāda LPPA pārstāvis.

Transports un loģistika

Briest pārvadātāju kariņš, kurā ieraus arī pašvaldības

Vēsma Lēvalde, Egons Mudulis, Māris Ķirsons,18.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts dotāciju samazināšana spiež uz radikālām pārmaiņām pasažieru pārvadājumu jomā, kas draud izraisīt pārvadātāju «karu», kurā var ciest arī valsts.

Faktiski pasažieru pārvadājumu jomā briest revolūcija, taču, kādas varētu būt tās iespējamās sekas, prognozēt neviens īpaši nevēlas. Pēdējos 20 gados slēgti daudzi vilcienu maršruti, piem., Rīga - Ērgļi, vēl skaļāku rezonansi 1997. g. izraisīja toreizējā satiksmes ministra Viļa Krištopana lēmums slēgt Vaiņodes dzelzceļa līniju.

Sarežģītā situācijā ir arī pasažieru autopārvadātāji, kuriem ar Latvijas valsti - SIA Autotransporta direkcija (ATD) personā - ir noslēgts līgums par maršrutu tīkla apkalpošanu uz 12 gadiem - tātad līdz 2020. g. Balstoties uz šo līgumu, autopārvadātāji ir uzņēmušies saistības - līzingā iegādājušies autobusus. Tāpēc līgumu laušana (vai spēles nosacījumu kardināla maiņa) no valsts puses draudētu ar tiesvedībām un, iespējams, arī papildu izmaksām nodokļu maksātājiem, jo diez vai privātie autopārvadātāji tam piekritīs. Tomēr valstij šajā jautājumā risinājums būs vien jāpieņem, kaut arī, kā trāpīgi situāciju raksturoja viens no aptaujātajiem, kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp.

Ražošana

Autopārvadātāji aicina pieņemt grozījumus kredītbrīvdienu garantiju piešķiršanai

Žanete Hāka,05.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto padomes locekļi tikušies ar satiksmes ministru Anriju Matīsu, lai pārrunātu problēmas saistībā ar Krievijas embargo atsevišķu preču importam un iespējamos pasākumus tā negatīvās ietekmes uz autotransporta nozari mazināšanai, informē asociācijas pārstāvji.

Sarunas laikā autopārvadātāji akcentēja aktuālos jautājumus, par piemēru minot atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa. A.Matīss piekrita, ka grozījumu formulējums attiecīgajā likumā ir koriģējams punktā par ekspluatācijas nodokļa sasaisti ar autoceļu lietošanas nodevas nomaksu. Likumprojektu Saeimā varētu skatīt un grozījumus pieņemt jau pēc nedēļas.

Tāpat izskatīšanai Saeimā nākamnedēļ tiks iesniegti grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, kas paredz nodokļu brīvdienas tiem nodokļu maksātājiem, kuri nonākuši finansiālās grūtībās saistībā ar Krievijas noteiktajiem ierobežojumiem.

Autopārvadātāji aicināja ātrāk apstiprināt ne tikai šos grozījumus, bet arī tajos normatīvajos aktos, kas paredz kredītbrīvdienu garantiju piešķiršanu un kas vienkāršo un paātrina muitas kontroles procedūras, lai būtu iespēja tikt pie jaunām kravām.

Pakalpojumi

Lietuvas autopārvadātāji Krievijas embargo dēļ zaudējuši 11,6 miljonus eiro

BNS,29.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas autopārvadātāji Krievijas pērn augustā noteiktā pārtikas un lauksaimniecības produkcijas importa aizlieguma dēļ ir zaudējuši ieņēmumus 11,6 miljonu eiro apmērā, paziņoja Lietuvas autopārvadātāju asociācija Linava, norādot, ka situācija turpina pasliktināties saistībā ar kavēšanos uz Krievijas robežas.

«Kavēšanās uz robežas ar Krieviju un nekas [Krievijas sankcijas] nav atsaukts. Tomēr neviens uz turieni vairs nebrauc, vien atsevišķi autopārvadātāji. Situācija tajā pusē ir ļoti slikta,» aģentūrai BNS teica Linava pārstāvis Valds Kazlausks.

Lietuvas autopārvadātāji mēģina pārorientēties uz citiem tirgiem, piemēram, Eiropas Savienības rietumu valstīm, tomēr katra valsts piemēro atšķirīgus ierobežojumus, kas traucē autopārvadātāju iespējas iekarot konkrēto tirgu, viņš paskaidroja.

Krievijas muita novembrī deva rīkojumu muitniekiem pastiprināt no Lietuvas iebraucošo komerciālo un pasažieru automašīnu pārbaudes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomisku apsvērumu dēļ Tallink noņem no līnijas vienu prāmi; autopārvadātāji neizpratnē

Lai uzlabotu darbības efektivitāti un rentabilitāti, AS Tallink Grupp nule kā paziņojis par prāmja Romantika pārcelšanu maršrutā Tallina–Stokholma, atstājot Rīgas virzienā vienu pašu prāmi Isabelle, kas kursēs katru otro dienu. Autopārvadājumu kompānijām šis lēmums izraisījis neapmierinātību, jo bijis pilnīgi negaidīts, liekot pārplānot maršrutus nokļūšanai Zviedrijā.

