Eksperti

Mikroapmācības ar mākslīgā intelekta palīdzību - būtisks solis produktivitātes uzlabošanai

Aigars Jaundālders, SIA "WeAreDots" Tehniskais direktors,02.06.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompetents un augsti kvalificēts darbinieks ir katras organizācijas stratēģiska priekšrocība un ilgtspējīgas izaugsmes pamats. Taču mūsdienu dinamiskajā darba vidē viens no galvenajiem izaicinājumiem ir nodrošināt nepārtrauktu darbinieku kompetenču attīstību, kas spēj sekot līdzi biznesa vajadzību maiņai.

Tradicionālās apmācību metodes bieži vien nespēj sekot līdzi straujajam tempam un to efektivitāte bieži ir zema. Dažādi pētījumi rāda – jau stundu pēc mācībām tiek aizmirsti līdz 50% no apgūtā, bet nedēļas laikā pat 90%. Tas uzskatāmi demonstrē klasisko apmācību modeļu ierobežojumus, kā rezultātā ieguldījums darbinieku attīstībā bieži nesasniedz gaidīto atdevi.

Ilgtspējīga kompetenču attīstība prasa jaunu pieeju – elastīgu, mērķtiecīgu un pastāvīgi adaptējamu apmācību risinājumu ieviešanu, kas nodrošina gan zināšanu saglabāšanu, gan to praktisku pielietojumu ikdienas darbā.

Arvien biežāk uzņēmumi darbinieku kompetenču attīstīšanai un apmācībām, izmanto personalizētus, automatizētus risinājumus, kas uzlabo produktivitāti un samazina administratīvo slodzi. Organizācijas aizvien biežāk ievieš mikroapmācību formātu – īsas, fokusētas mācību sesijas, kas apvienojumā ar specializētiem mākslīgā intelekta (MI) risinājumiem būtiski paātrina zināšanu apguvi, izvairās no klasisko apmācību veidu aizmiršanas līknes un veicina darba efektivitāti. Piemēram, tehnoloģiju uzņēmuma Dots. izstrādātā platforma Ervy Learning piedāvā personalizētu pieeju darbinieku attīstībai, vienlaikus palīdzot pārvarēt darbaspēka trūkumu un optimizēt administratīvos resursus gan uzņēmumos, gan publiskajā sektorā. Valsts kontroles izpēte par MI izmantošanu publiskajā valsts pārvaldē liecina par pakāpenisku attīstību šajā jomā, proti, 17% valsts iestāžu izmanto MI risinājumus, 22% plāno to ieviest tuvākajā laikā, bet 55% vēl nav izstrādāts konkrēts plāns, kas norāda uz nepieciešamību pēc vienotas nacionālās stratēģijas un kvalificētu speciālistu piesaistes. Šie dati uzsver ne tikai MI augošo nozīmi, bet arī nepieciešamību pēc sistemātiskas pieejas, lai MI kļūtu par mērķtiecīgu instrumentu valsts un uzņēmumu ilgtspējīgai attīstībai. Tiesa gan joprojām trūkst vienotas, standartizētas izpratnes par to, kas tieši ietilpst mākslīgā intelekta definīcijā. Tai pat laikā plašā nozīmē tas tiek izmantots pat tad, ja uzņēmums to neapzinās – piemēram, izmantojot mākoņpakalpojumus, e-pasta drošības risinājumus ar MI tehnoloģijām, antivīrusu programmatūru vai viedierīces ar iebūvētiem MI algoritmiem.

