Jaunākais izdevums

Eksporta plaisa starp Latviju un pārējām divām Baltijas valstīm acīmredzami pieaug.

To rāda kādreizējā Rīgas Ekonomikas augstskolas Ekonomikas nodaļas vadītāja Mortena Hansena un AS Industra Bank valdes priekšsēdētāja Dr. oec. Raivja Kakāņa pētījums par Latvijas eksporta attīstību pēdējo 15‒30 gadu laikā uz pārējo divu Baltijas kaimiņvalstu fona.

Latvijas eksporta atpalicība reģionā aug

Pētnieki parāda kopējos eksporta ienākumus un izaugsmi 2024. gadā pret 2020. gada rezultātu. Proti, ja 2020. gadā Latvijas un Igaunijas eksporta ienākumu apmērs bija ļoti līdzīgs – 18,99 miljardi eiro Igaunijai un 18,31 miljards eiro Latvijai ‒, tad 2024. gadā Igaunijai tas bija jau 30,14 miljardi eiro, bet Latvijai – 25,98 miljardi eiro, savukārt Lietuva no 36,41 miljarda eiro savus eksporta ienākumus ir audzējusi līdz 58,11 miljardiem eiro. Tas nozīmē, ka Latvijas eksporta ienākumu (ieskaitot inflācijas efektu) izaugsmes temps minētajā posmā ir 42%, Igaunijas ‒ 59%, bet Lietuvas ‒ 60%. 2024. gadā Latvijā imports pārsniedza eksportu par vairāk nekā vienu miljardu eiro, kamēr Igaunijai eksporta ienākumi pārsniedza importu par teju 223 miljoniem eiro, bet Lietuvai pat vairāk par četriem miljardiem eiro. Lietuvai gan ir naftas pārstrādes komplekss, bet nevietā ir atrunas par to, ka Latvijai nav tāda uzņēmuma, jo arī Igaunijai tāda nav, turklāt nevienai no Baltijas valstīm nav tādu derīgo izrakteņu kā nafta vai dabasgāze. Faktiski Latvijas atpalicība eksporta ienākumos no Igaunijas 2020. gadā bija tikai ap 0,6 miljardiem eiro, bet četru gadu laikā pieauga līdz četriem miljardiem, no Lietuvas atpalicība sasniedza pat vairāk nekā 32 miljardus eiro. Pētnieki jautā ‒ vai Latvija ar savu līdzšinējo pieeju vispār spēs vēl kādu valsti «noķert» un aizsniegties līdz ES vidējiem rādītājiem?

Birokrātija ir parādu bedres cēlonis

Pēdējā piecgade kopš 2020. gada Latvijā raksturojas ar nebeidzamu un hipertrofētu liegumu un īpaši izsmalcinātu birokrātisku formulu piemērošanu, kuras pārsvarā pamatoja ar kādu ārēju, globālu vajadzību. Piemēram, pandēmijas liegumi Latvijā caurmērā bija krietni bargāki nekā kaimiņvalstīs. To pamanīja katrs, kurš šajā laikā aizbrauca līdz Igaunijai vai Lietuvai. Tāpat kaut kas līdzīgs bija ar nevakcinēto darbinieku «piespiedu» atlaišanu no darba, kas noveda pie darbaspēka zaudējumiem. Finanšu sistēmas kapitālais remonts Latvijā noveda pie «brīnumiem», kādu nav, piemēram, Lietuvā. Tālāk seko dabas resursu izmantošanas ierobežojumi ar dažādiem «skaistiem un cēliem iemesliem» un palielināti nodokļi un nodevas.

Piemēram, tikko Dabas resursu nodokļa likumā kūdrai nodokli vēlamies pacelt n-tās reizes. Vai tas vairos šīs nozares izaugsmi Latvijā? Dīvaini, bet valsts pārvaldītāji Latvijā visus iespējamos regulējumus ir ieviesuši krietni pārspīlēti centīgāk nekā kaimiņzemēs. Tik centīgi, ka paši attopas un saprot tā dēvētā zaļā koridora ieviešanas nepieciešamību birokrātijas džungļu pārvarēšanai. Nenoliedzami, ka publiskā retorika pēdējā gada laikā ir uzlabojusies, jo ir daudz runu par birokrātijas mazināšanu, par atvieglojumiem birokrātijas džungļos, tomēr praktisku panākumu vismaz pagaidām ir ļoti maz. Protams, tas ir labāk nekā nekas, taču ne jau ziemeļu un dienvidu kaimiņi gaidīs, kad te Latvija izcirtīs savus birokrātijas un pārspīlēto prasību džungļus.