Nelāga attieksme

«Tā tās lieta nedara, ja ir vēlēšanās biznesā ilgstoši darboties,» par pēkšņo Tallink paziņojumu sašutis starptautisko transporta un loģistikas pakalpojumu kompānijas SIA Altreks valdes priekšsēdētājs Lauris Fišers. Viņam nav izprotama prāmju līnijas rīcība, ik pa laikam šajā maršrutā mainot prāmju kursēšanu. Tas tikai liecinot, ka Tallink nerēķinās ar saviem klientiem un izturas tā, it kā pārvadājumu kompānijas savu biznesu neplānotu. Lai nodrošinātu pakalpojumus klientiem, Altreks nāksies pārplānot maršrutus, izmantojot prāmju satiksmi uz Zviedriju no citām Baltijas jūras ostām gan Latvijā, gan kaimiņvalstīs. Viņaprāt, izveidojusies situācija ir iespēja citām prāmju līnijām, kā Stena Line vai DFDS, ieņemt tukšo vietu Rīgā, norāda L. Fišers. Komersanti var izmantot aprīlī turp un atpakaļ ieviesto vienu papildu reisu maršrutā Ventspils–Nīneshamna (Zviedrija), saka Stena Line Freight reģionālais vadītājs Baltijas valstīs, Krievijā un NVS Aivars Tauriņš.

DB Viedoklis

DB viedoklis: Apgrieztā ekonomikas loģika Latvijas politiķu prātos

Līva Melbārzde, DB galvenā redaktora vietniece,18.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispirms tiek atrasti tirgi un tad tiem tiek ražotas preces. Latvijas politiķi piedāvā, ka varētu arī otrādi, tomēr ekonomikas loģika šādām manipulācijām nepadodas

Ģeopolitiskajā kontekstā viens no Latvijas politiķu pēdējā laikā ļoti bieži skandētiem vārdu savirknējumiem ir «tirgus diversifikācija». Izteiksmes formas atšķiras, bet galvenā vadošo politiķu paustā doma ir tāda: ko jūs, uzņēmēji, tagad žēlojaties, vajadzēja meklēt citus tirgus, nevis Krieviju. Viņiem piebasē arī vairāki ļoti neatkarīgi eksperti un vienkārši objektīva viedokļa paudēji, kas gan, kāda sagadīšanās, paši neko neražo un naudas pelnīšana šiem cilvēkiem asociējas vienkārši ar algas «ieripošanu» kontā konkrētā datumā. Daļa no viņiem savu atalgojumu saņem no turīgām ES institūcijām, Latvijā viņus nemaz tik bieži neredz, bet tas jau netraucē spriedelēt un gudri pamācīt.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Covid-19 ierobežojošo pasākumu rezultātā kravu autopārvadājumu apjoms pirmajā pusgadā samazinājies par 30%. Starptautiskie pasažieru pārvadājumi pamazām atjaunojas, informē valsts SIA "Autotransporta direkcija".

Šā gada pirmajā pusgadā par 9,3% ir palielinājies kopējais licencēto uzņēmumu skaits, kas nodrošina iekšzemes un starptautiskos kravu autopārvadājumus un pasažieru pārvadājumus ar autobusiem. Tomēr licences kartīšu un Eiropas Kopienas atļaujas kopiju skaits, kas tiek izsniegtas uz katru transportlīdzekli, ir samazinājies par 2,3%, salīdzinot ar analogu periodu pērn. Šobrīd spēkā esošas ir 23 997 licences kartības un EK atļaujas kopijas.

Jau vairākus gadus pēc kārtas Latvijas kravu autopārvadātāji visvairāk kravu veda uz Krieviju, Baltkrieviju, Vāciju, Franciju, Itāliju un Poliju. Tomēr šobrīd, ņemot vērā visus ierobežojumus saistībā ar Covid-19 izplatības ierobežošanu, vislielākais pārvadājumu apjoma samazinājums ir tieši uz Krieviju, Itāliju un Vāciju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vinjetes ietekme uz biznesu ir dažāda; autopārvadātāji nav apmierināti ar samaksas kārtību un ceļu kvalitāti , ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

2014. gada ieviesto jauno nodevu, proti, autoceļu lietošanas maksu jeb vinjeti autopārvadātāji «norijuši», un šis jautājums vairs aktīvi netiek apspriests, liecina komersantu sacītais. Tās sitienu pa kabatu dažādos virzienos darbojošies uzņēmēji sajutuši atšķirīgi.

Kokvedējiem nekaiš

Ja par vienu kokvedēju mēnesī jāmaksā ap 50 līdz 60 eiro, uzņēmējs tik ļoti to neizjūt salīdzinājumā ar situāciju, ja uzņēmējam par vairākiem auto vienā reizē būtu jāmaksā ap 700 eiro, saka Latvijas Neatkarīgo mežizstrādātāju asociācijas izpilddirektors Artūrs Bukonts. Gada maksājums noteikti nav pirmā izvēle kompānijām; izdevīgāk varētu būt maksāt pa mēnešiem, ņemot vērā kokvedēju darbības specifiku. Proti, mēnesi vai divus gadā ir pauze, piemēram, remontu dēļ.

