Ja jāsēžas pie stūres, labāk nedzert pat vienu alus glāzi 

Aizvadīto Līgo svētku statistika apliecināja – lai gan to cilvēku skaits, kuri sēžas pie stūres reibumā, samazinās, joprojām atrodas autovadītāji, kuri riskē ar savu un līdzcilvēku veselību un dzīvību.

Ceļu policists Verners Vangravs, 2019. gada 05. jūlijs plkst. 9:33

Avots: Biznesa augstskola Turība

Kamēr autovadītāji uzskatīs, ka viņiem ir iespēja izbēgt no soda, savā izvēlētajā maršrutā nesastopot ceļu policiju, dzērājšoferi nekur nepazudīs. Problēmu pilnībā izskaust nav iespējams. Naudas soda palielināšana par pārkāpumiem situāciju būtiski neuzlaboja – tas liecina, ka vairāk jāstrādā pie preventīviem pasākumiem un izpratnes veidošanas, nevis sodu politikas.

Arī viena alus glāze var izraisīt uzmanības traucējumus

Atskatoties uz aizvadītajiem Līgo svētkiem, fiksētā statistika nav visai iepriecinoša. Sabiedrība jau savlaicīgi tika informēta par pastiprinātu ceļu policijas ekipāžu darbību svētku periodā un pēc tā, taču daļai autovadītāju tas nebija pietiekams šķērslis un viņi sēdās pie stūres reibumā. Policija fiksēja 70 šādus autovadītājus, turklāt daļai no viņiem alkohola līmenis asinīs pārsniedza vienu promili. Kamēr autovadītāji uzskatīs, ka viņiem ir iespēja izbēgt no soda, nesastopot ceļu policiju savā izvēlētajā maršrutā, dzērājšoferi nekur nepazudīs. Tā nav likumsargu vaina, bet gan ļoti nepareizs domāšanas modelis, kas valda daļā sabiedrības. Neatkarīgi no soda apmēra vai veida vienmēr atradīsies kāds, kurš uzskatīs, ka drīkst braukt reibumā. Tāpat ir aplami domāt, ka trīs izdzertas alus pudeles neietekmē braucienu - arī neliels alkohola daudzums organismā var izraisīt uzmanības un koncentrēšanās samazināšanos. Palielinās arī agresivitāte un avāriju risks. Ja jāsēžas pie stūres, tad labāk nedzert pat vienu alus glāzi. To vienmēr cenšamies atgādināt autovadītājiem.

Braukšana reibumā – bezatbildība augstākajā pakāpē

Soda naudas palielināšana par pārkāpumiem tikai nedaudz uzlaboja situāciju - acīmredzot, tas nav faktors, kas ietekmē dzērājšofera izvēli sēsties pie auto stūres. Man nav izpratnes, kāpēc daži indivīdi uzskata, ka viņi drīkst vadīt automašīnu iereibuši, pieņemot šādu situāciju par normu. Ja tēvs iedzer un pēc tam sēžas pie stūres, ko viņš iemāca saviem bērniem?! Tā ir bezatbildība augstākajā pakāpē, apdraudot ne tikai savu, bet arī citu cilvēku dzīvību. Atcerēsimies, ka uz koplietošanas ceļiem neatrodamies vieni paši, mums jārespektē visu braucēju intereses, ievērojot noteikumus un braukšanas kultūru. Cilvēka attieksmi pret alkohola lietošanu jāveido no mazotnes. Tagad cīnāmies ar nepareizas audzināšanas sekām, tāpēc problēma jānocērt jau saknē, izglītojot cilvēkus savlaicīgi.

