Jaunākais izdevums

Latvijā ir iespējams, ka viens cilvēks, aktīvi rīkojoties, var apturēt vismaz 30 miljonus vērtu būvprojektu, kas guvis vairākuma atbalstu sabiedriskajā apspriešanā, apstiprināts būvvaldē un lielā daļā sabiedrības raisījis cerības par vietas attīstību.

Dienas Bizness pārliecinājās, caurlūkojot Liepājas vēsturiskās peldu iestādes Miķeļa Valtera ielā 13, tautā sauktas par Vannu māju, pārbūves un attīstības projektu.

Projekts iesprūdis tiesā

Liepājas Vannu mājas stāsts ir traģisma pilns, jo pēdējos 30 gadus pēc Latvijas brīvvalsts atjaunošanas šai vietai nav īsti veicies. Pagājušā gadsimta 30-tajos slavenās kūrortvietas enkurs – Vannu māja - tā arī stāvēja tukša. Šajā laikā ir bijušas dažādas idejas par projekta iedzīvināšanu, tomēr viss atdūrās naudā. Vannas, kas vēl bija saglabājušās, pirms dekādes nonāca kāda Liepājas viesnīcnieka īpašumā un vismaz kalpoja noderīgi, bet pati ēka turpināja liecināt, ka ne viss vēl pilsētā sakārtots. 2021. gadā SIA Liepojos kopos, kur investori ir kaimiņzemes Lietuvas uzņēmēji, uzsāka vietas izpēti, un jau drīzumā notika ideju konkurss par to, kā vieta varētu izskatīties.

Jautāts, kā viss sācies, SIA Liepojos kopos valdes priekšsēdētājs Virgīnijs Brundza atklāj: “Pirms astoņiem gadiem vadīju līdzīgu investīciju projektu Birstonas kūrortpilsētiņā netālu no Kauņas, Lietuvā. Mēs rekonstruējām SPA kompleksu. Mēs bijām šīs vietas investori, un tā kļuva ļoti populāra. Tāpēc mēs meklējām jaunas iespējas investīcijām. Mans kolēģis, kurš nodarbojās ar Birstonas projekta menedžmentu, man parādīja Liepājas Vannu māju kā vienu no iespējamām opcijām biznesa lietai, ko mēs varētu attīstīt. Patiesībā jau no pirmā acu uzmetiena mēs iemīlējāmies šajā projekta iespējā. Uzreiz apmeklējām Liepājas pašvaldību un saņēmām pamudinājumu darboties ar norādi, ka saņemsim atbalstu un pretimnākšanu. Mēs izšķīrāmies, ka būvēsim ko līdzīgu kā pirms deviņiem gadiem, ko tādu, kas papildina pilsētas seju. Tāpat kā Birstonas pilsētiņā, arī šeit ir vairāki SPA, bet mēs jau zinām, ka, atverot jaunu vietu, tā ir pilsētas pieteikuma pirmajā lapā vismaz kādu laiku.”

V. Brundza Dienas Biznesam atzina, ka 2021. gadā salīdzinoši ātri izdevies realizēt projekta ideju konkursu, pašvaldība bijusi pretimnākoša, veiksmīgi noslēgusies sabiedriskā apspriešana, proti, vairāk nekā 80% izteikumu bijuši pozitīvi un atbalstoši. Būvprojekts apstiprināts Liepājas būvvaldē. Projektu plānots realizēt aptuveni 2,5 gados, tomēr kāda liepājniece to 2024. gada februārī apstrīdēja Liepājas domē, bet pēc Liepājas domes pieņemtā lēmuma par atteikšanos atcelt būvatļauju pārsūdzēja to tiesā.Liepājas domē iesniegtā sūdzība, kas izvērstā veidā ir uz 11 lapām, un vēlāk arī tiesā iesniegtā pieteikuma, kurš izvērsts uz 14 lapām, būtību raksturo viens teikums - iesniegumā norādīts, ka jaunbūves būvapjoma augstums palielināts „līdz 16,60 metriem, kas ir par 3,60 metriem augstāk nekā konkursa uzvarētāja darba risinājumā”.

Proti, būvprojektā plānotais ēkas augstums atšķiras no idejas skices. Vēlāk par šo pašu metriku, augstumu un platumu strīds tiek turpināts Administratīvajā tiesā, jo pašvaldība iedzīvotājas prasības un ieteikumus, piemēram, samazināt ēku par diviem stāviem, noraida. Pirmās instances tiesa prasību būvatļauju pārtraukt apmierināja, bet spriedums nav stājies spēkā, jo tas ir pārsūdzēts. “Mēs patiesi bijām pārsteigti par šo lēmumu un, protams, to pārsūdzējām. Visiem investīciju projektiem viens no būtiskākajiem aspektiem ir projekta attīstīšanas laiks. Jau 2021. gadā mēs smalki rēķinājām, cik ilgu laiku aizņems projekta izstrāde, cik prasīs būvatļaujas saņemšana un cik paies līdz projekta pilnīgai gatavībai. Laiks definē izmaksas, jo naudai ir cena un jebkura kavēšanās projektu sadārdzina. Mēs sākotnēji cerējām, ka, skaitot no 2021. gada, mēs pēc 2,5 gadiem sāksim būvēt un iegūsim gatavu SPA centru, ko var piedāvāt klientiem. Šobrīd mēs esam 2025. gada vidū, ir pagājuši jau četri gadi, un mēs vēl aizvien esam tiesvedībā,” secina investoru pārstāvis V. Brundza.

Var apturēt 30 miljonu investīcijas

V. Brundza, jautāts par projekta mērogu naudā, atteicās nosaukt sākotnējos plānus, jo kopš 2021. gada ir noticis pamatīgs sadārdzinājums. “Es tikai pieņemu, ka runa varētu par vismaz 30 miljoniem eiro un vairāk, jo 2022. gada un 2023. gada inflācijas procesi ir mainījuši sākotnējās prasības. Tomēr mēs nebīstamies no papildu ieguldījumiem, jo Baltija kopumā un Latvijā tostarp cilvēki kļūst turīgāki un ir gatavi maksāt par kvalitatīvu atpūtas iespēju,” tā investoru pārstāvis.Konkrētajā gadījumā mums ir vienas valsts investoru grupas pārsteigums, ka kādas personas iesniegums Latvijas tiesā var kardināli mainīt situāciju, lai arī ir pretrunā ar sabiedriskās apspriešanas rezultātiem un pilsētas būvvaldes lēmumiem. Diemžēl šeit slēpjas valstiska mēroga problēma, ko konkrētais gadījums izgaismo.

Formāli iesniegums tiesā ir no privātpersonas, un tas ir precedents, kad viena cilvēka centība var izvērsties zaudējumos visai Liepājas sabiedrībai, kuras vairākums būvniecības ieceri atbalsta. No sabiedriskās nozīmības raugoties, ir jautājums - vai privātpersonu iespējas bloķēt būvniecības ieceres tomēr nav pārvērtētas? Praksē investori negaida mūžīgi, un nauda var atrast citu pielietojumu, ja šis izrādās pārlieku laikietilpīgs. Tajā pašā laikā Liepājā iet bojā objekts ar vēsturisku arhitektonisko vērtību – Vannu māju turpina nesaudzīgi grauzt laika zobs.