Transports un loģistika

Autopārvadātāji 1.jūliju nodēvē par sēru dienu; krastmalā piketē ar 120 fūrēm

NOZARE.LV,01.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kravu pārvadātājiem šī diena, kad tika ieviesta eirovinjete, ir sēru dienu, jo darbu zaudēs tūkstošiem nozares cilvēku, savukārt valsts šogad plānotā ieguvuma - 4,3 miljonu eiro - vietā bezdarbnieku pabalstos izmaksās krietni lielākas summas, protesta mītiņā medijiem skaidroja kravu pārvadāšanas uzņēmumu iniciatīvas grupas pārstāvis Ziedonis Apariņš.

Organizatori informēja, ka protesta akcijā piedalās ap 10% no visiem pārvadātājiem - 120 mašīnas no 60 uzņēmumiem, kuras riņķoja pa 11. novembra krastmalu, brīžiem skaļi signalizēdamas.

Apariņš, kurš ir arī SIA Taka pilnvarotais pārstāvis, skaidroja, ka patlaban kravu apjomi būtiski samazinās, līdz ar to šis nav īstais laiks ieviest papildu nodokļu slogu. To varot atlikt līdz 2016.gadam, kad nozare atdzīvosies. Viņš uzsvēra, ka transporta nozare nav tikai ostas un dzelzceļš, bet arī autopārvadājumi.

Viņš demonstrēja simbolisku atslēgu saišķi, kuru gatavojoties nodot satiksmes ministram Anrijam Matīsam (V) un kas simbolizējot atslēgas no kravas automašīnām, kuras pēc eirovinjetes ieviešanas nonāks banku plačos, jo uzņēmēji nespēs nomaksāt līzingus.

Ražošana

ATD: Izmaiņas Krievijas rada būtiskus sarežģījumus Latvijas pārvadātājiem

Žanete Hāka,08.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Februāra sākumā Latvija saņēma oficiālu informāciju no Krievijas par izmaiņām valsts likumdošanā saistībā ar autopārvadājumu kontroli, informē Autotransporta direkcija.

Minētās izmaiņas, kas spēkā stājās jau 2015.gada 20.decembrī, rada būtiskus sarežģījumus Latvijas pārvadātājiem, jo Krievijas kontrolējošās institūcijas pieprasa dokumentus, kuri tiešā veidā neattiecas uz pārvadājumu veikšanu, divpusējās atļaujas vairs nav iespējams izmantot gadījumos, ja Latvijā tiek iekrautas trešo valstu izcelsmes preces, kā arī Latvijas muitai jāizpilda prasības, kādas neparedz Eiropas Savienības likumdošana. Pamatojoties uz jaunajām Krievijas Transporta ministrijas pavēlēm, vairākiem Latvijas pārvadātājiem Krievijas kontrolējošās institūcijas piespriedušas bargu naudas sodu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Krievija sola atzīt Latvijas muitas noliktavas, varbūt mainīs normatīvos aktus, bet pagaidām situācija neuzlabojas, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Šobrīd ne komersanti, ne kontrolējošās institūcijas īsti nesaprot, kā pareizi veikt starptautiskos autopārvadājumus, sarunā ar DB norādīja Krievijas juridiskās kompānijas Urvest vadošais partneris Romans Obrazcovs. Nav arī skaidrs, kā esošo likumdošanu piemērot dzīvē. DB jau rakstījis, ka pērn izdotā Krievijas Transporta ministrijas pavēle praksē nozīmē to, ka ārvalstu pārvadātājiem nepamatoti tiek prasīti dokumenti, kas tiešā veidā neattiecas uz pārvadājumu veikšanu. Savukārt gadījumos, kad Latvijā tiek iekrautas trešo valstu izcelsmes preces, divpusējo atļauju vietā tiek prasītas trīspusējās atļaujas, kas ir ļoti ierobežotā skaitā. Dokumentu neesamības gadījumā autopārvadātāji saņem ievērojamus sodus (ap 1200 eiro).

Transports un loģistika

Komercpārvadājumu dokumentu saņemšanai varēs pieteikties elektroniski

Dienas Bizness,21.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiks nodrošināta iespēja Eiropas Kopienas atļaujas, tās kopijas un autovadītāja atestāta starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā saņemšanai pieteikties elektroniski.

Tas atvieglos attiecīgo dokumentu saņemšanu un nodrošinās lielākas ērtības iesaistītajām personām, tāpēc ir izstrādāti grozījumi noteikumos Kārtība, kādā izsniedz, anulē vai uz laiku aptur Eiropas Kopienas atļaujas, Eiropas Kopienas atļauju kopijas un autovadītāja atestātus starptautiskajiem komercpārvadājumiem ar autotransportu Eiropas Savienības teritorijā. Minētie grozījumi otrdien, 21.jūnijā, tika pieņemti Ministru kabineta sēdē.

