Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvmateriālu ražotājs SIA "Lode" plāno palielināt tirgus daļu Latvijā, taču pagaidām kompānijai lielākais produkcijas realizācijas tirgus ir Lietuva, sacīja "Lodes" valdes loceklis Valdis Zariņš.

Viņš norādīja, ka Latvijā uzņēmums pārdod apmēram 15% produkcijas, kamēr pārējo eksportē.

"Dažkārt mums pašiem ir brīnums, kādēļ mājās netiekam tik augsti novērtēti. Tas ir retorisks jautājums, pie kā mēs strādājam ar arhitektiem, būvniekiem, visiem tiem, kuri ir iesaistīti jaunu būvju radīšanā. Stāstām par to, kas Eiropas redzējumā ir prioritārie faktori veselīgam mikroklimatam un energotaupībai ēkas iekšpusē. Keramikas lietošana tam ir veiksmīgs risinājums," sacīja Zariņš.

Viņš piebilda, ka uzņēmumam galvenais eksporta tirgus ir Lietuva, tostarp no Jelgavas novada Ānes ražotnes keramiskajiem blokiem aptuveni 85% tiek pārdoti Lietuvā, 10% - Polijā un tikai 5% - Latvijā.

Zariņš pastāstīja, ka keramisko bloku eksportā noteicošais ir produkta svars, tādēļ "Lode" produkciju netirgos no Latvijas ļoti tālos tirgos. Eiropā keramiskos būvmateriālus ir pieņemts realizēt tirgos, kas atrodas ne tālāk par 1000 kilometriem, jo pēc tam transportēšanas izmaksas ir pārāk lielas.

"Tomēr ir arī izņēmumi. Piemēram, ļoti veiksmīgi tirgojam produkciju uz Vladivostoku. Atbilde ir ļoti vienkārša - mēs viņiem esam tuvākais punkts Eiropā, kurā ražo augstas kvalitātes keramiku. Mēs esam tuvāk nekā Vācija, Austrija vai Nīderlande. Tāpat viņiem ar mums ir vieglāk vienoties un saprasties. Tādēļ mēs jau šogad sūtam savu produkciju uz otru lielo Vladivostokas objektu ar kuģiem caur Indijas okeānu," teica Zariņš.

Jautāts, kādi ir iemesli nelielajiem pārdošanas apmēriem Latvijā, Zariņš sacīja, ka pēdējos gadu desmitos ir iegājušās tradīcijas, ka būvnieki Latvijā mazāk izmanto keramiku un vairāk citus materiālus. Savukārt tradīcijas Lietuvā, Polijā, Austrijā ir pilnīgi pretējas - ja runa ir par dzīvojamajām mājām, kurās ikdienā dzīvos cilvēki, pirmā izvēle ir keramika un tikai pēc tam tiek domāts par citiem materiāliem.

Zariņš skaidroja, ka Lietuvā lielāks pieprasījums ir arī tādēļ, ka tur ir daudz izplatītākas privātmājas, tostarp pilsētās. Otrs aspekts ir saistīts ar tradīcijām - Lietuvā jau padomju laikos bija četras keramiskās rūpnīcas un mājas jau vēsturiski celtas no ķieģeļiem.

"Latvijā darbojās viena pati "Lode", kura visu produkciju veda uz Maskavu. Arī keramiskos blokus "Lode" sāka piedāvāt tikai no 2001.gada. Visi deviņdesmitie gadi aizgāja keramzītbetona un gāzbetona zvaigznē. Tādēļ paradumi, ka ēkas ceļ tā, ir nākuši vēl no padomju laikiem. Savukārt lietuviešiem vienmēr daudz lielākā mērā ir bijis pieņemts, ka mājas ir jāceļ no keramikas ķieģeļiem," stāstīja Zariņš.

Viņš piebilda, ka pašlaik Lietuvā vispār vairs nav keramisko rūpnīcu, kas izgatavotu mūsdienīgus apdares materiālus vai blokus. Tiek ražoti tikai ļoti vienkārši ķieģeļi, un ar to nodarbojas maz uzņēmumu.

"Mēs esam pārņēmuši šo vēsturisko tirgus daļu ar Ānes blokiem, kā arī Lietuvā ir ienākuši Polijas ražotāji. Mēs gan uzvaram, jo mums ir gan augstāka kvalitāte, gan pieņemamāka cena mazākā attāluma dēļ. Lietuvā arī ir lielākās cīņas ar konkurentiem, jo tur arī keramikas tirgus ir daudz lielāks nekā Latvijā," teica Zariņš.

Savukārt Latvijā keramikas daļa būvmateriālu tirgū ir tik niecīga, ka nav pat īsti ar ko konkurēt, skaidroja Zariņš. Latvijas keramisko bloku tirgū "Lodei" ir 95%, apdares ķieģeļu tirgū - 80-85%, taču mazais tirgus apjoms uzņēmumam nedod to efektu, kādu tas var sasniegt lielajos tirgos.

"Tādēļ šogad mēģināsim cilvēkiem palīdzēt saprast, kāpēc keramika viņiem ir labāka nekā citi materiāli. Galvenie argumenti ir divi - energotaupība un mikroklimats telpas iekšienē, jo keramikai spiedes pretestība ir piecreiz lielāka nekā jebkuram citam alternatīvam materiālam, plus lielā masa dod iespēju akumulēt vairāk siltuma nekā citi materiāli. Var taupīt enerģiju visa gada garumā, ko spilgti pierāda pētījumi Latvijas Universitātes Botāniskajā dārzā, kur jau piecus gadus tiek pētīts, kurš no sienu materiāliem visveiksmīgāk pilda šo funkciju," stāstīja Zariņš.

Viņš piebilda, ka jaunus tirgus pašlaik uzņēmumam nav lielas jēgas meklēt, jo "Lode" savas jaudas noslogojusi pilnībā un visu, ko saražo, arī pārdod. "Runa ir tikai par to, kā gūt lielāku peļņu, ražojot pieprasītākus, sarežģītākus un līdz ar to dārgākus produktus, atkāpjoties no lētajiem, vienkāršajiem produktiem. Tas ir mūsu attīstības virziens," teica Zariņš.

Jautāts, vai uzņēmums mēģinājis produkciju pārdot Zviedrijā, Somijā, kas ir salīdzinoši tuvi tirgi, Zariņš sacīja, ka mēģināts ir, bet Ziemeļvalstīs ir spēcīga tradīcija celtniecībā izmantot koku. "Pirmā vieta ir kokam, un tādējādi viņi lobē arī savu ekonomiku," piebilda Zariņš.

Komentāri

Pievienot komentāru