Latvijai ir nepieciešama pilnvērtīga programma Latvijas ekonomikas izvešanai no krīzes, kas arī būs pamats stabilai valsts attīstībai ilgtermiņā. Līdzšinējā valdības īstenotā politika galvenokārt fokusējas uz budžeta gatavošanu un tā konsolidāciju jeb sabalansēšanu, kā arī uz starptautisko aizdevēju prasībām.
Bet lai uzlabotu ienākumus valsts budžetā ar nodokļu palīdzību, pastāv tikai dažas alternatīvas:
1. Palielināt esošo nodokļu likmes;
2. Paplašināt nodokļu bāzi, ieviešot jaunus nodokļus (apliekot jomas un darbības, no kurām tiks iekasēti nodokļi);
3. Mainīt nodokļu ieņēmumu struktūru, pielietojot nodokļus tām ekonomiskajām aktivitātēm, kas iepriekš netika pietiekoši apliktas ar nodokļiem (t.sk. kapitāls, luksusa preces, nekustamais īpašums);
4. Iekasēt labāk.
Pēdējā laikā tika gan paaugstinātas nodokļu likmes, gan ieviesti jaunie nodokļi, kā arī ieviesti daži pasākumi ar mērķi mainīt nodokļu struktūru. Tostarp gandrīz nekas netiek darīts, lai uzlabotu nodokļu iekasēšanu un cīnītos ar ēnu ekonomiku.
Ilgtermiņā Latvijai nepieciešams mērķtiecīgi strādāt visos līmeņos, lai uzlabotu valsts konkurētspēju pasaulē, kas savukārt palīdzēs palielināt eksportu un radīt jaunas darbavietas.
Noteikti jāturpina strādāt pie makroekonomiskajiem rādītājiem un fiskālās politikas, kas iekļauj sevī valsts budžetu, valsts parādu un nodokļu sistēmu. Pēc dažiem gadiem valsts budžetam jau būs jābūt bez deficīta.
Runājot par nākotni un nodokļiem, Latvijai ir nepieciešama daudz plašāka, ļoti labi pārdomāta un labi saplānota nodokļu sistēmas reforma, kura koncentrētos uz augstāk minēto 2. līdz 4. punktu īstenošanu. Šajā kontekstā cīņa ar korupciju un ēnu ekonomiku ir vitāli svarīga. Manuprāt, cīnīties ar korupciju būs ļoti grūti, kamēr Latvijā pastāv tik daudz valsts un pašvaldību uzņēmumu, kas bieži vien bauda gandrīz monopola stāvokli un kropļo brīvo konkurenci. Valsts uzņēmumi ir kā dinamīts Latvijas politiskajai un ekonomiskajai sistēmai.
Bet lai nopietni uzlabotu ekonomisko situāciju Latvijā, nodokļi un valsts budžets ir tikai daži no pieejamajiem instrumentiem. Un ar tiem noteikti nepietiks.
Nepieciešams izstrādāt pilnvērtīgu valsts stratēģiju un konkrētu plānu, orientētu uz valsts konkurētspējas uzlabošanu. Bet ko nozīmē valsts konkurētspēja? Nedomāju, ka mums atkal viss jāizgudro no jauna. Strādājot pie valsts konkurētspējas uzlabošanas, būtu ļoti ieteicams izmantot globālās konkurētspējas pārskatu un indeksu, kuru sastāda Pasaules ekonomikas forums. Pārskatā valstis tiek salīdzinātas pēc daudziem kritērijiem, kas, pēc vadošo ekonomistu ieteikumiem, tiek uzskatīti par vissvarīgākajiem faktoriem, kas nosaka katras valsts spēju konkurēt pasaulē. 2009. gadā Latvijas konkurētspēja, spriežot pēc šī indeksa, ir krietni samazinājusies. 2008. gadā Latvija bija 55. vietā pasaulē, bet 2009. gadā - tikai 68. vietā.
Interešu atruna: Rakstā pausts autores personīgais viedoklis.