Grafiķes sāk biznesu un plāno likt mākslu uz krekla 

Grafiķes Sabīne Vekmane un Katrīna Sauškina sietspiedi izmantojušas savu māksliniecisko ieceru realizēšanai; šobrīd tā kļuvusi par viņu biznesa pamatu.

Anda Asere, 2013. gada 12. novembris plkst. 7:35

«Luste ir atvērtā sietspiedes darbnīca – ja tev gribas kaut ko izdrukāt un esi izdomājis, ka sietspiede būs īstais risinājums, var piezvanīt mums un sarunāt randiņu. Mēs pateiksim, vai ideja ir īstenojama, un apmācīsim, kas un kā jādara, un ļausim pašam strādāt,» skaidro Katrīna Sauškina, SIA Darbnīca Luste īpašniece. Viņas kolēģe Sabīne Vekmane piebilst, ka Luste no citiem līdzīga profila uzņēmumiem atšķiroties ar sietspiedes tehnikas apmācību, – citās darbnīcās to nepiedāvā.

Bieži vien uzņēmēji dažādus knifus cenšas paturēt pie sevi, konkurentiem tos neatklāt. Sabīne teic, ka viņas neko jaunu nav atklājušas – šī metode ir radusies Ķīnā jau piektajā gadsmitā. «Latvijā ir daudzas sietspiedes darbnīcas, kas izpilda pasūtījumus, bet ir maz tādu, kas pieejamas cilvēkiem. Mēs esam specifiskas arī ar to, ka izpildām nestandarta pasūtījumus, piemēram, lielformāta darbus,» viņa stāsta.

Attieksmes jautājums

Sabīne un Katrīna ir beigušas Latvijas Mākslas akadēmijas grafikas nodaļu. «Nonācām VEF teritorijā. Te tikām pie sākuma aprīkojuma, zināmā mērā tā bija veiksme – viens mākslinieks to atstāja kādam, kas būtu gatavs nomāt telpas un likt to lietā. Tas gan bija tikai sākuma komplekts – daži sieti, rākeļi, «ķīmijas». Sākumā likās, ka sietspiedi izmantosim tikai savām un varbūt arī draugu vajadzībām, bet ātri vien sapratām, ka šī ir pieprasīta apdrukas tehnika, mēs ar to varam pelnīt,» saka Sabīne.

Viņas izveidoja darbnīcu, pieteicās Rīgas domes un Swedbank grantu konkursā Atspēriens, kur ieguva finansiālu atbalstu savai biznesa idejai. «Atspēriens ir palīdzējis mums pamatīgi atsperties. Varam izpildīt lielākus, sarežģītākus pasūtījumus,» saka Sabīne. Katrīna piebilst, ka viņas ir uzlabojušas un attīstījušas arī savas prasmes un tagad var drukāt vairākās krāsās, piedāvāt sarežģītākus risinājumus. Izaugsmē daudz palīdzējusi konsultēšanās ar citiem profesionāļiem, kas nav lieguši savu padomu. «Esam atsaucīgas un arī viņi tādi ir – attieksme rada attieksmi. Citas darbnīcas un speciālisti ir atvērti, reti mūs redz kā konkurentus. Mēs nedrukājam standartlietas, ko parasti dara citas sietspiedes darbnīcas. Ja vajag, taisām vizītkartes, bet tad tām ir jābūt ļoti interesantām. Mēs esam cimperlīgas un neņemam pasūtījumus, kas mums nav interesanti. Mēs arī nevaram piedāvāt ļoti lielas tirāžas – mums nav pusautomātu, mēs darām ar rokām. Tāpēc citās darbnīcās vizītkartes pasūtīt ir izdevīgāk,» uzskata Sabīne.

Ar garšu

«Man sietspiede liekas vienkārša un parocīga tehnika. Visas citas tehnikas, ko apguvām akadēmijā, ir sarežģītas un ierobežojošas – var apdrukāt tikai papīru,» saka Katrīna.

