Pamatojoties uz a/s "Pasažieru vilciens" un Latvijas Autotransporta direkcijas noslēgto valsts pasūtījuma līgumu iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumiem 2007. gadam, no 2007. gada 1. janvāra stājas spēkā jauna braukšanas maksas tarifu sistēma, kas izstrādāta tā, lai saglabātu pasažieriem pieejamas braukšanas biļešu cenas un vienlaikus varētu nodrošināt nepieciešamo pasažieru elektrovilcienu un dīzeļvilcienu kustības intensitāti.
Atbilstoši jaunajai braukšanas maksas tarifu sistēmai a/s "Pasažieru vilciens" biļešu cenas no 2007. gada 1. janvāra palielināsies vidēji par 20 procentiem. Tas nepieciešams, lai 2007. gadā nodrošinātu nepieciešamo pārvadājumu intensitāti un varētu aizvest visus dzelzceļa pasažierus. Pateicoties valsts dotācijas pieaugumam, kas nepieciešams, lai segtu augstās infrastruktūras izmaksas un cenu pieaugumu tautsaimniecībā, a/s "Pasažieru vilciens" radis iespēju 2007. gadā pasažieru pārvadājumu apjomus palielināt (skat. zemāk "Izmaiņas pasažieru pārvadājumu apjomos 2007. gadā").
Lai tarifu sistēmas izmaiņas negatīvi neietekmētu sociālekonomiski mazāk aktīvos iedzīvotājus un izlīdzinātu pasažieru plūsmu pa diennakts stundām, elektrovilcienos un dīzeļvilcienos darba dienas vidū īpaši norādītos vilcienos tiks piemērota braukšanas maksas atlaide 25%.
Arī turpmāk iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos saglabāsies divas tarifu zonas:
1) visa Latvijas teritorija;
2) iecirkņi Rīga - Tukums II un Rīga - Skulte.
Tarifu zonā "visa Latvijas teritorija" attālumā no 11 līdz 30 km braukšanas maksa tiks noteikta 2002. gada braukšanas maksas līmenī un būs vienāda ar esošo braukšanas maksu iecirkņos Rīga - Tukums II un Rīga - Skulte, braukšanas maksa attālumos virs 30 km palielināsies par 25%.
Tarifu zonā "iecirkņi Rīga - Tukums II un Rīga - Skulte" sākotnējais braukšanas attālums, par kuru pasažieriem būs jāmaksā 25 santīmi, tiks palielināts no 8 līdz 10 kilometriem, braukšanas maksa attālumos virs 10 km palielināsies par 25%.
Rīgas pilsētas teritorijā, kā arī pārējā Latvijas teritorijā braucienam līdz 10 kilometriem vilcienu biļetes cena pieaugs par 5 santīmiem un būs 25 santīmi.
Arī turpmāk tiks saglabāti esošie abonementa biļešu veidi un saglabātas esošās abonementa biļešu atlaides. Arī pēc jaunās vilcienu braukšanas maksas tarifu sistēmas stāšanās spēkā brauciens vilcienā Latvijā būs lētāks, nekā alternatīvajos transporta veidos.
Vilcienu braukšanas maksas tarifu salīdzinājums ar
autopārvadātāju biļešu cenām no 2007. gada 1. janvāra
Maršruti Biļešu cenas
vilcienos (Ls) Biļešu cenas*
autobusos (Ls)
Rīga - Tukums I 1.08 1.33
Rīga - Dubulti 0.65 0.79
Rīga - Liepāja 3.96 4.62
Rīga - Jelgava 0.74 1.07
Rīga - Saulkrasti 0.88 1.00
Rīga - Valmiera 1.71 2.31
Rīga - Cēsis 1.38 1.83
Rīga - Ērgļi 1.41 1.86
Rīga - Gulbene 2.81 3.74
Rīga - Madona 2.15 2.89
Rīga - Aizkraukle 1.24 1.41
Rīga - Ogre 0.60 0.67
Rīga - Daugavpils 2.90 3.55
Rīga - Rēzekne 2.98 3.50
Rīga - Ludza 3.28 4.00
Rīga - Zvejniekciems 0.93 1.15
(*) - Salīdzinājumā aprēķinātas autopārvadātāju vidējās cenas attiecīgajos maršrutos uz 01.12.2006.
