Pārtika

Ne vienmēr izprot bioloģiskās pārtikas ražošanas prasības

Dienas Bizness, 12.06.2015

Jaunākais izdevums

Lai zemnieks varētu saņemt ceļazīmi bioloģiskās pārtikas ražošanai, viņa saimniecībai jāiziet garš sertifikācijas ceļš, ko nosaka Eiropas Savienības (ES) bioloģiskās lauksaimniecības regula. Kā atzīst Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas (LBLA) valdes priekšsēdētājs Gustavs Norkārklis, šī regula ir jāiemācās kā ābece. Taču nereti tieši zināšanu trūkums zemniekiem kļūst par klupšanas akmeni, piektdien raksta laikraksts Diena.

ES dalībvalstīs izveidota kontroles sistēma, kurā iesaistītas gan valsts, gan privātās kontroles institūcijas. Latvijā kontrolējošo funkciju veic divas institūcijas – gan sertificēšanas institūcija Vides kvalitāte, gan Sertifikācijas un testēšanas centrs, kurā strādājošie neatkarīgie inspektori veic pārbaudes biosaimniecībās un uzņēmumos.

Zemniekam vai ražotājam, kurš vēlas iegūt bioloģiskās lauksaimniecības sertifikātu, vispirms jāiesniedz pieteikums sertificēšanas institūcijā. Kā norāda G. Norkārklis, būtībā tas ir detalizēts un pamatots biznesa plāns bioloģiskajai saimniekošanai vai ražošanai. Pēc pieteikuma izvērtēšanas attiecīgās kontroles institūcijas inspektori veic pārbaudi saimniecībā. Pat tad, ja viss ir kārtībā, tiek noteikts divu gadu pārejas periods, kura laikā zemnieku saimniecība var kļūt par bioloģisko saimniecību. Šajā laikā lauksaimniekam jāievēro visi bioloģiskās lauksaimniecības kritēriji, taču saražotajai produkcijai vēl nevar lietot oficiālo ES bioloģiskās lauksaimniecības marķējumu – Ekolapiņu.

Kritēriji ir stingri – ES regula aizliedz ģenētiski modificēto organismu, aromatizētāju un krāsvielu izmantošanu pārtikas ražošanā. Preču ražošanai jānotiek galvenokārt no bioloģiskās lauksaimnieciskās izcelsmes sastāvdaļām, un tikai ļoti ierobežotā daudzumā un noteiktos apstākļos iespējama Eiropas Komisijas atļautu piedevu un pārstrādes palīglīdzekļu lietošana, kā arī nebioloģiski ražotu lauksaimniecības sastāvdaļu izmantošana. Zemniekam arī jāsniedz garantija, ka bioloģiski un nebioloģiski ražotas pārtikas sastāvdaļas tiek glabātas, izmantotas un pārstrādātas atsevišķi.

Ja pēc diviem gadiem zemnieks ar savām saimniekošanas metodēm spējis apliecināt atbilstību ES regulas kritērijiem, saražotā pārtika tiek sertificēta un uz etiķetes var izmantot Ekolapiņu. Arī turpmāk jārēķinās ar pārbaudēm – gadā līdz trim četrām.

Plašāk lasiet rakstā Ne vienmēr izprot prasības piektdienas, 12.jūnija laikrakstā Diena (6.lpp)!

Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Eco, Bio un Naturāls zīmju vērtībai bez oficiālā sertifikāta nav pienesuma

Dienas Bizness, 01.06.2015

«Nākotnē jebkuru mājķīmijas produktu vajadzētu marķēt ar brīdinājuma zīmēm un drošības norādēm. Patērētājam no tām nevajadzētu baidīties,» uzsver a/s Spodrība kvalitātes direktore Inese Vilka.

Foto: Kristaps Kalns, Dienas mediji

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās ikdiena nav iedomājama bez veļas mazgāšanas, telpu uzkopšanas, traipu tīrīšanas līdzekļiem. Mediķu un zaļi domājošu organizāciju mudināti, aizvien biežāk izvēlamies videi draudzīgu sadzīves ķīmiju. Pētījumi liecina – aptuveni trešdaļa Latvijas iedzīvotāju izmanto ekoloģiskus (eko) mājsaimniecības tīrīšanas līdzekļus, visvairāk – ekoloģiskos trauku mazgāšanas līdzekļus. Pasaules Dabas fonds šādu iedzīvotāju īpatsvaru vērtē kā augstu rādītāju, pirmdien raksta laikraksts Diena.

