Jaunākais izdevums

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Patiesie nodokļu ieņēmumi ir no uzņēmumiem

Uzņēmumu samaksāto nodokļu īpatsvars valsts kopbudžeta nodokļu ieņēmumos 2024. gadā bijis 82,7%. Valsts sociālās obligātās apdrošināšanas iemaksās pērn komercstruktūru devums ir bijis 88% (2023. gadā – 90%), savukārt iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumos – pērn – 75% (2023. gadā – nedaudz vairāk nekā 76%). Nereti prasa – tas ir daudz vai maz? Lai gan patiesais jautājums ir pavisam cits – vai tas ir pietiekami, lai varētu nodrošināt sabiedrībai nepieciešamos pakalpojumus atbilstošā līmenī un tie būtu pieejami? Jo tikai no komercsektorā ģenerētās naudas kustas valsts sektors. Ir, protams, jārēķinās, ka daļēji šo samaksāto nodokļu apjomu ietekmē pati valsts ar veiktajiem iepirkumiem, bet iznākumā tas nemaina būtību, ka darbvieta komercsektorā ir tā, kas primāri ģenerē naudu visam citam. No šīs naudas arī tiek apmaksāta saimnieciskajai darbībai nepieciešamu izejvielu un pakalpojumu iegāde, kā arī darbinieku algas un visi nodokļi, no kuriem savukārt apmaksā darbu valsts un pašvaldību iestādēs, aģentūrās, kā arī piekrītošos nodokļus no šo nodarbinātāju darbinieku algām.

Šķietamā drošība

Tieši tāpēc bez pirmsākumā samaksātajiem uzņēmumu nodokļiem nav iespējams iekustināt valsts budžeta naudas apriti. Protams, valsts izdevumu sadaļā līdztekus tam vēl ir tā dēvētās «dāvanas», kā ES struktūrfondu līdzfinansējums, un arī iztrūkuma segšanai ņemtais valsts aizņēmums, kas atspoguļojas valsts parāda apjomā. Un nav garantiju, ka ES dāvanas līdzfinansējuma veidā aiznākamajā ES plānošanas periodā saglabāsies līdzšinējā daudzumā. Visticamāk, ES līdzfinansējuma dāvanu paciņa perspektīvā samazināsies. Tas tikai apliecina, ka ir jāmeklē «formulas», kā piesaistīt investīcijas, kas būtu vērstas uz pasaules tirgū konkurētspējīgu preču ražošanu un pakalpojumu sniegšanu, jo patlaban ES un valsts pasūtījumu groziņš ir gluži kā glābšanas riņķis, bet patiesībā tie ir salmi Latvijas valsts ekonomikai, tā ir salmu māja mūra mājas vietā, gluži kā pasakā par trim sivēniem. Protams, var jautāt, kā šīs dāvanas ir izmantojusi Latvija un kā tie paši ziemeļu un dienvidu kaimiņi.

VSOAI ir kvantitātes indikators

Vai sabiedriskā sektora un citu šajā aprēķinā neieskaitīto kopējo nodokļu apjoms 17,7% ir daudz vai maz? Uz šo jautājumu var iegūt diametrāli pretējas atbildes – no vienas puses, tas ir daudz, taču, no otras puses, komercstruktūras jau nemaksā fizisko personu vietā kapitāla pieauguma nodokli par viņu darījumiem, piemēram, zemes, ēku, būvju, augošu koku pārdošanu. Tāpat nav ietverts nekustamā īpašuma nodoklis. Minēto faktoru ietekmē, šķiet, vislabākais barometrs varētu būt valsts sociālās obligātās apdrošināšanas iemaksas, kurām atšķirībā no iedzīvotāju ienākuma nodokļa nav nekāda neapliekamā minimuma. Jebkurā gadījumā šo iemaksu, kuras veikušas komercstruktūras, apjoms – 88% – ir ļoti augsts rādītājs.

Brīnumspirāles pamatā ir privātā sektora nauda

Valsts iepirkumu (pasūtījumu) apjoms ir nozīmīgs komercstruktūru samaksāto nodokļu balsts, jo kāda gan Latvijā izskatās, piemēram, būvniecības joma ar to saistītajām nozarēm bez sabiedriskā sektora pasūtījumiem. Tā ir pavisam cita nozare ar citu nodarbināto skaitu un samaksāto nodokļu apmēru, tieši tāpēc šī joma bija un, visticamāk, arī būs nozīmīga būtībā gandrīz vai visām valstīm. Ir jāņem vērā, ka vairāku nozaru kompānijas ir lieli nodokļu maksātāji, bet primāri naudu saņem no valsts budžeta. Tas pats attiecas uz valsts pārvaldes augstākajām amatpersonām, kuras saņem ļoti augstu atalgojumu no valsts maka, kurā naudu nodokļu formā ir ieskaitījis komercsektors. Tas nav pārmetums tiem, kuri saņem atalgojumu no valsts maka, jo viņi sniedz sabiedrībai nepieciešamu pakalpojumu. Tomēr patīk vai ne, bet komercsektors, jo īpaši tas, kurš ražo preces un sniedz pakalpojumus ārvalstu patērētājiem, ir būtiskākais nodokļu ieņēmumu ģenerators, un par to ir arī jārūpējas visa veida un līmeņu lēmumu pieņēmējiem.

