Finanses

Kravas automašīnu un autobusu vadītāji aizvien biežāk izraisa avārijas

Žanete Hāka, 01.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc ikgadējā bonus – malus klašu pārrēķina pasliktinājusies klase juridiskām personām gandrīz visās transportlīdzekļu grupās, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) dati.

Bonus – malus klašu samazinājums īpaši attiecināms uz kravas un pasažieru pārvadātājiem, un šī tendence, ka kravas transportlīdzekļu un autobusu vadītāji izraisa arvien vairāk ceļu satiksmes negadījumus, ir vērojama ne tikai par pērno periodu, bet jau vairākus gadus pēc kārtas.

Saskaņā ar LTAB sistēmas datiem, pēc ikgadējā klašu pārrēķina bonus – malus klases ir piešķirtas gandrīz 1,07 miljoniem privātpersonu un 160 tūkstošiem juridisko personu. Salīdzinājumā ar 2012. gada pārrēķina datiem palielinājies gan fizisko, gan juridisko personu skaits, kurām tiek piešķirtas bonus – malus klases. Ja fiziskajām personām pieaugums ir par 40 tūkstošiem, tad juridiskām – 6770. Tomēr analizējot fizisko un juridisko personu iedalījumu pa bonus – malus klasēm, vērojams, ka privātpersonām vidējā bonus – malus klase no gada uz gadu palielinās, kas liecina, ka autoīpašnieki kļūst arvien apzinīgāki. Savukārt juridiskām personām aina ir pilnīgi pretēja, jo vidējā bonus – malus klase ar katru gadu pasliktinās.

Kravas transportlīdzekļi no gada uz gada kļūst arvien riskantāki un nevērīgāki, skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics. Tas pats attiecas uz autobusiem, kuri veic pasažieru pārvadāšanu. Viņš norāda, ka šis jautājums ir svarīgs nevis tikai tāpēc, ka pazeminoties bonus – malus klasei nāksies maksāt augstāku OCTA cenu, bet tāpēc, ka pie neuzmanīga transportlīdzekļa vadības stila tiek apdraudēta satiksmes drošība. To, ka kravas transportlīdzekļi un pasažieru pārvadātāji kļūst arvien bīstamāki apstiprina ne tikai bonus – malus dati, bet arī pēdējā laikā notikušās avārijas, kurās cietuši desmitiem cilvēki un ir arī bojāgājušie, saka LTAB vadītājs.

Pēc LTAB datiem, laika posmā no 2000.gada līdz šim, lielākās izmaksātās atlīdzības par juridiskām personām piederošo kravas automašīnu izraisītajiem CSNg Latvijā bijušas 189,7 tūkstoši latu par 2007.gada septembrī notikušu CSNg. Savukārt par Latvijā reģistrētu juridiskajām personām piederošu kravas automašīnu ārvalstīs izraisītajiem CSNg lielākā izmaksātā atlīdzība bijusi 354 tūkstoši latu par 2009.gada aprīlī Itālijā notikušu CSNg.

Lielākā izmaksātā atlīdzība par CSNg, kuru izraisījis autobuss, kas reģistrēts uz juridiskas personas, laika posmā no 2000.gada līdz šim brīdim bija 22,2 tūkstoši latu par 2004.gada decembrī notikušu CSNg. Savukārt par Latvijā reģistrētu juridiskajām personām piederošu autobusu ārvalstīs izraisītajiem CSNg, lielākā izmaksātā atlīdzība bijusi 28,8 tūkstoši latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Privātums jeb informācijas riski

Evija Dundure, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group Latvijas filiāles vadītāja, 17.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvien straujākas attīstības nozīmīgs blakus faktors ir dati. Datus rada teju ikviena mūsu kustība, sākot no tik ikdienišķas nodarbības kā sērfošanas internetā līdz iepirkumu paradumiem, mobilā telefona signāliem un pat saziņas biežumu un veidu ar mūsu tuviniekiem, kolēģiem un sadarbības partneriem. Katrs mūsu pirkums, kas faktiski iezīmē mūsu attiecības ar uzņēmumiem, kuru pakalpojumus patērējam, rada datus. Lielais datu apjoms aizvien vairāk un vairāk uzņēmumus aicina izvērtēt, kāda informācija ir mūsu rīcībā un, kas vēl svarīgāk - ko ar to iespējams pasākt?

Tas bija Edmunds Halejs, kurš ne tikai atklāja spožo komētu, bet, pašam nezinot, lika pamatus arī modernajai apdrošināšanai. Nav skaidrs, kādu motīvu vadīts viņš to darīja, bet 17. gadsimta beigās ar milzīgu rūpību viņš izanalizēja Vroclavas iedzīvotāju dzimstības un mirstības datus. Šādi dati bija uzkrāti gadsimtiem ilgi, bet tieši Halejs nodemonstrēja to lietderīgumu. Pateicoties sastādītajām tabulām, varēja precīzi aprēķināt gaidāmo dzimstības līmeni, demogrāfijas attīstības līkni un vidējo miršanas vecumu. Izstrādātā metodoloģija ļāva attīstīt sarežģītākus matemātikas vienādojumus, prognozējot riskus, kas ir būtisks apdrošināšanas nozares stūrakmens.

Komentāri

Pievienot komentāru