Lai elektroniski pieteiktos Eiropas Kopienas atļaujas, tās kopijas vai autovadītāja atestāta saņemšanai, būs jāizmanto e-pakalpojums: jāaizpilda speciāla tiešsaistes forma Autotransporta direkcijas (ATD) tīmekļvietnē, tādējādi samazinot administratīvo slogu pārvadātājiem un uzlabojot Autotransporta direkcijas darba efektivitāti. Elektronisko dokumentu apmaiņai un personas identitātes pārbaudei paredzēts izmantot Vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu www.latvija.lv. Pārvadātājiem vai to pilnvarotajiem pārstāvjiem tiek saglabāta arī iespēja iesniegumu minēto dokumentu saņemšanai iesniegt personiski ATD, vai to nosūtīt pa pastu.

Viedokļi

Vjačeslavs Dombrovskis: Ekonomikas ministrija ir reaģējusi visoperatīvāk

Intervēja Līva Melbārzde,22.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kādi ir jūsu piedāvātie atbalsta mehānismi Krievijas sankciju uzņēmumiem? Kāpēc par kaut kādiem krīzes risinājumiem tiek diskutēts tikai tagad?

Šobrīd ir trīs sankciju skartās grupas – pārtikas pārstrādes uzņēmumi, autopārvadātāji un zemnieki. Es neizvairos no atbildības, bet katrai ministrijai ir sava kompetence, par abām pēdējām grupām atbild Satiksmes un Zemkopības ministrija, kas attiecīgi izstrādā savus nozares atbalsta mehānismus. Pirmās grupas uzņēmumiem ir arī dalīta Ekonomikas ministrijas atbildība, turklāt mēs koordinējam visus atbalsta pasākumus kopumā. Sankciju efekts pašlaik nav tik liels, tas skar ap 4% no mūsu kopējā eksporta uz Krieviju, taču, ja būs nākamās sankciju kārtas, kas attieksies uz šprotu, alkohola un farmācijas ražotājiem, tad sankcijas skars ap 40% no mūsu eksporta. Pirmajai grupai mēs uzreiz piedāvājām palīdzību ārējo tirgu meklēšanā. Pārdalot savus līdzekļus no Latvijas Garantiju aģentūras, mēs arī palīdzēsim tiem uzņēmumiem, kam ir kaut kādas attiecības ar bankām tas varētu attiekties arī uz autopārvadātājiem. Mēs piedāvājām arī nodokļu atlaides, piemēram, uzņēmuma ienākuma nodokli sankciju skartajiem uzņēmumiem atcelt vispār. Bet tas pat nebija svarīgākais, jo šiem uzņēmumiem, visticamāk, peļņas tāpat nebūs. Mēs piedāvājām arī ļaut krīzes skartajiem uzņēmumiem vienu gadu nemaksāt 80% no iedzīvotāju ienākuma nodokļa. Šis priekšlikums valdībā atbalstu neguva. Taču par savu atbildības jomu Ekonomikas ministrija ir reaģējusi visoperatīvāk.

Ražošana

Pērn pārvadātāji visvairāk pieprasīja Krievijas, Kazahstānas, Baltkrievijas un Polijas atļaujas

Žanete Hāka,22.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2016. gadā ir nedaudz samazinājies licencēto autopārvadātāju, kas veic kravu un pasažieru pārvadājumus, skaits, tomēr ir pieaudzis pārvadājumos izmantoto transportlīdzekļu skaits.

Tas liecina par to, ka, neskatoties uz sankciju piemērošanu pret Krieviju, Latvijas pārvadātāji spējuši pārorientēties uz citiem tirgiem un pielāgoties esošajai situācijai, informē Autotransporta direkcija.

Salīdzinot 2016. gada decembra beigu datus ar analogu periodu 2015. gadā, licencēto autopārvadātāju, kas nodrošina kravu un pasažieru komercpārvadājumus, skaits samazinājās par nepilnu 1%. Pagājušajā gadā bija izsniegtas 4588 licences komercpārvadājumu veikšanai; 85% licenču tika izsniegti starptautisko kravu pārvadājumu veikšanai, nepilni 6% – kravu pārvadājumiem iekšzemē, nepilni 9% – starptautisko pasažieru pārvadājumiem, 0,2% – pasažieru pārvadājumiem iekšzemē.

Ražošana

No 15.aprīļa tiks palielināti Krievijas koplietošanas autoceļu lietošanas maksas sistēmas Platon tarifi

Žanete Hāka,14.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sakarā ar Krievijas federālo koplietošanas autoceļu lietošanas maksas sistēmas Platon tarifu palielināšanu no šā gada 15.aprīļa autopārvadātājiem būs jāmaksā divas reizes lielāka summa par katru nobraukto kilometru.

Turpmāk Platon sistēmas maksa veidos 3,06 rubļus jeb 0,05 eiro par nobraukto kilometru. Nosacījumi attieksies uz visu valstu, tostarp Krievijas, autopārvadātājiem, kuri veic kravu pārvadājumus ar transportlīdzekļiem un to sastāviem, kuru pilna masa ir lielāka par 12 tonnām.

2015.gada maijā Krievijas puse noteica, ka maksa par Krievijas federālo autoceļu lietošanu būs 3,73 rubļi par katru nobrauktos kilometru, tomēr, lai pārvadātāji nejustu strauju cenu kāpumu, tika nolemts, ka līdz šā gada 15.aprīlim autopārvadātāji, tostarp Krievijas pārvadātāji, Platon sistēmas ietvaros maksās mazāk – 1,53 rubļus.