Vai var radīt vairāk nodokļu?

Par nodokļu maksātāju bāzes paplašināšanu tiek runāts gadiem, taču ar reāliem darbiem šajā jomā Latvijā gribētos redzēt daudz lielāku progresu. Atbilde uz jautājumu «Vai var vairāk?» ir pozitīva, tikai jāsaprot, no kura gala būvēt ēku vai stratēģiju! Galu galā, ja pašiem lēmumu pieņēmējiem trūkst ideju, tad var doties pieredzes apmaiņā ne tikai uz Skandināvijas valstīm, bet arī daudz tuvāk, piemēram, uz Lietuvu, kura pēdējo gadu laikā veikusi ekonomisko izrāvienu, un Latvija jau ir aiz kaimiņvalstu mugurām, kaut arī pirms tam mūsu valsts Baltijā nebūt nebija pastarītes statusā. Tieši tāpēc pašreizējos apstākļos paradoksāli ir dzirdēt, ka publiski tiek skandināts, ka vēl kaut ko vajadzētu ierobežot vai pat aizliegt, tādējādi zāģējot zaru, uz kura paši sēžam, ignorējot, ka komercsektora samaksāto nodokļu apjoms saruks. Vēl trakāk – piedāvājums par lielākas brīvības piešķiršanu, kas valsts budžetā varētu atnest simtiem miljonu eiro, tiek uzsvērts kā šo iniciatīvu paudēju vēlme pēc iedzīvošanās. Greizo spoguļu karaļvalsts? Un tas viss notiek sarežģītajos ģeopolitiskajos un «ievedmuitu kara» apstākļos, kad būtisku tautsaimniecības izaugsmi nav iespējams ne plānot, ne pat prognozēt, redzot, kā iepriekš prognozētais nereti pārvērties par pasaku.

Kāpēc uzņēmējiem ir salmu māja?

Lēmumu pieņēmējiem vajadzētu būt tālredzīgiem un spēt ieraudzīt objektīvo realitāti – nodokļi sākas uzņēmumos, nevis Excel tabulās. Tabulas ir akli īstermiņa risinājumi, kas nereti robežojas ar fikciju nepieciešamo palielinājumu pamatošanā. Maldīgi ir uzskatīt, ka, Excel tabulā palielinot kāda nodokļa apliekamo bāzi vai likmi, uzreiz valsts kasē tiks ieskaitīti lielāki to maksājumi, vēl jo vairāk, ja valstī ir piedzīvota pamatīga depopulācija – mazāk darbaroku, mazāk patērētāju.Ir saprotama politiķu vēlme mazgāt rokas nevainībā, proti, savā pilnvaru periodā viņi nevēlas piedzīvot zemākus standartus vai sliktāku pakalpojumu pieejamību. Kurš gan to vēlas? Līdz ar to vienīgā likme ir komercsektora nodokļu maksājumi, jo aizņēmumu iespējas strauji var arī izsīkt, bet ES dāvanu laiks arī nav mūžīgs. Ir vēl viena vārdos skaļi atbalstīta, bet darbos tā kā «ne visai» tēma – samazināt birokrātisko slogu «tvērienu» un arī sabiedriskajā sektorā strādājošo skaitu. Turklāt šķiet, ka to vismaz pirmsākumā var izdarīt, pakalpojumu pieejamību īpaši nepazeminot. Patiesībā – daudzviet birokrātu skaita mazināšana nozīmētu mazliet brīvāku attīstību, ātrāku rīcību un zemākas izmaksas.

Jau sen pirms mums Bolivars ir teicis, ka komercsektors tik daudz «atnest», cik vajadzētu, nevar un arī nekad nevarēs, jo vajadzības un vēlmes ir jāspēj sabalansēt ar iespējām. Vēl jo vairāk, ir jāspēj nošķirt patiesās vajadzības no iedomātajām.

