Jaunākais izdevums

Baltijas paviljons slēdzis durvis "EXPO 2025 Osaka" Japānā. Līdz ar to noslēgusies Latvijas pusgadu ilgā dalība pasaulē vērienīgākajā izstādē, kas ļāvusi plašai auditorijai no Japānas un citām valstīm to iepazīt kā nāciju ar bagātīgu kultūru un tradīcijām, kā arī potenciālajiem investoriem interesantu valsti, kas piedāvā inovatīvus un unikālus tehnoloģiskos risinājumus.

Pateicoties plašai daudzveidīgu un nozīmīgu kultūras un biznesa pasākumu programmai, šī EXPO laikā Latvija sevi spoži parādījusi uz globālās skatuves. Baltijas paviljonā, kurā vienoti pārstāvēta Latvija un Lietuva, uzņemts rekordliels apmeklētāju skaits - 900 000 viesu ir apskatījuši un pozitīvi novērtējuši gan tā dizainu un kopējo atmosfēru, gan inovatīvo veidu, kā tiek prezentētas Latvijas un Baltijas vērtības. Latvijas dalību "EXPO 2025 Osaka" organizēja Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), kā arī Latvija tika izvirzīta kā vadošā valsts Baltijas paviljona veidošanā. Baltijas paviljonu sadarbībā ar LIAA un Lietuvas Republikas Valsts kanceleju radīja personu apvienība "Kettler", kurā apvienojušies seši latviešu uzņēmumi: SIA "Inspired", SIA "7 A.M.", SIA "Variant Studio", SIA "Ozols IR", SIA "AD production" un SIA "Datu tehnoloģiju grupa".

Lāsma Līdaka, Latvijas dalības "Expo 2025 Osaka" ģenerālkomisāre pauž gandarījumu par paveikto, uzsverot, ka ar vienotā Latvijas un Lietuvas paviljona konceptu ir trāpīts desmitniekā: "Latvijas dalības "Expo 2025 Osaka" projekta organizēšana bija izaicinājumiem pilna, taču šis bija kārtējais pierādījums tam, ka, apvienojoties spēcīgiem dažādu jomu profesionāļiem, izdodas radīt brīnišķīgu rezultātu. Baltijas paviljons spēja izcelties teju 190 paviljonu vidū un daudziem apmeklētājiem kļūt par pašu mīļāko paviljonu. Mēs pārsteidzām ar atšķirīgu dizainu un konceptu, ar piesaistošiem kultūras, tradīciju un inovāciju prezentējošiem pasākumiem, talismanu Barabi-chan un lielisko gidu komandu, kuri brīvi komunicēja arī japāņu valodā, tādējādi liekot paviljona apmeklētājiem atgriezties atkal un atkal un vēlēties apmeklēt Latviju arī klātienē. Dalība EXPO noteikti bija kā ļoti veiksmīga pirmā iepazīšanās, lai tai sekotu nozīmīgas ilgtermiņa sadarbības tūrisma un biznesa jomās."

Baltija šajā projektā var lepoties ar virkni iegūtu balvu - nule kā paziņoti globālā izdevuma EXIBITOR vērtējuma "World Expo Awards" rezultāti, piešķirot paviljonam godpilno pirmo vietu par labākajiem tērpiem pasaules lielākajā izstādē. EXIBITOR jau 40 gadus rīko vadošo ekspozīciju dizaina konkursu, otro desmitgadi apbalvojot arī iespaidīgākos pasaules izstāžu EXPO paviljonus.

Baltijas paviljons, kas "EXPO 2025 Osaka" prezentē Latviju un Lietuvu, ieguvis arī divas balvas prestižajā "World Expolympics 2025" konkursā, ko organizē starptautiskā institūcija "The Experiential Design Authority". Prestižajā konkursā Baltijas paviljons kategorijā "People’s Choice" ("Apmeklētāju izvēle") ieguva 2. vietu un sudraba godalgu, ko balsojumā noteica pieredzes dizaina profesionāļi, EXPO entuziasti un izstādes apmeklētāji. Savukārt atzinību un augsto 5. vietu kategorijā "Best Mascot" ("Labākais talismans") izpelnījās arī viens no Baltijas paviljona spilgtākajiem simboliem - baraviciņa Barabi-chan.