Savukārt no 15.aprīļa šī summa būs divas reizes lielāka, sastādot 3,06 rubļus jeb 0,05 eiro par nobraukto kilometru. Ņemot vērā, ka arī pēc 15.aprīļa Platon sistēmas maksa būs zemāka par sākotnēji noteikto, tā varētu vēl palielināties. Sistēmas Platon maksu tieši ietekmē Krievijas patēriņa cenu indekss, un nākamā autoceļu lietošanas maksas indeksācija paredzēta 2018.gada 1.jūlijā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pārtikas ražotājiem, kuri vēlas pārdot savu produkciju Ķīnā, ir jārēķinās, ka tas nenotiks tik ātri, jo no paziņojuma par tirgus atvēršanu līdz brīdim, kad tiks saņemti visi apstiprinājumi, paies laiks, intervijā Nozare.lv norāda Latvijas Loģistikas asociācijas valdes priekšsēdētājs Normunds Krūmiņš.

Viņš arī skaidro, ka cenu ziņā produktus transportēt uz Ķīnu būs izdevīgāk pa jūru, ņemot vērā, ka no Ķīnas tiek transportētas vērienīgākas kravu plūsmas, sevišķi tās, kas nāk uz Latvijas pusi. Tas nozīmē, ka ir daudz tukšu konteineru, kurus «par smieklīgu cenu» var aizsūtīt atpakaļ uz Ķīnu.

Kā uzsver eksperts, esot skaidrs, ka uz Ķīnu, visticamāk, netiks vesti svaigie piena produkti. Tas būšot piena pulveris un produkti, kam ir ilgs uzglabāšanas termiņš. «Domāju, ka tie nebūs autopārvadātāji, kuri iegūs jaunas kravas, jo savu teritoriju Ķīna ir bloķējusi un svešus autopārvadātājus iekšā nelaiž. Līdz ar to attiecīgi būtu jāveic pārkraušana. Cenu ziņā ir skaidrs, ka izdevīgākais variants būs vest produkciju pa jūru, ņemot vērā disbalansu, kas pastāv starp kravu plūsmām no un uz Ķīnu. No Ķīnas tiek transportētas vērienīgākas kravu plūsmas, sevišķi tās, kas nāk uz Latvijas pusi. Tas nozīmē, ka ir daudz tukšu konteineru, kurus var aizsūtīt atpakaļ uz Ķīnu,» uzsver Krūmiņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzreiz gan jāsaka, ka šoreiz stāsts nav ne par nojauktām sliedēm Latvijas virzienā un nevēlēšanos tās uzlikt atpakaļ, ne arī par Klaipēdas ostas reklamēšanu pasaulē uz Latvijas ostu apcelšanas rēķina. Drīzāk tā ir atgriešanās pie DB jau aprakstītā un komentētā par kaimiņvalsts transporta sektora ilgtspējību salīdzinājumā ar šo jomu Latvijā. Pēc kārtējās vizītes – šoreiz lielākajā leišu autopārvadājumu kompānijā, ar ko rēķinās arī Eiropā, Girteka (par to lasiet kādā no nākamajiem avīzes numuriem) – pārņem deja vu sajūta. Proti, kaut kā lietuviešiem transporta sektorā izdodas būt solīti mums priekšā konkurētspējas ziņā.

Protams, kompānijas īpašnieki un vadītāji nekur never vaļā skeletu skapjus – ja tādi ir – un nemēģina sevi attēlot sliktā gaismā. Taču ir lietas, kuras neapslēpsi, pat ja vēlētos. Pirmā kaitinošā lieta bija atvērtība un pretimnākšana. Piemēram, lai saņemtu pozitīvu atbildi uz lūgumu sniegt interviju ar vienu no kompānijas līdzīpašniekiem un vadības pārstāvjiem, bija vajadzīgs ne vairāk, ne mazāk kā viena stunda. Es gan melotu, ja teiktu, ka Latvijas autopārvadātāji nevēlas runāt, taču pretimnākošāki parasti ir ne pašu lielāko kompāniju pārstāvji. Otrs, kas dūrās acīs – līdzīgi kā iepriekš apmeklējot ostas un dzelzceļa uzņēmumus Lietuvā ‒ pie birojiem redzamais autoparks. Iespējams, ka šeit bija kādas slepenas autostāvvietas, bet katrā ziņā publiski neviens nemēģināja kompensēt kādus savus kompleksus ar superdārgiem braucamajiem. Trešā kaitinošā lieta – attieksme pret šoferiem. Ja dušas, virtuves un gaidīšanai domātās telpas ir vismaz tikpat labas kā mājās, tad konkurentiem ir grūti pārvilināt kompānijas darbiniekus, kaut arī par velti veiktās šoferu apmācības neuzliek viņiem nekādas saistības pret kompāniju. Un tas ir tikai loģiski – ja ir vēlēšanās pēc pozitīvām atsauksmēm un jauniem kontraktiem Eiropā un Skandināvijā, tad vajadzīgi šoferi ar augstu darba kultūru. Savukārt autovadītāju trūkuma apstākļos, par ko sūdzas visā Eiropas Savienībā, tādus nedabūt, ja pati kompānija saviem darbiniekiem nenodrošina cieņpilnu darba vidi un atalgojumu.

