Jaunākais izdevums

Klajā nākusi bērnu grāmata, ar kuras palīdzību bērniem būs iespēja iepazīt programmēšanas pamatā esošos domāšanas principus.

«Sveika, Rūbij! Programmēšanas piedzīvojumi» (Hello Ruby: Adventures in Coding) autore ir somu stāstniece un datorprogrammētāja Linda Liukasa. 2014. gada pavasarī izdevuma iecere kolektīvās finansēšanas platformā Kickstarter savāca ievērojamu summu – 380 000 dolāru, un kopš tā laika grāmata ir iemantojusi lielu popularitāti, piedzīvojot izdevumus angļu, somu un zviedru valodās.

Grāmata veidota divās daļās – stāsts par mazo meiteni Rūbiju un praktiski pildāmi uzdevumi, kas palīdz labāk atklāt programmētāja domāšanas pamatus. Stāsta sižets risinās ap meitenīti Rūbiju, kurai ir visai plaša iztēle, tāpēc viņas pasaulē viss ir iespējams. Kādu dienu Rūbija atrod zīmīti no tēta, kurš viņai dod izpildīt kādu aizraujošu uzdevumu. Bet tētis nav atstājis nekādus tuvākus norādījumus, tādēļ Rūbijai nākas pašai izdomāt rīcības plānu un ļauties piedzīvojumiem. Viņa iegūst jaunus draugus un iemācās, kā atrisināt dažādus sarežģījumus, lai sasniegtu iecerēto mērķi.

Autore Linda Liukasa ir uztvērusi būtisko mūsdienu tendenci: «Šīs paaudzes bērni aug pasaulē, kur datori un programmēšana ikdienas dzīvē ieņem nozīmīgu vietu. Tāpēc ir svarīgi raisīt bērnos vēlmi iepazīt datortehnoloģijas, parādīt viņiem, ka parasta datora klaviatūra ir rīks, ar ko izgudrot, veidot un radīt.»

Šī ir priekšā lasāma grāmata un vecākiem ir veltīts izsmeļošs ievads, kas pārliecina, ka bērni var atklāt tik daudz par programmēšanu pirms viņi vispār sāk lietot datorus. Bērni tiek iepazīstināti ar programmēšanas pamatiem, programmētāja domāšanu un attieksmi, kas svarīga ikvienam topošajam programmētājam. Piemēram, spēju sadalīt problēmu sastāvdaļās, saskatīt līdzības, domāt algoritmiski. «Šī bērnu paaudze lietos kodus, tāpat kā mūsu paaudze lieto vārdus,» paredz autore.

Grāmata paredzēta bērniem no 5 gadu vecuma, tās ilustrācijas ir veidojusi pati autore. Grāmatas izdošanu latviešu valodā atbalstījuši AS Exigen Services Latvia, SIA Tieto Latvia un VISMA grupas uzņēmumi Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Grāmatas, kas maina pasaules skatījumu

Anda Asere, 17.01.2020

Dalies ar šo rakstu

Foto: Maija Tammi

Lielākās izmaiņas notiek, kad investē sešgadniekos un izglītības sistēmā, nevis uztaisot jaunu aplikāciju

Tā uzskata somu rakstniece Linda Liukasa (Linda Liukas).

Sarakstījusi jau četras grāmatas sērijā "Sveika, Rūbij!" ("Hello Ruby"), viņa vēro un gaida, kādu nākotni radīs bērni, kuri tās lasījuši.

Šobrīd viņas sarakstītās un ilustrētās grāmatas izdotas jau 28 valodās, un tās lasa bērni Latvijā, Somijā, Korejā un Ķīnā. Vairāk par savu vēlmi strādāt ar bērniem viņa stāsta intervijā žurnālam "Dienas Bizness".

"Bērni, kuri saņēmuši pirmo "Hello Ruby" grāmatu ap pieciem gadiem, tagad ir deviņus gadus veci, un viņiem ir pilnībā cits pasaules skatījums. Viņi augs un attīstīsies, man tikai jāgaida un jāvēro, kādu nākotni viņi radīs," viņa teic.

Autore arī atzīst: "Es gribētu, ka pēc 20 vai 30 gadiem mani atceras kā cilvēku, kurš radīja mācību programmu ar Muminu siltumu un Montesori dziļumu."

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Grāmatas «Sveika, Rūbij! Programmēšanas piedzīvojumi» autore Linda Liukasa vēlas mācīt bērnus domāt par programmēšanas struktūrām kā problēmu risināšanas rīkiem, pirms vēl viņi sāk rakstīt īstu kodu

Lindas Liukasas sarakstītā un ilustrētā grāmata «Sveika, Rūbij! Programmēšanas piedzīvojumi», ko izdevusi biedrība Droši un koši, tikko prezentēta latviešu valodā. DB bija iespēja aprunāties ar autori, kura uzskata, ka Latvijai ir gaiša nākotne, jo vietējiem bērniem, ko viņa satika grāmatas atkāšanas pasākumā un Riga TechGirls rīkotajā darbnīcā, zinātkāres līmenis un entuziasms ir augsts.

Fragments no intervijas:

Vai jūs pati arī esat programmētāja?

Nē, neesmu. Studēju biznesu, bet ienīdu katru brīdi, to darot. Tāpēc sāku studēt mehānisko inženieriju, kas man ļāva pieskarties tehnoloģijām un programmēšanai. Es iemīlējos programmēšanas struktūrās! Man patīk programmēšana, jo man tas ir problēmu risināšanas rīks un veids, kā sevi izteikt. Piemēram, pērn sāku nodarboties ar dārzkopību un man bija dažādas sēklu paciņas, un visi dārzeņi un salāti bija jāsēj vai jādiedzē atšķirīgos laikos. Es izveidoju nelielu mobilo lietotni, kur varu izvēlēties, ko šogad vēlos audzēt – salātus, redīsus, tomātus utt. Aplikācija rāda, ka šajā nedēļā man jāiesēj redīsi, bet citā – tomāti. Tas ir piemērs, kā lietoju programmēšanu, lai risinātu savas problēmas, bet es maz zinu par datu struktūrām, algoritmiem, lielām sarežģītām lietām un man tas liekas normāli. Es varbūt neesmu ļoti laba programmētāja, bet esmu eksperte tajā, kā iesācējiem likt justies komfortabli, mācoties programmēšanas pamatus.

Komentāri

Pievienot komentāru