Laba pašsajūta nākamajā rītā – maldīgs indikators

Liela daļa vienkārši neapzinās, cik ilgs laiks nepieciešams, lai pēc grādīgo dzērienu lietošanas atkal droši vadītu auto. Pieceļoties rīta agrumā, laba pašsajūta bieži vien ir maldīgs indikators. No pēdējās izdzertās glāzes jāpaiet vismaz 12 stundām, lai sāktu domāt par stūrēšanu. Ja lietots ļoti liels daudzums alkohola, tad līdz braucienam jāgaida vismaz 24 stundas. Nedrīkst paļauties uz izelpā pieļaujamajām 0,2, bet pieredzējušiem braucējiem 0,5 promilēm. Iespējams, kādam šīs likuma robežās atļautās promiles liks justies pamatīgi iereibušam, ievērojami pasliktinot auto vadīšanas prasmes. Manuprāt, jauniešiem un nepieredzējušiem braucējiem, kuri tikko ieguvuši tiesības, pārkāpuma gadījumā soda apmēram jābūt lielākam, vismaz uz diviem gadiem noņemot tiesības. Reibumā pieķerto jauniešu īpatsvars pēdējo gadu laikā ir palielinājies. Ļoti pareizi, ka autobusu vadītājiem pieļaujamais promiļu daudzums tika samazināts (līdz 0,2 promilēm), to pašu nepieciešams ieviest arī smago automašīnu šoferiem. Tāpat bargāk jāsoda tie, kuri pie auto stūres reibumā sēdušies bez autovadītāja tiesībām. Jāteic, ka no kļūdām mācās vien daļa no pieķertajiem dzērājšoferiem.

Katru dienu pie stūres reibumā aptuveni 10 cilvēki

Braukšana reibumā ir aktuāla problēma arī ikdienā. Vidēji katru dienu pie stūres dzērumā tiek pieķerti 10 cilvēki. Reidi ir nepieciešami regulāri, jo tikai policijas darbinieks spēj apturēt pārkāpēju. Vienmēr ceram uz braucēju sapratni brīžos, kad reidu laikā apturam ikvienu autovadītāju – mēs to darām sabiedrības drošības labā. Tāpat ļoti priecājamies par atbildīgiem iedzīvotājiem, kuri pamana un ziņo par iespējamajiem pārkāpējiem. Iespējams, ka tā ir savlaicīgi novērsta autoavārija. Ne vienmēr iespējams pamanīt dzērājšoferi pirms viņš paspējis izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Labi, ja nav cietušo un bojāta tikai automašīna, kurai šādos gadījumos ir sekundāra vērtība, jo cilvēka veselība un dzīvība ir pats svarīgākais. Sēšanos pie stūres reibumā pilnībā izskaust nav iespējams, kāds bezatbildīgais atradīsies vienmēr. Ar reidu un preventīvo pasākumu palīdzību varam censties mazināt skaitu. Turklāt tas nav tikai atbildīgo instanču pienākums, bet arī vecāku uzdevums – mācīt bērnus un jauniešus būt atbildīgam pret sevi un apkārtējiem.

Jāizvēlas tikai sertificēti alkometri

Lai pilnībā pārliecinātos par gatavību braukt, nepieciešams labs un sertificēts alkometrs, kurš regulāri tiek kalibrēts atbilstoši noteiktajām prasībām. Nevajadzētu uzticēties vienreiz lietojamajiem alkometriem, kas nopērkami degvielas uzpildes stacijās. Šāda tipa vienreiz lietojamās ierīces ir derīgas tikai informatīvam nolūkam. Centieni policijas darbiniekam ieskaidrot, ka tikko veikalā nopirktajā ierīcē promiles uzrādītas netika, no iespējamā soda neatbrīvos. Jārēķinās, ka alkohols no organisma vidēji izdalās ar ātrumu – 0,15 promiles stundā. Ja cilvēks ir atbildīgs un loģiski domājošs, problēmas neradīsies. Atgādināsim sev un citiem būt piesardzīgiem, ievērosim noteikumus un pie stūres reibumā nebrauksim. Ceļu policija nekad nav centušies būt ienaidnieki, mūsu galvenais mērķis ir sabiedrības drošība!