Latvijas eksportspēja

Eksportspēja: Izvērš kūdras ieguvi un bagātināšanu

Vēsma Lēvalde,19.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas kapitāla uzņēmums CompaQpeat dažu gadu laikā Latvijā uzbūvējis divas uz eksportu orientētas kūdras pārstrādes rūpnīcas, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Uzņēmums plāno 150 ha jaunu purva platību apguvi Rucavas novadā, kur atrodas 2009.gadā būvēta kūdras pārstrādes rūpnīca. Tās struktūrvienības un saistītie uzņēmumi strādā arī Kuldīgas un Nīcas novadā, bet šā gada septembrī, ieguldot piecus miljonus eiro, atvērta jauna rūpnīca Balvu novadā. Pērn par 26% pieaudzis CompaQpeat produkcijas eksporta apjoms, bet par 27% – uzņēmuma apgrozījums. Ražotājs Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras konkursā Eksporta un inovācijas balva 2014 pretendē uz balvu kategorijā Eksportspējīgākais komersants lielo un vidējo komercsabiedrību grupā.

Plaša ģeogrāfija

SIA CompaQpeat nodarbojas ar kūdras ieguvi, pārstrādi un dažādu substrātu gatavošanu. Ar uzņēmuma zīmolu top gan substrātu maisījumi, gan substrāti pavairošanai un podiņiem. Savukārt izstrādāto kūdru var iedalīt frēzkultūras un grieztās gabalkūdras produktos. Gandrīz visu saražoto (vairāk nekā 97%) SIA CompaQpeat eksportē – tikai neliela daļa nonāk Latvijas dārzniecībās. Eksporta ģeogrāfija ir ļoti plaša –Eiropa, Ķīna, Japāna, Taivāna, Koreja, Omāna, Saūda Arābija, Libāna, Irāna, Kipra, Jemena, Katara, Pakistāna, Grieķija, Ukraina, pavisam 34 valstis. Produkcijas noiets tiek organizēts ar uzņēmuma radīto aģentūru distribūcijas sistēmas starpniecību dažādās valstīs, kā arī tiek izmantotas lielās nozares izstādes, lai atrastu jaunus klientus. Pārvadājumus koordinē CompaQpeat loģistikas nodaļa. Eksporta nodrošināšanai uzņēmums sadarbojas ar autopārvadātājiem, kā arī konteineru pārvadātājiem Klaipēdas ostā. No jaunās Balvu rūpnīcas produkciju ved pa autoceļiem, bet no Rucavas izdevīgākais maršruts ir caur netālo Klaipēdas ostu. «No Krievijas caur Terehovu daudzi autopārvadātāji brauc ar tukšu transportu. Gan viņiem, gan mums ir izdevīgi, ja varam Eiropas virzienā uzkraut savu produkciju,» sadarbību ar tranzītbraucējiem skaidro SIA CompaQpeat projektu vadītājs Valdis Polmanis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien paredzētajā autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto biedru kopsapulcē būs redzams, vai nozares spēlētāji spēs vienoties par rīcību kopēju mērķu sasniegšanai vai paliks sašķelti un turpinās savstarpējos kašķus cīņā par varu.

«Pamatojoties uz autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto (LA) 2019. gada 21. marta padomes lēmumu, no amata pienākumu pildīšanas atsaukti: valdes loceklis-izpilddirektors Aivars Buls un valdes loceklis-prezidents Valdis Trēziņš. Lai nodrošinātu asociācijas izpildinstitūcijas darbības nepārtrauktību, padome ievēlēja valdes locekļus Aleksandru Pociluiko (prezidents) un Aleksandru Čerkasovu (izpilddirektors). Asociācijas valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns turpina pildīt savas funkcijas.»

Tiem, kas seko nozarē un šajā sabiedriskajā organizācijā notiekošajam, šis lakoniskais paziņojums, kas 25. martā tika ievietots asociācijas mājaslapā, nebija nekāds pārsteigums. Nekāds brīnums nozares pārzinātājiem nebija arī V. Trēziņa reakcija uz to, kurš aģentūrai LETA norādīja, ka asociācijā nesaskaņas bijušas pēdējo pusgadu: «Rudenī tika nomainīta asociācijas padome, tika nomainīts valdes priekšsēdētājs, tagad arī prezidents un trešais valdes loceklis. Asociācijas vadība ir «iztīrīta» kārtīgi un ir pārņemta vara.» DB jau rakstījis, ka pērn asociācijas kopsapulcē tika ievēlēta jauna padome (skat. DB 17.10.2018.), bet šā gada sākumā A. Lubāns nomainīja ģenerālsekretāru Jāni Āboltiņu (skat. DB 29.01.2019.).