Vides pārraudzības valsts birojs (VPVB) Latvijā ekomarķējuma licences piešķīris tikai diviem uzņēmumiem – a/s Spodrība un Sonata Enterprise Inc. filiālei Latvijā. Kā norāda VPVB vecākā eksperte Edīte Timšane, Spodrība ir pirmais ražošanas uzņēmums Latvijā un pirmais sadzīves ķīmijas un ķermeņa kopšanas līdzekļu ražotājs Baltijas valstīs, kuram 2013. gadā tika piešķirts starptautiski atzīts – Eiropas Savienības (ES) – ekomarķējums. Marķējuma logo – Ekopuķīte (EU Flower) – simbolizē konkrētu vides un veselības aizsardzības, kā arī produktu kvalitātes standartu izpildi, kurus apstiprinājusi Eiropas Komisija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA “Lat Eko Food”, kura pazīstamākā preču zīme Latvijas tirgū ir bioloģiskās pārtikas zīmols “Rūdolfs”, piesaistījis bankas “BlueOrange” finansējumu 7,4 miljonu eiro apmērā.

Saņemtais finansējums izlietots uzņēmuma saistību refinansēšanai, saimnieciskās darbības vajadzībām un attīstības mērķiem.

Uzņēmuma galvenais darbības veids ir bioloģiskas bērnu un zīdaiņu pārtikas ražošana. Taču kopš 2015. gada uzņēmums paplašinājis darbību arī citu bioloģisko pārtikas produktu ražošanā visai ģimenei, to vidū ir smūtiji, kečupi, augļu un dārzeņu krēmi, putras, sulas, humuss, ievārījumi un deserti.

Šobrīd uzņēmuma ražotnē Ādažos, kas izvietota kopumā 3500 m2 platībā, tiek gatavoti vairāk nekā 200 dažādi produktu veidi.

Neskatoties uz sarežģīto situāciju Latvijas un pasaules tirgū, SIA “Lat Eko Food” pērn izdevies saglabāt stabilu izaugsmi: uzņēmuma apgrozījums pagājušajā gadā bija 6,8 miljoni eiro jeb par teju 30% vairāk nekā 2020. gadā. Uzņēmums tādējādi pērn pārspējis sākotnēji uzstādītos mērķus apgrozījuma un ražošanas jaudas celšanai. Līdz ar jaunu ražošanas līniju uzstādīšanu un jaunu produktu izstrādi tuvāko gadu laikā uzņēmums plāno dubultot ražošanas jaudu un atbilstoši būtiski kāpināt arī uzņēmuma apgrozījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieradumus mainīt ir grūti, tie mainās lēni – šajā procesā var palīdzēt ekonomiskais pamatojums

Tā teic vides eksperte un Ekodizaina kompetences centra vadītāja Jana Simanovska.

Lai dzīvotu videi draudzīgāk, viņa iesaka sākt ar mazumiņu – uz veikalu iet ar savu maisiņu, plastmasas pudelēs pildīta ūdens vietā dzert krāna ūdeni, kā arī vismaz kādu no pārtikas produktiem izvēlēties bioloģiski sertificētu. Viņa iestājas pret zaļmaldināšanu un iesaka ražotājiem un arī tirgotājiem būt atbildīgākiem savos apgalvojumos un neizmantot zaļo krāsu kā pircēju pievilinātāju. Vairāk par to, kā iespējams būt videi draudzīgākiem, viņa stāsta intervijā Dienas Biznesam.

Fragments no intervijas, kas publicēta 22. marta laikrakstā Dienas Bizness:

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Kā top?: Trauku mazgājamais līdzeklis uzņēmumā SIA Purenn

Žanete Hāka, 25.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Portāls db.lv šajā reizē viesojas Jelgavā, Latvijas ekoloģisko sadzīves tīrīšanas līdzekļu izgatavotāja SIA Purenn ražotnē.