Pašlaik rīcībpolitika nodarbojas ar attaisnojumiem, kas individuālā līmenī tiktu dēvēts par slinkuma attaisnošanu, vēl jo vairāk – adekvātas, savlaicīgas rīcības neveikšanu. Gluži kā bērni mēs savā mazspējā, nedienās vai ķibelēs pārāk bieži mēģinām vainot kādas ģeopolitiskas ķezas, ārējus apstākļus, turklāt, jo ilgāk to dara, jo vairāk tas atgādina traģikomēdiju. Visi šie nelieši ir vainīgi, bet mūsu uzņēmējiem ir salmu māja. Kuram tas rūp?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja valstī bērnu nav pietiekami daudz tāpēc, ka viņus nevar pabarot, šāda valsts beidzas iedzīvotāju trūkuma dēļ.

Tieši ar šādu Arhimēda cienīgu izsaucienu, kāds lasāms virsrakstā, varam nākt Latvijas politiķu un valdības priekšā, jo patlaban ģimene ar diviem bērniem un vienu apgādnieku pārtikai tērē vairāk nekā pusi no mājsaimniecības ienākumiem, un tas ir otrais lielākais rādītājs Eiropas Savienībā.

55,7% pārtikai divu bērnu ģimenē

Eurostat piedāvā datus par izdevumiem pārtikai procentos no visiem izdevumiem ģimenei ar diviem bērniem, kurai ir viens apgādnieks un kuras apgādnieka ienākumi veido 67% no vidējiem ienākumiem valstī. Šajā kategorijā Latvija ierindojas otrajā vietā pēc Bulgārijas. Proti, Latvijā šāda ģimene pārtikai tērē 55,7% no visiem ienākumiem. Precizēsim, cik ir 67% no vidējā ieņēmuma valstī. 2024. gada 3. ceturksnī vidējā alga bruto valstī bija 1703 eiro, bet neto, aptuveni noapaļojot, – 1250 eiro. Proti, divu bērnu ģimenes apgādnieks uz rokas saņem 837,5 eiro un no šīs summas aptuveni 467 eiro iztērē pārtikai, lai pabarotu ģimeni. Par atlikušajiem 370,5 eiro šai divu bērnu ģimenei ir jāspēj samaksāt mājokļa, transporta un higiēnas izdevumus un jāspēj domāt par trešo bērnu, lai valsts kļūtu plaukstoša un nācija stipra.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Lursoft IT pētījums liecina, ka biznesa demogrāfija, proti, jaundibinātie uzņēmumi, gadu no gada Latvijā ir teju vienā un tajā pašā līmenī, turpretī Lietuvā un Igaunijā aug.

Igaunijā, lai gan pēdējos gados tur tiek paaugstinātas nodokļu likmes, biznesa demogrāfija ir izcila. Pēc iedzīvotāju skaita Igaunija ir mazākā no Baltijas valstīm, toties jaunus uzņēmumus pēdējo deviņu gadu laikā tajā reģistrē 1,5–3 reizes biežāk nekā ar cilvēkiem bagātākajās Lietuvā un Latvijā. To parāda SIA Lursoft IT pētījums pēc Latvijas, Igaunijas un Lietuvas uzņēmumu reģistru datiem.

Faktiski Igaunijā pēdējos gados dzimst visvairāk jauno potenciālo nodokļu maksātāju, kuri nākotnē varētu kļūt par nozīmīgu ekonomikas dzinējspēku.2024. gads parāda skarbāku ainu. Igaunijā reģistrēti 23 503 jauni uzņēmumi, kamēr Lietuvā – 16 078, bet Latvijā – tikai 9320, kas gan ir nedaudz vairāk nekā gadu iepriekš, bet mazāk nekā 2022. gadā. Kopumā jaundibināto uzņēmumu skaits Latvijā rūk.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemt no turīgākā un dot trūcīgākajam – tas nestrādā īsti labi, jo beigās donors arī kļūst par plukatu.

Rīgas pašvaldības īpašumā esošā zeme un ēkas, attiecinot pret pilsētas IKP, ik gadu sarūk vērtībā, samazinās arī pilsētas ilgtermiņa saistības, toties nemainīgi aug līdzmaksājumu Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā absolūtie lielumi. Pētījumā tiek izmantoti pētnieka, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera apkopotie dati par pašvaldību saistību, zemes un ēku vērtību izmaiņām atbilstoši Valsts kases informācijai, kā arī Rīgas pilsētas līdzmaksājumu dinamika Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā atbilstoši pilsētas ikgadējiem konsolidētajiem budžetiem.

