Jaunākais izdevums

Privātajā sektorā darbvietu skaita kritums mazina nodokļu ienākumus, bet publiskajā tā pieaugums palielina nodokļu izdevumus.

Pašreizējās sociāli ekonomiskās sistēmas pamatā ir tieši privātā sektora (komercsektora) darbvietas, jo privātā sektora samaksāto nodokļu daudzums ir valsts labklājības pamats. Proti, tas ir pirmais maksājums – kamēr tā nav, par publiskā servisa pakalpojumiem nav, ar ko maksāt. Publiskais sektors arī maksā nodokļus no savām algām, tikai tie ir otrreizējie maksājumi, ja skatās pēc būtības. Šī nauda jau vienreiz ir bijusi valsts kasē. Ja pirmās reizes nebūtu, nebūtu arī otrās. Tas nozīmē, ka no privātā sektora labsajūtas jeb jaunvārdā «labbūtības» ir un būs atkarīga Latvijas valsts spēja nodrošināt finansējumu sabiedrībai nepieciešamo pakalpojumu – veselības aprūpes, izglītības, drošības, infrastruktūras – nodrošināšanai.

Būtībā viss griežas ap labvēlīgo uzņēmējdarbības vidi Latvijā. Reāli Latvijā politiskā pārvalde pamanās palielināt otrreizējos maksājumus tautsaimniecības stagnācijas apstākļos pat brīdī, kad pamatmaksājums paliek nemainīgs vai pat samazinās. Šķiet, tas nepaliek bez sekām.

Ar kājām gaisā iet aizvien grūtāk

Centrālās statistikas pārvaldes dati rāda, ka aizņemto darbvietu skaits sabiedriskajā sektorā 2024. gadā bija 287 816, kas ir par 894 vairāk nekā 2023. gadā, kad bija 286 922. Savukārt privātajā sektorā aizņemto darbvietu skaits 2024. gadā bija 593 549, kas ir par 5982 mazāk nekā 2023. gadā, kad bija 599 531, bet 2022. gadā bija pat vēl vairāk – 603 276. Protams, statistikas annālēs var atrast, ka vēl vairāk privātajā sektorā nodarbināto bija tālajā 2007. gadā – 710 574 vai pēdējā laikā – 2019. gadā – 624 928, bet ievērojami mazāk to bija 2010. gadā – 491 432. Interesanti, ka sabiedriskajā sektorā visvairāk aizņemto darbvietu bijis 2008. gadā – 329 526, kas 2010. gadā saruka līdz 285 311, bet 2022. gadā nokāpa līdz 284 440 un pēc tam sāka nelielu pieaugumu. No vēstures ir redzams, ka, jo vairāk valstij algojamo, jo smagāka krīze seko, jo mazāk strādā privātajā sektorā, jo smagāk klājas, jo plānāks budžets. Mainot darbvietu skaitu par labu publiskajam sektoram, ir gluži kā staigāt uz rokām. Mazliet var, bet, jo ilgāk to dara, jo grūtāk izdodas. Staigāšanai ir paredzētas kājas.

Zuduši miljoni un pat miljardi

Šo ačgārno staigāšanu var izteikt naudā. Pavisam vienkārši – grāmatvediski viens darba ņēmējs ar Latvijā vidējo algu (2025. gada pirmajā ceturksnī) nodokļos ik mēnesi ienes aptuveni 1096,16 eiro, kas gadā jau būs 13 153,92 eiro. Ja pazūd 100 darba ņēmēju ar vidējo algu – tie jau būs 1,315 miljoni eiro, bet 2024./2023. gadā privātajā sektorā aizņemto darbvietu zudums ir 5982, kas nozīmē – tikai viena gada laikā valsts nodokļos nesaņem 78,69 miljonus eiro? Ja paraugāmies uz pazaudēto aizņemto darbvietu skaitu starp 2007. gadā (710 574) un 2024. gadā esošajām (593 549) darbvietām, starpība ir 117 025, no kā iegūsim iztrūkumu 1,54 miljardus eiro tikai nodokļos vien, neskaitot, ka šajās zudušajās darbvietās strādājošie bija arī akcīzes un citu nodokļu maksātāju vidū. Patiesībā 17 gadu laikā teorētiski ir pazaudēti ne tikai 1,54 miljardi eiro gadā, bet krietni vairāk.