“Šodien situācija vēl ir gana daudzsološa, bet, procesam ievelkoties dramatiski, var sekot investoru lēmumi, kas nav par labu tālākai darbībai. Mēs ceram, ka šī kara situācija Ukrainā agrāk vai vēlāk beigsies un viss Baltijas reģions kopumā kļūs draudzīgāks tūristiem un atpūtniekiem no Rietumeiropas. Proti, perspektīvā tūristu plūsma uz Baltiju tikai pieaugs. Šis potenciālais tirgus nišas pieaugums liek cerēt vairāk, tomēr cerību kredīts nav bezgalīgs,” saka V. Brundza.

Biznesam ir jābūt pelnošam

Ievērojot, ka Vannu māja ir pilsētas vēsturiskais objekts, Dienas Bizness interesējās arī par vēsturiskā aspekta ievērošanu. V. Brundza uzsvēra, ka tas ir strikti ievērots un pat ir centrālais elements jaunajā projektā. Proti, Vannu māja ir priekšplānā, bet aiz tās SPA komplekss ar četru zvaigžņu viesnīcu ir tās papildinājums. Ēka pilnībā saglabās savu vēsturisko funkciju. Projekta ideja ir bijusi laba, tomēr tā nav izpildījusi investoru prasības pilnībā. Piemēram, viesnīcā numuriņu ieplānots mazāk, idejas līmenī dziļi pazemē paredzēti divi baseini, kas piejūras zonā ir fantastiski dārgs būvniecības pasākums.

V. Brundza uzsver, ka projektam, lai cik jauks tas arī nebūtu, pirmkārt ir jābūt tādam, kas sevi kaut kad atpelnīs. Proti, biznesam ir jābūt pelnošam, tātad viesnīcai atbilstošai, ar pietiekamu griestu augstumu viesnīcas numuriņiem, ar baseiniem virszemē. “Tas maina metriskos izmērus, tomēr nemaina ideju pēc būtības. Tādēļ jau šī ideja uzvarēja konkursā, ka bija laba, bet to vajadzēja attīstīt,” tā V. Brundza, piebilstot, ka projekts, to noslēdzot, nestu labumu faktiski visiem liepājniekiem, dotu darbu 200 cilvēkiem, piesaistītu ap 100 tūkstošiem viesu gadā, radītu papildu ieņēmumus pašvaldībai un, visticamāk, veicinātu jaunas investīcijas apkaimē.

“Es nespēju saprast šo tiesā izteikto viedokli par pilsētai, manuprāt, patiesi labu projektu, kas nestu sakoptu un lietojamu vietu Liepājas kūrorta zonā. Turklāt šīs vietas attīstība atgrieztu Liepājai šo atpūtas pilsētas slavu. Tā ir organiska pilsētas piejūras parka vieta pašā tā sirdī, un šobrīd vieta nedarbojas. Pēc šīs investīcijas apkaimē paveras virkne dažādu citu iespēju. Proti, šī ir enkurinvestīcija, kas piesaistīs vēl citus ieguldījumus. Tiesvedība, manuprāt, izskatās dīvaini no virknes aspektu, un galvenais, ka tiek ignorēts fakts, ka mēs vēlamies darīt visu to labāko, ko varam, bet bizness tomēr diktē noteikumus. Proti, ieguldītai naudai ir jābūt adekvātai, atbilstošai peļņas iespējām,” saka V. Brundza.

Būvniecības sākums tiks kavēts par diviem gadiem

Pēc pašreizējām aplēsēm esošās tiesvedības dēļ būvniecības sākums aizkavēsies vismaz par diviem gadiem, lēš investoru pārstāvis V. Brundza, norādot, ka līdztekus nav formālu juridisku šķēršļu sākt būvniecību kaut vai šodien, jo būvatļauja ir spēkā.

“Līdz tiesvedības beigām mēs neko necelsim, jo uzņēmuma labā slava ir dārgāka,” Dienas Biznesam uzsvēra V. Brundza. Patlaban lietas izskatīšana nolikta uz šā gada rudeni, tādēļ var pieņemt, ka vismaz gadu liels pagarinājums noteikti būs un, visticamāk, prognoze par diviem gadiem ir reālistiska. No otras puses, šobrīd aizņēmuma obligāciju likme nekustamo īpašumu projektiem biržā ir ne zemāka par 8% gadā.

“Liepājniekiem es noteikti gribētu uzsvērt, ka man šī situācija šķiet sevišķi dīvaina, jo iesniedzējs ir viena persona, kas apstrīd mūsu būvatļauju. Es nezinu un nesaprotu, ko viņa vēlas panākt un kāds ir patiesais mērķis. Pašvaldība ir noskaidrojusi sabiedrības kopējo attieksmi un atbalsta šo projektu. Bez šīs pašvaldības atļaujas būvēt mums nebūtu iespēju. Turklāt es uzsvēršu, ka pašvaldība ir iesaistījusies un saprot projekta nozīmi, kā arī atbalsta tā realizāciju atbilstoši sabiedriskās apspriešanas rezultātiem,” norāda V. Brundza.

Laba arhitektūra ir metros vai skaistumā?

Šādu jautājumu par personas iesniegumu tiesā uzdod tie, kas ir iedziļinājušies šai lietā, jo pēc būtības tieši tāds ir iesniegums – par metriem, nevis par to, ka sabiedrībai rastos kāds ļaunums no SPA kompleksa būvniecības, ka projektā būtu kas neglīts vai vizuāli nepieņemams.

“Pēc būtības pieteicēja Administratīvajā tiesā sūdzas par to, ka būvvaldē saskaņotais būvprojekts nav identiski vienāds ar konkursā uzvarējušās idejas skicē parādītajiem mēriem. Proti, tos uzliekot vienu uz otra, nav viennozīmīgas atbilstības, ko arī viņa tiesas zālē pateica. Datora prezentācijā būvprojekts tika uzlikts uz skices, un mēs brīnāmies nevis par kādām idejas izmaiņām, bet par metriem,” saka investoru pārstāvis, un tas saskan arī ar pirmajām publikācijām Liepājas presē par privātpersonas norādēm pašvaldībai, kuras katrs var atrast, piemēram, portālā liepaja.lv, kā arī parādās tiesas pieteikumā.

Tas, kādā veidā būvniecības ideja arhitektam jāattīsta, ir aprakstīts gan Latvijas standartā, gan Latvijas Arhitektu savienības labas profesionālās prakses standartā.

“Īsāk - problēma patiesībā nepastāv, jo sūdzība ir balstīta ačgārnā izpratnē par būvniecības procesu un tā regulējumu,” tā V.Brundza, piebilstot, ka augstvērtīgas arhitektūras mēraukla pirmkārt ir estētika un funkcionalitāte, nevis metri vai kubikmetri. Un tieši tādēļ investoriem nav saprotamas sūdzētājas, kas sevi turklāt pozicionē kā arhitektūrā izglītotu, norādes. Proti, jebkurš arhitekts zina, ka būvniecības ideja, kļūstot par reālu projektu, tiek attīstīta un pilnveidota.

Turklāt ir jāatzīmē, ka profesionāla žūrija ir atkārtoti vērtējusi būvprojekta arhitektūru, un secinājums ir neapšaubāms – projekts atbilst augstvērtīgas arhitektūras kritērijiem un ir loģisks arhitektūras ideju konkursa darba turpinājums. Būvprojekta apjoma risinājumi būtiski neatšķiras no konkursa priekšlikuma un nemazina projekta arhitektonisko kvalitāti.

