Jaunākais izdevums

Vietā, kur saskaras trīs Dienvidamerikas valstu – Argentīnas, Čīles un Bolīvijas – robežas, atrodas planētas lielākās litija atradnes

Litijs tiek izmantots, lai izgatavotu dažādu elektronisko ierīču – sākot ar viedtālruņiem un klēpjdatoriem, beidzot ar elektroautomašīnām – akumulatorus. Minēto trīs valstu teritorijās esošajās litija atradnēs, tā sauktajā «litija trīsstūrī», šī metāla ieguve patlaban sasniegusi augstus rādītājus, lai spētu apmierināt lielo pieprasījumu.

Šobrīd lielāko daļu pasaules litija (aptuveni 40%) nodrošina Čīle. Svarīgs ražotājs ir arī Argentīna, sagaidāms, ka drīzumā litija ieguvēju valstu klubam varētu pievienoties arī Bolīvija, kurā, saskaņā ar aplēsēm, ir aptuveni 50% no pasaules litija rezervēm. Bolīvija «litija trīsstūra» savā teritorijas daļā janvārī uzsāka metāla iegūšanas programmu.

Iepriekš nozares speciālisti izteica prognozes, ka Bolīvija litija jomā varētu kļūt par tik par nozīmīgu spēlētāju, kāda ir Saūda Arābija naftas nozarē. Tomēr procesu kavējušas līdz šim zemās valsts investīcijas šī metāla ieguvē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos mēnešos strauji palielinājusies daudzu izejvielu cena. Pieprasījums pēc ekonomikas aktivitātei nepieciešamām izejvielām ir ļoti liels, kur savukārt to piedāvājums ne vienmēr tam ir spējis tikt līdzi.

Daļēji to nosaka tas, ka pēdējos gados dažādu iemeslu rezultātā nav pietiekami ieguldīts šādu izejvielu atradnēs. Turklāt tiek ziņots, ka vairāku izejvielu ieguvēji šobrīd nebūt arī neplāno būtisku daļu savus līdzekļus ieguldīt papildu izejvielu ražošanā. Sevišķi izteikts šis fenomens esot metālu tirgū, raksta, piemēram, The Wall Street Journal.

Rezultātā tuvākajos gados pasaulē var saglabāties visai ievērojams to metālu deficīts, kas lielā apmērā būs nepieciešami ekonomiku zaļināšanai, piemēram, varš, kobalts un litijs. Skaidrs ir tas, ka pasaules ekonomika darboties nepārstās – drīzāk būs otrādi - līdz ar gigantiskajiem valdību stimuliem un pandēmijas ierobežojumu beigām tautsaimniecībās strauji ieplūdis neiedomājami milzīga aizturētās naudas masa. Tāpat katra sevis cienoša lielvara šobrīd sasolījusi ambiciozus klimata un infrastruktūras uzlabošanas mērķus. Nu stiprinās pārliecība, ka šādai ekonomiku zaļināšanai blakusefekts būs milzīgs daudzu izejvielu patēriņš. Lielvarām mēģinot ierobežot naftas patēriņu, ievērojami augs pieprasījums, piemēram, pēc tiem elementiem, kas nepieciešami bateriju un jebkādas atjaunojamās enerģijas ražošanai (un arī visa elektrifikācijai).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz elektroauto buma fona paredz būtiski lielāku pieprasījumu pēc litija; var veidoties tā deficīts, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Investori bieži mēģina paredzēt vai minēt, pēc kādām lietām nākotnē gaidāms lielāks pieprasījums. Laicīga ieiešana kādā konkrētā tirgū var solīt pievilcīgas peļņas iespējas. Vismaz pašlaik izskatās, ka nākotnes autobūve būs saistīta ar elektroauto nozīmes pieaugumu. Valdot šādam fonam, investori mēģina raudzīties uz tādiem aktīviem, pēc kuriem pieprasījums līdz ar šādu auto uznācienu kļūs lielāks. Izejvielu ziņā viens šāds aktīvs ir litijs, kuru izmanto bateriju ražošanā. Rezultātā, piemēram, Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) vērtība šogad pieaugusi jau par 47,5% un sasniegusi augstāko līmeni sešu gadu laikā.

Šis fonds mēģina kopēt Solactive Global Lithium indeksu, kas savukārt seko līdzi globālās litija industrijas pārstāvju akcijām. Tie var būt gan litija ieguvēji un pārstrādātāji, gan bateriju ražotāji, liecina pieejamā informācija. Lielākos ieguldījums minētais biržā tirgotais fonds veic FMC, Sociedad Quimica y Minera de Chile, Samsung SDI un Tesla akcijās. Piemēram, ķīmijas uzņēmuma FMC akcijas vērtība kopš šā gada sākuma Ņujorkas biržā ir palielinājusies jau par 57%. Tāpat vēl pat iespaidīgāks kāpums šogad Nasdaq biržā bijis Tesla akcijām – par 70%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sakaru tehnoloģijas

Viedtālruņu akumulatora izgudrotājs: jauna tipa baterijām vajadzīgs izrāviens

Natālija Poriete, 03.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par litija jonu baterijas tēvu uzskatītais Japānas zinātnieks Akira Yoshino Eiropas Patentu biroja ceremonijā Vīnē, 20. jūnijā saņēma Eiropas gada izgudrotāja balvu par savu ieguldījumu litija jonu bateriju izstrādē un attīstībā.