Tāpat šis projekts ieguvis arī "Nameja balvu 2025" kā veiksmīgākais Latvijas - Lietuvas sadarbības projekts ārvalstu tirgos. Nameja balvas konkurss šogad jau piecpadsmito reizi godina veiksmīgākos Latvijas uzņēmumus Lietuvā, labākos Latvijas sadarbības partnerus Lietuvā un nozīmīgākos abu valstu kopprojektus ārpus valstu robežām.

Kopš pasaulē lielākās starptautiskās izstādes "EXPO 2025 Osaka" atklāšanas aprīlī, Baltijas paviljona apmeklētāji aktīvi piedalās unikālā iniciatīvā - simboliskā koku stādīšanā mežos Latvijā un Lietuvā, kļūstot par to krustvecākiem un saņemot digitālu sertifikātu, kas ne tikai apliecina viņu ieguldījumu, bet arī norāda precīzas koordinātes, lai aicinātu apmeklēt šos mežus un apskatīt savus iestādītos kokus. Aktivitāte paviljonā izpelnījusies lielu atsaucību, un šobrīd iestādīto koku skaits Tērvetes un Jonišķu mežos jau sasniedzis vairāk nekā 420 000, apliecinot, ka Latviju un Japānu vieno dziļa izpratne par dabas nozīmi un ilgtermiņa domāšanu vides saglabāšanā.

Baltijas paviljons izpelnījies arī vērā ņemamu interesi no Japānas mediju puses, tikdams pieminēts vairāk nekā 1600 publikācijās, TV sižetos un radio intervijās, kuru auditorija mērāma desmitos miljonu klausītāju, skatītāju un lasītāju. Tāpat tas divas reizes pēc kārtas ierindojies TOP5 apspriestāko EXPO paviljonu vidū sociālajā platformā X, kur ierindots 3. vietā, tādējādi apliecinot, ka Latvijas vārds Japānā un pasaulē izskanējis patiesi vērienīgi.

"EXPO 2025 Osaka" un tai papildus izstrādātās biznesa programmas ietvaros Japānā tika organizēti vairāk nekā 75 Latvijas tradīciju, kultūru un biznesu prezentējoši pasākumi, konferences un dalība nozaru izstādēs. Starp nozīmīgākajiem pasākumiem īpaši atzīmējamas Latvijas Nacionālās dienas svinības ar krāšņu kultūras programmu un tieši tām veidotu uzvedumu "Echo| Atbalss", kā arī biznesa forumu "Transforming Cities and Mobility through Innovation & Technology. Humans Powered by Technologies", kurā piedalījās arī Latvijas valsts prezidents Edgars Rinkēvičs un vēsturiski lielākā uzņēmēju delegācija Japānā. Tikpat nozīmīgi un rezultatīvi bija arī investīciju piesaistes forums Tokijā, Baltijas dienas svinības, kurās tika izcelta Dziesmu un deju svētku kustība, kā arī biznesa konference "How innovations in aerospace manufacturing can contribute to sustainability and environmental preservation", kurā tika uzsvērtas Latvijas kompetences un inovāciju potenciāls kosmosa un viedo tehnoloģiju jomā.

Visās biznesa aktivitātēs "EXPO 2025 Osaka" un īpaši tai izstrādātajā biznesa programmā Japānā kopā piedalījās vai tika reprezentēti vairāk nekā 200 Latvijas uzņēmumi. Biznesa programmas aktivitātes Japānā vēl turpinās un patiesie rezultāti būs mērāmi līdz 2028. gadam, taču jau šobrīd biznesa aktivitāšu rezultātā uzņēmumi ieguvuši 1798 kontaktus, noslēguši 34 sadarbības līgumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2025. gada 31. augusta līdz 13. septembrim “EXPO 2025 Osaka” apskatāma Eiropas Savienības rīkotā izstāde “Design Beyond Things”, kurā izvēlēti 30 radošākie Eiropas dizaineri, tostarp arī pārstāvji no Latvijas.

Baltijas paviljonā ir iespējams aplūkot Latvijas dizaina ekspozīciju “89th second”, kuras centrā ir cilvēces trauslās attiecības ar dabu, dažādi interpretējot vienu no Latvijas nacionālajiem simboliem – priedi. Tajā redzami dizaineres Daces Sūnas, dizaina studiju “Gateris Works” un “Studio Sarmīte” darbi, kas rosina pārdomas par ekoloģisko krīzi un sabiedrības lomu tajā.