Līdz ar to atliek cerēt uz stāsta pozitīvu atrisinājumu un investoru pacietību, lai Vannu māja atdzimtu un atgūtu vēsturisko slavu, nevis pamazām pārvērstos gruvešos.

Laiks ir lielākā vērtība investīciju piesaistē

Pēdējās desmitgadēs lielākā ārvalstu investīciju piesaistes problēma Latvijā, rupji runājot, ir patērējamais laiks projekta realizācijai, kas jau projekta realizācijas sākuma fāzē ir garāks nekā Lietuvā un Igaunijā. Proti, būvprojekta saskaņošanai, novērtējuma uz vidi iegūšanai, sabiedriskajai apspriešanai jau tāpat tiek tērēts vairāk laika, nekā tas ir kaimiņzemēs, un tieši šī iemesla dēļ tiek zaudētas investīcijas. Pat pašu uzņēmumi izvēlas ražotnes veidot Lietuvā, jo tā ir ātrāk un ērtāk.

Konkrētais piemērs parāda ārvalstu investoriem vēl vienu potenciālo kavēkli. Proti, praksē parādās mainīgais, kuru, iespējams, nākotnē ņems vērā risku sadaļā arī citi investori, jo precedents būs radīts. Atsevišķa privātpersona, kura nav nedz biedrības pārstāvis, nedz kādas citas sabiedriskās organizācijas pārstāvis, var apturēt 30 miljonus eiro vērtu projektu uz vairākiem gadiem vai arī panākt tā aizliegumu vispār.

Ja šobrīd raugāmies uz ārvalstu investīcijām kā uz procesu, tad ir skaidri redzams trūkums, ka projekta aizturēšanas iespējas ir pārāk vienkāršas, salāgojot ar jau veiktajām darbībām projekta akceptēšanā, precīzāk, notikušo sabiedrisko apspriešanu un būvvaldes speciālistu darbu. Divi gadi pēc būtības ir laiks, kas Latvijā ir nepieciešams visam procesam līdz būvniecības uzsākšanai, par kura pārmērīgo ilgumu Dienas Biznesā rakstīts ne reizi vien.

Ja līdz šim cīnījāmies par birokrātiskā darba mēnešiem, tad šobrīd ir stāsts par precedentu, kas parāda jebkuram investoram, ka pietiek ar vienu sūdzību, lai patērētais laiks pirmsbūvniecības procesā dubultotos.

VIEDOKLIS

Nozares profesionāļu komisija ir sniegusi pozitīvu novērtējumu

Artūrs Lapiņš, Latvijas Arhitektu savienības prezidents:

Situācija ar Liepājas Vannu mājas projektu pēc būtības nav nekas unikāls – ir izveidojusies viedokļu sadursme par arhitektūras kvalitātes jautājumiem, to risinājumam izvēloties juridiskas procedūras. Rezultātā ir apdraudēta kvalitatīvas arhitektūras idejas īstenošana un zaudēts laiks, līdz ar to pakļauta riskam vēsturiskas ēkas, kura jau šobrīd atrodas uz sabrukšanas robežas, izdzīvošana. Latvijas Arhitektu savienības (LAS) uzdevums ir uzņemties padomdevēja lomu jautājumos, kas skar arhitektūras konkursu prakses kvalitāti un kur noderīga ir LAS pieredze un kompetence.

Esam labi informēti par Liepājas Vannu mājas projekta hronoloģiju, attīstību un arī tiesas lēmumu. Process nav bijis viegls, bet ir apsveicami, ka gan pasūtītājs SIA Liepojos Kopos, gan Liepājas valstspilsētas pašvaldība aktīvi meklē risinājumu, kā īstenot arhitektūras konkursā iegūto ideju. Tas liecina par pušu vēlmi izprast tiesas argumentus un respektēt visas iesaistītās puses.

Uzsākot darbu pie projekta īstenošanas, 2022. gadā pasūtītājs kopā ar Liepājas būvvaldi organizēja arhitektūras ideju konkursu. Saskaņā ar LAS konkursu labās prakses vadlīnijām žūrijas komisijā piedalījās nozares profesionāļi, pasūtītāja un institūciju pārstāvji, kas nodrošināja nepieciešamo kompetenci profesionālam izvērtējumam.

Līdz ar to mūsu rekomendācija esošajā situācijā bija sasaukt sākotnējā konkursa žūrijas komisiju. Tās uzdevums - profesionāli izvērtēt strīdīgos jautājumus, kas skar objekta arhitektonisko kvalitāti: vai saskaņotais, bet šobrīd apstrīdētais būvprojekts ir arhitektūras ideju konkursa uzvarējušā darba loģisks turpinājums, vai apjoma risinājumi būtiski atšķiras no konkursa godalgotā priekšlikuma, vai ieviestās izmaiņas ietekmē projekta arhitektonisko kvalitāti un vai nepieciešamas korekcijas vai uzlabojumi. Žūrija savu vārdu ir teikusi, atzīstot, ka Liepājas būvvaldē saskaņotais būvprojekts atbilst augstai arhitektūras kvalitātei un uzskatāms par arhitektūras ideju konkursa uzvarējušā darba loģisku turpinājumu. Papildus žūrija ir sniegusi rekomendācijas projekta risinājumu funkcionalitātes un labiekārtojuma dizaina pilnveidošanai, kuras pasūtītājs ir solījis īstenot un iekļaut būvprojektā.

Aktīvi strādājam pie tā, lai ar mūsu iesaisti arhitektūras konkursu process kļūst būvniecības dalībniekiem saprotamāks, kvalitatīvāks un novērš iesaistīto pušu domstarpības. Vēlam kvalitatīvu arhitektūru Liepājai, attīstot kūrortpilsētas vērtības un novēršot vēsturiskās apbūves bojāeju.

LAS ir profesionāla arhitektu organizācija, apvienojot jomas ekspertus - profesionālus arhitektus. No LAS viedokļa skatoties, mums ir svarīgs arhitektūras process, kura ietvaros tiek izvērtētas kvalitatīvas arhitektūras idejas, kas pēc tam tiek arī īstenotas dzīvē. Arhitektūra plašākā kontekstā, protams, ir subjektīva – vienam projekts var patikt, citam, iespējams, nē, bet par to, vai projekts atbilst kvalitatīvas arhitektūras kritērijiem, var spriest kompetenta žūrija. Profesionāļi spēj kompetenti novērtēt estētiku, funkcionalitāti, tehniskos risinājumus, vides kontekstu, ilgtspēju un pietāti pret arhitektūras mantojumu. Savukārt juridiskie procesi ir juristu pārziņā, tur mēs nejaucamies, bet ar tiem sadarbojamies.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušā gada nogalē darbu uzsāka jaunuzbūvētā LSEZ AS Norplast Piemare lielgabarīta stiklšķiedras konstrukciju ražotne, informē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde.

Tā ir pirmā ražotne, kas uzbūvēta Liepājas ostā, tiešā piestātnes tuvumā, lai saražoto produkciju varētu ātri un efektīvi uzkraut uz kuģiem un eksportēt pa jūras ceļiem. Jaunā ražotne nodrošinājusi ~ 40 jaunas darbavietas ar konkurētspējīgu atalgojumu, tās platība ir 1935 m² un šajā projektā kopumā investēti ~ 2,5 milj. eiro.

LSEZ AS Norplast Piemare ir EnTEC Group uzņēmums ar Norvēģijas kapitālu, kas Liepājā ienāca pirms vairākiem gadiem, bet līdz šim strādāja kā stividorkompānija, kas nodrošināja Saldū saražoto stiklšķiedru lielgabarīta konstrukciju eksportu.