Viņš izgudrojis populārāko akumulatoru veidu, kas tiek izmantots tādās ierīcēs kā mobilie tālruņi, klēpjdatori, digitālās kameras, videokameras un elektriskie automobiļi. Pirmo litija jonu akumulatoru 1991. gadā klajā laida Sony.

Pirms balvu piešķiršanas un laureātu paziņošanas, DB bija iespēja īsai sarunai ar slaveno japāni.

Litija jonu baterijas šodien ir viens no pieprasītākajiem enerģijas avotu veidiem un, attīstoties tehnoloģijām, pieprasījums pēc tiem palielinās. Kādas ir litija resursu rezerves uz mūsu planētas? Vai mums ir pietiekami daudz litija?

Litija rezerves uz Zemes nav problēma. Uzdevums ir - kā to iegūt, litijs nav koncentrēts vienā vietā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Īlons Masks sola: Tesla maksās 25 tūkstošus ASV dolāru

Lelde Petrāne, 24.09.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējs Īlons Masks nupat nācis klajā ar vērienīgiem solījumiem, kas attiecas uz viņa dibinātā autoražotāja "Tesla" nākotni, ziņo "CNN". Viens no tiem skar "Tesla" automašīnu cenas, otrs - to sniegumu.

Ī. Masks informējis, ka, veicot uzlabojumus "Tesla" akumulatoru ražošanā, būs iespējams būtiski samazināt akumulatoru izmaksas, un nākamo trīs gadu laikā varētu būt pieejama "Tesla" elektroautomašīna, kas maksātu vairs tikai 25 tūkstošus ASV dolāru. Turklāt tai būtu ne vien salīdzinoši zema cena, bet tā būtu spējīga arī braukt pilnīgi autonomi.

Vienlaikus Ī. Masks tomēr atzinis, ka uzņēmuma pilnībā autonomā braukšanas programmatūra piedzīvojusi neparedzētas problēmas un bijis nepieciešams to pilnībā pārrakstīt. Viņš gan nav precizējis laiku, kad uzņēmums saskāries ar šo problēmu.

Ī. Masks arī pavēstījis, ka "Tesla" pieņem pasūtījumus jaunajai "Tesla Model S" ar "Plaid Mode", kuras cena sasniegs 140 tūkstošus ASV dolāru. Tās maksimālais ātrums būs 320km/stundā, un ar vienu uzlādi tā spēs nobraukt 837 kilometrus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Degvielas cenas. Kā intereses pārstāv "mūsu" Ekonomikas ministrija un valdība?

Kristīne Lazdoviča, RTU Lietišķās ķīmijas institūta vadošā pētniece un docente, 11.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir saprotami gan mūsu valdības, gan citu dalībvalstu valdību mēģinājumi samazināt cenas, cīnīties ar augošo inflāciju, taču risinājumiem ir jābūt jēgpilniem. Īpaši, lai mazturīgo cilvēku grupas iegūtu kaut cik vērā ņemamu cenas samazinājumu.

Nesen bijām liecinieki dīvainam valdības lēmumam – no 1.jūlija attiekties no biodegvielas piejaukuma. Dīvainam – tāpēc, ka tas tika pieņemts, neņemot vērā ekspertu un mazturīgo iedzīvotāju pārstāvošo NVO viedokli un, kā turpmāk apskatīsim, bez neviena ieguvēja Latvijā. Dīvaini – jo pat (!) Ārvalstu investoru padomes un degvielas tirgotāju viedokļi tika atstāti bez ievērības.

Vienīgie ieguvēji redzami ārpus Latvijas robežām, proti, fosilās degvielas kompānijas, jo tām pieaugs tirgus daļa. Kāpēc Ekonomikas ministrija tā rīkojas, ja patiešām grib palīdzēt iedzīvotājiem, nav saprotams. Parasti valdības lēmumus varu atbalstīt (un arī vajag), jo tajos ir kaut kāda saprotama loģika. Šoreiz es drīzāk nostājos “nelaimīgās” biodegvielas pusē, jo valdības lēmumā neredzu loģiku. Tāpēc šajā rakstā nevaru nelietot zināmu ironijas un retorisku jautājumu devu – jo valdības lēmums ir tāds jocīgs.

Komentāri

Pievienot komentāru