Kā pīrāgu ēd no otra gala

Valsts budžets ir kā pīrāgs ar diviem galiem. Viens ir ieņēmumu gals, bet otrs – izdevumu. Centrālas statistikas pārvaldes dati ir arī par otru pīrāga galu. 2024. gadā sabiedriskajā sektorā aizņemto darbvietu skaits ir palielinājies par 894 vienībām. Pieņemot, ka tās ir darbvietas ar vidējo darba algu, var secināt, ka kopumā valsts makam tas gada laikā ir izmaksājis teju 23,3 miljonus eiro, no kuriem 11,76 miljoni eiro ir atgriezušies valsts kasē kā nodokļi. Summējot aizņemto darbvietu skaita sarukumu pie privātajiem darba devējiem un pieaugumu sabiedriskajā sektorā, ir jāsecina, ka to kopējā ietekme uz valsts kabatu ir 101,99 miljoni eiro, no kuriem 11,76 miljoni eiro atgriezās kā nodokļi no sabiedriskajā sektorā samaksātajām algām un no tām veiktajiem pirkumiem. Protams, tas ir aptuvens un vispārīgs aprēķins, kas satur kļūdas faktoru, taču tas parāda aptuveno realitāti.

Kad pīrāgs apēsts, ir jautājumi

Ik gadu šo pīrāgu ēd no abiem galiem, un tādēļ pēc šiem ikgadējiem mielastiem gribas prasīt lietas. Vispirms – vai valsti pārvaldošie turpinās visu kā līdz šim – turpinās palielināt sabiedriskajā sektorā aizņemto darbvietu skaitu (jo īpaši jautājums ir par pašu pārvaldi un tās vadošo darbinieku algām)? Vai palielinās esošo nodokļu likmes, ieviesīs jaunus nodokļus (maksājums), atteiksies no kādām nodokļu atlaidēm, jo cerēt uz privātajā sektorā aizņemto darbvietu skaita atjaunošanos kaut vai 2022. gada līmenī vismaz pagaidām nav īsti pamata? Ik pa brīdim izskan neapmierinātība ar valsts vēlmi izvirzīt arvien augstākas prasības privātajā sektorā strādājošajiem, aizbildinoties ar Eiropas Savienības prasībām (kaut arī tādas top ar Latvijas valsts piekrišanu vai klusēšanu). Diemžēl šāda politika var būt tikai īstermiņa risinājums. Vai tiešām patīk staigāt uz rokām? Zinām taču, ka kļūs aizvien grūtāk un ķeza būs jāatrisina tiem, kuri pie varas būs pēc vairākiem gadiem.

Darbvieta ir vērtība

Latvija pēc būtības vairs nevar atļauties nodarboties ar darbaspēka eksportu uz Eiropas Savienības bagātākajām valstīm. Šie mūsu «pazaudētie» darbinieki ceļ citu valstu labklājību, palielina nodokļu ieņēmumus, turklāt šīs valstis par šo darbspējīgo cilvēku izaudzināšanu, izskološanu un «piegādi» neko nemaksā. Kompensācijas mehānisms nepastāv! Statistikas dati rāda, ka kopumā Latvija pēdējo 35 gadu laikā gan migrācijas, gan mirstības pārsnieguma pār dzimstību dēļ ir zaudējusi vairāk nekā 810 tūkstošus iedzīvotāju jeb 30% no kopējā iedzīvotāju skaita 1990. gadā. Šī, iespējams, ir pagātne, bet nedrīkst atkārtot pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu un 2008. gada recesijas laika kļūdas, kad par visefektīvāko risinājumu tika uzskatīta darbvietu likvidācija, un vēl labāk, ja šo likvidēto darbvietu bijušie darbinieki sakravā koferi un pamet valsti, jo tad nav jāmaksā pabalsti.

Proti, līdzībās runājot – valstij būtu jāsāk staigāt kājām, jāsāk balstīties uz privātā sektora darbvietām. Nedrīkst tās likvidēt un kaut ko kompensēt publiskajā sektorā. Turklāt ik vienas jaunas darbvietas izveide izmaksā milzīgu naudu, bet investori iegulda tajā valstī un vietā, kur tiem ir visizdevīgākie nosacījumi. Potenciālie investori, šķiet, nestāv pie Latvijas durvīm un nebūt negaida, jo par investīcijām notiek pamatīga cīņa. Tas tikai nozīmē, ka ikviena esošā darbvieta privātajā sektorā ir milzīga vērtība, un tas būtu jāsaprot pilnīgi visiem! Īsi sakot, valstij ir jānostājas uz kājām, tas jāapzinās un jāsāk iet pareizi. Kuram tas rūp?

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikviens darba ņēmējs ik gadu nodokļos samaksā vidēji vismaz 13 tūkstošus eiro.