«Esam pārgājušas uz ūdens bāzes krāsām, kas ir ekoloģiskas – labāk veselībai un videi, un cilvēkam ir ērtāk strādāt. Drukāšanā izmantojam ūdens bāzes krāsas, kuras no rokām, sieta un instrumentiem ir viegli noskalot ūdenī. Citas darbnīcas pārsvarā strādā ar ķīmiskām krāsām, kas šķīst šķīdinātājos, tāpēc jāstrādā ar respiratoriem. Mēs izmantojam ūdens bāzes krāsas, tāpēc varam vadīt arī darbnīcas bērniem un jauniešiem,» saka Sabīne.

Stāstot par sietspiedi, viņas teic, ka viss sākas ar sieta audumu, kas atrodas rāmī. To noklāj ar emulsiju un žāvē tumsā (šī ir gaismas jutīga tehnika). Uz pauspapīra vai caurspīdīgas filmas «uznes» zīmējumu. Sietu liek uz zīmējuma, novieto uz stikla virsmas, ko no apakšas gaismo. Gaisma iedarbojas uz emulsiju tajās vietās, kur tā tiek klāt pie sieta. Ar aukstu ūdeni mazgājot, zīmējums izskalojas ārā un veido trafaretu. Tālāk jau viss notiek visai vienkārši – ar rākeli velk krāsu pār sietu. Tā izspiedīsies cauri trafaretam, un zīmējuma nospiedums paliks uz virsmas. «Drukāšanas process ir viegls un patīkams, sagatavošanās – nedaudz zinātniskāks. Digitālajā drukā viss ir tieši tā, kā paredzēts, bet sietspiede ir «analoga» tehnika. Mazās kļūdiņas un nobīdītes piedod īsto garšu,» saka Katrīna.

Ar sietspiedi var nodarboties ne tikai darbnīcā, bet kaut vai brīvā dabā. Piemēram, festivālā uz galda vai zālē var nolikt finiera plāksni un to izmantot par virsmu, kur drukāt. Luste ir piedalījusies festivālos un Miera ielas svētkos un uzņēmējas ievērojušas, ka šādas aktivitātes ir labs veids, kā cilvēkus iepazīstināt ar sietspiedi.

Staigājoša galerija

Iepriekš uzņēmums lielākoties izpildījis citu pasūtījumus, bet kādā brīdī atskārta, ka varētu šādā tehnikā apstrādāt kādu savu produktu; pirmie būs T-krekli, jo tos valkā visi un daudz. Šobrīd Luste veido mākslinieku komandu, kas vēlētos iesaistīties projektā. «Gribas ko tādu, ko cilvēkiem parādīt, un radīt priekšmetus ar mākslas pievienoto vērtību. Domājam strādāt ar apģērbu, sadarboties ar māksliniekiem. Mūsu interneta mājaslapu redzu kā saziņas platformu, kurā var atrast mākslinieku, aiziet uz viņa mājaslapu un apskatīties citus viņa darbus. Lai nav tā, ka ražotājs no mākslinieka nopērk dizainu un viss,» teic Katrīna. Sabīne norāda, ka tas ļautu popularizēt ne vien ražotāju, bet arī mākslinieku, kura darbs attēlots uz krekliņa, valkātājs kļūtu par staigājošu galeriju. «Krekls ir kā viena lappuse no bilžu grāmatas – vairāk informācijas vari saņemt mājaslapā, uzzināt par projektu, mākslinieku utt.,» tā Katrīna.

Pieejama informācija

Visbiežāk Luste citiem apdrukā audumu, apģērbus, T-kreklus, – tas šobrīd ir aktuāli. «Ir daudz mazo biznesu, kas saistīti ar apģērbiem, tie savukārt bieži vien ir apdrukāti. Ar sietspiedi ir vienkārši uz auduma «uznest» attēlu vai logo,» skaidro Katrīna. Runājot par Latvijas modi, Sabīne teic, ka var diskutēt par to, kam iznāk labāk vai sliktāk, bet kopumā gandrīz katrs sevi cienošs radošs latvietis ir izveidojis savu apģērbu līniju. «Labi, ka notiek uzņēmējdarbība mazā formā – kā citādi celsim ekonomiku?» viņa vaicā. Sabīne piebilst, ka daudziem jaunajiem dizaineriem jāstrādā pie kvalitātes un jāaudzina pircējs. Bieži vien klientiem cenas šķietot par augstu, viņi nesaprot, kā tās veidojas. Tādēļ informācijai jābūt pieejamai un plašai, lai pircējs saprastu, par ko maksā. Katrīna uzskata, ka mācīšanās posmā nepilnības kvalitātē var pieļaut ikviens, savukārt, sākot darboties profesionāli, kvalitātei ir jābūt augstai.

