Atklājot pirmo CNG staciju Latvijā, rada jaunu tirgu 

Šodien Jēkabpilī AS Virši-A atklās pirmo CNG jeb saspiestās dabasgāzes uzpildes staciju Latvijā, tuvākajā laikā uzņēmums plāno šādu degvielu piedāvāt arī divās Rīgas stacijās.

Armanda Vilcāne, 2019. gada 16. maijs plkst. 6:10

To intervijā DB atklāj AS Virši-A izpilddirektors Jānis Vība. Viņš stāsta, ka šobrīd ar CNG darbināmu automašīnu skaits Latvijā ir niecīgs, taču paredzams, ka līdz ar infrastruktūras attīstību to skaits būtiski pieaugs. Jaunās degvielas uzpildes stacijas (DUS) Jēkabpilī būvniecībā uzņēmums ieguldījis vairāk nekā vienu miljonu eiro, stacijā būs iespējams iegādāties ne tikai saspiesto dabasgāzi, bet arī klasisko degvielu un citus Virši-A piedāvātos produktus.

Fragments no intervijas

Kāpēc pieņemts lēmums sākt attīstīt CNG tirdzniecību Latvijā?

Tam ir vairāki iemesli, viens no tiem –Eiropas Savienības (ES) klimata politikas uzstādītie mērķi. Mēs redzam, ka pēdējos gados ES mērķtiecīgi veicina alternatīvo degvielas veidu, tajā skaitā CNG, izmantošanu. Eiropa vēlas samazināt kaitīgo izmešu daudzumu, kā rezultātā saspiestās dabasgāzes tirgus piedzīvo būtisku attīstību. Igaunijā jau šobrīd publiski pieejamas 15 CNG stacijas, Lietuvā – piecas. Paredzams, ka tuvākajā laikā to skaits tikai pieaugs. Ņemot vērā citu valstu pieredzi, jāteic, ka klasiski videi draudzīgo CNG sākotnēji sāk izmantot pašvaldību autoparki, bet pēc tam arī uzņēmēji un privātpersonas. Domāju, ka arī Latvijas gadījumā tirgus attīstības modelis būs diezgan līdzīgs. Lai gan līdz šim mūsu valstī šajā segmentā nedarbojās neviens tirgotājs, mēs ticam šim produktam un vēlamies to virzīt tirgū. Tam, mūsuprāt, ir liela pievienotā vērtība klientam, jo tas ir ne tikai ekonomisks un ekoloģisks, bet arī drošs un kluss degvielas veids ar nozīmīgu attīstības potenciālu.

Kāpēc par pirmās stacijas atvēršanas vietu izvēlēta tieši Jēkabpils?

Jau pirms kāda laika nonācām pie secinājuma, ka vēlamies atvērt jaunu Virši-A DUS uz maģistrāles, kas savieno Jēkabpili ar Daugavpili. Vienlaikus publiskajā telpā parādījās informācija, ka Jēkabpils plāno būt pirmā pašvaldība Latvijā, kas ar ES fondu līdzekļu atbalstu plāno iegādāties pirmos CNG autobusus. Ņemot vērā šos faktus, izlēmām, ka tieši jaunā stacija Jēkabpilī būs pirmā, kas tiks papildināta arī ar CNG uzpildes funkcionalitāti.

Cik izmaksāja jaunās stacijas izveide?

Varu atklāt, ka jaunās stacijas kopējās izmaksas pārsniedza vienu miljonu eiro. Līdzekļi projekta finansēšanai primāri nāk no uzņēmuma iepriekšējo gadu laikā uzkrātās peļņas.

Vai varam gaidīt, ka tuvākajā laikā līdzīgas stacijas parādīsies arī citur Latvijā?

Jau tagad ir skaidrs, ka ar vienu staciju esam šī projekta sākotnējā posmā. Pašlaik esam projektēšanas darbu stadijā, lai, papildinot esošās stacijas, izveidotu vēl divas CNG uzpildes vietas Rīgā. Visticamāk, CNG rīdziniekiem šajās stacijās varētu būt pieejama jau šā gada rudenī. Skatoties uz 2020. gadu, pētīsim, kurās vietās Rīgā vai ārpus tās stratēģiski mēs varētu atvērt vēl kādu papildu staciju.

Cik auto, kas izmanto CNG, šobrīd ir Latvijā?

Jāatgādina, ka līdz šim CNG stacijas Latvijas tirgū nav bijušas publiski pieejamas, līdz ar to arī CNG automašīnu skaits ir minimāls. Es teiktu, ka tie ir daži simti auto. Ņemot vērā to, ka kopumā Latvijā ir aptuveni 800 tūkstoši automobiļu, šis skaitlis, protams, ir ļoti mazs, bet tas ir loģiski, skatoties no šī brīža tirgus specifikas. Ja runājam par auto, kas šo degvielu var izmantot, jāatzīmē, ka to var darīt tikai tās mašīnas, kas šim mērķim ir rūpnieciski ražotas. Tas nozīmē, ka pārveidot klasisku dīzeļauto par CNG auto īsti nav iespējams. Tajā pašā laikā mēs redzam, ka liela daļa Eiropas autoražotāju, tajā skaitā Scania, Audi, Volkswagen, Škoda, Opel un citi, arvien vairāk savā jauno modeļu klāstā iekļauj arī ar CNG darbināmas automašīnas. Mēs apzināmies, ka Latvijā šis tirgus ir jārada mums pašiem. Lai to darītu, esam gatavi arī investēt, saprotot, ka atdeve šim projektam būs redzama tikai ilgtermiņā, tāpēc mēs nesagaidām, ka atpelnīsim investīcijas tuvāko gadu laikā.

Visu rakstu lasiet 16. maija laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.

Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2018. gada 10. janvāris plkst. 17:51

Par degvielas tirgotāja AS VIRŠI-A izpilddirektoru iecelts Jānis Vība, kuram ir vairāk...

2017. gada 08. jūnijs plkst. 11:33

Investējot vairāk nekā 100 tūkstošus eiro, degvielas tirgotājs AS Virši-A izveidojis mazumtirdzniecības...

2016. gada 18. oktobris plkst. 11:51

Pašmāju degvielas tirgotājs AS VIRŠI-A atzīmējis spāru svētkus jaunajā projektā...

2016. gada 08. janvāris plkst. 13:03

Lai Latvijā varētu ieviest izbraukuma degvielas tirdzniecību, kas būtiski atvieglotu degvielas iegādi...

2015. gada 13. novembris plkst. 13:50

Konkurences padome (KP) 5.novembrī pieņēma lēmumu atļaut divas degvielas tirgotāja AS Virši-A...

Nepalaid garām

«Mēs pārejam uz iknedēļas drukātā izdevuma formātu. Izmaiņas Dienas Biznesā ir vajadzīgas....

Par spīti lietotāju skaita sarukumam, sociālais tīkls draugiem.lv vēl joprojām ir pelņu...

Sekojot pieprasījumam, zivju pārstrādātāji maina paradumus un pielāgojas klientu prasībām, kas...

Pirms vairākiem gadiem raidījumu vadītājs un dabas pētnieks Māris Olte par 6000...

Lai arī esmu projām no lielā sporta, joprojām esmu tajā iekšā, tikai...

Šajā piektdienā biznesa portāls Db.lv saviem lasītājiem piedāvā iespēju ielūkoties Lietuvas...

No šīs sadaļas
2019. gada 16. maijs plkst. 6:54

Pēdējo desmit gadu laikā būtiski audzis Latvenergo koncerna Enerģētikas muzeja apmeklētāju...

2019. gada 14. maijs plkst. 16:08

Saūda Arābijā noticis uzbrukums ar droniem, kas bija bruņoti ar spridzekļiem, divām...

2019. gada 14. maijs plkst. 9:51

Krievijas naftas kompānija «Rosņeftj» šogad pirmajā ceturksnī strādāja ar 131 miljarda rubļu...

2019. gada 13. maijs plkst. 16:22

Saistībā ar dabasgāzes tirgus atvēršanu un vienota Ziemeļu-Baltijas tirgus izveidošanu, Igaunijas...

2019. gada 13. maijs plkst. 6:55

Ekonomikas ministrijas (EM) piedāvātie risinājumi obligātā iepirkuma komponentes (OIK) atcelšanai...

2019. gada 08. maijs plkst. 7:19

Energokoncerns AS «Latvenergo» plāno tuvāko trīs gadu laikā izveidot vēja parku pilotprojektus,...

2019. gada 07. maijs plkst. 7:57

SIA Jumis Geo, kam 2018. gada vasarā anulēta atļauja pārdot elektroenerģiju obligātā...

2019. gada 25. aprīlis plkst. 12:33

Dubaijas tuksneša vidū top milzīgs saules paneļu parks - Mohammed Bin Rashid...

2019. gada 24. aprīlis plkst. 15:59

Šogad apkures sezonas periods bija īsāks nekā pērn, tomēr vidējais siltumenerģijas patēriņa...

2019. gada 23. aprīlis plkst. 7:12

Mēnesi pēc elektroenerģijas tirdzniecības uzsākšanas Latvijas mājsaimniecībām, energouzņēmuma...