Ja Latvijai darba ņēmējus nevajag, tos pieņems citas valstis, kas to izmantos savā labā. Jā, pirmajā mirklī šķiet – tas, ka cilvēki, kuriem nav darba Latvijā, to atrod ārzemēs, ir pozitīvi, jo šie cilvēki nebūs jāuztur no valsts budžeta, taču tās ir īstermiņa intereses un to vārdā nedrīkst upurēt ilgtermiņa intereses. Līdzība ar šaha spēli – īstermiņa interesēs ir upurēt bandinieku, lai vēlāk iegūtu pozicionālas priekšrocības.

Kā ieraudzīt 60 miljonus eiro

Grāmatvediski viens darba ņēmējs ar Latvijā vidējo algu nodokļos ik mēnesi ienes aptuveni 1096,16 eiro, kas gadā jau būs 13 153,92 eiro. Kā uz to skatīties? Ja raugās no valsts budžeta nodokļu ieņēmumu miljardiem, tad tāds piliens jūrā vien ir. Ja pazūd 100 darba ņēmēju ar vidējo algu – tie jau būs 1,315 miljoni eiro. Nav ļoti daudz, bet jau pamanāmi! Šo naudu jau var uzskatīt par veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības papildinājumu, var arī novirzīt aizsardzībai un drošībai vai kādu vēl sasāpējušu problēmu risināšanai. Savukārt 1000 darba ņēmēju izgaišana ar vidējo algu jau nozīmē, ka valsts makam secen ies 13,15 miljoni eiro. Šo rēķinu varam turpināt ar 10 000 darba ņēmēju un iegūt jau 131,5 miljonus eiro neiegūto nodokļu apjomu. Tas jau ir ļoti liels skaitlis, kuru ignorēt vienkārši nedrīkst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu gadu laikā Latvijā «pazuduši» vairāki tūkstoši darba ņēmēju, kas pirmšķietami ir vērtējams kā trauksmes signāls, tikmēr valstī nekādu satraukumu īsti nemana.

Strādājošs cilvēks ir valsts vērtīgākā daļa. Ja viņa nav, nav arī darbavietas, nav pirktspējīga patērētāja, vajadzības pēc pakalpojumiem un pati darbavieta arī var izzust kā vakance. Proti, ja cilvēkam ir darbs, tad viņam ir arī alga, kuru viņš tērē, lai apmaksātu savus tēriņus, kā arī tiek maksāti nodokļi, kurus politiķi var pārdalīt valsts pakalpojumu vajadzībām. Ja darbinieki izzūd privātajā sektorā, tam ir sekas arī publiskajā pusē, jo kopējā nodokļu masa samazinās. Ja izzūd darbavietas, pēc brīža tukšas paliks teritorijas. Kas šobrīd notiek, un kuram tas rūp?

Darba tirgus signāli

Valsts ieņēmumu dienesta datubāzes dati liecina, ka darba ņēmēju skaits (kuri maksā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) 2025. gada maijā bija 808 605 cilvēki, savukārt 2024. gada analogā laikā – 810 195, bet 2023. gadā vēl vairāk – pat 815 556, savukārt 2019. gadā bija 822 925. Tajā pašā laikā, pēc Centrālas statistikas pārvaldes datiem šā gada maijā bija 64,7 tūkstoši reģistrēto bezdarbnieku, 2024. gada maijā – 67,4 tūkstoši bezdarbnieku, 2023. gada maijā – 60,4 tūkstoši, bet 2019. gada maijā – 61 tūkstotis. Raugoties uz šiem datiem, var iegūt nevis vienu, bet gan ievērojami daudz vairāk secinājumu par to, kas un kā īsti notiek darba tirgū.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā augstākā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, bet vismazākais ar šo nodokli neapliekamais minimums Baltijā.

To rāda ZAB Sorainen partnera nodokļu un muitas jautājumos Jāņa Taukača bloga dati. Grozi kā gribi, bet Latvijā darba ņēmējam ir salīdzinoši lielāks iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) slogs nekā ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstī. Ar IIN neapliekamais minimums 2025. gadā Latvijā ir 510 eiro visiem, ko arī uzskata par lielāko sasniegumu pērn īstenotajā nodokļu reformā, jo līdz tam tas bija diferencēts – jo lielāka alga, jo mazāks neapliekamais minimums. Tajā pašā laikā ar IIN nepaliekamais minimums Igaunijā ir 654 eiro, bet Lietuvā pat 750 eiro, kas salīdzinājumā ar Latvijā esošo ir būtiski augstāks. Vai tā ir Latvijā strādājošo kompāniju konkurētspēju vairojoša situācija? Šķiet, ka nē. Skaidrs, ka tā ir kaimiņvalstīs strādājošo konkurētspējas vecināšana. Tādējādi Lietuvā vai Igaunijā strādājošam uzņēmumam būtībā ir labāk atalgots un, iespējams, tāpēc motivētāks darbaspēks, bet mūsu zemē strādājošajiem uzņēmumiem atliek cerēt, ka darbinieki nebrauks piepelnīties tepat aiz robežas un ik pa brīdim nenāksies sūdzēties par darbaspēka deficītu un to risināt ar lēta darbaspēka ievešanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados novērotais straujais publisko tēriņu pieaugums komplektā ar ekonomiskās izaugsmes stagnāciju spiedīs meklēt risinājums.