Politika, kas ved uz nekurieni

Pašreizējo valsts politiku rezultāts ir eksporta/importa negatīvās bilances pieaugums, kas rezultātā izpaužas parādu palielināšanā. Rubrikā Kuram tas rūp? tas jau ir pētīts. Īsi sakot, tirdzniecības bilances negatīvā summa 30 gadu laikā teju precīzi sakrīt ar valsts, uzņēmumu un privātpersonu parādu kopsummu. Miljardus, ko Latvijas valsts aizņemas ik gadu, tā savā ziņā tērē iepriekšējo parādu pārfinansēšanai. Proti, to algu, kas birokrātiem uz parāda izmaksātas iepriekš. Turklāt šobrīd maksā tās pašas algas, lai mazinātu birokrātiju, proti, par to, ka viņi nedara to, ko centīgi darīja iepriekš. Tāds formulējums, lai neteiktu, ka par nestrādāšanu maksā. Patlaban ir situācija, kad budžetā trūkst vairāki miljardi eiro.

No vienas puses, tā ir summa, kas trūkst birokrātu darba nu jau vēlamās bezdarbības apmaksai. No otras puses, šī summa aptuveni līdzinās negatīvās tirdzniecības bilances paredzamajam izmēram nākamgad. Šādu «meldiņu» turpinot, atpalicība no Lietuvas un Igaunijas tikai augs, turklāt labi matemātiķi varētu pat saskatīt funkcionālu sakarību, kā tas notiks. Birokrātisko funkciju, kas kavē tautsaimniecību, uzturēšanai naudu konstanti aizņemas, un postījumu apmērs konstanti aug, no lineāras funkcijas lēni pārvēršoties «skaistā» eksponentē. Tās noslēgumā, rādās, ka varam nonākt līdz nejēdzīgiem nodokļiem ar augstām likmēm, starptautisko un pašmāju aizdevēju neuzticību, valsts primāro pakalpojumu kvalitātes un pieejamības pasliktināšanos u. tml., kas draud jau ar daudziem būtiskiem eksistences riskiem. Eiropas Savienībā jau ir rūgta pieredze, piemēram, ar Grieķijas parādiem un mācībām, kāpēc tāda situācija izveidojās. Latvija nav Grieķija, un diez vai ES pieļaus kādas atsevišķas mazas ekonomikas nonākšanu līdzīgā purvā.

Eksports ir vienīgā iespēja

Latvija atpaliek no kaimiņvalstīm arvien vairāk, un, neko nedarot, šī atpalicība tikai pieaugs, nevis samazināsies. Ja vien tirdzniecības bilance būtu pa nullēm, mums pat šobrīd varbūt pietiktu naudas visu valsts vadītāju palielinātajām algām. Patīk vai nepatīk, bet eksports un tā atvestā nauda uz Latviju acīmredzami ir valsts klerku vienīgā iespēja saņemt savas algas bez nākotnes riskiem valstij kopumā. Vienlaikus tik nelielā valstī eksports ir teju vienīgā iespēja uzņēmējdarbībai strādāt ar jēdzīgu peļņas maržu, jo bez peļņas nav iespējams uzkrāt kapitālu un veikt investīcijas ‒ tātad attīstīties.

Vietējais tirgus apmierinošu peļņu var nodrošināt tikai dažās nozarēs. Vienlaikus pēdējo desmitu gadu laikā Latvijā ir slēgta ne viena vien ražotne un vēl kāds labs daudzums iecerēto, kuru izveidei bija idejas, taču dažu subjektīvu un arī objektīvu iemeslu dēļ tās nav materializējušās. Šajos procesos nebūs viens vainīgais iemesls, jo kādā vietā birokrātisko procedūru maratons nogurdināja privāto investoru, turklāt potenciālajam investoram labvēlīgākus nosacījumus piedāvāja tepat netālu citā valstī, vēl citā gadījumā investors nespēja izzīlēt iecerētā projekta ilgtspēju vairāku gadu desmitu nākotnē un attiecīgās garantijas, turklāt pārliecību nespēja sniegt arī Latvijas valsts, vienlaikus ir bijušas arī ieceres par «gaisa pilīm». Kā rāda pētnieki, gan Igaunijai, gan Lietuvai, šķiet, šādas ķibeles ir gājušas secen vai arī skārušas krietni mazāk. Tas tikai nozīmē ‒ ja šīs problēmas cēloņus neatrod, tad nekādas pozitīvas pārmaiņas nav iespējams sagaidīt, tieši pretēji – būs tikai sliktāk.

