Ekonomika

Paaudžu maiņa ģimenes uzņēmumā – tabu tēma?

Jānis Goldbergs,11.12.2023

Jaunākais izdevums

Mēs nedzīvojam mūžīgi, un tomēr ģimenēs par to nemēdz runāt, arī tādās ģimenēs, kuras radījušas lielus pasaules mēroga uzņēmumus. Tā ir tabu tēma, par nāvi nerunā un līdz ar to nerunā arī par biznesa nākotni pilnā apjomā, Dienas Biznesam intervijā norāda Maikls Prents (Michel Prent) no BDO Netherland Ģimenes uzņēmumu labklājības un veicināšanās nodaļas (BDO Family Wealth).

Ģimenes biznesa konsultācijas ir samērā reti dzirdēts vārdu savienojums Latvijā. Ko īsti jūs darāt, un kādēļ šādas konsultācijas ir nepieciešamas Nīderlandē?

Es strādāju BDO Nīderlande Ģimenes labklājības servisa nodaļā, un tā ir daļa no padomdevēju grupas ģimenes uzņēmumiem. Ko īsti mēs darām? Īsi sakot, mēs ģimenes uzņēmumiem palīdzam izstrādāt viņu ģimenes stratēģiju! Mūsu specializācija ir ģimeņu atbalsts. Mēs nenodarbojamies ar nodokļiem, nedarām tiešās advokātu lietas. Es pats esmu nodokļu jurists un 18 gadus nostrādāju šajā jomā, tostarp tieši apkalpojot ģimenes uzņēmumus. Tomēr man tas pārstāja patikt, un es atradu, ka ģimeņu konsultācijas biznesa jomā ir daudz interesantāk. Proti, pēc 40 es sāku pārlikt, vai tiešām daru to, kas man ne tikai patīk, bet arī aizrauj.

Kas šajā sfērā aizrauj?

Pilnīgi skaidrs, ka katrā ģimenē ir sava dinamika. Katrā ģimenē ir paaudzes un vecumu atšķirības. Dzīves izmaiņas ietekmē ģimenes dinamiku. Ir jāatzīst, ka katrā ģimenē ir kaut kādas tabu tēmas, par kurām nerunā, bet var just, ka tās virmo šajā namā. Tas ir tāpat kā nerunāt par lielo rozā ziloni, kas ir istabā. Neviens par to nerunā, bet tas tur ir! Kopumā viss ir ļoti aizraujoši, katrs gadījums ir atšķirīgs. Te nav klišeju. Kad runa ir par ģimenes labklājību un ģimenes biznesu, tas viss ir jāņem vērā - visas šīs nianses, jo tās var ietekmēt procesu. Patiesībā liela daļa ģimenes labklājības nāk no tās biznesa, kurā nereti ir iesaistīta liela daļa ģimenes locekļu. Ir labi, ja bizness ģenerē naudu, tad ir ienākumi un visi ir apmierināti, taču ir lieli ienākumi, ja daļa biznesa tiek pārdota. Ko darīt ar šo ģimenes labumu, ka to organizēt? Lai šo varētu analizēt, mēs vispirms sākam ar pašu ģimenes biznesu, ar tā organizāciju un tikai pēc tam ķeramies pie labumu organizēšanas.

Vai Latvijā šādas konsultācijas būtu nepieciešamas?

Jā, pilnīgi noteikti, un tādēļ jau mani izsauca uz Latviju, jo vajadzēja speciālistu. Jums tas ir īpaši svarīgi! Tā paaudze, kas pēc brīvības atgūšanas sāka nodarboties ar biznesu šeit, Latvijā, ir aizvadījusi 30 gadus uzņēmējdarbībā. Dažiem ir tikai 55, dažiem jau 60 un pat 70 gadu. Tā ir pirmā ģimenes biznesa paaudze. Praktiski nevienam nav pieredzes par biznesa nodošanu nākamajai paaudzei.

Visu rakstu lasiet 5.decembra žurnālā Dienas Bizness!

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!

Finanses

DB pēta, kur investējis Aigara Kesenfelda pirmās paaudzes ģimenes investīciju uzņēmums

Jānis Goldbergs,22.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules investīciju vidē nozīmīgu lomu spēlē turīgu ģimeņu izvēlētā investīciju politika, un tieši šobrīd var teikt, ka arī Latvijā Family Office investīcijas kļūst pietiekami nozīmīgas. Valstij uzmanību pievērsuši Family Office konsultanti, kas sniedz pakalpojumus turīgām ģimenēm, un mums ir arī turīgi uzņēmēji, kurus, līdzīgi kā kaimiņvalstīs, varam saukt par investīciju flagmaņiem.

Ir dažādas privāto investīciju kontroles formas, tomēr viena no populārākajām, kas nodrošina caurspīdīgumu un atklātību pārējai sabiedrībai, ir Family office jeb latviski ģimenes investīciju uzņēmums. Vairums ģimeņu izvēlas konsultantu kompānijas, kuras diemžēl neizpauž klientu vārdus, tomēr lielākie bieži veido savus uzņēmumus ģimenes investīciju pārvaldībai. Dienas Bizness Latvijā identificēja divus šādus uzņēmumus – SIA Pirmdiena un AS ALPPES Capital, no kuriem viena investīcijas izvēlējāmies papētīt sīkāk, lai saprastu Latvijas flagmaņa preferences.

Kas ir ģimenes birojs? Vai Latvijā tādi ir?

Pēc būtības Family office ir ģimenes investīciju uzņēmums, kura pamatmērķis ir audzēt turīgas ģimenes kapitālu un nodot to tālāk nākamajām paaudzēm. Vairumā gadījumu šādus uzņēmumus vada algoti investīciju speciālisti, nevis paši ģimenes locekļi. Izņēmumi dažkārt ir pirmās paaudzes ģimenes investīciju uzņēmumi, kuros dibinātāji parasti ir tie, kuri kapitālu ir nopelnījuši un uzņēmumu dibina, lai tas paliktu pēc viņiem un nodrošinātu pārticību bērniem un bērnubērniem, tomēr jau savas dzīves laikā viņi vadību visbiežāk nodod algota profesionāļa rokās. Neatkarīgus vadītājus parasti izvēlas, lai izvairītos no interešu konfliktiem, konfliktiem ģimenes locekļu vidū. Vadītāja uzdevums ir saglabāt neitralitāti, identificēt riskus un izvairīties no emocionāliem investīciju lēmumiem, kurus ģimenes locekļi, iespējams, varētu pieņemt, ja paši vadītu uzņēmumu. Ir divu veidu ģimenes investīciju uzņēmumi: single-family office un multi-family office. Multi-family office apkalpo vairākas ģimenes, profesionāli sniedzot aktīvu pārvaldības pakalpojumus. Tieši par šiem uzņēmumiem ir Dienas Biznesa piezīme, ka viņi nestāsta par saviem klientiem.