Latvijā radītais Rupucis gaida savu slavas stundu 

Vadoties pēc seno laivu Coracle (ang.val.) piemēra, mazo upju entuziasts Jānis Briška no stikla šķiedras radījis pats savas laivas - «Rupučus», tādējādi aizpildot tukšumu tirgū starp gumijas zābakiem un kanoe laivām.

Ilze Žaime, 10.9.2019
1/21

Izbrauciens ar Rupučiem Svētupē. Pārējās fotogrāfijas skatāmas tālāk galerijā!

Foto: ILZE ŽAIME

J. Briška no bērnības ir mīlējis atrasties uz ūdens un sevišķi mīļa viņam kļuvusi Vitrupe, kur pats kopā ar ģimeni pavada vasaras. Lai gan aizraujoša, upe ir arī šaura un vasarās aizaug, kļūstot grūti izbraucama laivām. Nevēlēdamies atteikties no komforta, ko sniedz atrašanās laivā, J. Briška raudzījās pēc risinājuma. Pirms četriem gadiem nejauši uzzinājis par vēsturiskajām Coracle laivām, kuras reiz izgatavotas no ādām un darvotiem audekliem un šodien to modernā versija arī ieraugāma dažviet pasaulē, meistaram radās doma pašam tādu izveidot.

J.Briška jau vairāk nekā 15 gadus nodarbojas ar stiklaplasta izstrādājumu izgatavošanu, ir arī strādājis laivu izgatavošanas uzņēmumā. Saņēmis atbalstu ieceres īstenošanai no esošās darba vietas komandas, J.Briška «Rupučus» sāka izgatavot uzņēmuma darbnīcā, arī iespēja iegādāties materiālus uzreiz bija ērti pieejama.

Pagaidām laivu radītājs savu aizraušanos sauc par dārgu hobiju - izdevumi laivu popularizēšanai līdz šim bijuši lielāki nekā tirdzniecībā gūtā peļņa, viņš atzīst. Piemēram, divreiz «Rupucis» piedalījies izstādēs «Atpūta un Sports», un, lai gan nelielu atpazīstamību produkts tur guva, ne viss pārtapa tālākos darījumos. Tie «Rupuči», kas nonākuši pircēju rokās, pagaidām vēl atrodas Latvijas teritorijā, eksports ir tikai nākotnes plānos. Lai tos īstenotu, meistars meklē ceļus dalībai izstādēs Eiropā, kas veltītas tikai mazo laivu nišai.

Lai gan testēts arī plašākos ūdeņos, ezeros un upēs, «Rupucis» ir speciāli radīts grūti aizsniedzamiem ūdeņiem, upītēm. J.Briška norāda, ka Latvijā ir gana maz publiski pieejamu laivu piestātņu, kur būtu ērti lielās laivas ielaist ūdenī. 11 kg smagais «Rupucis» ir gan nesams, gan velkams, tādējādi ērti nogādājams līdz ūdenim tur, kur piebraukt nav iespējams. Līdzšinējo pircēju vidū bijuši gan makšķernieki, gan vecāki un vecvecāki, kas laiviņas iegādājušies bērnu aktivitātēm brīvā dabā. Noderīgas tās ir arī dīķu apsaimniekošanai, kam tās izmanto gan lauksaimnieki, gan ainavu veidotāji. Tāpat arī mednieki ir paspējuši novērtēt šo laivu funkcionalitāti. Tās ir gana mazas, lai ietilptu lielā bagāžniekā vai uz mašīnas jumta, tādēļ ir paņemamas līdz, dodoties medībās, un noderīgas, ja jāšķērso ūdens piekļūšanai medījumam.

Latvijas Dizaineru Savienības konkursā 2016.gadā «Rupucis» ieguva Gada Balvu kategorijā - rūpnieciskais dizains. Savukārt 2017. gādā «Rupucis» ierindojās Nacionāla Dizaina balvas finālistu sarakstā starp Nacionālas bibliotēkas ekspozīciju «Grāmata Latvijā» un zīmola «Amoralle» kolekciju. Meistars smej, ka tas arī vislabāk atspoguļo laiviņu dizainu - «Gudras un izskatīgas».