Izmaiņas pasažieru pārvadājumu apjomos 2007. gadā
Salīdzinot ar 2006. gadu, 2007. gadā pārvadājumu apjoms vilcienos palielināsies vidēji par 5 procentiem. Ikdienā tiks norīkoti vairāki jauni vilcienu reisi:
- 2007. gadā līdz ar jaunā vilcienu kustības saraksta stāšanos spēkā darba dienās tiks norīkots papildus vilciens Dubulti - Rīga ar pienākšanas laiku Rīgā plkst. 7.49;
" 2007. gadā līdz ar jaunā vilcienu kustības saraksta stāšanos spēkā sāks kursēt paaugstināta komforta pasažieru dīzeļvilciens ekspresis Rīga - Rēzekne;
- No 2007. gada septembra darbadienās tiks norīkots papildus vilciens Ogre - Rīga ar pienākšanas laiku Rīgā plkst. 7.55.
2007. gadā turpināsies ERAF nacionālā programma "Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu attīstība 2005.-2013. gadam", kas paredz līdz 2008. gadam modernizēt 68 elektrovilcienu vagonus. ERAF piešķirtais finansējums ir 7,73 miljoni latu, a/s "Pasažieru vilciens" līdzfinansējums - 6,02 miljoni latu.
2006. gada rudenī sāka kursēt pirmie modernizētie elektrovilcieni. 2007. gadā ekspluatācijā tiks nodoti nākamie septiņi modernizētie elektrovilcienu četru vagonu sastāvi.
Modernizācijas laikā elektrovilcienos līdzšinējo sienu, grīdu un griestu segumi ir nomainīti ar jauniem, ugunsdrošiem paneļiem, uzstādītas pasažieru acij tīkamas salona apgaismes sistēmas. Modernizētājos vagonos ir ērtāki pasažieru sēdekļi, katrā vagonā uzstādīti velosipēdu pārvadāšanas kronšteini, kā arī atvāžami sēdekļi, kas dod iespēju ērtāk pārvadāt velosipēdus un lielgabarīta bagāžu. Vagonos tiek nomainīti logu bloki, uzlabota ventilācijas un apsildes sistēmas. Modernizācijas gaitā vilcienos uzstāda jaunus agregātus un sistēmas, kas vilcienu kustību vieš drošāku un ekonomiskāku, pie tam ar zemāku trokšņu un vibrācijas līmeni gan salonā, gan vilciena ārpusē. Lai paaugstinātu vilcienu kustības drošību, tiek uzlaboti arī vilciena mašīnista darba apstākļi kabīnē.
- Mainoties braukšanas maksai un tās piemērošanas sistēmai, tiek plānoti papildus ieņēmumi ~ 2 milj.Ls vai ~ 16%, salīdzinot ar 2006. gadu. Paredzams, ka daļa pasažieru vairāk apsvērs iespēju regulāri iegādāties mēnešbiļetes, izmantos uzņēmuma doto iespēju par atlaidēm pārvietoties dienas vidū, tāpat neizbēgami kāda daļa pasažieru īslaicīgi izmantos citus sabiedriskā transporta veidus.
- Valsts dotācijas pieaugums skaidrojams ar vispārējo izmaksu pieaugumu, kas attēlots tālāk esošajā tabulā un paskaidrojumos.
- Visus valsts uzņēmumus un iedzīvotājus pēdējo gadu laikā skar straujš izmaksu pieaugums, kas lielākoties nav ietekmējami vai maināmi. A/s "Pasažieru vilciens" strādā stingri ierobežotā nozarē, kur lielākie piegādātāji un piegādātie pakalpojumi ir monopolisti savā sfērā un nav iespējams izvēlēties alternatīvus un konkurētspējīgākus piegādes nosacījumus.
- Lielāko daļu no izmaksām regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) (t.i., maksa par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, elektroenerģija, u.c.), līdz ar to uzņēmumam pakalpojumi un preces ir jāiegādājas par SPRK noteiktajām cenām.
- Darba samaksas fonda pieaugums ir saistīts ar Dzelzceļa nozares darbinieku arodbiedrības un a/s "Pasažieru vilciens" noslēgto koplīgumu, kurā ir atrunāts pakāpenisks nozarē strādājošo darbinieku atalgojuma pieaugums.
- Tāpat uzņēmums saistībā ar zemo atalgojumu arvien vairāk izjūt mazkvalificētā darbaspēka trūkumu. (Uzņēmuma vidējā darba alga pirms nodokļu nomaksas 2006. gadā bija 355 Ls savukārt 2007. gadā tiek plānota 440 Ls).
- Straujais nolietojuma pieaugums ir saistīts ar lielajām investīcijām ritošajā sastāvā pēdējo gadu laikā un ir atbilstošs vispārpieņemto grāmatvedības metou aprēķina atspoguļojums.
Informāciju sagatavoja Kaspars Funts,
a/s "Pasažieru vilciens" sabiedrisko attiecību konsultants