Publisko tēriņu turpmāks straujš kāpums nozīmē, ka jāsāk domāt par izdevumu samazināšanu, rīkojot lietderības revīzijas un institūciju auditus. Alternatīva ir celt nodokļus, samazināt birokrātiskās prasības un atteikties no kādu sabiedrībai vajadzīgu pakalpojumu sniegšanas vai samazināt to kvalitāti, pieejamību. Kod, kurā pirkstā gribi, visi sāp! Diemžēl, visticamāk, visi minētie būs kā komplekss risinājums.

Kāpēc? Tā, kā bija, vairs nebūs, pasaulē sākusies, iespējams, lielākā pārbūve kopš PSRS sabrukuma, tās pamatā būs ASV noteiktie ievedmuitas tarifi, uz kuriem savu atbildi jau sniegusi Ķīna un arī ES parādā nepaliks. Līdz šim par tarifu tirdzniecības kariem runāja kā par vēsturisku reliktu, tagad jāsecina – viss jaunais ir labi aizmirsts vecais. Var patikt, var nepatikt, bet tarifu karš nozīmē gan tiešus triecienus ES dalībvalstu, tostarp Latvijas, ekonomikām, gan arī netiešu ietekmi. Cik liela būs ietekme – tas pašlaik ir kā kopsumma vienādojumam ar vairākiem nezināmajiem, tāpēc cerēt uz būtisku tautsaimniecības izaugsmi ir samērā naivi, būs labi, ja tā būs kaut vai neliela, turklāt budžeta deficīta maģiskie 3% tiks tik un tā «pārkāpti». Sliktākajā scenārijā – recesija. Šādos apstākļos par būtiskiem valsts izdevumu palielinājumiem bez kādas ārējās piešprices ir jāaizmirst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valstī ir viens no lielākajiem krīzes riskiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem.

Latvijā, Igaunijā, ASV, Maltā un Nīderlandē diviem ģimenes apgādniekiem, kuriem ir divi bērni un kuri saņem minimālo atalgojumu, paliekot bez darba un saņemot visus iespējamos pabalstus, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, liecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apkopotie dati par organizācijas dalībvalstīm.

Pēc OECD datiem, Latvijā ir viens no sliktākajiem sociālajiem nodrošinājumiem zemu algu saņēmējām ģimenēm ar bērniem – divu minimālo algu saņēmējiem – divu bērnu vecākiem pēc darba zaudējuma, lai nenokļūtu zem nabadzības sliekšņa, jāstrādā vēl 80 stundas nedēļā par minimālo stundas likmi, kas ir nepilnas 12 stundas dienā vienam no ģimenes locekļiem, turklāt septiņas dienas nedēļā, vai pilna darba nedēļa abiem. Proti, fiziski tas iespējams vien blēdoties. Vai arī valstij jālemj par pabalstu palielināšanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts pārvaldes algas sasniegušas ES vidējo līmeni, privātajam sektoram līdz tam vēl tālu.

Piecpadsmit Latvijas valsts iestādēs (tostarp KNAB, Ekonomikas, Finanšu un Veselības ministrijā) 2024. gadā vidējais neto atalgojums uz vienu nodarbinātu štata vietu pārsniedza darbaspējīgo iedzīvotāju neto ienākumus vidēji Eiropas Savienībā (25,5 tūkstoši eiro), liecina Eurostat dati, Valsts kancelejas publiskotie dati par darba samaksu un nodarbinātajiem valsts pārvaldē, kā arī Valsts kasē iesniegtie valsts pārvaldes iestāžu gada pārskati. Daudzu Latvijas valsts iestāžu algas visumā atbilst ES vidējam līmenim, tikai Latvijas privātais sektors kaut kā netiek līdzi Latvijas valsts sektora ambīcijām.

Lai iegūtu datus par Latvijas valsts iestāžu darbinieku vidējo atalgojumu, tika izmantoti 2024. gada pārskati par faktiskajiem valsts iestāžu izdevumiem, kādi tie ir iesniegti Valsts kasē. Par visām valsts iestādēm ir izmantotas atskaites par valsts pamatbudžeta izpildi.