Finansējums

ES fondu ieviešanas optimizēšana ir priekšnoteikums, lai nodrošinātu investīciju apjoma ievērojamo kāpumu

Db.lv,21.03.2025

Jaunākais izdevums

Sadarbojoties ar Finanšu ministriju (FM) un nozaru ministrijām, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) ir aktīvi iesaistījusies valdības kopējā iniciatīvā administratīvā sloga mazināšanai Eiropas Savienības (ES) fondu ieviešanas kontekstā, informē CFLA.

Sagaidāms, ka procesu pārskatīšana nesīs atvieglojumus, lai CFLA varētu veiksmīgi nodrošināt investīciju apriti atbilstoši pašreizējai programmu uzsākšanas dinamikai un finanšu apjoma plāniem.

CFLA pārziņā esošo investīciju apjoms turpina palielināties - straujos tempos nāk klāt arvien jaunas programmas. Saskaņā ar veiktajām aplēsēm par programmu un projektu dinamiku šogad prognozējams finanšu apjoma pieaugums par 30%, bet 2026.gadā paredzamais finanšu apjoms teju divas reizes pārsniegs 2024.gada rādītāju.

"Reizē ar pavasari dabā arī ES fondu jomā iezīmējas atjaunotnes vēsmas," tā CFLA direktore Anita Krūmiņa raksturo valdības kopējās iniciatīvas birokrātijas sloga mazināšanai. "Mēs ar patiesi lielām cerībām raugāmies uz šo procesu. Tā ir lieliska iespēja mums Latvijā atmest uzslāņojumus un papildinošās normas, kuras izvirzītas dažādās programmās. Bet nepieciešama būs visu resoru cieša un mērķtiecīga sadarbība, lai ieguvumi būtu vispārēji un uzlabojumi pamanāmi visos dažādu nozaru investīciju virzienos. Sagaidām, ka šī kopējā plāna realizēšana neapšaubāmi nesīs atvieglojumus gan projektu īstenotājiem, gan noteikti arī mums kā sadarbības iestādei, organizējot un uzraugot projektu praktisko ieviešanu - no atlasēm līdz projektu veiksmīgam finišam."

Pēc FM veiktās nozaru ministriju un pašvaldību aptaujas par procesu vienkāršošanas ieteikumiem arī CFLA ir saņēmusi ieteikumu apkopojumu, lai identificētu uzlabojumus, kas veicami ārpus normatīvās bāzes optimizēšanas.

CFLA procesu pārskatīšanu ir noteikusi par vienu no šī gada galvenajām prioritātēm. "Mēs analizējam savas procedūras un pieeju. Sākotnējais mērķis ir fiksēt projektu ieviešanas efektivitāti bremzējošās nianses, precizējot to izcelsmes avotu - vai tie ir dažāda līmeņa normatīvie akti vai auditu ieteikumi, vai varbūt vēsturiskais mantojums. No tā arī būs atkarīgs, cik ātri iespējams ar šīm lietām tikt galā, ko varam vai nevaram atmest uzreiz. Tomēr arī tajos jautājumos, kuri izriet no normatīviem un kas prasītu valdības lēmumus, noteikumu maiņu, ceram uz ātru iesaisti un risinājumiem. No savas puses pastāvīgi signalizējam par uzlabojamām lietām, bet tādā kopējā un vienotā pieejā sloga mazināšanai dažādu nozaru resori, sekojot premjeres uzstādījumiem, vienojas pirmoreiz," skaidro A. Krūmiņa.

CFLA turpina stiprināt konsultēšanas un atbalsta pieeju, lai projektu iesniedzējiem un īstenotājiem tiktu nodrošināts pastāvīgs sadarbības iestādes atbalsts, padomi un konsultācijas veiksmīgai savu projektu vadībai un rezultātu sasniegšanai. Apzinoties šī brīža aktualitātes un nepieciešamību pēc ES fondu investēšanas tempu kāpināšanas, lai saglabātu visu Latvijai pieejamo ES fondu finansējuma aploksni, CFLA paredz savā stratēģijā jaunu mērķi, kas ir vērsts uz klientorientētas pieejas stiprināšanu - vēl vairāk fokusēties uz preventīvu un kvalitatīvu atbalstu projektu īstenotājiem. Šajā pārmaiņu procesā CFLA vēlas panākt saprātīgu balansu - saglabāt augstu uzticības līmeni no Eiropas Komisijas puses par ES interešu aizstāvību (ES prasībām atbilstošu izdevumu apstiprināšanu) un vienlaikus nodrošināt CFLA klientu - projektu iesniedzēju un īstenotāju - sadarbības partnera funkcijas, lai panāktu projektu veiksmīgu īstenošanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspils dome atteikusies no nacionālas nozīmes industriālā parka izveides pašvaldībā.