”Jaunās ražotnes būvniecība ir būtisks solis uzņēmuma BRIMER attīstībā Latvijā, jo tas ļaus dubultot ražošanas jaudas Latvijā, un ražot ļoti liela izmēra kompozītmateriālu izstrādājumus naftas ieguves nozarei, kuru ražošana līdz šim Latvijā nebija iespējama. Ražotnes atrašanās tiešā ostas piestātnes tuvumā sniedz loģistikas priekšrocības un atvieglo kravas nosūtīšanu klientiem ,” uzsvēra Norplast Piemare valdes loceklis Gatis Ginters.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba sanāksmē “CIS Liepāja” vadītājs Tors Arne Pedersens paziņojis, ka vienojoties ar Liepājas domi un Liepājas SEZ vadību ir mainīta plānotās ūdeņraža ražotnes iespējamā atrašanās vieta – tālāk uz ziemeļiem ostas akvatorijā un ka, mainoties tirgum un pieprasījumam “CIS Liepāja”, ir atteikusies no zaļā amonjaka ražošanas projekta izstrādes, informē Liepājas SEZ pārvalde.

Tors Arne Pedersens uzsvēra, ka drošība ir pirmajā vietā. “Jau no projekta izstrādes pirmsākumiem esam meklējuši labākos zaļā ūdeņraža ražotnes un termināla atrašanās vietas un tehnoloģiskos risinājumus, drošība ir kaut kas tāds, ko mēs uztveram ļoti nopietni, un mēs pilnībā apzināmies, ka tas ir kritiski svarīgs projektam. Šī iemesla dēļ mēs esam arī tuvāk aplūkojuši dažādus risinājumus, kā mēs varam atrisināt drošību vislabākajā iespējamajā veidā. Tas ir svarīgi mums kā projekta attīstītājiem, gan pašvaldībai, gan Liepājas SEZ pārvaldei”.

Darba sanāksmes gaitā “CIS Liepāja” vadītājs Tors Arne Pedersens vēlreiz iepazīstināja ar projekta ideju, virzību, uzņēmuma akcionāriem un pieredzi dažādu projektu attīstībā un virzībā. Atbildot uz jautājumu, kāpēc Liepāja, Tors Arne Pedersens atzina, ka sākotnēji pētījuši visas Ziemeļvalstis – Norvēģiju, Zviedriju, Somiju, kurās galvenais šķērslis bija augstsprieguma elektrotīklu jaudas deficīts, tad skatījušies tālāk uz Baltijas valstīm. Nozīmīga loma bijusi Norvēģijas vēstniecības Latvijā rekomendācijām un kvalitatīvai uzņēmējdarbības videi Liepājā kopā ar Liepājas speciālo ekonomisko zonu un tās priekšrocībām. Šobrīd ir uzsākta izpēte, notiek risku un vides ietekmes novērtējums.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadātāji, aizbildinoties ar šoferu trūkumu, šodien atcēluši 53 reģionālo maršrutu autobusu reisus, liecina informācija Autotransporta direkcijas (ATD) mājaslapā.

Jau ziņots, ka pārvadātāji šodien no plkst.10 līdz 11 rīkos protesta akciju "Viena stunda bez sabiedriskā transporta", lai pievērstu uzmanību nepietiekamam finansējumam sabiedriskā transporta nozarē.

Reisu atcelšana gan neesot saistīta ar protesta akciju, bet gan šoferu trūkumu, tomēr lielākā daļa no atceltajiem reisiem bija jāizpilda tieši protesta stundas laikā.

Vairākus reisus šodien atcēluši tādi pārvadātāji kā AS "Nordeka", SIA "Daugavpils autobusu parks", AS "Rēzeknes autobusu parks", AS "Liepājas autobusu parks" un SIA "Norma-A", kas pasažieru pārvadājumus nodrošina ar zīmolu "Ecolines".

Visi šie pārvadātāji piedalās arī protesta akcijā, kurā tiem pievienosies AS "Talsu autotransports", SIA "Tukuma auto", SIA "VTU Valmiera" un pašvaldības SIA "Ventspils reiss".

Ražošana

Caljan ražotne Liepājā samazinājusi elektrības patēriņu par 41%

Db.lv,06.08.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konveijeru un automatizācijas iekārtu ražotājs Caljan šī gada maijā savā ražošanas un inženierijas centrā Liepājā ir uzstādījis jaunu saules paneļu sistēmu. Pirmajos divos darbības mēnešos elektrības patēriņš no kopējā tīkla ir samazinājies par 41%, ievērojami mazinot atkarību no ārējiem resursiem.

Maijā un jūnijā uzņēmums saražoja 146 MWh saules elektroenerģijas, kas atbilst aptuveni 834 mājsaimniecību mēneša elektroenerģijas patēriņam . Lielākā daļa jeb 117 MWh no kopējā patēriņa tika izmantota ražotnes vajadzībām. Savukārt atlikušos 29 MWh uzņēmums nodeva valsts elektrības tīklam, ļaujot šo enerģiju izmantot arī citiem lietotājiem visā Latvijā.

Jaunā saules enerģijas sistēma izmaksāja vairāk nekā 382 000 eiro. Provizoriskie aprēķini, pamatojoties uz 2024. gada elektroenerģijas cenām, liecina, ka investīcija varētu atmaksāties 9 līdz 12 gadu laikā. Pēc pirmā pilnā ekspluatācijas gada šis novērtējums tiks pārskatīts.

“Plānots, ka jaunā saules paneļu sistēma spēs nodrošināt aptuveni trešdaļu no mūsu kopējā gada elektroenerģijas patēriņa,” stāsta Caljan vadītājs Latvijā Gatis Dradeika. “Tuvāko gadu laikā Latvijā gaidāms straujš elektroenerģijas pieprasījuma pieaugums , tāpēc izvēlamies veidot stabilākas un mazāk atkarīgas energoapgādes sistēmas, lai mazinātu gan izmaksu riskus, gan slodzi uz kopējo elektroapgādes tīklu. Mūsu gadījumā tas nozīmē arī prognozējamu ietaupījumu – līdz pat 34 tūkstošiem eiro gadā pie pašreizējām elektroenerģijas cenām.”

Ražošana

Norsaf ražotnes vērtība Liepājā varētu sasniegt 400 līdz 600 miljonus ASV dolāru

LETA,19.02.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecerētā "Norsaf" ilgtspējīgās aviācijas degvielas (Sustainable Aviation Fuel - SAF) ražotne Liepājā būs lielākais šāda veida uzņēmums Baltijas reģionā, un tā vērtība varētu sasniegt no 400 miljoniem ASV dolāru līdz 600 miljoniem ASV dolāru, intervijā sacīja "Norsaf" līdzīpašnieka "Avia Solutions Group" valdes priekšsēdētājs Ģedimins Žiemelis.

Viņš teica, ka līdz šā gada beigām ir plānots pabeigt priekšizpēti par ražotnes izveidi, bet būvniecība sāksies ne agrāk par 2027.gada beigām vai 2028.gadu. "Pieņemot, ka kaut kas varētu notikt lēnāk, nekā mēs domājam šodien, tas varētu būt arī 2029.gads," pieļāva Žiemelis.