Ķeza ir tieši tagad un acu priekšā

Neraugoties uz birokrātu centību, visā brīvvalsts pastāvēšanas laikā Latvijas tautsaimniecībā eksporta nozīme ir pieaugusi, jo eksporta devums IKP no aptuveni 30% 1995. gadā ir pieaudzis līdz 70% 2023. gadā. 2024. gadā ir kritums līdz 64%, un mēs redzam rezultātus. Tēlaini runājot, pie budžeta veidošanas deg sarkanās lampiņas visā vadības panelī, bet daļa pie stūres esošo, šķiet, īsti nesaprot, ko tās signalizē par 2026. gadu. Ir jautājums – vai birokrātu centība ir apturēta? Vai kāds ir pārvietojis ražošanu un eksportu pirms klimata mokām un piesārņojuma draudiem? Vai ir kāda valdības darbība, kuru var raksturot ar rezultātu ražotāju labā? Jā, ir, bet vai ar to būs gana, to varēsim atbildēt tikai pēc gadiem, jo jaunas ražotnes netop dažu mēnešu laikā, modernizācijas projekti rit gadiem un arī laiks no jaunu investoru paziņojuma par nākšanu uz Latviju līdz reālai ražotnes iedarbināšanai ir mērāms gados.

Patlaban vienīgais budžeta glābšanas riņķis ir aizņemšanās – valsts parāda audzēšana un Eiropas Savienības fondu dāvanas, kuru jēga un lietderība rezultējas naudas ieplūdināšanā apritē. Šo fondu naudas funkciju bieži vien maldīgi dēvē par investēšanu. Investīciju nozīme ir gūt peļņu, bet ES līdzekļu ieplūdināšana peļņu tiešā veidā neparedz. ES dāvanas ir tā savdabīgā barjera, kas attur valsti no, maigi izsakoties, pamatīgas ķezas, jo šie Briseles ziedojumi slēpj pašreizējās un daudzu iepriekšējo valdību mazspēju, kuras «ziediņi» ir jau redzami, bet «odziņas» nākamajos gados, var gadīties, būs vēl rūgtākas, nekā varam iedomāties. Kuram tas rūp? Tiem, kuri vēlas dzīvot un strādāt Latvijā!

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ikviens darba ņēmējs ik gadu nodokļos samaksā vidēji vismaz 13 tūkstošus eiro.

Ja Latvijai darba ņēmējus nevajag, tos pieņems citas valstis, kas to izmantos savā labā. Jā, pirmajā mirklī šķiet – tas, ka cilvēki, kuriem nav darba Latvijā, to atrod ārzemēs, ir pozitīvi, jo šie cilvēki nebūs jāuztur no valsts budžeta, taču tās ir īstermiņa intereses un to vārdā nedrīkst upurēt ilgtermiņa intereses. Līdzība ar šaha spēli – īstermiņa interesēs ir upurēt bandinieku, lai vēlāk iegūtu pozicionālas priekšrocības.

Kā ieraudzīt 60 miljonus eiro

Grāmatvediski viens darba ņēmējs ar Latvijā vidējo algu nodokļos ik mēnesi ienes aptuveni 1096,16 eiro, kas gadā jau būs 13 153,92 eiro. Kā uz to skatīties? Ja raugās no valsts budžeta nodokļu ieņēmumu miljardiem, tad tāds piliens jūrā vien ir. Ja pazūd 100 darba ņēmēju ar vidējo algu – tie jau būs 1,315 miljoni eiro. Nav ļoti daudz, bet jau pamanāmi! Šo naudu jau var uzskatīt par veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības papildinājumu, var arī novirzīt aizsardzībai un drošībai vai kādu vēl sasāpējušu problēmu risināšanai. Savukārt 1000 darba ņēmēju izgaišana ar vidējo algu jau nozīmē, ka valsts makam secen ies 13,15 miljoni eiro. Šo rēķinu varam turpināt ar 10 000 darba ņēmēju un iegūt jau 131,5 miljonus eiro neiegūto nodokļu apjomu. Tas jau ir ļoti liels skaitlis, kuru ignorēt vienkārši nedrīkst.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dažu gadu laikā Latvijā «pazuduši» vairāki tūkstoši darba ņēmēju, kas pirmšķietami ir vērtējams kā trauksmes signāls, tikmēr valstī nekādu satraukumu īsti nemana.