“89th second” ir Latvijas dizaina ekspozīcija pasaulē vērienīgākajā izstādē “EXPO 2025 Osaka” notiekošajā Eiropas Savienības oficiālajā izstādē “Design Beyond Things”, kas rosina apmeklētājus domāt par Eiropas laikmetīgā dizaina lomu un izteiksmes līdzekļiem laikā, kad pasaulē norisinās dziļas sociālās un klimatiskās pārmaiņas. Izstādē pārstāvēti īpaši atlasīti darbi, ko veidojuši 30 inovatīvākie un radošākie dizaineri no 16 ES dalībvalstīm, uzsverot dizaina spēju mainīt cilvēku domāšanu – no apritīguma un ilgtspējīgas ražošanas līdz vietējās un globālās identitātes atgūšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 19. līdz 23. maijam Japānā norisināsies līdz šim lielākā un nozīmīgākā Latvijas tirdzniecības misija šajā reģionā, kuru vadīs Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs un ekonomikas ministrs Viktors Valainis. Viņiem pievienosies uzņēmēju delegācija 90 cilvēku sastāvā, kas piedalīsies biznesa pasākumos Tokijā un Osakā, kā arī biznesa forumā "EXPO 2025 Osaka" Latvijas Nacionālās dienas ietvaros.

Kā norāda Valsts prezidents Edgars Rinkēvičs: “Šogad aprit 100 gadi kopš Latvija pirmo reizi piedalījās pasaules izstādē EXPO – šī ir zīmīga gadadiena un lieliska iespēja piesaistīt uzmanību Baltijas reģionam. Latvijas dalība EXPO 2025 Osakā ir svarīgs solis turpmākajai mūsu ekonomiskās diplomātijas attīstībai. Latvijas un Lietuvas kopīgais paviljons ir ne tikai platforma, lai demonstrētu mūsu kultūru un tehnoloģijas sasniegumus, bet arī iespēja tapt jaunām partnerībām, kas veicinās jaunradi un tehnoloģiju komercializāciju nākotnē.”

Kopumā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) šogad organizētajos biznesa pasākumos Japānā, klātienē piedalīsies vairāk nekā 200 Latvijas uzņēmumu, bet neklātienē vēl 138 uzņēmumi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien starptautiskajā izstādē "Expo 2025 Osaka" Japānā norisināsies Latvijas nacionālā diena "Voice and Echo", informē Latvijas Investīciju attīstības aģentūrā (LIAA).

Izstādes apmeklētāji varēs piedzīvot Latvijas kultūras prezentāciju caur šim notikumam īpaši radītu horeogrāfisku un muzikālu mākslas performanci, meistarklasēm un svētku gājienu, kā arī uzzināt par Latvijas tehnoloģiskajiem sasniegumiem Latvijas - Japānas biznesa forumā.

Latvijas dalības "Expo 2025 Osaka" ģenerālkomisāre Lāsma Līdaka norāda, ka Latvijas nacionālā diena izstādē ir Latvijas iespēja pozitīvi pārsteigt Japānu un pārējo pasauli.

Nacionālās dienas centrālais notikums būs multimediāla performance "Echo / Atbalss" - Latvijas stāsts, kas pasniegts caur mūziku, deju un vizuāliem elementiem, iedvesmojoties no četriem gadalaikiem un diennakts cikla.

Ekonomika

Baltijas paviljonu Expo 2025 Osaka līdz šim apmeklējuši 500 000 interesentu

Db.lv,24.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules izstādē "Expo 2025 Osaka" Japānā Baltijas paviljonu, kurā tiek pārstāvēta Latvija un Lietuva, pirmo trīs mēnešu laikā apmeklējuši 500 000 interesentu, informē Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA).

Baltijas paviljonu Osakā iespējams apmeklēt līdz 13.oktobrim.

Latvijas dalības "Expo 2025" ģenerālkomisāre Lāsma Līdaka norāda, ka paviljona apmeklētāji atzinīgi vērtē radīto paviljona konceptu un to, kā Latvija kopā ar Lietuvu lēmusi sevi prezentēt, parādot ne tikai reģiona vērtības, bet arī izpratni par to, kā sevi prezentēt tieši Japānas tirgū. Līdaka uzsver, ka lielu interesi izrāda arī mediji.