Šāds lēmums pieņemts, lai izvairītos no iespējamiem riskiem un pašvaldība nenonāktu finansiāli kritiskā situācijā.

Ventspils domes deputāti nolēma izbeigt vienošanos, kas pērn noslēgta starp pašvaldības iestādi "Ventspils osta" un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA) par projekta "Nacionālas nozīmes industriālā parka izveide Ventspilī", kam no Atveseļošanas fonda (AF) bija paredzēti 10 miljoni eiro.

Pašvaldība skaidro, ka nacionālas nozīmes industriālā parka izveides projektu nosacīti veidoja divas daļas - vienu projekta daļu īstenoja pašvaldība, bet otru - privātie komersanti.

Pašvaldības atbildība projektā ir infrastruktūras sagatavošana komersantu darbībai, tostarp būvprojektu izstrāde, iepirkumu un būvdarbu veikšana, projekta līdzfinansējuma nodrošināšana un citas aktivitātes. Projekta daļa, par kuru atbild pašvaldība, pašlaik ir pilnībā sagatavota īstenošanai.

Finansējums

FM: ES fondu projektu ieviešanas prasībās jāliek malā viss, kas nav obligāts Eiropas līmenī

LETA,24.03.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Birokrātija ir jāmazina arī Eiropas Savienības (ES) fondu projektu ieviešanā, tādēļ tas, kas nav obligāts Eiropas Komisijas prasību līmenī, šobrīd ir jāliek malā, intervijā aģentūrai LETA uzsvēra Finanšu ministrijas (FM) valsts sekretāres vietnieks ES fondu jautājumos Armands Eberhards.

Viņš atzina, ka ir virkne prasību, kas Eiropas regulējumā ir bijušas vēlamas, taču Latvijas nozaru politikas veidotāju izpildījumā kļuvušas par saistošām.

"Acīmredzot šis ir brīdis, kad to pārskatīt un atgriezties pie vēlamā, ne obligātā," norādīja FM pārstāvis, piebilstot, ka tas varētu arī paātrināt no ES fondiem finansēto projektu ieviešanas procesu.

Tāpat, pēc viņa teiktā, tas rada iespēju pārskatīt informācijas un datu uzkrāšanas apmēru, tostarp to, kādus datus no finansējuma saņēmējiem valsts puse grib, kādi dati jāvērtē un kā tas varētu vai nevarētu pilnveidot nozares politikas veidošanu. Latvija esot nosūtījusi arī priekšlikumus kohēzijas komisāram Rafaēlam Fito, kā paātrināt ES fondu finansēto projektu ieviešanu, jo arī Eiropas Komisija ir izvirzījusi mērķi tās darbības termiņa laikā mazināt birokrātisko slogu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nacionālas nozīmes Valmieras Industriālajā parkā 12.nove,brī norisinājās mediju diena, kuras laikā Valmieras novada pašvaldības pārstāvji, projekta sadarbības partneri un būvdarbu veicēji medijus informēja par projekta vēsturi, līdz šim paveikto, kā arī svinīgi topošajā loģistikas laukumā iemūrēja laika kapsulu.

Vēstījumu nākamajām paaudzēm parakstīja Jānis Baiks, Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs, Pēteris Lejnieks, SIA “A.C.B.” valdes priekšsēdētājs, Māris Millers, Centrālās finanšu un līgumu aģentūras Vidzemes reģiona nodaļas vadītājs.

“Vairāk nekā desmit gadu mērķtiecīgais darbs Valmieras Industriālajā parkā sāk iegūt rūpnieciskas teritorijas aprises – tiek izbūvēta nepieciešamā inženierkomunikāciju infrastruktūra, betonēts loģistikas laukums kravu pārkraušanai, veidots dzelzceļa uzbērums, stāvlaukumu pamatne. Esam liecinieki sākumam, lai Valmieras Industriālais parks kļūtu par nozīmīgu kravu pārvadājumu loģistikas centru, kā arī esam gatavi piesaistīt jaudīgus investorus, kuru uzņēmumu saražotā produkcija būtu globāli konkurētspējīga. Piekļuve dzelzceļam, inženiertīkliem, lielas jaudas elektroenerģijai, satiksmes infrastruktūra ir priekšrocības, ko varam nodrošināt ar Atveseļošanas fonda atbalstu. Tāpat, lai uzņēmēji te justos droši, tiek piedāvāts apbūves tiesību termiņš līdz 70 gadiem atbilstoši veikto investīciju apjomam,” par Valmieras Industriālo parku klātesošos informēja Jānis Baiks, Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Rīgas lidosta plāno izsludināt konkursu investora piesaistei komercplatību apsaimniekošanai