Puse Rīgas īpašumu pagaisuši

2009. gadā Rīgas pilsētas īpašumā bija ēkas un zeme par aptuveni 1,88 miljardiem eiro, bet 2024. gadā Rīgas nekustamo īpašumu vērtība bija 1,84 miljardi eiro. Ievērojot, ka inflācija 2009. gadā bija vien 9,7%, 2010. gadā – 2,5% un tad jau nedaudz nomierinājās, lai «trakot» atsāktu 2022. gadā. Caurmērā varam droši apgalvot, ka, absolūtajai vērtībai praktiski nemainoties, Rīgas īpašumu vērtība ir samazinājusies par aptuveni 50% vai divas reizes. CSP inflācijas kalkulators, salīdzinot 2009. gada 1. janvāri ar 2025. gada 1. janvāri, preču un pakalpojumu cenu ziņā apgalvo, ka inflācija ir 55,8%. Vienkāršībai un noapaļojot – izmantojam divas reizes, jo nekustamo īpašumu cena ir atkarīga no pārdošanas iespējas un zemi vai nekustamo īpašumu nevaram gluži vērtēt tikai pēc naudas skalas. Tajā pašā laikā vērtējums ir uzskatāms par samērā drošu, jo zemes un namu īpašumu vērtība parādās Rīgas bilancē, bet no tās pazūd atsavināto īpašumu cena. Proti, ar laiku īpašumi tiek pārdoti, bet pēc absolūtās vērtības atlikušie maksā tikpat, un no pirmā acu uzmetiena šķiet, ka nekas nemainās. Patiesībā Rīgas rāte, rēķinot 2009. gada cenās, ir zaudējusi vismaz pusi no īpašumu vērtības. Vai nu tie ir atsavināti, vai arī totāli zaudējuši vērtību, nonākot avārijas stāvoklī. Visticamāk, skaitot īpašumus, proporciju neiegūsim, jo atsavināti ir vērtīgie vai likvīdie īpašumi, bet palikuši tādi, kurus pārdot ir grūti. Daļa no tiem stāv un bojājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Ekonomika

Darba devējam izdevīgāka ir Lietuva, darba ņēmējam – Igaunija, Latvija – pa vidu

Māris Ķirsons,19.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025. gadā Lietuvā ir vislielākā minimālā darba alga Baltijā, tomēr darba devējiem šajā valstī ir zemākās darbaspēka nodokļu izmaksas, savukārt darba ņēmējiem visvairāk makā iekrīt Igaunijā.

Tā liecina a/s BDO Latvija pētījums, kurā tika vērtētas darba devēja kopējās izmaksas pie bruto algas 2000 eiro mēnesī, kā arī tas, cik liela summa no tās pēc visa veida nodokļu maksājumiem ienāk darba ņēmēja kontā.

Lietuva interesantāka darba devējiem

Ja raugās tikai uz minimālas algas izmaiņu dinamiku, tad 10 gadu laikā Lietuva no Baltijas arjergarda ir kļuvusi par līderi, jo 2025. gadā tieši Lietuvā ir vislielākā minimālā alga pirms nodokļu nomaksas. Lai arī lielās algas var vērtēt kā šķērsli ekonomiskai attīstībai un konkurētspējai, jāpiebilst, ka šajā valstī strādājošajiem darba devējiem darbaspēka izmaksas ir ievērojami zemākas nekā analogu algu maksājošajiem darba devējiem Igaunijā vai Latvijā. Proti, tāda ir nodokļu politika – salīdzinoši liela minimālā alga, bet faktiski zems nodokļu slogs darba devējam. Tieši šis paradokss varētu būt viens no iemesliem dienvidu kaimiņvalsts pēdējo gadu straujajai ekonomiskajai attīstībai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Farmaceitiskās aprūpes un zāļu apgādes nozares pārstāvji uzsver, ka Veselības ministrijas (VM) un veselības ministra Hosama Abu Meri īstenotās zāļu tirgus reformas pašreizējās sekas ir nevis ieguvums pacientiem, tostarp zāļu cenu samazinājums, bet gan haoss ar pāreju uz jauno sistēmu, ražotāju cenu pieaugums un neskaidrība par nākotni, tostarp visu iedzīvotājiem nepieciešamo medikamentu pieejamību kā tādu jebkurā Latvijas reģionā.

No šā gada 1. janvāra spēkā stājušies grozījumi vairākos normatīvajos aktos, kas nosaka principus zāļu cenu veidošanai un pieejamībai Latvijas pacientiem. Vienlaikus līdz pat decembra pēdējām darba dienām VM un tās padotības iestādes nebija nodrošinājušas visu nepieciešamo, lai aptiekas un citi tirgus dalībnieki varētu savlaicīgi un bez pārrāvumiem to darbībā nodrošināt pāreju uz jauno modeli un sistēmu. Reformas politiskais uzstādījums bija pazemināt recepšu medikamentu cenas, taču janvāra pirmās dienas jau skaidri parāda, ka realitātē Veselības ministrija ministra Hosama Abu Meri vadībā būs panākusi pretēju efektu, jo daudzas zāles šīs reformas dēļ iedzīvotājiem izmaksās dārgāk, piektdien preses konferencē norādīja aptieku un zāļu apgādes uzņēmumu pārstāvji.