Par savu darbu un laivu izgatavošanu J.Briška stāsta: «No stikla šķiedras tiek radīta lielākā daļa makšķernieku laivu, kas tiek lietotas arī Latvijā. Taču lielākā «Rupuču» vērtība, manuprāt, ir to oriģinalitāte kā transportlīdzeklim. Tas ir aizmirsts laivas paveids.» Diemžēl meistars arī atzīst, ka minimālisma filozofija laivu jomā pagaidām nav populāra. Lielākā daļa laivu iznomātāju, ar kuriem meistars sazinājies, neesot jutuši pieprasījumu pēc šāda veida laivām. Un pieprasījuma nav, jo cilvēki šādu transporta līdzekli vēl nav iepazinuši, viņš uzskata. «Es domāju, ka ir vajadzīgs laiks, lai cilvēki iepazītu, saprastu un pieņemtu, ka tādas laivas vispār ir. Šobrīd varētu teikt, ka «Rupucis» ir apmēram kā tāds lidojošais šķīvītis, svešinieks - gan Latvijā, gan daudz kur citur pasaulē,» secina J.Briška.

Laivu meistars devis iespēju iepazīt «Rupučus» dažādiem entuziastiem - makšķerniekiem, skolēniem un citiem, piedaloties pasākumos, rīkojot laivu braucienus. J.Briška norāda, ka cilvēkiem tikai jāpierod pie šī jaunā un reizē senā transportlīdzekļa veida, kamēr pats turpinās meklēt ceļu uz mazo laivu cienītāju sirdīm.

Tevi varētu interesēt

Meistars Jānis Briška ar stikla šķiedru strādā vairāk nekā piecpadsmit gadus un,...

Latvijas laivu ražotājs «Prestol Boats» sācis piedāvāt sup dēļu nomu, biznesa portālu...

Db.lv viesojās laivu kapsētā Mazirbē....

Latviešu uzņēmēji, dizaineri un inženieri Eiropas tirgū pieteikuši kopdarbu - Boxhouse...

Kvēlākie un ekstrēmākie ūdens tūrisma baudītāji jau interesējas par iespēju iznomāt laivas,...

Nepalaid garām

Ja valsts eksperts apgalvo, ka šķeldu ceļa uzturēšana izmaksās 10 miljonus nākamo...

Eiropas Savienības prioritātes ir mainījušās. Tuvākajā laikā var sākt mainīties Eiropas ekonomiskie...

Igauņi pirmie pārgāja uz dabasgāzes izmantošanu sabiedriskajā transportā un Tallinā gandrīz...

"Dienas Bizness" sadarbībā ar "Lursoft" ik gadu izdod zīmola izdevumu "TOP 500",...

No šīs sadaļas

Meistars Jānis Briška ar stikla šķiedru strādā vairāk nekā piecpadsmit gadus un,...

Lai gan Saulkrastu restorāns Saltwater atrodas «tālākajā galā» – Zvejniekciemā, kur tūristu...

Pirms aptuveni divarpus gadiem biedrība Izdzīvošanas skola iesprauda karogu Pāvilostā....

Dienās, kad Airkargo gaisa baloni lido pāri Grobiņai vai Durbei, sociālie tīkli...

Valts Videnieks Pāvilostā nonāca kā jau daudzi rīdzinieki – sava vaļasprieka vindsērfinga...

Vēl tikai dažas dienas - līdz 8.septembrim - var pieteikties ideju konkursam...

Personālvadības uzņēmums SIA Motivio attīsta jaunu biznesa virzienu un izstrādā vadītāju personīgās...

Latvijā radītā mūzikas mācību lietotne Solfeg.io piedāvā skolēniem ar tehnoloģiju palīdzību...

Jaunā vīriešu veļas zīmola «tom àdam» peldšortu kolekcija ir veidota no pārstrādātas...

Pārceļoties uz jaunām telpām, pirms gada dizaina papīrlietu veikals «Manilla» iekārtoja arī...