Mikroapmācības: efektivitātes atslēga

Atšķirībā no tradicionālajām apmācībām, kas nereti ilgst vairākas stundas un ir vienreizējas apmācību sesijas, aizvien biežāk tiek izmantotas mikroapmācības, kas piedāvā īsus, 2–10 minūšu mācību moduļus, kas regulāri tiek integrēti darbinieku ikdienas darbā. Vienlaikus Ervy Learning piedāvā vienkāršu integrāciju ar MS Teams, kas ļauj automatizēti piegādāt apmācību saturu un ar interaktīvu jautājumu palīdzību uzreiz novērtēt tā apguvi. Pretstatā vispārējiem čatbotiem (piemēram, ChatGPT), kas balstās uz publiski pieejamiem datiem, specializēta mikroapmācību platforma izmanto organizācijas iekšējos dokumentus, nodrošinot precīzu, atbilstošu un kontekstam pielāgotu mācību saturu. Tā īpaši piemērota specifisku apmācību organizēšanai – no darbinieku ievadapmācības un kiberdrošības līdz ārkārtas situāciju protokoliem, normatīvo aktu izskaidrošanai un jaunu produktu ieviešanai. Tas būtiski uzlabo zināšanu pieejamību tēmās, kur tradicionālās apmācības ir laikietilpīgas un mazefektīvas.

Saskaņā ar 2019. gada pētījumu žurnālā “Journal of Applied Psychology”, mikroapmācību formāts uzlabo zināšanu saglabāšanu par 17–25%, salīdzinot ar tradicionālām apmācībām. Turklāt organizācijas, kas ieviesa mikroapmācības, ziņoja par darbinieku produktivitātes pieaugumu vidēji par 14%, norāda 2020. gada “Brandon Hall Group” pētījums. Pielāgojot mikroapmācības kā nelielus, bet salīdzinoši biežus uzdevumus, tas palīdz uzturēt darbinieku zināšanas aktuālas un praktiski pielietojamas.

Specializācija vai universālas zināšanas?

Rodas jautājums – vai izveidot līdzīgu apmācību kursu no ievadīta materiāla nav iespējams pieprasīt arī no kāda no populārajiem universālajiem MI rīkiem, piemēram, tā paša ChatGPT vai Copilot? Protams, teorētiski tas ir iespējams, bet jāņem vērā, ka, piemērām, arī lāpsta ir universāls rīks. Teorētiski ar to ir iespējams izrakt arī trīs kilometrus dziļu bedri. Bet vai tas ir īstais instruments?

Atšķirībā no vispārējiem MI rīkiem, īpaši pielāgota mikroapmācību platforma piedāvā pilnībā automatizētu, specializētu risinājumu darbinieku apmācībai, balstoties uz uzņēmuma vai iestādes iekšējiem dokumentiem. Tas ģenerē personalizētu saturu, sagatavo jautājumus, izplata mācību materiālu (piemēram, caur MS Teams), apkopo atbildes un nodrošina analītiku vadībai. Vienlaikus šāda pieeja ļauj organizācijām būtiski samazināt apmācību izmaksas, palielināt efektivitāti un nodrošināt darbinieku zināšanu kvalitāti bez papildu slodzes cilvēkresursiem. Deloitte 2020. gada ziņojumā norādīts, ka organizācijas, kas izmanto mikroapmācības, samazina apmācību izmaksas par 30–50%, vienlaikus uzlabojot darbinieku sniegumu.

Mikroapmācību un MI kombinētie risinājumi jau ir pierādījuši savu nozīmību uzņēmumu un publiskās pārvaldes produktivitātes uzlabošanā. Saskaņā ar jau minēto Valsts kontroles izpēti, 41% Latvijas iestāžu, kas izmanto MI risinājumus, piemēram, dokumentu tulkošanai vai datu analīzei, ir konstatējušas produktivitātes pieaugumu.

Tā kā darba tirgus un tehnoloģiskā vide turpina mainīties, organizācijām būs aizvien svarīgāk spēt nodrošināt ātru un mērķtiecīgu zināšanu apguvi. Mikroapmācības, īpaši, ja tās tiek balstītas uz mākslīgā intelekta iespējām, kļūs par stratēģisku priekšrocību — tās palīdz ne tikai samazināt izmaksas un paātrināt mācību procesus, bet arī stiprina organizācijas spēju pielāgoties pārmaiņām un ilgtspējīgi attīstīties.