Atšķirībā no virknes citu SAF ražotņu, kur SAF tiek ražota no izmantotām eļļām vai taukiem, vai arī no rapša eļļas vai citiem lauksaimniecības produktiem, Liepājā ir plānots SAF ražot arī no nebioloģiskas izcelsmes sastāvdaļām - zaļā ūdeņraža, savāktā CO2 un spirtiem, un tam tiks izmantotas ASV kompānijas KBR tehnoloģijas. No "Norsaf" ražotā puse varētu būt no bioloģiskām, puse no sintētiskām izejvielām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kvalificētu pavāru un zāles darbinieku piesaiste ēdināšanas nozarē Latvijā kļūst arvien sarežģītāka, sacīja picērijas "Čili pizza" pārvaldītāja SIA "Tiamo grupa" valdes priekšsēdētājs Toms Zukulis.

Viņš norādīja, ka viens no būtiskākajiem izaicinājumiem ēdināšanas nozarē patlaban ir darbaspēka trūkums, tādēļ ikdienas darbību vairs gandrīz nav iespējams nodrošināt bez ārvalstu darbinieku iesaistes.

Vienlaikus klientu gaidas ir kļuvušas augstākas, jo klienti sagaida ne vien kvalitatīvu ēdienu, bet arī ātru un profesionālu apkalpošanu, digitālus risinājumus ērtākai pasūtījumu veikšanai, kā arī pievienoto vērtību - veselīgākus un ilgtspējīgākus produktus.

Zukulis prognozēja, ka tuvākajos gados ēdināšanas nozare kļūs arvien digitālāka, jo plašāk tiks izmantota datu analītika un automatizēti risinājumi, kā arī mākslīgais intelekts ieņems arvien nozīmīgāku lomu. Tas ļaušot labāk prognozēt klientu paradumus, uzlabot resursu izmantošanu un sniegt personalizētākus pakalpojumus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Reģionālajā sabiedriskajā transportā no 2026.gada 15.janvāra pieaugs biļešu cenas, ceturtdien nolēma Sabiedriskā transporta padome.

Tostarp vilcienu pārvadājumos tarifs pieaugs vidēji par 6,6%, bet autobusu pārvadājumos tarifs palielināsies par aptuveni 7,5%.

Plānots, ka vilcieniem un autobusiem tiks palielināta brauciena maksa starp zonām par 30 centiem, izņemot braucienus A zonā. Savukārt vilcieniem ārpus elektrificētajām zonām un autobusiem ārpus zonām visām pieturām braukšanas maksa tiks palielināta par 20 centiem.

Piemēram, maršrutā Rīga-Imanta vilciena biļete saglabāsies 1,5 eiro apmērā, bet reisā Rīga-Sigulda vilciena biļetes cena pieaugs no 2,5 eiro līdz 2,8 eiro. Tajā pašā laikā biļetes cena autobusā un vilcienā maršrutā Rīga-Dubulti palielināsies no diviem eiro līdz 2,3 eiro.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas ostā par 23,09 miljoniem eiro plānots pārbūvēt 46.piestātni, kas tostarp tiek izmantota prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde (Vācija), norādīja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldes pārstāvji.

Pārvaldē norādīja, ka patlaban notiek Liepājas ostas 46.piestātnes būvprojekta izstrāde. Plānots, ka piestātnes pārbūves darbi varētu sākties 2025.gada trešajā ceturksnī un pabeigti līdz 2027.gada beigām.

Tāpat pārvaldē uzsvēra, ka 46.piestātne Liepājas ostā tiek izmantota ro-ro tipa kuģu apkalpošanai un prāmju satiksmei maršrutā Liepāja-Traveminde. 2024.gadā, izmantojot piestātni, attiecīgajā maršrutā ir pārvadāti 1,8 miljoni tonnu kravu.

Liepājas ostas 46.piestātne ir uzbūvēta laika posmā no 1972. līdz 1975.gadam, lai nodrošinātu padomju jūras kara flotes kuģu un zemūdeņu stāvēšanu un apkalpošanu.

Mūsdienās piestātnes, kuras tiek izmantotas regulāras prāmju satiksmes apkalpošanai, ir pakļautas pastiprinātai slodzei, kuru rada kuģu pietauvošanās un attauvošanās no piestātnes, izmantojot jaudīgus kuģu dzinējus. Tādējādi, izmantojot 46.piestātni regulāras prāmju satiksmes nodrošināšanai, Liepājas SEZ pārvalde nepārtraukti saskaras ar piestātnes būvniecības defektiem un tās kopējo nolietojumu, kas neskatoties uz veicamajiem remonta darbiem, neatgriezeniski pasliktina tās kopējo tehnisko stāvokli, piebilda pārvaldē, skaidro Liepājas SEZ pārvaldē.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā, Grīzupes ielā 3, plānots izveidot aukstā metāla specelementu ražotni, informēja Liepājas būvvaldes sabiedrisko attiecību speciāliste Dace Freidenfelde.

No šodienas līdz 5.septembrim publiskajai apspriešanai un institūciju atzinumu saņemšanai nodots lokālplānojums un Vides pārskats, kas izstrādāts nekustamajam īpašumam Grīzupes ielā 3. Tajā paredzēts grozīt teritorijas izmantošanas veidu uz rūpniecisko apbūvi, kas ļautu šajā teritorijā izveidot aukstā metāla specelementu ražotni.

Lokālplānojums izstrādāts, atsaucoties uzņēmuma SIA "Moda it" ierosinājumam zemesgabalā Grīzupes ielā 3 izveidot metālapstrādes rūpnīcu, tādējādi īpašumā attīstot iecerēto uzņēmējdarbību.

Kā skaidro Freidenfelde, lokālplānojums paredz mainīt teritorijas plānojumā noteikto teritorijas izmantošanu atbilstoši aktuālajām ekonomiskās attīstības vajadzībām - pašlaik teritorijas plānojumā noteikto (atļauto) izmantošanu mainot no tehniskās apbūves teritorijas uz rūpnieciskās apbūves teritoriju. Tāpat plānojumā izvērtētas un iekļautas transporta infrastruktūras un apbūves attīstības vajadzības un iespējas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas investīciju banka Signet Bank turpina atbalstīt vietējo uzņēmumu attīstību, piešķirot 6,9 milj. eiro Liepājas viesmīlības nozares izaugsmei. Finansējums tiks novirzīts divu ievērojamu viesnīcu – “Promenade Hotel” un “Art Hotel Roma” – turpmākai attīstībai, sekmējot augstas kvalitātes viesmīlības pakalpojumu pilnveidi pilsētā.

No kopējā finansējuma 4,7 milj. eiro ir paredzēti “Promenade Hotel”, savukārt 2,2 milj. eiro “Art Hotel Roma”.

"Liepāja ir nozīmīgs tūrisma un biznesa centrs gan vietējā, gan Baltijas mērogā, un Signet Bank ar gandarījumu atbalsta viesmīlības nozares attīstību ar stratēģiskiem ieguldījumiem. “Promenade Hotel” un “Art Hotel Roma” ir izcilas viesnīcas, kas jau šobrīd piedāvā augsta līmeņa servisu un autentisku pieredzi. Ar piešķirto finansējumu veicināsim to tālāku attīstību, sekmējot arī pilsētas konkurētspēju. Liepāja ir viens no Baltijas jūras piekrastes vadošajiem tūrisma centriem, un mēs ticam, ka šīs investīcijas stiprinās vietējo ekonomiku. Sevišķs prieks ir par to, ka mijiedarbojoties ar klientu, mums izdevās izveidot finansēšanas risinājumus, kas ļauj mūsu klientam arī būtiski uzlabot abu viesnīcu rentabilitāti," norāda Roberts Idelsons, Signet Bank valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Picērijas "Čili pizza" pārvaldītājs SIA "Tiamo grupa" jaunas picērijas izveidē tirdzniecības centrā "Teika Plaza" investējis 250 000 eiro, informē uzņēmuma pārstāvji.

Picērijas platība ir teju 330 kvadrātmetru un tajā pieejamas 94 sēdvietas. Vasaras sezonā plānots atvērt āra terasi ar papildu galdiņiem.

Līdz ar jaunās picērijas atklāšanu "Tiamo grupas" vadībā Latvijā ir 20 zīmola "Čili Pizza" picērijas.

"Tiamo grupa" 2023.gadā strādāja ar 19,813 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir par 24,7% vairāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa pieauga 4,8 reizes un bija 158 574 eiro.

Kompānija reģistrēta 2003.gadā, un tās pamatkapitāls ir 142 268 eiro. Kompānijas īpašnieki ir Aloizs Norkus (80%) un Monta Magone (20%).

"Tiamo grupā" ietilpst "Čili pizza" picērijas, kā arī restorāni "MO Liepāja", "Olive", "Čello" un "Sushi Boom", kafejnīcas "Lotte caffe", "Teātra kafejnīca", klubs un pludmales bārs "Cukurfabrik" Liepājā, kafejnīca "O!Bistro", "Pizzarella" un bērnudārzu un skolu ēdinātājs Liepājā "Māras Lācis". "Tiamo grupa" ir īpašniece arī nekustamā īpašuma pārvaldītājam SIA "Jūrmalas parks".“Tiamo grupa” investē 250 000 eiro un atver jaunu “Čili Pizza” tirdzniecības centrā “Teika Plaza”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā pieejamas piecas jaunas “Ignitis ON” uzlādes stacijas, kurās vienlaicīgi varēs uzlādēt divpadsmit auto.

Tuvāko mēnešu laikā Baltijas elektroauto uzlādes tīkls atklās vēl četras jaunas stacijas, tādējādi Liepājā būs pieejamas kopumā desmit “Ignitis ON” uzlādes stacijas.

“Liepāja ir mūsdienīga piejūras pilsēta ar bagātu kultūras dzīvi un strauju attīstību. Mēs redzam būtisku nepieciešamību pēc modernas, ērtas un viegli pieejamas elektroauto uzlādes infrastruktūras. Tāpēc uzlādes stacijas tagad būs pieejamas kā dzīvojamos rajonos, tā arī pie pludmales un pilsētas centra,” norāda Māris Sīklis, “Ignitis ON” e-mobilitātes vadītājs.

Jau ziņots, ka “Ignitis Group” trīs līdz piecu gadu laikā investēs vairāk nekā 115 miljonus eiro elektroauto ātrās uzlādes tīkla izveidē Baltijā. Uzņēmuma mērķis ir izveidot plašāko ātrās elektrouzlādes maģistrāli, kas savieno Baltijas valstis ar Polijas un Skandināvijas reģionu. Vairums no uzlādes punktiem būs lieljaudas uzlādes punkti, ar jaudu sākot no 150 kW.

Sakaru tehnoloģijas

Bite Latvija tīkla attīstībā Liepājā un Dienvidkurzemes novadā investējusi vairāk nekā 10 miljonus eiro

Db.lv,10.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko sakaru un IKT pakalpojumu sniedzējs "Bite Latvija" jau 20 gadus apkalpo gan privātpersonas, gan juridiskās personas, un līdz šim tīkla modernizācijā un 5G attīstībā Liepājā un Dienvidkurzemes novadā ieguldīti vairāk nekā 9 miljoni eiro.

Šogad plānots investēt vēl 1,33 miljonus eiro, tādējādi kopējās investīcijas reģionā uzņēmuma divdesmit gadu pastāvēšanas laikā sasniegs 10,37 miljonus eiro. Kā norāda "Bite Latvija" Radiotīkla nodaļas vadītājs Aleksandrs Beļajevs, investīcijas novirzītas jaunu bāzes staciju izbūvei un esošo modernizācijai, lai stiprinātu tīkla pārklājumu un nodrošinātu augstu pakalpojumu kvalitāti.

Periodā no 2005.gada Liepājā un Dienvidkurzemes novadā, kur ietilpst Aizpute, Nīca, Grobiņa un citas apdzīvotas vietas, ir uzstādīta 51 bāzes stacija un šogad tiks izbūvēta vēl viena, tādējādi vēl vairāk kāpinot tīkla pārklājumu novadā un nodrošinot piekļuvi ātram un stabilam 5G internetam. No visām Dienvidkurzemes novadā uzbūvētajām bāzes stacijām 33 modernizētas ar 5G tehnoloģiju.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā norisinās Jauno uzņēmēju dienas – Gen-E Latvia 2025 – pasākums, kurā piedalīsies Latvijas labākie skolēnu mācību uzņēmumi, sacenšoties par iespēju pārstāvēt Latviju Eiropas finālā.

Latvijas finālam no vairāk nekā 1700 uzņēmumiem izvirzīti 20 labākie skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) vidusskolu grupā un 10 labākie pamatskolu grupā. Vidusskolas grupas labākais SMU iegūs tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas skolēnu mācību uzņēmumu finālā Atēnās, Grieķijā.

Izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” (JA Latvia) vadītājs Jānis Krievāns stāsta: "Konkursā mēs vērtējam skolēnu izstrādāto ideju oriģinalitāti, kā arī viņu izaugsmi un paveikto visa gada laikā. Finālā piedalās komandas no dažādiem Latvijas reģioniem, un skolēnu radītie risinājumi patiešām pārsteidz ar savu daudzveidību – no lavandas tējas ekstraktiem, mobiliem sabiedriskā transporta rokturiem līdz tūrisma maršrutu platformai, izmantojot mākslīgo intelektu.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viesmīlības uzņēmums Latvijā Tiamo grupa atvēris vēl vienu kafejnīcu O!Bistro Rīgā, “Mūkusalas biroju” ēkā, Bieķensalas ielā.

Rudenī Tiamo grupa plāno atklāt līdz šim lielāko O!Bistro Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU), Āzenes ielā.

Kafejnīca O!Bistro Bieķensalas ielā piemērota “Mūkusalas biroju” darbinieku vajadzībām, piedāvājot pusdienas, kā arī uzkodas dažādiem pasākumiem, konferencēm un citiem notikumiem. Kafejnīcas sienas rotā Kiwie Studio veidotie grafiti, un pavisam drīz apmeklētājiem būs iespēja pusdienot āra terasē.

“Latvijā arvien pieaug pieprasījums pēc siltām, sabalansētām un daudzveidīgām pusdienām, tāpēc turpinām attīstīt kafejnīcu O!Bistro tīklu. Rīgā izvēlamies lokācijas blakus birojiem, augstskolām un daudzdzīvokļu ēkām,” saka Toms Zukulis, Tiamo grupas valdes priekšsēdētājs.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pilsētvides uzturēšanas uzņēmums SIA “Vizii Urban” investējis vairāk nekā piecus miljonus eiro autoparka un tehniskā aprīkojuma atjaunošanā, savukārt tā meitas uzņēmums SIA “KOM-Auto” paplašināja darbību reģionos par 65 %, kļūstot par lielāko privātā kapitāla zemes ceļu atputekļošanas uzņēmumu Latvijā, informēja uzņēmumā.

Paplašinot uzņēmuma darbību, “Vizii Urban” iegādājās 25 jaunas tehnikas vienības, tostarp 16 jaunas, EURO 6 emisiju standartiem atbilstošas kravas automašīnas un četras elektrovakuuma iekārtas ietvju uzturēšanai. Atjaunots arī “Vizii Urban” iekārtu parks, iegādājoties vairāk nekā 50 iekārtas un dažāda veida uzkares. Uzņēmums darbojas jau vairāk nekā 20 novados un pilsētās, tostarp Rīgā, Jūrmalā, Liepājā, Cēsīs, Valmierā un Siguldā, kā arī Dienvidkurzemē.

"Vizii Urban" konsekventa ieguldījumu stratēģija apliecina, ka ilgtspējīgi pilsētvides apsaimniekošanas risinājumi ir ne tikai sabiedrības nepieciešamība, bet arī tālredzīga uzņēmējdarbības attīstības iespēja. Reģionālā izplešanās un ieguldījumi ilgtspējīgās tehnoloģijās ir mūsu ceļš uz efektīvāku un videi draudzīgāku nākotni,” uzsver “Vizii Urban” valdes priekšsēdētājs Valdis Purvinskis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas zivju produktu ražotājs SIA Syfud 2024. gadu noslēdzis ar 5,2 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir pieaugums par 44 % salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Uzņēmuma mērķis ir 2025. gadā sasniegt desmitkārtīgu apgrozījuma pieaugumu, radot vēl līdz pat 200 jaunām darba vietām un ievērojami palielinot ražošanas apjomus un eksportu.

Syfud strādā ar zīmolu Port Lite un pagājušā gada oktobrī Liepājā atklāja jaunu rūpnīcu, kuras infrastruktūrā un tehnoloģijās kopumā ieguldīti aptuveni 80 miljoni eiro.

“Gadu noslēdzām, pabeidzot vienu no lielākajām industriālajām investīcijām Liepājā – izveidojot reģionā modernāko zivju ražošanas rūpnīcu,” stāsta Syfud dibinātājs Sigits Ambrazevičus (Sigitas Ambrazevičius). “Pateicoties jaunajām ražošanas līnijām un modernākām iekārtām, kas tagad darbojas pilnā apjomā, mūsu ražošanas apjomi jau pirmajā 2025. gada mēnesī ir strauji palielinājušies. Esam racionalizējuši visus ražošanas procesus, kas mums ļauj ievērojami kāpināt ražošanas efektivitāti un uzsākt jaunu paātrinātas izaugsmes posmu.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Liepājā strādājošā zivju pārstrādes uzņēmuma SIA Syfud, kas ražo zivju produkciju ar zīmolu Port Lite, izpilddirektoru ir iecelts Toms Strumsks (Tomas Strumskas), informē uzņēmums.

Viņa galvenais uzdevums būs panākt tālāku uzņēmuma izaugsmi un paplašināšanos starptautiskajos tirgos.

“Līdz ar investīciju programmas pabeigšanu un visu ražotņu darbības uzsākšanu, ir pienācis laiks aktīvai uzņēmējdarbības paplašināšanai un konkurencei starptautiskajos tirgos,” uzsver uzņēmuma dibinātājs Sigits Ambrazevičus (Sigitas Ambrazevičius).

“Toms ir viens no labākajiem savas jomas ekspertiem reģionā. Viņš ir aizvadījis daudzus gadus, strādājot gan starptautiskos, gan vietējos uzņēmumos, un kopš pirmās dienas ir daļa no Syfud komandas, tāpēc neapšaubāmi ieviesīs nepieciešamās pārmaiņas un nodrošinās vienmērīgu uzņēmuma turpmāko izaugsmi,” pauž S. Ambrazevičus.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ekspluatācijā nodota Liepājas SEZ kapitālsabiedrības Jensen Metal jaunā ražošanas ēka Karostas Industriālajā parkā, Liepājā, kuras izveidē tika investēti 6,2 miljoni eiro.

Jaunā ražotne ir izbūvēta blakus jau esošajām divām Jensen Metal ražotnēm - melnā metāla un furnitūras ražotnei, kas Virssardzes ielā 11 darbību uzsāka 2019. gadā, un, 2022. gadā atklātajai, nerūsējošā tērauda ražotnei Ģenerāļa Baloža ielā 34.

Uzņēmums nodrošina aptuveni 450 darbavietas. Jaunā, 5 968 m2 plašā ražotne, ļaus uzņēmumam palielināt nerūsējošā tērauda produktu ražošanas jaudu, pilnveidot un modernizēt darba vidi un vēl efektīvāk nodrošināt uzņēmuma klientus ar kvalitatīviem produktiem.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis: “Veiktie ieguldījumi Karostas Industriālajā parkā, sakārtojot teritorijas un izbūvējot inženierkomunikācijas, ir attaisnojušies. Mēs redzam, ka Karosta, kur savulaik saimniekoja militāristi, aiz sevis atstājot degradētu teritoriju, ir kļuvusi par vietu, kur strādā moderni ražošanas uzņēmumi ar labi apmaksātām darba vietām un kā tas ir veicinājis šī pilsētas rajona attīstību. Tagad jāsper solis tālāk un līdzīgi jāattīsta arī bijušās rūpnīcas “Liepājas metalurgs” teritorija, ja mēs vēlamies piesaistīt pasaules mēroga ražotājus ar inovatīvām tehnoloģijām. Esam uzsākuši attīstības projektu, kas ietver inženierkomunikāciju, apgaismojuma, ielu, gājēju ceļu, veloceliņu izbūvi un zaļās atpūtai zonas izveidi. Tas, kas izdarīts Karostā, jāizdara arī bijušās rūpnīcas “Liepājas metalurgs” teritorijā.”

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Karostas Industriālajā parkā Liepājā atklāta jau trešā metālapstrādes uzfiēmuma LSEZ “Jensen Metal” SIA ražotne. Projekta arhitektūras koncepcijas autors ir SIA “LVTC”, bet kopējās būvniecības investīcijas sasniedz 6,2 miljonus eiro.

Jaunā ēka, kas atrodas Beverīnas un Lazaretes ielas krustojumā, būvēta SIA “Bukoteks” vadībā un ir nozīmīgs ieguldījums uzfiēmuma ilgtermiņa attīstībā.

Modernā, 6 000 kvadrātmetru lielā ražošanas un biroju ēka ir uzņēmuma līdz šim trešais vērienīgais objekts Liepājā. Būvniecība tika uzsākta 2024. gada 1. jūlijā un paveikta 10 mēnešu laikā.

Jaunā ražotne pievienojas jau esošajām divām Jensen Metal ēkām: melnā metāla un furnitūras ražotnei Virssardzes ielā, kas durvis vēra 2019. gadā, un nerūsējošā tērauda ražotnei Ģenerāļa Baloža ielā 34, kas uzņēma darbiniekus 2022. gada sākumā.

Esošo divu ražotņu kopējā platība – 26 900 kvadrātmetru – vairs nespēja apmierināt uzņēmuma pieaugošās vajadzības, ko veicināja gan augošais pasūtījumu apjoms, gan darbinieku skaita pieaugums. Daļa nerūsējošā tērauda ražotnes darbinieku jau ir pārcēlušies uz darbu jaunajās telpās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas autobusu pārvadājumu uzņēmums Lux Express vērsies Satiksmes ministrijā (SM) ar oficiālu iesniegumu, kurā lūdz kompensēt braukšanas maksas atvieglojumu radītos zaudējumus komerciālo reisu izpildē Latvijā, informēja uzņēmumā.

“Šīs ir jau otrā oficiālā vēstule valsts iestādēm ar šāda veida lūgumu, ņemot vēra to, ka Lux Express Latvijā jau gandrīz gadu veic komercreisu pārvadājumus un pārvadā pasažierus ar valsts piešķirtajiem braukšanas maksas atvieglojumiem, taču nav saņēmis nekādu kompensāciju,“ saka Lux Express Latvija valdes loceklis Aldis Ķibēns.

"Pirms uzsākt pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes maršrutā Liepāja–Rīga–Daugavpils pērnā gada maijā, mēs saņēmām mutiskas garantijas no Autotransporta direkcijas (ATD) un SM, ka valsts izveidos kompensāciju regulējumu," norāda A. Ķibēns, piebilstot, ka, nu, ir pagājis vairāk nekā gads un šajā procesā nav redzama nekāda virzība uz rezultātu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot izbūvēt Liepājas Industriālo parku bijušās rūpnīcas "Liepājas metalurgs" teritorijā, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (Liepājas SEZ) pārvalde izsludinājusi pirmo nekustamā īpašuma izsoli, informē Liepājas SEZ pārvaldes pārstāve Līga Ratniece-Kadeģe.

Izsolīts tiek bijušais tvaika cehs, kura kopējā platība ir 2239 kvadrātmetri, un zeme 5132 kvadrātmetru platībā Brīvības ielā 98A, Liepājā. Nekustamā īpašuma sākumcena noteikta 142 000 eiro, izsoles solis - 1420 eiro.

Šis ir nākamais solis, lai iesaistītu uzņēmējus industriālās teritorijas atjaunošanas un pārveidošanas procesā, piedāvājot iespēju iegādāties īpašumā ražošanas ēkas. Izsole notiks no šodienas līdz 28.augustam.

Liepājas SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis atgādina, ka sākotnēji konsolidēti visi bijušās rūpnīcas "Liepājas metalurgs" teritorijā esošie īpašumi, izstrādāts lokālplānojums, sākta ielu un inženierkomunikāciju izbūve. Teritorija tiek pakāpeniski atgriezta pilsētas apritē, padarot to pieejamu sabiedrībai un pievilcīgu investoriem. Tajā jau ir dažādas industriālas ēkas, kurām izsolē Liepājas SEZ pārvalde meklēs jaunus īpašniekus, kuri tās sakārtos un pārbūvēs atbilstoši mūsdienīgai zaļās ekonomikas uzņēmējdarbības videi, informē Hmieļevskis.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir apkopoti un izvērtēti pilnveidotās un Liepājas būvvaldē no jauna iesniegtās būvniecības ieceres “Veselības veicināšanas centrs Miķeļa Valtera ielā 13, Liepājā” publiskās apspriešanas rezultāti.

Kopumā saņemti 599 iedzīvotāju viedokļi, no kuriem būvniecības ieceri atbalsta 96% jeb 576 iedzīvotāji, savukārt ieceri neatbalsta 4% jeb 23 apspriešanas dalībnieki. Salīdzinot ar sākotnējo būvniecības ieceri, kura pirmreizēji tika apspriesta 2023. gadā, redzams, ka iedzīvotāju atbalsts un aktivitāte ir pieaugusi – 2023. gadā viedokli izteica 202 iedzīvotāji, no kuriem 83% atbalstīja ieceri. Savukārt pēc projektā veiktajiem arhitektoniskajiem, funkcionālajiem un labiekārtojama uzlabojumiem 2025. gadā atkārtoti organizētās apspriešanas rezultāti par jauno būvniecības ieceri liecina, ka atbalsts iedzīvotāju vidū ir pieaudzis.

No visiem respondentiem, kuri piedalījās publiskajā apspriešanā, aptuveni ceturtā daļa jeb 24,4% aptaujāto vēl papildus pauda atsevišķus priekšlikumus un ierosinājumus, kurus, sagatavojot publiskās apspriešanas pārskatu, izvērtēja būvvaldes speciālisti. Pārskats par publiskajā apspriešanā izteiktajiem viedokļiem sagatavots un izskatīts 2025. gada 12. augusta Liepājas būvvaldes Būvniecības padomes sēdē. Tostarp, pamatojoties uz apspriešanas rezultātiem, sagatavotas papildu prasības, kas iekļaujamas būvatļaujā.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2025.gada janvārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 147,8 tūkst. ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 15,6% pieaugumu pret 2024.gada janvāri, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Viesi tūristu mītnēs pavadīja 257,6 tūkst. nakšu, un tas ir par 18,4% vairāk nekā 2024.gada janvārī.

2025.gada janvārī no visiem tūristu mītnēs apkalpotajiem viesiem 57,7% jeb 85,3 tūkst. bija ārvalstu viesi, kas ir par 27,8% vairāk nekā pērn janvārī. Ārvalstu viesu pavadīto nakšu skaits, salīdzinot ar pagājušā gada janvāri, palielinājies par 30,3% un bija 156,4 tūkst. Ārvalstu viesu vidējais uzturēšanās ilgums tūristu mītnēs bija 1,8 naktis (pagājušā gada janvārī arī 1,8 naktis).

Visvairāk ārvalstu viesu uzņemts no Lietuvas (14,1 tūkst.), Igaunijas (11,1 tūkst.), Apvienotās Karalistes (7,5 tūkst.), Vācijas (5,7 tūkst.), Somijas (4,1 tūkst.), Nīderlandes (4 tūkst.), Polijas (3,6 tūkst.), Zviedrijas (2,9 tūkst.) un ASV (2,8 tūkst.).

Eksperti

Latvijā tūrisma apjoms sasniedzis desmitgades rekordu

Kārlis Purgailis, bankas Citadele galvenais ekonomists,17.09.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tūrisma apjoms Latvijā šī gada jūlijā sasniedzis jaunu rekordu – pēdējo desmit gadu laikā vēl nekad gada pirmo septiņu mēnešu laikā nav reģistrēts tik daudz vietējo un ārvalstu ceļotāju.

Šogad tūristu skaits ir par 1,2 % lielāks nekā pērn attiecīgajā periodā, un tas jau pārsniedz 405 tūkstošus, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Zīmīgi, ka pieaug tieši vietējo tūristu skaits, savukārt ārvalstu viesu plūsma 2025. gadā, salīdzinot ar pērnā gada pirmajiem septiņiem mēnešiem, samazinājusies par 2,1 tūkstoti. Mainījies arī ārvalstu tūristu TOP 3 – ja 2024. gadā Latviju visbiežāk apmeklēja viesi no Lietuvas, Igaunijas un Vācijas, tad šogad pirmās trīs vietas ieņem Lietuva, Vācija un Somija. Līdz ar to Igaunija noslīdējusi uz ceturto pozīciju.

Kā ierasts, ārvalstu tūristu iecienītākie galamērķi ir Rīga un Jūrmala, kur visbiežāk arī izvēlas nakšņot. Šo pilsētu pārsvars salīdzinājumā ar citiem Latvijas reģioniem ir ļoti izteikts, un ārvalstu viesu skaits ārpus Rīgas un Jūrmalas joprojām ir salīdzinoši neliels.