Jau ziņots, ka "Expo 2025 Osaka" ir pasaulē nozīmīgākā un lielākā valsts tēla veidošanas un eksportspējas veicināšanas izstāde, kurā piedalās 160 valstis un astoņas organizācijas. Plānots, ka starptautisko izstādi apmeklēs vairāk nekā 28 miljoni cilvēku no visas pasaules. Izstāde norisinās no 13.aprīļa līdz 13.oktobrim Osakā, Kansai reģionā, Japānā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas paviljons, kas pasaules izstādē “EXPO 2025 Osaka” prezentē Latviju un Lietuvu, guvis augstu starptautisku atzinību, iegūstot divas balvas prestižajā “World Expolympics 2025” konkursā, ko organizē starptautiskā institūcija “The Experiential Design Authority” (TEDA).

Baltijas paviljons kategorijā “People’s Choice” (“Apmeklētāju izvēle”) ieguva 2. vietu un sudraba godalgu, piekāpjoties tikai Čehijas paviljonam. Šīs kategorijas uzvarētājus noteica balsojums TEDA mājaslapā, kur desmit dienu laikā pieredzes dizaina profesionāļi, EXPO entuziasti un izstādes apmeklētāji izvēlējās savus favorītus. Kategorijā nominēti bija arī Maltas, Singapūras un Tech World paviljoni.

Atzinību un augsto 5. vietu kategorijā “Best Mascot” (“Labākais talismans”) izpelnījās arī viens no Baltijas paviljona spilgtākajiem simboliem – baraviciņa Barabi-chan. Talismana nosaukums Barabi-chan tika radīts, apvienojot latviešu vārdu “Baravika” un lietuviešu “Baravyka”, savukārt japāņu valodā lietotā galotne “chan” pauž pieķeršanos un sirsnību.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tehnoloģiju uzņēmumi arvien pārliecinošāk iezīmē savu vietu pasaules inovāciju kartē, pierādot, ka arī maza valsts spēj piedāvāt risinājumus, kas pārsteidz pat tehnoloģiski attīstītāko tirgu pārstāvjus.

Jaunuzņēmumi ne tikai demonstrē savas inovācijas, bet arī iegūst stratēģiskus kontaktus un atver durvis ilgtermiņa sadarbībai ar Āzijas partneriem.

Japāna bieži tiek uztverta kā tehnoloģiju līdere ar robotiku, augsti attīstītām inovācijām un pasaules ātrāko metro. Tomēr Latvijas uzņēmēji atklājuši, ka programmatūras risinājumu, datu integrācijas un digitālās transformācijas jomās japāņu uzņēmumi ir salīdzinoši konservatīvi, un tieši tur paveras iespējas mūsu jaunuzņēmumiem.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) regulāri organizē tirdzniecības misijas Latvijas uzņēmumiem uz ārvalstīm, lai veicinātu starptautisku sadarbību tādās nozarēs kā pārtikas ražošana, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, enerģētika, medicīna, farmācija un citās. Dalība "EXPO 2025 Osaka" un dažādos EXPO 2025 izstrādātās biznesa programmas pasākumos Japānā ir mērķtiecīga biznesa attiecību veidošana.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadīta līdz šim lielākā un nozīmīgākā Latvijas tirdzniecības misija Japānā – tās laikā īpaši organizētos pasākumos Tokijā un Osakā valsts amatpersonu un uzņēmēju delegācija tikās ar dažādu Japānas nozaru ekspertiem un pārstāvjiem, lai pārrunātu ekonomisko attiecību stiprināšanas iespējas.

Tirdzniecības misija veiksmīgi noslēgusies ar četriem noslēgtiem sadarbības līgumiem un vērtīgām iestrādēm investīciju jomā.

2024. gadā Latvijas eksports uz Japānu audzis par 17%, iezīmējot pozitīvas tendences Latvijas un Japānas ekonomiskajai sadarbībai, kurai būtisku grūdienu varētu sniegt tirdzniecības misija ar 36 Latvijas uzņēmumu dalību.

