Ceļu satiksmes likumā plānotas izmaiņas, kas paredz, ka vieglajam automobilim, motociklam, triciklam un kvadriciklam valsts tehnisko apskati pirmo reizi varētu veikt ne vēlāk kā trīs gadus pēc transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas dienas.
Ceļu satiksmes likumā plānotas izmaiņas, kas paredz, ka vieglajam automobilim, motociklam, triciklam un kvadriciklam valsts tehnisko apskati pirmo reizi varētu veikt ne vēlāk kā trīs gadus pēc transportlīdzekļa pirmās reģistrācijas dienas.
Jaunajiem transportlīdzekļiem tehnisko apskati varēs veikt retāk nekā līdz šim, paredz grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kurus pirmdien, 29.martā, plānots skatīt Ministru kabineta komitejā.
Līdz šim saskaņā ar likuma noteikto, pirmā valsts tehniskā apskate jāveic ne vēlāk kā piecas dienas pēc tam, kad transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā.
Grozījumos noteikts, ka vieglajam automobilim, piekabēm ar pilnu masu līdz 3500 kg, motociklam, triciklam un kvadriciklam valsts tehnisko apskati pirmo reizi veic ne vēlāk kā trīs gadus pēc dienas, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts, ievērojot atļaujā piedalīties ceļu satiksmē noteikto termiņu. Turpmākās valsts tehniskās apskates minētajiem transportlīdzekļiem jāveic katru gadu, ievērojot atļaujā piedalīties ceļu satiksmē noteikto termiņu.
Kravas automobilim, piekabei (puspiekabei) un neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzeklim valsts tehnisko apskati pirmo reizi veic ne vēlāk kā vienu gadu pēc dienas, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts, ievērojot atļaujā piedalīties ceļu satiksmē noteikto termiņu.
Lai gan finansējums tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanai iedzīvotājiem ik gadu pieaug un to "grozs" kopumā ir pietiekams, kā arī atbilst iedzīvotāju vajadzībām, tomēr rindas nemazinās, jo pakalpojuma administrēšana ir arhaiska, piemēram, saziņā ar klientiem izmanto vēstules, rindas un noliktavas pārvalda manuāli, bet palīglīdzekļus izsniedz tikai klātienē, revīzijā secinājusi Valsts kontrole.
Revidenti secinājuši, ka tehnisko palīglīdzekļu piešķiršana iedzīvotājiem nav organizēta tā, lai tos saņemtu savlaicīgi un iespējami tuvu dzīvesvietai. "Problēmas nav pakalpojuma finansējumā, bet tieši pašā procesā," uzsver revidenti, norādot, ka galvenokārt problēmas attiecas uz Vaivaru tehnisko palīglīdzekļu centru (Vaivaru TPC), kas apkalpo 69% no visiem tehnisko palīglīdzekļu saņēmējiem.
Iedzīvotājiem tiek nodrošināti 266 valsts finansēto tehnisko palīglīdzekļu veidi, un tos ik gadu saņem aptuveni 20 000 iedzīvotāju. Tehniskos palīglīdzekļus nodrošina trīs Labklājības ministrijas līgumorganizācijas. Tā ir Latvijas Neredzīgo biedrība (LNB), kas nodrošina 29 tehnisko palīglīdzekļu veidus, Latvijas Nedzirdīgo savienība (LNS), kas nodrošina 12 tehnisko palīglīdzekļu veidus un Vaivaru TPC, kas nodrošina 225 tehnisko palīglīdzekļu veidus.
Lai panāktu, ka pirmreizējo valsts tehnisko apskati automašīnām Latvijā jāveic ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, šobrīd ir sagatavoti attiecīgi likuma grozījumi.