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2012. gada 27. novembris plkst. 15:50

Rīgas domes un Swedbank rīkotajā grantu programmā Atspēriens uzvarējušas septiņas idejas,...

2012. gada 09. oktobris plkst. 12:23

Šobrīd jau ir noslēgusies pieteikumu pieņemšanas Rīgas domes un Swedbank grantu konkursa...

2012. gada 12. septembris plkst. 10:33

Seminārs Kā pieteikties grantu programmai ATSPĒRIENS? notiks 18. septembrī plkst. 16.00 Swedbank...

2012. gada 05. septembris plkst. 9:11

Trešdien, 5.septembrī, Rīgas dome sadarbībā ar Swedbank izsludina šī gada grantu programmas...

2012. gada 11. janvāris plkst. 7:49

Jaundibinātais uzņēmums Global Warming Latvijā pārdod dizaina vilnas bikses vien pāris mēnešus...

Nepalaid garām

Jaunlaicenē ražotās cementēto koka ēveļskaidu plātnes tiek realizētas ne tikai Eiropā, bet...

Asociācija LANĪDA turpina publicēt ikmēneša nekustamā īpašuma tirgus cenu indikatoru....

Jau 22.sezonu Saulkrastos strādā Velosipēdu muzejs, kas ļauj ielūkoties Latvijas velosipēdu ražošanas...

Aktīvā atpūta dabā ir jaunzēlandiešu filozofija un reliģija, ja gribat to izbaudīt...

Vivid Tech rada interaktīvas cenu zīmes, kas rāda ne tikai produkta cenu,...

Ar kokogļu ražošanu Rēzeknes uzņēmums Baibiņa nodarbojas jau vairāk nekā piecus gadus....

No šīs sadaļas
2013. gada 07. novembris plkst. 7:35

Iveta Piternika ādas somas šuva jau pirms 20 gadiem; tagad viņa šai nodarbei...

2013. gada 06. novembris plkst. 7:47

Agrāk cilvēki dažos vārdos spēja raksturot to, kāda kafija viņiem garšo, bet...

2013. gada 01. novembris plkst. 7:39

Bērni dzimst un dzimst, tāpēc māneklis vienmēr būs vajadzīgs, uzskata Valērijs Cīrulis,...

2013. gada 31. oktobris plkst. 8:25

Lai ārzemnieks sāktu biznesu Latvijā, ir nepieciešama ideja, neliels sākumkapitāls, grāmatvedis...

2013. gada 29. oktobris plkst. 8:05

Kādas puķes nākamvasar ziedēs dārzos – to jau tagad zina SIA Onava,...

2013. gada 28. oktobris plkst. 10:32

Ar krāsainām un košām datorsomām un Bolivudas biksēm iepriecina sevi un citus...

2013. gada 23. oktobris plkst. 8:20

Rudeņos sākas aktīvākā telpaugu sezona – cilvēki sajūt vajadzību pēc to radītās...

2013. gada 22. oktobris plkst. 8:00

Brāļu Mareka un Mikus radītais zīmols Red Sun Buffet jau četras vasaras...

2013. gada 21. oktobris plkst. 8:15

Rūdolfs Spots mudina vīriešus atgriezties pie bārdas nažiem un skuvekļiem ar maināmām...

2013. gada 17. oktobris plkst. 8:00

SIA Lampu dizaina darbnīca atradusi īpašu veidu, kā padarīt savu gaismas ķermeņa...