LETA,20.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas lidosta 2025.gada pirmajā pusē plāno izsludināt konkursu investora izvēlei, lai publiskās un privātās partnerības projekta ietvaros koncesijā nodotu beznodokļu tirdzniecības veikalu, specializēto veikalu, ēdināšanas vietu un biznesa zāles pakalpojumus, aģentūra LETA noskaidroja lidostā.

Patlaban lidosta atbilstoši Privātās un publiskās partnerības likuma prasībām ir izstrādājusi finanšu ekonomiskos aprēķinus, lai izvēlētos Rīgas lidostas komercplatību apsaimniekošanai piemērotāko modeli.

Finanšu ekonomiskie aprēķini patlaban tiek saskaņoti ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (CFLA). Kopējais investīciju apjoms būs atkarīgs no privāto investoru piedāvājumiem un risinājumiem, ko tie paredzēs.

Lidostā skaidroja, ka līgums ar pašreizējo komercplatību operatoru ir spēkā līdz 2026.gada beigām. Jaunie apsaimniekotāji darbu sāks pēc esošā līguma beigām un varēs gan paši operēt lidostas komercplatībās, gan piesaistīt esošos vai jaunus apakšnomniekus.

Tirdzniecība un pakalpojumi

Austrumu slimnīcas jaunā korpusa būvniecībai saņemti četri piedāvājumi

Db.lv,18.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzoties Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas (Austrumu slimnīca) jaunā Infekciju un plaušu slimību korpusa būvniecības iepirkumam 2025. gada 18. februārī, saņemti četri pieteikumi no Latvijas būvniecības uzņēmumiem un to apvienībām.

Pretendentu aktīvā interese sniedz iespējas efektīvi turpināt darbu pie Nākotnes slimnīcas koncepta ieviešanas, kas ietver modernas un arvien efektīvākai ārstniecībai piemērotas telpas un tehnoloģiskos risinājumus, stiprinot pašreizējo profesionāļu komandu un pārvaldību, kā arī piesaistot un motivējot jaunus talantus ilgtermiņa sadarbībai.

Austrumu slimnīcas izsludinātajā publiskā iepirkuma procedūrā par jaunā infekciju un plaušu slimību korpusa būvdarbiem saņemtie pieteikumi apliecina, ka projekta virzība tiek turpināta, lai noteiktajā termiņā realizētu noteiktu darbu apjomu un efektīvi izmantotu Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valmieras novada pašvaldība turpina īstenot Atveseļošanas fonda projektu “Valmieras Industriālā parka attīstība”. Viena no stratēģiskām parka priekšrocībām ir iespēja izmantot dzelzceļu ar iekraušanas/izkraušanas (loģistikas) laukumu un diviem pieņemšanas–nosūtīšanas sliežu ceļiem.

Līdz 2025. gada nogalei vietējiem un starptautiskiem investoriem būs pieejama jauna rūpnieciskajai ražošanai sagatavota teritorija. Valmieras Industriālā parka infrastruktūras būvniecība uzsākta pirms astoņiem mēnešiem un aktīvi noritējusi arī visu ziemas periodu.

Kopumā paredzēta platsliežu dzelzceļa lietošanas tīkla izbūve parka teritorijā 2,3 km garumā un savienojuma izveide ar publisko dzelzceļu 0,8 km garumā. Darbi jau ir sekmīgi uzsākušies - izbūvēts savienojums ar publiskās lietošanas dzelzceļu un uzsākta sliežu ceļa izbūve. Būvdarbu intensitāte tiks palielināta aprīlī un maijā.

Savienojums ar publisko dzelzceļu izveidots ārpus parka teritorijas gar posma “Valmiera – Bāle” esošo galveno sliežu ceļu. Pašreiz dzelzceļa uzbērums līdz parka teritorijai izbūvēts vairāk nekā 70 % apjomā. Tāpat veikta sliežu un gulšņu ielikšana 300 m apjomā no kopējiem 720 m. Secīgi veiks galvenā sliežu ceļa iecirkņa pārbūvi 443 m garumā, to pārvietojot, lai autoceļa P18 pārvada zonā būtu pietiekami plaša vieta pievadceļa izbūvei.