Saeimas deputāta Klāva Olšteina sagatavotie grozījumi Ceļu satiksmes likumā iesniegti izskatīšanai Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā. «Norma par 24 mēnešu tehnisko apskati jauniem auto ļautu auto īpašniekiem Latvijā ietupīt gan laiku, gan resursus, jo līdzīgi piemēri no citām valstīm pierāda, ka nav nepieciešamības jauniem auto veikt tehnisko apskati jau pēc 12 mēnešiem – tā ir lieka birokrātija un resursu patēriņš, no kā ieguvēju nav,» uzsver K. Olšteins. Norma paredz dot atļauju ceļu satiksmē piedalīties uz 24 mēnešiem, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētiem, jauniem transportlīdzekļiem (transportlīdzekļa nobraukums nepārsniedz 40 km) no brīža, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā.
Tehnisko ekspertu kopējs darbs ļauj veidot efektīvāku, mūsdienīgāku un ekonomiski izdevīgāku elektrotīklu
To intervijā DB saka a/s Sadales tīkls valdes loceklis, tehniskais direktors Raimonds Skrebs, piebilstot, ka tas ir ļoti svarīgi elektrodrošības uzlabošanai un elektroapgādes kvalitātei.
Kā uzņēmumā nonācāt līdz idejai izveidot tehnisko ekspertu kopu?
Mūsdienās, kad ļoti strauji attīstās tehnoloģijas un iekārtas, to izvēle un ilgtspējas novērtēšana ir ārkārtīgi svarīgs jautājums. Tāpēc 2012.gadā uzdevām sev jautājumu, kā šādos brīvā tirgus apstākļos ar tik ļoti piesātinātām dažādām tehnoloģijām, iekārtām un atšķirīgiem piedāvājumiem dzīvot tālāk? Jāņem arī vērā fakts, ka tirgus dalībnieki ir ar tik dažādiem mērķiem, proti, daļa ir godprātīgi ilgtermiņa spēlētāji, daļa ir ar īstermiņa mērķiem «nopirkt/pārdot», bet mēs sapratām, ka Latvijā neesam tik bagāti, lai kļūdītos. Pirmkārt, mēs nevaram atļauties elektrotīklā uzstādīt tehnoloģijas, kuras vēlāk izrādās nederīgas. Neesam tik bagāti, lai pirktu lētas preces, kas vēlāk ekspluatācijā var uzņēmumam izrādīties dārgas. Otrkārt, mūsu uzstādījums ir, ka tam, ko mēs pērkam, ir jākalpo četrdesmit, piecdesmit gadu. Mēs esam to stingri definējuši. Mūsu izbūvētajām vai rekonstruētajām elektroietaisēm ir jākalpo nākamajām paaudzēm, tāpēc ir svarīgi, lai visas iekārtas un elektrotīkla elementi būtu kvalitatīvi. Nonācām pie secinājuma, ka uzņēmumā ir jādibina tehnisko ekspertu kopa.
Jauniem (iepriekš nereģistrētiem) vieglajiem automobiļiem, piekabēm ar pilnu masu līdz 3500 kg, motocikliem, tricikliem un kvadracikliem valsts tehnisko apskati pirmo reizi būs jāveic ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc dienas, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts Latvijā.
To paredz Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts likumprojekts «Grozījumi Ceļu satiksmes likumā». Līdz ar to jauno transportlīdzekļu īpašniekiem tiks samazinātas administratīvās procedūras, jo transportlīdzekļiem līdz diviem gadiem tehniskais stāvoklis parasti ir labs – bez būtiskiem trūkumiem un bojājumiem. Par to liecina arī šobrīd pieejamā informācija par veiktajām pārbaudēm valsts tehniskajās apskatēs, norāda Satiksmes ministrija.
Savukārt jauniem kravas automobiļiem, piekabēm (puspiekabēm), kuru pilna masa ir virs 3500 kg un neatliekamās medicīniskās palīdzības transportlīdzekļiem valsts tehnisko apskati pirmo reizi būs jāveic ne vēlāk kā 12 mēnešu pēc dienas, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts.
Valdība otrdien, 28.augustā, atbalstīja likumprojektu, kurā noteikti garāki termiņi valsts pirmās tehniskās apskates veikšanai, informēja Satiksmes ministrija.
Likumprojekts Grozījumi Ceļu satiksmes likumā paredz, ka jauniem (iepriekš nereģistrētiem) vieglajiem automobiļiem, piekabēm ar pilnu masu līdz 3500 kg, motocikliem, tricikliem un kvadracikliem valsts tehnisko apskati pirmo reizi būs jāveic ne vēlāk kā 24 mēnešu pēc dienas, kad transportlīdzeklis pirmo reizi reģistrēts Latvijā.
Tādējādi jauno transportlīdzekļu īpašniekiem tiks samazinātas administratīvās procedūras, jo transportlīdzekļiem līdz diviem gadiem tehniskais stāvoklis parasti ir labs – bez būtiskiem trūkumiem un bojājumiem. Par to liecina arī šobrīd pieejamā informācija par veiktajām pārbaudēm valsts tehniskajās apskatēs.
Otrdien, 15.decembrī, valdība apstiprināja vairākas izmaiņas VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pakalpojumu cenrādī.
To paredz valdībā apstiprinātie grozījumi Ministru kabineta (MK) 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.1000 Valsts akciju sabiedrības Ceļu satiksmes drošības direkcija publisko maksas pakalpojumu cenrādis.
2015.gada Ceļu satiksmes drošības padomes sēdēs tika lemts par detalizētākām pārbaudēm tehniskajā apskatē, kā arī par padziļinātu topošo autovadītāju pārbaudi braukšanas eksāmenos. Tādēļ atsevišķās pozīcijās tiek palielināta maksa par pakalpojumiem, kas saistīti ar tehnisko apskati, vadītāju kvalifikāciju un reģistrācijas procesā numurēto agregātu salīdzināšanu. Bet vienlaikus grozījumi paredz, ka vairākās pozīcijās netiek piemērota maksa par pakalpojumiem, piemēram, par elektromobiļu pirmreizējo reģistrāciju, par transportlīdzekļu tehnisko kontroli uz ceļiem. Tāpat tiek mazināts administratīvais slogs transportlīdzekļu mazumtirdzniecībā. Turklāt vairāki pakalpojumi ir «pārcelti» uz e-vidi, tā ietaupot klientu laiku un naudu.
Lai Latvijā varētu ieviest auto tehnisko apskati reizi divos gados, ir krietni jāsamazina transportlīdzekļu vidējais vecums, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Sabiedrības iniciatīvas platformā manabalss.lv pašlaik notiek parakstu vākšana iniciatīvai automašīnu tehnisko apskati veikt reizi divos gados, nevis katru gadu. Iniciatīvas autors ir Ivo Stieģelis un 20 dienu laikā par šo ierosinājumu ir parakstījušies 3,89 tūkst. cilvēku. Lai iniciatīvu varētu iesniegt Saeimā, nepieciešami 10 tūkst. parakstu.
Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns skaidro, ka saskaņā ar esošo kārtību jauni transportlīdzekļi jau pašlaik tehnisko apskati Latvijā veic ik pēc diviem gadiem. «Tomēr, ņemot vērā, ka Latvijā automobiļu vidējais vecums ir 14 gadu un ar pirmo reizi tehnisko apskati neiziet 41% automobiļu, šobrīd nesaskatām pamatu mainīt līdzšinējo kārtību. Pārskatīt spēkā esošās normas būtu vērts situācijā, kad autoparka vidējais vecums valstī samazinātos uz desmit gadiem,» uzskata T. Vectirāns.
Finanšu ministrijas (FM) sagatavotie un saskaņošanai iesniegtie grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā paredz no 2025.gada palielināt visas transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes par 10%.
Tāpat likumprojekts paredz no 2027.gada palielināt uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likmes par 10%.
Paredzēts noteikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas termiņu - kalendārajam gadam sekojošā gada 31.janvāri.
Atbilstoši Ceļu satiksmes likuma grozījumiem, kas pieņemti 2023.gada 22.jūnijā, no 2025.gada 1.janvāra, Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim pirmreizējo valsts tehnisko apskati veiks ne vēlāk kā 36 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, savukārt otro, trešo un ceturto valsts tehnisko apskati veiks ik pēc 24 mēnešiem un pēc tam katru gadu.
Pēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) aprēķiniem, transportlīdzekļu skaits, par kuriem nebūs samaksāts transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, varētu pieaugt par 60 000 vienībām, jo liela daļa nodokļa maksātāju ir pieraduši transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par transportlīdzekli maksāt pirms valsts tehniskās apskates.
Pēc saņemtās asās kritikas par auto tehniskās apskates tirgū izkropļoto konkurenci, Satiksmes ministrija ir sagatavojusi savu redzējumu par šī tirgus atvēršanu arī citiem dalībniekiem. Tomēr Konkurences padome piedāvājumu kritizē un saskata centienus patiesībā tirgu nemaz neatvērt, svētdien ziņoja LNT ziņas.
Šobrīd auto tehnisko apskati Latvijā nodrošina Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) unčetras sabiedrības, kurās līdzās privātam kapitālam arī CSDD ir akcionārs. Tirgus atvēršanas ideja paredz, ka CSDD varētu palikt tikai kā kontroles un akreditācijas iestāde, tad tā vispirmsgada laikā atteiktos no 3 stacijām, kuras pārņemtu kāds no esošajiem 4 uzņēmumiem un pēc tamrīkotu tehniskās kontroles pakalpojumu iepirkumu. Iecere paredz, kas šis process nebūs ātrs.
«Pēc tam 9 mēnešu laikā noritēs iepirkums, kura rezultātā noskaidros, kuras personas ir gatavas, kā tieši un kurā vietā sniegt pakalpojumus. Tad atbilstoši pusotru gadu varēs šīs personas sagatavoties, sagatavot šīs vietas,» ideju izklāsta Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.
Uzņēmumiem autoparku uzturēšanu plāno padarīt sālītāku, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Ja tiks paaugstināta cena transportlīdzekļu tehniskajai apskatei, uzņēmumiem ar lielākiem autoparkiem būs šim mērķim jāatvēl ievērojamas izmaksas, tā DB norādīja lielākajā daļā aptaujāto uzņēmumu. Valsts sekretāru sanāksmē izsludināti grozījumi, kas paredz veikt vairākas izmaiņas VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pakalpojumu cenrādī, cita starpā arī tehniskās apskates izcenojuma paaugstināšanu vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 3,5 tonnām. Grozījumi CSDD cenrādī cenas palielinājumu par tehnisko apskati un atkārtotu tehnisko apskati paredz vidēji 2,80 eiro apmērā. Proti – 3,61 eiro par pamata apskati, 1,98 eiro par atkārtotu apskati. Lai gan summa var likties neliela, uzņēmumam, kuram ir vairāki simti automašīnu, kopējās izmaksas par tehniskajām apskatēm pieaugtu ievērojami.
Pagājis gads, kopš dzīvoju Rīgā. Kad es rakstīju savu pirmo ierakstu LiveJournal, daudzi teica, ka man ir rozā brilles. Šķiet, ka tās man aizvien ir, sociālajā tīklā Facebook raksta pīpju izgatavošanas uzņēmuma Bondarev Pipes īpašnieks Aleksandrs Bondarevs. Pirms gada viņš repatriācijas programmas ietvaros saņēma pastāvīgās uzturēšanās atļauju Rīgā un pārcēlās no Sanktpēterburgas uz Rīgu. Aleksandrs mācās latviešu valodu, nodarbojas ar savu biznesu un viņam ļoti patīk Latvija.
«Tātad, visu pēc kārtas. Sāksim ar pārcelšanās iemeslu. Es nebraucu dēļ lēta garšīga siera un arī ne dēļ daudz augstākas algas, arī ne dēļ skaista mauriņa pie mājas. Es braucu to garīgo vērtību dēļ, bez kurām es nespētu būt laimīgs – dēļ tiesībām un brīvības, dēļ vienlīdzības likuma priekšā, dēļ pārliecības, ka valdība ir manā pusē un visas valsts institūcijas strādā, lai mani aizsargātu.»
Un es to saņēmu. Man vēl nav pilsoņa tiesības, tāpēc nevaru novērtēt tās, taču es redzu īstu politisku cīņu, redzu reālus un virtuālus draugus, kuri iestājas partijās un aģitē par tām, redzu pārliecību cilvēku vidū par to, ka no viņiem kaut kas ir atkarīgs, redzu cerību par iespēju aizstāvēt savas intereses.
Mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH tirgū ieved ekonomiskākus Green Efficiency Drive (GED) modeļus, kas palīdz ietaupīt gandrīz 30 % degvielas.
Vācijas mašīnbūves uzņēmums Sennebogen Maschinenfabrik GmbH ražo īpaši zāģētavām un citiem baļķu apstrādātājiem paredzētas pick and carry kokapstrādes mašīnas, kurām ir īpaša pamatnes platforma un augšējā platforma jeb tornis, kas rotē 360 grādu leņķī. Sennebogen pārstāvis Matiass Ibelakers [Matthias Übelacker] stāsta, ka pēdējo divu gadu laikā tirgū ievestā modernā Green Efficiency Drive (GED) modeļa pamats ir novatoriska, elektriska pamatnes platforma, ar kuras palīdzību degvielas patēriņu izdevās samazināt par gandrīz 30 %. Tas bija iespējams, pateicoties viedajai ritošās daļas elektropiedziņas enerģijas pārvaldes sistēmai, kas iejaucas, ja tiek konstatēta neizmantota enerģija – piedziņa darbam izmanto enerģiju, kas rodas bremzējot. Rezultāts ir labāk vadāma mašīna ar mazāku motoru, kas izmanto mazāk enerģijas un mazāk piesārņo vidi – tomēr ar tādu pašu efektivitāti un efektivitāti kā iepriekšējie modeļi. Elektriskās piedziņas enerģiju dīzeļmotoram ražo ģenerators.
Ideja ļaut automašīnu tehniskās apskates veikt arī autorizētajos vai neatkarīgajos servisos nav īsti loģiska, jo tas, kurš remontē automobiļus, veiktu arī to kontroli. Šādos gadījumos veidotos interešu konflikts.
Šādu viedokli pauda Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sabiedrisko attiecību speciāliste Ieva Bērziņa.
Jau ziņots, ka ideja ļaut automašīnu tehniskās apskates veikt arī autorizētajos vai neatkarīgajos servisos ir atbalstāma, atzina Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.
Bērziņa informēja, ka Eiropas Komisijas (EK) par transportlīdzekļu tehnisko apskati atbildīgie eksperti vairākkārt Latviju atzinuši kā labās prakses piemēru. «Eiropas Savienībā (ES) notiek aktīva izpēte un virzība tehnisko apskašu sistēmas pilnveidošanā, kas ir viens no veidiem, kā mazināt katru gadu bojā gājušo skaitu uz ceļiem. Latvijā pēdējā desmitgadē bojā gājušo skaits ir samazinājies par vairāk nekā 60%,» sacīja CSDD pārstāve.
Ideja ļaut automašīnu tehniskās apskates veikt arī autorizētajos vai neatkarīgajos servisos ir atbalstāma, atzina Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) valdes priekšsēdētājs Viktors Kulbergs.
Viņš norādīja, ka automašīnu tehniskās apskates veikšanas alternatīvā iespēja arī dīleru vai neatkarīgos servisos ir starptautiski plaši izplatīta - šāda kārtība ir ne tikai Igaunijā, bet arī Lielbritānijā, Skandināvijā u.c.
«Tas paplašina klientu iespējas iegūt šo pakalpojumu sev ērtākā veidā un lietotu automašīnu īpašniekiem arī veikt nepieciešamos remonta darbus vienuviet, nevis, kā pašreiz Latvijā, - pēc mēneša atkal tērēt savu laiku un naudu, lai atkārtoti veiktu tehnisko apskati. Transportlīdzekļu tehnisko apskašu pakalpojumu sniegšanas kārtības maiņa Latvijā ir pat nepieciešama,» uzsvēra V. Kulbergs.
Automašīnām, kas jaunākas par četriem gadiem, tehnisko apskati varēs veikt ik pēc diviem gadiem.
Šādu regulējumu trešdien, 17.maijā, galīgajā lasījumā atbalstīja Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas deputāti, noslēdzot darbu pie izmaiņām Ceļu satiksmes likumā.
Tie sagatavoti pēc iedzīvotāju kolektīvā iesnieguma par transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanu reizi divos gados.
Grozījumi paredz, ka Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam vieglajam automobilim un piekabei ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā divus gadus pēc reģistrācijas Latvijā. Otrā tehniskā apskate būs jāveic ne vēlāk kā divus gadus pēc pirmreizējās apskates. Savukārt, sasniedzot četru gadu vecumu, turpmākās tehniskās apskates šādām automašīnām būs jāveic katru gadu.
Sods par pārkāpumiem ceļu satiksmē nav brālis, un tā nomaksas atlikšana var sagādāt daudz nepatīkamu brīžu. Tā gadījies Evai (vārds mainīts). Viņas darbavietā nesen pienāca tiesu izpildītāja rīkojums atvilkt no algas maksu par trīs gadus senu sodu un piedziņas izdevumus, kaut jaunā sieviete pārliecināta, ka konkrēto sodu jau samaksājusi. Un, kā viņa uzskata - divreiz, otrdien raksta laikraksts Diena.
«Pirms trim gadiem uz Ventspils šosejas mani apturēja Ceļu policijas ekipāža, par ātruma pārsniegšanu piemērojot 20 latu sodu. Parasti visus sodus maksāju reizē ar tehnisko apskati - tā pāris mēnešu pēc pārkāpuma izdarīju arī šoreiz un mierīgi dzīvoju tālāk. Pēc kāda laika Ceļu policija mani aptur atkal - mēs ar viņiem, kā saka, draudzējamies. Pārbaudījuši dokumentus, saka: «Kundzīt, jums sods ilgāk kā gadu nav samaksāts, tāpēc stājies spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums un esam spiesti tās atņemt.»» Autovadītāja atceras, ka viņa turpat ceļmalā sākusi raudāt, jo bijusi pārliecināta, ka visi rēķini ar likumsargiem nokārtoti. Čeks viņai gan nebija saglabājies, bet pretējā gadījumā taču nebūtu varējusi iziet tehnisko apskati. Policisti viņu uzklausījuši un tajā rītā atļāvuši aizbraukt līdz darbam, kur Eva Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) e-pakalpojumu vietnē minēto sodu samaksājusi - kā pati uzskata, vēlreiz - un steigusies uz Gaujas ielas Valsts policijas iecirkni atgūt savu autovadītāja apliecību.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izveidojusi jaunu e-pakalpojumu, kas sniedz papildus drošību transportlīdzekļu īpašniekiem – iespēju fiziskām un juridiskām personām pašām tiešsaistes režīmā reģistrēt liegumu īpašumā esošam spēkratam vai kuģošanas līdzeklim.
Šis pakalpojums īpašniekiem nodrošina papildus iespējas pasargāt sevi no nepatīkamiem pārsteigumiem gadījumos, kad personas īpašumā reģistrētais transportlīdzeklis apzināti vai neapzināti nonācis pie citas personas. Piemēram, auto īpašnieks nodevis savu auto kādam paziņam lietošanā vai pat pārdevis, bet paziņa «aizmirsis» savlaicīgi atgriezt šo auto tā īpašniekam vai pilnībā norēķināties par to, lai kopīgi veiktu arī ar pārreģistrāciju saistītās formalitātes. Šajā situācijā auto īpašnieks var reģistrēt aizliegumu tādu darbību veikšanai CSDD, kurām speciāla pilnvara nav vajadzīga, piemēram, iziet kārtējo tehnisko apskati. Šādā gadījumā aizmāršīgajam paziņam vairs nebūs iespējams iziet tehnisko apskati un, lai auto turpinātu lietot, nāksies sazināties ar reģistrēto īpašnieku, izmantojot CSDD darbiniekiem atstāto kontaktinformāciju.
Autovadītājus, kuri kārto tehnisko apskati savam spēkratam, mulsina maksa par transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa iekasēšanu, ko atsevišķi šoferi jau nodēvējuši par «nodokli nodoklim».
Maksa jāveic ne tikai par iespēju samaksāt pašu nodokli, bet vēl arī pievienotās vērtības nodoklis (PVN), kas tiek piemērots šai maksai, vēsta laikraksts Neatkarīgā.
Autovadītājam, kas savam auto iziet tehnisko apskati Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), pamatapskate izmaksā 12,92 latus, divus latus – atļauja piedalīties ceļu satiksmē, 1,55 latus – tehniskās apskates uzlīme. Veicot tehnisko apskati vai arī pirms tās, autoīpašniekam jāsamaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, kas ir vairāki desmiti latu. Te autovadītāji pamanījuši faktu, ka par šo iespēju nomaksāt nodokli ir jāveic maksa par nodokļa iekasēšanu – 0,51 lats.
#Elektroniskais pieraksts sākotnēji būs pieejams dažās tehniskās apskates stacijās.
Paplašinot attālināti pieejamo pakalpojumu klāstu, Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) izveidojusi iespēju elektroniski pierakstīties tehniskajai apskatei uz noteiktu dienu, laiku un vietu, informē CSDD.
CSDD prognozē, ka šis būs ērts pakalpojums tiem autovadītājiem, kas zina kad un cikos vēlas doties uz tehnisko apskati, tādējādi samazinot pavadīto laiku tehniskās apskates veikšanai. Klientam nepieciešams CSDD e-pakalpojumos pieteiktajā laikā ierasties uz tehnisko apskati un CSDD kasē saņemt kārtas numuriņu. Numuriņš ir jāsaņem arī gadījumā, ja e-pakalpojumos pirms tam būs veikti visi maksājumi par tehnisko apskati. Iepriekšējo pierakstu var veikt uz nākamo, kā arī turpmākajām dienām.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) no nākamā gada 1.janvāra plāno paaugstināt vairāku sniegto pakalpojumu cenas, tostarp tehniskās apskates, transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu pieņemšanas, izvēles numuru un citu pakalpojumu cenas, pirmdien preses konferencē sacīja CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks.
Tehniskās apskates cenu M1 kategorijas jeb vieglajiem automobiļiem plānots palielināt par 8% jeb 2,51 eiro - no 31,59 eiro līdz 34,1 eiro.
Aksenoks piebilda, ka patlaban tehniskās apskates pakalpojuma cenā ietilpst tehniskās apskates uzlīmes cena, kas no nākamā gadā vairs nebūs.
Viņš arī norādīja, ka lielāks maksas pieaugums būs par tehnisko apskati autobusiem un kravas auto, kas ir saistīts ar Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasību ieviešanu tehniskajās apskates stacijās, kā arī tehniskā apskate šiem transportlīdzekļiem aizņem ilgāku laiku.
N3 kategorijas jeb kravas auto ar pilnu masu lielāku nekā 12 tonnas tehniskās apskates pakalpojuma cenu plāno palielināt par 40% - no 51,58 eiro līdz 72,18 eiro, bet M3 kategorijas auto jeb autobusiem ar pilnu masu lielāku nekā piecas tonnas tehniskās apskates cenu plānots palielināt par 36% - no 52,38 eiro līdz 71,18 eiro.
Otrdien, 19.janvārī, valdība apstiprināja grozījumus normatīvajos aktos, kas paredz pilnveidot transportlīdzekļu tehnisko kontroli, tostarp valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem.
To paredz valdībā apstiprinātie grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.466 Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem.
Ar grozījumiem paredzēts pilnveidot transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates procedūru, nosakot stingrākas prasības riepām. Proti, sākot ar 2016.gada 1.decembri uz vienas ass riepām būs jābūt ne tikai viena izmēra, bet arī viena modeļa un protektora zīmējumam. Tehniskās apskates laikā tiks fiksēts vecākās riepas izlaiduma gads un tas tiks informatīvi atspoguļots tehniskās apskates protokolā, lai katrs autovadītājs varētu izvēlēties savus drošas braukšanas apstākļus un vadīšanas stilu. Noteiktas arī stingrākas prasības kravas transportlīdzekļu, to piekabju un autobusu riepu protektora dziļumam.
Palielinās ne tikai auto īpašnieka atbildību par rīcību ar automašīnu, bet arī tehniskās kontroles apjomu , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Valsts sekretāru sanāksmē ir izsludināti grozījumi Ministru kabineta noteikumos par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem. Satiksmes ministrija norāda, ka grozījumi nepieciešami, lai pilnveidotu transportlīdzekļu tehnisko kontroli – gan valsts tehnisko apskati, gan tehnisko kontroli uz ceļiem. Grozījumi vērsti uz to, lai tiktu saglabāta pamatotība starp obligātām prasībām transportlīdzekļu konstrukcijas elementiem (piemēram, apgaismes un gaismas signalizācijas ierīcēm, stiklojumam, bremžu iekārtām, riepām) un konstrukcijas elementu atbilstības šīm prasībām kontroli.
Problēmas radot arī veikti nepieļaujami transportlīdzekļa konstrukcijas pārveidojumi vai trūkumu un bojājumu nenovēršana un slēpšana, kas var apdraudēt satiksmes drošību. Tāpēc pieņemts lēmums, ka nepieciešams palielināt personu atbildību par rīcību ar transportlīdzekļiem un palielināt tehniskās kontroles apjomu.
Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.
Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.
Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.
Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!
Patlaban savākti iedzīvotāju paraksti par tehniskās apskates veikšanu Latvijā ik pēc diviem gadiem neatkarīgi no transportlīdzekļa vecuma, taču daļa ekspertu uzsver – tas var ievērojami palielināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu.
Valsts tiesu ekspertīžu biroja tiesu eksperts Oskars Irbītis skaidro, ka Latvijas autoparks ir salīdzinoši vecs un šādā situācijā nebūtu pieļaujama tehniskās kontroles mazināšana automobiļiem, kuru vecums ir lielāks par pieciem gadiem. Viņaprāt, diskusijas būtu pieļaujamas tikai par tiem auto, kas ir jaunāki par pieciem gadiem, – tiem vēl ir ražotāja garantijas periods un līdz ar to šo transportlīdzekļu tehnisko stāvokli uzrauga dīlera servisi. Iespējams, varētu diskutēt par to, ka jaunam automobilim pirmo reizi tehniskā apskate varētu būt jāveic pēc trim gadiem, un, ja netiek konstatēti nekādi defekti (teicams vērtējums), tad būtu iespējams jau nākamo tehnisko apskati veikt pēc diviem gadiem. Savukārt, ja tiek konstatēti defekti, tad tāpat kā visiem pārējiem – ik pēc gada. Bet šis jautājums noteikti ir jāpārrunā plašākā lokā – uzklausot arī dīlerservisu viedokli par raksturīgajiem transportlīdzekļu defektiem dažādās vecuma grupās, iesaka O. Irbītis. Viņš atgādina, ka Latvijas ekonomiskā situācija šobrīd noteikti nav tāda, ka visi auto īpašnieki apzinīgi rūpējas par saviem transportlīdzekļiem, un ikdienā nākas konstatēt, ka pietiekami liels skaits satiksmē esošo braucamo ir satiksmes drošību apdraudoši – korozijas skarti, nodilušām riepām, nedegošiem lukturiem. Tehniskā apskate ir līdzeklis, kas vismaz reizi gadā liek sakopt transportlīdzekļa tehnisko stāvokli. Ja veciem auto tehnisko apskati atļautu veikt retāk nekā reizi gadā, tad uz ceļa noteikti parādītos vairāk auto, kuru tehniskais stāvoklis būtu tuvs kritiskajam, saka eksperts.