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autopārvadātājiem darba šobrīd netrūkst, taču samaksa aizvien ir neatbilstoša, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Tādu skaidrojumu šķietami pretrunīgajiem komersantu skaļajiem paziņojumiem par negatīvo ietekmi, ko uz autopārvadājumiem atstāj Eiropas Savienības (ES) un Krievijas savstarpējas sankcijas, no vienas puses un pozitīvo kravu komercpārvadājumu statistiku no otras puses min Latvijas Autopārvadātāju asociācijas prezidents Valdis Trēziņš. Šī gada deviņos mēnešos pārvadāts par 2,1% vairāk kravu nekā pērnā gada attiecīgajā laika periodā, kopumā veidojot 33,21 milj. t kravu, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Kamēr iekšzemes pārvadājumos vērojams kritums par 0,5% jeb 131 tūkst. t, starpautiskajā satiksmē kopumā apkalpots par 11,2% jeb 814 tūkst. t kravu vairāk. Neliels kritums 1,5% jeb 44 tūkst. t apjomā gan vērojams eksporta pārvadājumos.

Transports un loģistika

Autotransporta direkcija: Nākamgad Latvijas autopārvadātāju kravu apgrozība būs lielāka nekā šogad

LETA,30.12.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamajā gadā Latvijas autopārvadātāju veikto komercpārvadājumu kravu apgrozība būs lielāka nekā šogad, aģentūrai LETA norādīja Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš pauda, ka, izanalizējot šī gada pēdējo deviņu mēnešu rādītājus, redzams, ka lielāks kritums bijis tikai 2016.gadā, kad dažādi politiskie lēmumi un sankcijas pret Krieviju atstāja negatīvu iespaidu uz Latvijas pārvadātājiem. 2018.gada rādītāji praktiski ir 2017.gada līmenī, bet šogad jau ir vērojams kravu apgrozības palielinājums. Turklāt pieaug arī transportlīdzekļu skaits, ar kuriem kravas tiek vestas.

"Tas ļauj secināt, ka Latvijas pārvadātāji pamazām ir piemērojušies situācijai, turpinot veiksmīgi darboties starptautiskajos autopārvadājumu tirgos," norādīja Godiņš, piebilstot, ka savukārt izsniegto atļauju skaits turpinās samazināties un, lai arī Krievijas tirgus joprojām ir viens no dominējošajiem, Latvijas autopārvadātāji galvenokārt darbojas Eiropas tirgū.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Redzot situāciju austrumos, šis būs pārbaudījumu gads vienam otram autopārvadātājam, aģentūrai BNS sacīja Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas Latvijas Auto valdes priekšsēdētājs Valdis Trēziņš.

«Redzot situāciju Krievijā un kaimiņvalstīs, īpaši optimisti šajā gadā neesam. Tas būs zināms pārbaudījumu gads vienam otram [autopārvadātājam],» skaidroja Trēziņš.

Viņš pastāstīja, ka pērnā gada nogalē aktivitāte bijusi zemāka nekā citus gadus un, ņemot vērā Krievijas tirgus nozīmi Latvijas autopārvadātājiem, finansiālā situācija komersantiem nav laba. Krievijā klienti mazāk iepirkuši, kā arī saistībā ar Krievijas rubļa vērtības kritumu gribējuši pazemināt fraktu cenu, jo lielākoties autopārvadātāji līgumus ar klientiem slēdz eiro valūtā.

«Līdz ar to kopumā gads varēja būt labāks, kaut gan pēc statistikas apmēra nav samazinājušies, bet ar finansēm ir smagāk nekā citus gadus. Līdz ar to šis gads sākās diezgan saspringti,» sacīja Trēziņš.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norvēģijas darba inspekcija apturējusi Latvijas autopārvadājumu uzņēmuma "Kreiss" darbību šajā valstī, jo uzņēmums autovadītājiem maksājis daudz mazāk nekā paredz Norvēģijā spēkā esošie noteikumi, informē Norvēģijas Kravu pārvadātāju asociācija.

Līdz ar to "Kreiss" no 20.janvāra vairs nedrīkst veikt kabotāžas pārvadājumus Norvēģijā, teikts NFL interneta vietnē.

Pēc Norvēģijas Kravu pārvadātāju asociācijas sniegtajām ziņām, Norvēģijas darba inspekcijai ir nesaskaņas ar "Kreiss" par to, ka uzņēmums autovadītājiem, kas veic kabotāžas pārvadājumus Norvēģijā, maksā daudz mazāku atalgojumu nekā prasa noteikumi.

Atbilstoši asociācijas sniegtajai informācijai, "Kreiss" šoferiem maksājis tikai 24 norvēģu kronas (2,43 eiro) stundā, lai gan minimālā darba samaksa kravas automobiļu vadītājiem Norvēģijā ir 175,95 kronas (17,81 eiro) stundā.

Tā kā "Kreiss" nav sniedzis Norvēģijas darba inspekcijai pieprasītās ziņas, inspekcija nolēmusi apturēt uzņēmuma pārvadājumus valsts teritorijā, sacīts Norvēģijas Kravu pārvadātāju asociācijas vietnē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā uzņēmumi neziņā par 8,5 eiro stundā minimālās algas maksāšanu darbiniekiem, kuri šķērsojuši Vācijas robežu, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijas transporta uzņēmumi un to asociācijas pauž neapmierinātību par Vācijas lēmumu attiecināt minimālā atalgojuma likmi 8,50 eiro/stundā (bruto) arī uz tranzīta pārvadājumiem. Komersantiem joprojām ir arī daudz neatbildētu jautājumu par to, kā vācu iekšējā tirgus aizsardzībai ieviestos nosacījumus ievērot. Bargo sodu dēļ, kas var sasniegt pat 500 tūkstošus eiro, atsevišķi uzņēmumi pagaidām pārvadājumus uz Vāciju neveic.