“Japāna ir mūsu eksporta fokusā 2025. gadā – tā ir prioritāte Latvijas eksporta kartē. Gada laikā kopumā plānoti 16 dažādi eksporta un ekonomiskās sadarbības pasākumi, lai veidotu jaunas sadarbības un nostiprinātu Latvijas klātbūtni vienā no tehnoloģiski attīstītākajiem pasaules tirgiem. Japāna ir ne tikai reģionālais inovāciju līderis – tā ir iespēja Latvijas uzņēmumiem strādāt tirgū ar 120 miljoniem iedzīvotāju. Mūsu sarunas ar Japānas uzņēmējiem jau iezīmē konkrētus investīciju projektus enerģētikā, ražošanā un citās nozarēs. Šīs iniciatīvas var nest desmitiem miljonu eiro mūsu ekonomikā,” uzsvēra ekonomikas ministrs Viktors Valainis.

Eksperti

Kā Latvijas uzņēmumiem iekarot Japānas tirgu?

Arta Voicehovska, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras Latvijas ārējās ekonomiskās pārstāvniecības Japānā vadītāja,19.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japāna ir viena no pasaules lielākajām ekonomikām ar vairāk nekā 120 miljoniem patērētāju. Tas ir tirgus, kur tradicionālās vērtības sastopas ar modernām tehnoloģijām un kur kvalitāte, precizitāte un ilgtermiņa attiecības ir neatņemama biznesa ikdiena. Latvijas uzņēmumiem šeit pavērtās iespējas ir lielas, taču panākumi nenāk uzreiz – ir jāzina, kā pareizi sevi parādīt.

Atpazīstamība un uzticība

Latvija Japānā nav plaši zināma, tāpēc pirmais solis ir atpazīstamības celšana. Dalība pasaulē vērienīgākajā izstādē “EXPO 2025 Osaka”, kā arī papildus tai īpaši izstrādātā biznesa programma, kas paver uzņēmējiem plašas iespējas apmeklēt dažādus nozaru pasākumus un piesaistīt sadarbības partnerus, ļauj parādīt, ka mums ir ko piedāvāt. Atpazīstamība veido uzticību, kas Japānā ir pamats ilgtermiņa sadarbībai.

Japānā svarīga ir hierarhija – jo uzņēmumā augstāk stāvošāka persona ieradīsies uz sarunām, jo lielāka iespējamība izveidot veiksmīgu sadarbību. Japāņiem ir svarīgi, ka saruna notiek klātienē, turklāt augstākā līmeņa vadības pārstāvniecība ir apliecinājums, ka uzņēmumam potenciālā sadarbība ir patiesi nozīmīga. Par godu EXPO šogad LIAA organizēja līdz šim lielāko tirdzniecības misiju uz Japānu, kurā piedalījās gan valsts prezidents un ekonomikas ministrs, gan 37 uzņēmumu pārstāvji. Tieši šāds tirdzniecības misijas sastāvs sekmēja iespēju tikties ar daudzu lielu Japānas uzņēmumu vadītājiem.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis darba vizītē apmeklējis Lietuvu, kur tikās ar “Latvijas Finieris” meitas uzņēmumu Lietuvā UAB “Likmere” ražotnes izpilddirektoru, kā arī piedalījās “Nameja balva 2024” laureātu apbalvošanas ceremonijā, kurā tika sveikti veiksmīgākie Latvijas uzņēmumi un sadarbības partneri Lietuvā.

Vizītes sākumā parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis apmeklēja UAB “Likmere” ražotni, kur tikās ar tās izpilddirektoru Mindaugu Kasmauski un pārrunāja uzņēmuma attīstību, atbalstu uzņēmējiem, Latvijas ekonomikas tendences un atbalstu Ukrainai.

“Uzņēmums “Likmere” ir piemērs tam, kā Latvijas uzņēmums veiksmīgi paplašina savu ražošanu citur Eiropā. Šāda sadarbība rada taustāmu vērtību abām pusēm un apliecina, ka abu valstu ekonomiskajām attiecībām ir stabils pamats un augsts potenciāls turpmākai izaugsmei. Lietuva ir mūsu tuvākais un galvenais ārējās tirdzniecības partneris. Mums ir būtiski uzturēt ciešu un atklātu dialogu ar Lietuvu, jo īpaši šobrīd, kad saskaramies ar dažādiem ģeopolitiskiem izaicinājumiem. Augstu novērtējam “Likmere” ieguldījumu atbalsta sniegšanā Ukrainai,” uzsver Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis.