Jaunākais izdevums

Vadītājam uzņēmuma veiksmes stāstā ir liela nozīme, taču vēl būtiskāka ir vadības komandas loma, uzskata Ilze Grase-Ķibilde, bijusī Møller Baltic Import izpilddirektore.

Cik spēcīga ir vadības komanda, tik spēcīgs ir arī uzņēmums, jo mēs nevaram likt visas kārtis uz vienu cilvēku. Svarīgi apzināties, ka neviens no mums nav supercilvēks - mēs visi pieņemam gan pareizus, gan kļūdainus lēmumus, tāpēc ir būtiski darbavietā radīt tādu vidi, kurā nevienam no mums nav jābaidās atzīt savas kļūdas vai palabot citam citu, domā I.Grase-Ķibilde. Tādā veidā tiek radīts spēcīgs komandas kodols, kurā mēs viens otru atbalstām un kopā dodamies nosprausto mērķu virzienā. Es pati esmu dalītās līderības piekritēja, kas nozīmē, ka es uzticos savai vadības komandai un man viņu viedoklis ir svarīgs, atzīst I.Grase-Ķibilde.

Augustā tapa zināms, ka pēc 12 gadu darba jūs esat nolēmusi atstāt Møller Baltic Import izpilddirektores amatu, lai turpinātu karjeru vienā no pasaules vadošajiem automobiļu ražotājiem Audi. Kas bijuši jūsu nozīmīgākie ieguvumi Møller Baltic Import, un kā tie ir palīdzējuši jūsu profesionālās karjeras veidošanā?

Manu laiku šajā uzņēmumā varētu sadalīt divos ļoti nozīmīgos posmos - pirmos sešus gadus aizvadīju kā Audi nodaļas vadītāja, bet pēdējos sešus - kā Møller Baltic Import izpilddirektore. Viena no lietām, ko esmu šajā laikā attīstījusi, noteikti ir sapratne par komandas nozīmi biznesā. Tas nāk ar gadiem, jo sākumā mēs visi kā vadītāji esam individuāli spēlētāji, taču ar laiku iemācāmies būt daļa no komandas. Domāju, ka šī mācība ir viena no maniem lielākajiem pēdējo desmit gadu ieguvumiem. Šobrīd man ļoti patīk strādāt ar vadības komandu un redzēt, ka kopā mēs varam paveikt lielas lietas. Jāsaka, ka visus biznesa rezultātus mēs esam sasnieguši kopā, un tas ir būtiski. Cilvēks ir lielākā uzņēmuma vērtība, un Møller Baltic Import mums vienmēr ir bijis ļoti svarīgi, kā jūtas mūsu darbinieki. Katru gadu mēs veicām arī darbinieku apmierinātības pētījumu gan Baltijā, gan Norvēģijā un Zviedrijā. Šie pētījumi skaidri apliecina - kā vairumtirdzniecības organizācijai mums darbinieku apmierinātības līmeni ir izdevies būtiski uzlabot, kas bija viens no maniem mērķiem.

Es vēlējos saprast, kā cilvēki jūtas savā darbavietā un ko mēs varam darīt, lai viņu apmierinātību uzlabotu. Galu galā - rezultātus rada tieši cilvēki. Tāpat noteikti arī jāpiemin proaktīvas stratēģijas ieviešana visos uzņēmuma līmeņos. Møller Baltic Import ir stratēģija ar nosaukumu Dare to Move jeb Uzdrīksties virzīties uz priekšu. Tā oriģināli nāk no Norvēģijas, mūsu mātes uzņēmuma, un sniedz skaidru vīziju, kā virzīties pa tēmām. Tad attiecīgi vietējiem biznesiem ir iespēja šīs stratēģijas ietvaros izvirzīt sev aktuālākos virzienus. Mana ticība vienmēr ir bijusi, ka šī stratēģija nav tikai starptautisks plāns, bet patiesībā tā strādā kā kompass katram uzņēmuma cilvēkam, palīdzot virzīties uz priekšu. Domāju, ka tas mums ir izdevies, jo to apliecina arī finanšu rādītāji. Pagājušo gadu esam beiguši ar vairāk nekā 16 miljonu eiro peļņu - pēdējo desmit gadu laikā uzņēmuma peļņa ir ievērojami augusi, un ar to es lepojos.

Kā šis laiks Møller Baltic Import ir sagatavojis jūs jaunajiem profesionālajiem izaicinājumiem Audi?

Izaicinājumu jaunajā amatā noteikti netrūks, taču par to vairāk es varēšu spriest pēc sava pirmā nostrādātā gada. Tajā pašā laikā esmu pārliecināta, ka mana līdzšinējā pieredze noteikti palīdzēs un būs noderīga. Pēdējos gados esam piedzīvojuši daudzus globālus satricinājumus, tajā skaitā pandēmiju un Krievijas karu Ukrainā, kā rezultātā mēs, gan uzņēmēji, gan arī sabiedrība kopumā, esam iemācījušies daudz ātrāk pielāgoties negaidītām situācijām. Piemēram, Møller Baltic Import mēs vairs nepārskatām budžetu vai uzņēmuma prioritātes reizi gadā - mēs to darām pēc vajadzības. Manuprāt, mūsdienās biznesa domāšanas veids kļuvis daudz elastīgāks, un tas ir mainījis arī mani. Domāju, ka jaunajā amatā spēja pielāgoties un darīt lietas citādi būs ļoti liela vērtība. Tāpat noderīgas īpašības vadības līmenī ir arī pacietība, izturība un uzticība - patiesa sadarbība ar cilvēkiem, nevis viltotas harmonijas radīšana. Uzskatu, ka biznesā ir vajadzīga vēlme veselīgi diskutēt, jo diskusijas ir visa biznesa attīstības pamatā.

Vai jūs varat nedaudz ieskicēt, ar ko tieši būs saistīts jūsu darbs Audi?

Jaunajā amatā savas darbības ietvaros būšu atbildīga par globālo tirgu, kas galvenokārt fokusējas uz trīs reģioniem - Ķīnu, Amerikas Savienotajām Valstīm (ASV) un Eiropu. Tās man būs lielas pārmaiņas un izaicinājums, taču tā ir arī iespēja. Piemēram, inovācijas iespējams pilotēt mazos tirgos un tad ieviest globāli. Mans jaunais amats ir saistīts ar digitālā biznesa inovācijām aftersales jeb pēcpārdošanas jomā. Tā vairs nebūs auto tirdzniecība vai mārketings, kas bija jomas, ko es padziļināti pārvaldīju līdz šim. Mani turpmākie pienākumi vairāk būs saistīti ar auto ražošanas procesiem, un tas man šķiet ļoti aizraujoši.

Kā jūs nonācāt līdz šai iespējai - strādāt pie viena no pasaules vadošajiem automobiļu ražotājiem?

Savu profesionālo karjeru vairāk nekā 20 gadu garumā līdz šim esmu veidojusi tikai auto industrijā. Mūsu nozarē ir ļoti skaidri definēts ikviens biznesa ķēdes posms. Auto industrijā pastāv trīs līmeņu struktūra – dīleru jeb mazumtirdzniecības līmenis vai citiem vārdiem business to customer, vairumtirdzniecības līmenis jeb business to business, kā arī ražotāju līmenis, kurā tiek veidota zīmola stratēģija, prioritātes, izstrādāts produkts un galu galā ražotas automašīnas. Izcili, ja ir iespēja gūt pieredzi visos trīs līmeņos un saprast, kā darbojas visi ķēdes posmi. Vienmēr esmu domājusi, ka vēlos strādāt arī ražotāja pusē. Atceros, ka pandēmijas laikā tieši ražošana mums kā vairumtirgotājiem sagādāja lielākos izaicinājumus. Klientu pieprasījums bija augsts, taču auto nebija. Man tiešām būs ļoti interesanti nepastarpināti pieredzēt, kā procesi notiek ražotāju līmenī.

Kurš no šiem ķēdes posmiem jums pašai pagaidām šķiet sirdij tuvākais?

Es redzu pozitīvus izaicinājumus visos trīs posmos. Dīleru līmenī ir ārkārtīgi liela atbildība pret klientu, tāpēc būtiska loma ir tieši klientu apkalpošanai. Darbs, ko iegulda katrs auto pārdevējs un klientu konsultants servisā, ir nenovērtējams, jo viņi patiesībā ir tā reālā ražotāju seja katrā valstī. Vairumtirgotāju jeb importētāju pusē savukārt es redzu milzīgu stratēģijas nozīmi ilgtermiņā. Ja dīleru tīklā mēs redzam tūlītēju rezultātu - pārdots vai nepārdots auto vai pakalpojums, tad vairumtirdzniecībā lielākoties mēs strādājam ar stratēģiskiem tematiem un ievirzi, kuru reālo ietekmi redzam tikai pēc laika. Ražotāju līmenī rezultātu redzēt ir vēl sarežģītāk, jo mēs strādājam ar lieliem reģioniem un tāpēc inerce ir lēna. Respektīvi - lai realizētu kādu inovāciju auto ražošanā, tam ir nepieciešami vismaz pieci, septiņi gadi.

Saprotu, ka šis jaunais dzīves posms ietver arī pārcelšanos uz Vāciju.

Jā, tas ir liels solis, taču es vienmēr esmu uzskatījusi - cik lieli ir tavi sapņi, tik lielas ir tavas iespējas. Ja mēs nedomāsim par lielām lietām, tās arī nenotiks. Man bija vēlme izmēģināt darbu ražotāja līmenī, un es sapratu, ka tas sevī ietver arī pārcelšanos, tāpēc es ar to rēķinājos. Pateicoties mūsu nacionālajai aviosabiedrībai, man būs iespēja ļoti bieži atbraukt uz mājām, tāpēc pagaidām tas mani nebiedē. Mērķis šobrīd ir būt Vācijā, taču nezaudēt saikni ar Latviju, un es ticu, ka mūsdienās pārvācoties tas ir iespējams.

Kādi būtu jūsu padomi cilvēkiem, kuri vēlas savu karjeru veidot starptautiskā līmenī?

Galvenais ir ambīcijas, kā arī vēlme attīstīties. Ja vēlme ir, tad svarīgi ir nebaidīties no tā, ka kaut kas var arī nesanākt. Mēs nožēlojam to, ka mēs nemēģinām, un kautrība latviešiem ir ļoti tipiska īpašība. Es domāju, ka galu galā ikviens no mums tomēr jūtas labāk, ja esam vismaz pamēģinājuši. Arī es pati šobrīd domāju - ja pēc gada es atgriezīšos Rīgā, jo mana dzīve Vācijā nebūs izvērtusies tāda, kādu es to biju plānojusi, es to nenožēlošu. Manuprāt, viss, kas nav veiksme, nav automātiski neveiksme, bet gan mācība. Pēc tādas filozofijas es cenšos dzīvot. Es uzskatu, ka ļoti daudzas lietas ietekmē mūsu attieksme, tāpēc šobrīd es mēģinu sagatavoties visiem scenārijiem. Svarīgākais ir tas, kā es pret to attiecos. Daudzas atbildes patiesībā ir ļoti vienkāršas, vajag tikai pamēģināt.

Ja atgriežamies pie Møller Baltic Import, jūs minējāt, ka pēdējie pāris gadi ir bijuši ļoti veiksmīgi, tajā skaitā arī finansiāli. Kas, jūsuprāt, ir galvenie faktori, kas šo izaugsmi veicinājuši?

Noteikti jāpiemin elektroauto attīstība. Elektroauto skaits Baltijā joprojām nav liels, taču tas ir virziens, uz kuru visa industrija tiecas ļoti skaidru klimata mērķu vārdā. Volkswagen un Audi šajā ziņā vienmēr bijuši ļoti aktīvi kā globāli, tā arī mūsu reģionā, tāpēc Møller Baltic Import darbībā šis temats ir svarīgs un esam arī daudz stāstījuši par to plašākai sabiedrībai. Pagājušajā gadā kopā ar visiem mūsu dīleriem esam sasnieguši ievērojamus pārdošanas rezultātus, Baltijā klientiem piegādājot nedaudz virs 9000 automašīnu. Te jāizceļ, ka Audi pagājušajā gadā sasniedza +58% izaugsmi Latvijā un vairāk nekā 70% Lietuvā, salīdzinot ar 2022. gadu; arī šogad sagaidāms ļoti spēcīgs gads. Nedrīkst aizmirst, ka aiz rezultātiem stāv individuāls konkrētu cilvēku darbs vienotā sistēmā kā importētāju, tā arī plašajā dīleru tīklā. Mums ir profesionāls Audi un Volkswagen tīkls Baltijas valstīs.

Cik liela loma uzņēmuma panākumu nodrošināšanā, jūsuprāt, ir uzņēmuma līderim - vadītājam?