«Nav nekādu normālu skaidrojumu ne no vienas ministrijas, tāpat nav normālu instrukciju,» neizpratnē ir lielākā Latvijas autopārvadājumu uzņēmuma SIA Kreiss pārstāvis Boriss Zaks. Kompānija gan pārvadājumus uz Vāciju veic un «strādā» pie jautājuma, lai nosūtītu vāciešiem nepieciešamo informāciju. Starptautisko kravu pārvadājumu veicējas SIA Vervo direktors Māris Dreimanis norāda, ka Vācijas virzienā izmanto ārpakalpojumu, un kravu plūsma uz šo valsti nav apstājusies. Turpretī SIA Panway Logistics pagaidām uz Vāciju nebrauc, jo nav skaidrības, ko īsti sevī ietver prasība par minimālo algu, proti, vai šajā summā iekļautas arī komandējuma naudas, norāda kompānijas valdes locekle Inga Varnasa. Pēc viņas teiktā – atbildes nespēj sniegt ne autopārvadātāju asociācijā Latvijas auto (LA), ne Valsts Darba inspekcijā. Latvija nav tiesīga skaidrot Vācijas iekšējos normatīvos aktus, norāda Labklājības ministrijas Darba attiecību un darba aizsardzības politikas departamenta direktora vietniece Ineta Vjakse, piebilstot, ka skaidrojums būtu jāprasa vācu iestādēm. Noprotams, ka citu valstu iebildumu dēļ Eiropas Komisijas dienesti pētīs, vai vācu normatīvie akti atbilst ES tiesību normām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar kravu vai pasažieru pārvadājumiem pērn nodarbojās 5185 licencēti uzņēmumi. To skaits, salīdzinot ar 2018. gadu, ir palielinājies par 3,5%, liecina SIA Autotransporta direkcija apkopotie 2019. gada dati.

Pērn reģistrēti 24 110 transportlīdzekļi, kas ir par aptuveni 1% vairāk nekā 2018. gadā. Pieprasītākās atļaujas no Latvijas pārvadātāju puses joprojām bija uz Krieviju, Baltkrieviju, Kazahstānu, Ukrainu, Turciju un Poliju.

Kopumā pērn vērojams autopārvadātāju uzņēmumu un transportlīdzekļu skaita pieaugums, kas nozīmē, ka komercpārvadājumu nozare turpina attīstīties. Pērn bija 5185 spēkā esošas licences, kas izsniegtas kravu un pasažieru pārvadātājiem. No tām 86,1% izsniegts starptautisko kravu pārvadājumu veikšanai, 5,3% - kravu pārvadājumiem Latvijas teritorijā, 8,4% - starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem, 0,2% - pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai iekšzemē.

Transports un loģistika

Elektroniskā iepriekšējā deklarēšanās uzņem tempu

Egons Mudulis,31.08.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Autopārvadātāji aizvien vairāk izmanto iespēju pašiem iesniegt priekšdeklarāciju dažādu valstu muitas iestādēm par šajās valstīs ievedamajām precēm, izmantojot bezmaksas TIR elektroniskās iepriekšējās deklarēšanās (EPD) sistēmu. Tas saistīts ar kaimiņvalstu lēmumu, ka no šā gada 17.jūnija EPD ir obligāta preču ievešanai ar autotransportu Krievijas, Baltkrievijas un Kazahstānas muitas savienības teritorijā.

Pērnā gada jūnijā nedēļā tika saņemti 1416 pieteikumi, bet 2012. gada jūnijā - jau 6782, autoārvadātāju asociācijas Latvijas auto (LA) rīkotajā seminārā sacīja Starptautiskās Autotransporta savienības (IRU) TIR audita un pielaides departamenta vadītājs Julians Genkovs. Jāpaskaidro, ka visas tranzīta procedūras muitas iestādēm Latvijā tiek iesniegtas elektroniski jau no 01.05.2004., un visas TIR procedūras - no 01.01. 2009., izmantojot muitas tranzīta kontroles sistēmas komersanta moduli (TKS). Savukārt IRU veidotā TIR EPD sistēma, kas savienota ar TKS, Latvijā darbojas no 2010. gada 19. jūlija.

«Pārvadātāji līdz šim 10 gadus caur dažādiem starpniekiem iesniedza šo deklarāciju, maksājot par to apmēram 30 eiro, kaut arī darbs to nemaksāja. Starpnieku bizness izmantoja muitas darbinieku vai vietējās administrācijas protekcionismu,» līdzšinējo situāciju apraksta transporta ekspedīcijas firmas ATEK pārvaldnieks Vladimirs Butanovs. Taču viņš zinājis, ka tam reiz pienāks gals, un Latvijas auto veikusi darbu, lai pārvadātāji to varētu darīt bez maksas paši.