«Doma par šāda uzņēmuma veidošanu prātā virmoja jau sen, kad vēl braucām uz starptautiskām izstādēm, jo tad redzi, kas tirgū ir pieejams un kas nav, un redzi produktu caur savu prizmu. Šī doma tika vairākus gadus auklēta,» stāsta kompānijas īpašniece Agate Kanča.

Kompānija tirgū startēja ar 20 produktiem, bet patlaban izgatavo aptuveni 30 produktu veidus. Pircēji visvairāk iecienījuši trauku mazgājamos līdzekļus, universālos virsmu tīrītājus, vannasistabas tīrītājus, poda tīrītājus un lamināta grīdas mazgājamos līdzekļus.

Uzņēmums drīzumā plāno tirgū laist vairākus jaunus produktus, piemēram, nākamā gada sākumā, paredzēts tīrīšanas līdzeklis mēbelēm un paklājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ekoloģisko sadzīves tīrīšanas līdzekļu ražotājs PURENN ir saņēmis starptautiski atzītu sertifikātu EcoControl, kas apliecina uzņēmuma ražošanas procesu, izejvielu un gala produkta atbilstību eko produkta statusam.

Lai veiksmīgi nokārtotu sertifikācijas procesu Latvijas ražotājam bija jāapliecina uzņēmuma darbības atbilstība sekojošos jautājumos: visas ražošanas izejvielas ir dabiskas izcelsmes, ražošanas procesā netiek izmantotas fosilās izejvielas, ģenētiski modificēti organismi un nanotehnoloģijas. Uzņēmuma darbība un vadība ir visaptveroša (holistiska), mērķi ir ilgtspējīgi un tie ietver vides, sabiedrības, darbinieku un piegādātāju intereses. Tāpat vērtēta tika ražotāja dokumentu aprites sistēma, kvalitātes vadības process un standarti.

«Šis ir starptautiski atzīts sertifikāts, kas paver mums - PURENN - plašākas eksporta iespējas. Citu valstu tirgos ar apgalvojumu vien, ka mēs esam eko produkta ražotāji, nepietiek. Ir nepieciešama atzīta sertifikācija, kas regulāri tiek atjaunota un pārbaudīta. Mēs esam izvēlējušies kārtot EcoControl sertifikāciju un nupat noslēguši šo procesu. Sertifikācijas procesā tika auditēts PURENN produktu sastāvs, izejvielu kvalitāte un izcelsme, ražošanas process un ražošanas vadība. Audits uzņēmumā tiks atkārtots katru gadu, bet pats sertifikāts ir jāatjauno ik pēc diviem gadiem,» stāsta Agate Kanča, zīmola PURENN pārstāve.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Bioloģiskās pārtikas zīmolam Rūdolfs pirmais veikals

Db.lv, 23.09.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ādažos atvērts pirmais bioloģiskās pārtikas zīmola “Rūdolfs” mazumtirdzniecības veikals Latvijā.

“Rūdolfs” ir bioloģisko produktu zīmols, kura sortimentā ir līdz pat 100 dažādu kategoriju produkti - bērnu pārtika, kečupi, smūtiji, ievārīumi, augļu un dārzeņu krēmi, humosi un zivju krēmi.

"Jau kopš rūpnīcas atklāšanas, esam saņēmuši lielu klientu interesi par ražotnes veikalu, uzņēmumam attīstoties un produktu klāstam palielinoties, nolēmām par “Rūdolfs” veikala izveidi. Šeit pircējam būs iespēja iegādāties visus “Rūdolfs” produktus, jo ne vienmēr lielveikalu tīklos ir pieejams pilns produktu klāsts”, komentē SIA “Lat Eko Food” īpašniece Egija Martinsone.

Pēdējā gada laikā uzņēmuma attīstībā investēti 2.5 miljoni eiro, investīcijas ieguldītas ražotnes telpu paplašināšanā, uzstādītas jaunas ražošanas iekārtas un uzstādīta ūdens recirkulācijas sistēma, kā rezultātā ražošanas efektivitāte un jauda ir palielināta līdz pat 2 reizēm.

Komentāri

Pievienot komentāru