Es uzskatu, ka vadītājam ir nozīmīga loma, taču vēl nozīmīgāka loma ir vadības komandai. Cik spēcīga ir vadības komanda, tik spēcīgs ir arī uzņēmums, jo mēs nevaram likt visas kārtis uz vienu cilvēku. Vadītājs ir kā komandas treneris, kurš sagatavo spēlētājus gaidāmajai spēlei - gan uzvarām, gan zaudējumiem. Domāju, ka tā ir viņa svarīgākā loma. Līderim ir svarīgi apzināties, ka neviens no mums nav supercilvēks - mēs visi pieņemam gan pareizus, gan kļūdainus lēmumus, tāpēc ir svarīgi darbavietā radīt tādu vidi, kurā nevienam no mums nav jābaidās atzīt savas kļūdas vai palabot citam citu. Tādā veidā tiek radīts spēcīgs komandas kodols, kurā mēs viens otru atbalstām, kopā dodamies nosprausto mērķu virzienā un galu galā arī pieņemam vairāk pareizu lēmumu. Es pati esmu dalītās līderības piekritēja, kas nozīmē, ka es rēķinos ar saviem vadības cilvēkiem. Publiski redzamāki ir mūsu pārstāvēto auto zīmolu nodaļu vadītāji, bet tikpat nozīmīga loma ir arī pārējiem kolēģiem menedžmenta komandā – pēcpārdošanas, finanšu, dīleru tīkla un jaunu biznesa virzienu attīstības, apmācību centra un personāla vadītājiem. Tas, kas mūsdienās ir ļoti svarīgi, ir lai uzņēmumā tiek nodrošināta daudzveidība, vienlīdzība un iekļaujoša vide, gan vadības komandā, gan organizācijā kopumā. Un tas ir nepieciešams ne tikai vienlīdzīgu iespēju nodrošināšanai, bet arī labāku biznesa rezultātu sasniegšanai. Piemēram, Cloverpop pētījums rāda, ka daudzveidīgas komandas 87% gadījumu pieņem labākus biznesa lēmumus. Kā iepriekš minēju – mēs visi neizbēgami dažreiz pieļaujam kļūdas, tomēr daudzveidīgās komandās tas notiek retāk. Savukārt McKinsey un Boston Consulting Group pētījums izceļ, ka uzņēmumi, kuros ir daudzveidība, pelna par 21% vairāk. Komandā, kuru vadīju, bijām no visas Baltijas un Norvēģijas ar ļoti dažādu pieredzi un zināšanām, un esmu pārliecināta, ka tam bija liela ietekme arī biznesa rezultātu sasniegšanā.

Kā jūs kopumā raksturotu labu komandu?

Komanda ir mehānisms, kur katrs darbinieks ir savas jomas profesionālis. Šī iemesla dēļ ir riskanti, ja vadītājs darbā pieņem cilvēkus, raugoties tikai no sava skatu punkta. Šeit ļoti liela loma ir augsta līmeņa personāla vadībai, jo atslēgas faktors ir pareizā profesionāļu kombinācija gan vadības, gan arī citās uzņēmuma komandās jeb nodaļās. Man personīgi ir ļoti svarīgi, ka darbinieki ir proaktīvi un gatavi atklāti runāt par faktoriem, kas ietekmē biznesa rezultātus.

Vai ir zināms, kurš nākotnē būs tas cilvēks, kurš turpinās Møller Baltic Import vadību pēc tam, kad jūs dosieties uz Vāciju?

No šā gada 16. augusta es savas darba attiecības ar Møller Baltic Import esmu noslēgusi. Jauns izpilddirektors tiks izraudzīts tuvāko mēnešu laikā, bet līdz tam uzņēmums turpinās savu darbību Møller Baltic Import valdes priekšsēdētāja Tūres Nilsena Brēna (Tore Nilsen Breen) vadībā.

Jūs jau minējāt, ka jūsu profesionālais ceļš 20 gadu garumā bijis saistīts tieši ar auto nozari. Kā, jūsuprāt, šī joma pēdējo gadu laikā ir mainījusies, un kas varētu būt nākotnes trendi, ko mēs novērosim tuvāko gadu laikā?

Mūsdienās klienti ir ļoti izglītoti, salīdzinot ar auto pircējiem pirms 20 gadiem. Tas nozīmē, ka arī ekspektācijas pret mūsu darbiniekiem visos līmeņos ir augstas. Tiešsaistē cilvēki iegūst ļoti daudz informācijas un auto salonā ierodas jau ļoti zinoši. Jaunas automašīnas iegāde joprojām kaut kādā mērā ir ekskluzīvs risinājums tikai daļai sabiedrības. Taču mēs redzam, ka tirgū ienāk arvien jauni veidi, kā braukšanas pieredzi ar jaunu auto padarīt sabiedrībai pieejamāku. Ja mēs pavērojam paaudžu X un Z attieksmi pret preču pirkšanu un to, ka viņiem kaut kas pieder, tā būtiski atšķiras. Piemēram, jaunie auto lietošanas pakalpojumi, tajā skaitā carsharing un subscription, jaunajai paaudzei ir ļoti piemēroti. Tas, protams, rada izaicinājumus tradicionālajai pārdošanai. Tāpat būs interesanti vērot elektroauto attīstību. Šobrīd publiskajā telpā tiek daudz diskutēts par elektroauto pārdošanas tempu samazinājumu un ražotāju plāniem palēnināt pāreju uz bezizmešu transportu. Ir svarīgi saprast, ka ilgtspējas un zaļie mērķi Eiropas līmenī nav atcelti un tos mēs nevarēsim sasniegt ar iekšdedzes dzinēju autoparku. Tieši tādēļ arī Moller Baltic Import pārstāvēto zīmolu Audi un Volkswagen piedāvājums tagad un tuvākajos gados būs ļoti spēcīgs gan ar ierastajiem iekšdedzes dzinējiem, gan spraudņa hibrīdiem, gan elektromotoriem. Piemēram, Audi šogad un nākamgad kopumā izlaiž ap 20 jaunu modeļu, no kuriem aptuveni 10 būs pilnībā elektriski. Diskusija ir vairāk par laiku, kas būs nepieciešams, lai mēs pārietu uz 100% bezizmešu privāto transportu, nevis vai tas notiks.

Kā jūs redzat Møller Baltic Import nākotni - kāds ir uzņēmuma nākotnes attīstības potenciāls?

Tiks darīts viss, lai mēs turpinātu būt vieni no tirgus līderiem, un es ticu, ka šīs ambīcijas pastāvēs, arī man turpinot karjeru ārpus uzņēmuma. Galvenais mērķis šobrīd ir attīstīt maksimāli plašu un stabilu Volkswagen un Audi dīleru tīklu Baltijas valstīs, paplašināt pakalpojumu klāstu, ko Møller Baltic Import var piedāvāt kā vairumtirgotājs, kā arī, sadarbojoties ar dīleriem, nodrošināt augsta līmeņa klientu servisu. Klientu apmierinātība vienmēr ir bijusi un būs svarīga. Uzdevumu ir daudz, tirgus attīstās, un mēs redzam, ka šāda tendence turpināsies arī nākotnē.

Pēdējie gadi uzņēmējiem visā pasaulē ir bijuši ļoti izaicinoši. Par ko šobrīd būtu jādomā biznesa attīstītājiem, lai viņi ilgtermiņā spētu būt veiksmīgi?

Galvenais izaicinājums ir apvienot ilgtermiņa ilgtspējas un īstermiņa biznesa mērķus, izvirzot atbilstošas prioritātes. Ir vilinoši strādāt ar lietām, kur rezultātu varam redzēt jau šodien, taču, ja skatāmies uz ilgtspējīgiem risinājumiem - rezultāti nav tūlītēji. Saprotams, ka ir grūti investēt projektos, ko uzreiz ne vienmēr var aptaustīt. Šie abi mērķi ir jāsabalansē tā, lai neriskētu ar īstermiņa rezultātu, bet reizē neignorētu arī nākotnes iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai Baltijā varētu pāriet uz elektroauto?

Db.lv,11.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā sabiedrībā ir aktualizējušās diskusijas un šaubas par elektrisko automobiļu nākotni. Vai nākotne patiešām ir elektriska un vai uzlādes infrastruktūra ir pietiekami laba, lai iegādātos elektroauto?

Šie un citi jautājumi tika aplūkoti Moller Baltic Import nesen rīkotajā vebinārā “Elektroauto uzlādes infrastruktūra Baltijas valstīs”.

Pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem Baltijā uzņem apgriezienus, sekojot pasaules tendencēm ilgtspējīgas mobilitātes jomā. Tomēr, lai gan Lietuvā, Latvijā un Igaunijā elektrisko transportlīdzekļu skaits strauji pieaug, šo transportlīdzekļu atbalstam nepieciešamā infrastruktūra ir tikusi kritizēta, jo elektroauto skaits ir pieaudzis straujāk, nekā publiskā uzlādes infrastruktūra. Autoražotāju un uzlādes infrastruktūras attīstītāju aktīvais darbs šo plaisu ir ievērojami mazinājis, padarot patērētājiem vieglāku izvēli par labu elektroauto iegādei.

Komentāri

Pievienot komentāru