Raksts tapis sadarbībā ar Biznesa augstskolu Turība, kurā studē Verners Vangravs

Dalies ar šo rakstu!
Raksta komentāri
Spied šeit, lai lasītu vai pievienotu savu komentāru
Tevi varētu interesēt
2017. gada 02. maijs plkst. 15:58

Valsts policija satiksmes drošības uzraudzībā saņēmusi ne tikai jaunas netrafaretās Škoda...

2017. gada 01. maijs plkst. 9:32

Korupcijas risku mazināšanai ceļu policistus plānots aprīkot ar apģērbam piestiprināmām...

2015. gada 22. jūnijs plkst. 14:39

Šorīt Rīgā aptuveni trīs stundu laikā pieķerti septiņi dzērājšoferi, trīs no...

2014. gada 25. augusts plkst. 13:26

Šodien, Ministru kabineta komitejas sēdē skatot Valsts policijas attīstības koncepciju, Ministru...

2014. gada 21. augusts plkst. 15:28

Rīt, 22. augustā Valsts policijas darbinieki, kuri iesaistīti satiksmes uzraudzībā, kopā ar...

Nepalaid garām

«Dažreiz vajadzīga cita perspektīva, kā uz lietām paskatīties,» par savu nesen gūto pieredzi...

Norisinājusies ikgadējā Dienas Biznesa rīkotā TOP 500 apbalvošanas ceremonija, kurā tiek atvērts...

Izdevniecība Dienas bizness ar 12.novembri izdod iknedēļas biznesa žurnālu, kas aizstās laikrakstu...

«Man šķiet, ka šobrīd Baltija ir pats caurspīdīgākais finanšu tirgus dalībnieks visā...

Savu eko māju no salmu paneļiem Raiskuma pagastā būvē arī latviešu modele...

100 straujāk augošie uzņēmumi Latvijā pagājušajā gadā apgrozījuši 335,92 milj. eiro, un...

No šīs sadaļas
2019. gada 04. jūlijs plkst. 15:38

Maijs Latvijas rūpniecībai ir bijis labākais mēnesis šogad, taču izaugsme nozarē joprojām ir...

2019. gada 01. jūlijs plkst. 6:43

Pieceļoties no rīta, cilvēkam vairs nav jāmēro ceļš līdz birojam, viņš var...

2019. gada 28. jūnijs plkst. 9:33

Ikvienam nodokļu maksātājam pienākas atvieglojumi par apgādājamajiem - pat, ja tie nav ierakstīti viņu...

2019. gada 27. jūnijs plkst. 9:53

Šā gada sākumā visai trauksmainā ģimenes ārstu un Valsts ieņēmumu dienesta (VID)...

2019. gada 19. jūnijs plkst. 8:42

Piecus gadus ilgstošā kases aparātu reforma joprojām nav noslēgusies, turklāt gada sākumā...

2019. gada 17. jūnijs plkst. 10:56

Ekonomikas ministrijā šobrīd tiek spriests par nepieciešamajām izmaiņām Vispārīgajos būvnoteikumos,...

2019. gada 14. jūnijs plkst. 9:00

Šī brīža situācija nekustamo īpašumu tirgū būtiski atšķiras no laika pirms termiņuzturēšanās...

2019. gada 12. jūnijs plkst. 10:17

Ikgadējo Baltijas finanšu regulējuma konferenci FinReg 2019 caurvija Ģirta Rungaiņa alegorija par...

2019. gada 12. jūnijs plkst. 9:08

Elektriskie skrejriteņi kļūst arvien populārāki ne tikai Eiropā, bet arī Latvijā. Kamēr...

2019. gada 11. jūnijs plkst. 15:25

Šobrīd atkritumu apsaimniekošanā Rīga tiek galā ar pamatuzdevumu – izvest atkritumus, tomēr...