Strādājošs cilvēks ir valsts vērtīgākā daļa. Ja viņa nav, nav arī darbavietas, nav pirktspējīga patērētāja, vajadzības pēc pakalpojumiem un pati darbavieta arī var izzust kā vakance. Proti, ja cilvēkam ir darbs, tad viņam ir arī alga, kuru viņš tērē, lai apmaksātu savus tēriņus, kā arī tiek maksāti nodokļi, kurus politiķi var pārdalīt valsts pakalpojumu vajadzībām. Ja darbinieki izzūd privātajā sektorā, tam ir sekas arī publiskajā pusē, jo kopējā nodokļu masa samazinās. Ja izzūd darbavietas, pēc brīža tukšas paliks teritorijas. Kas šobrīd notiek, un kuram tas rūp?

Darba tirgus signāli

Valsts ieņēmumu dienesta datubāzes dati liecina, ka darba ņēmēju skaits (kuri maksā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas) 2025. gada maijā bija 808 605 cilvēki, savukārt 2024. gada analogā laikā – 810 195, bet 2023. gadā vēl vairāk – pat 815 556, savukārt 2019. gadā bija 822 925. Tajā pašā laikā, pēc Centrālas statistikas pārvaldes datiem šā gada maijā bija 64,7 tūkstoši reģistrēto bezdarbnieku, 2024. gada maijā – 67,4 tūkstoši bezdarbnieku, 2023. gada maijā – 60,4 tūkstoši, bet 2019. gada maijā – 61 tūkstotis. Raugoties uz šiem datiem, var iegūt nevis vienu, bet gan ievērojami daudz vairāk secinājumu par to, kas un kā īsti notiek darba tirgū.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

«Ir neizbēgami, ka pavisam drīz nāksies celt pensionēšanās vecumu no 70 gadiem. Šo jautājumu gadiem neviens nerisina un negrib risināt, jo vieglu un ātru zāļu tam nav, bet politikā domāšana ir tikai uz četriem gadiem,» pēc Latvijas demogrāfijas datu publiskošanas sociālajā tīklā X paziņoja Saeimas deputāts no Apvienotā saraksta Andris Kulbergs. Pēc būtības jaunākie Latvijas demogrāfijas dati no Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) nav nekas jauns un pārsteidzošs. Tas, par ko šobrīd runā deputāts un pirmsākumā paziņoja Latvijas Darba devēju konfederācijas finanšu un nodokļu eksperts Jānis Hermanis, ir fakts, ka šobrīd pensionējas krietni vairāk cilvēku, nekā darba tirgū ienāk jauni.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lēmumu pieņēmējiem jāsaprot objektīvā realitāte – nodokļi dzimst uzņēmumos, nevis Excel tabulās.

Ik pa brīdim izskan skaļas atziņas, ka pietrūkst naudas šādai un tādai labai lietai, ka šis projekts ir kļuvis dārgāks, tam pakalpojumam pieaugušas izmaksas un arī cenas, tāpēc vajadzīga papildu «piešprice» no valsts budžeta. To, ka visu laiku ir par maz, jau zina teju vai visi, bet kur rodas nauda? Vai tiešām valsts budžetā tā rodas no zila gaisa, varbūt tā aug kokos? Nebūt ne, jo Latvijā ir tieši tāda pati sociāli ekonomiskā sistēma, kāda ir visā Eiropā vai pat teju vai visā pasaulē, kur valsts budžets ir sava veida nodokļu (vai cita veida maksājumu – nodevu u. tml.) krājkase, no kuras tad pie varas esošie arī sadala naudu. Būtiskākais, ka pirmreizējais nodokļu ģenerators ir komercsektors, kurš rada preces un pakalpojumus, ko pārdod tirgū, un kopproduktu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā sieviešu mirstība vecuma grupā no 30 līdz 44 gadiem ir divkārt augstāka nekā vidēji ES.

Kā liecina Eurostat pieejamā statistika, 2023. gadā, rēķinot visus vietējos iedzīvotājus, pēc sieviešu mirstības rādītājiem pirmajā vietā Eiropas Savienībā (ES) bija Bulgārija (14,53 mirušās uz 1000 sievietēm). Otrajā vietā ES ar 14,45 mirušajām uz 1000 sievietēm bija Latvija, kas no Bulgārijas atpalika tikai par astoņām simtdaļām. Jāatzīmē, ka ievērojams skaits gan Latvijas, gan Bulgārijas sieviešu un vīriešu dzīvo citās ES dalībvalstīs, tur oficiāli nereģistrējoties, tāpēc netiek pieskaitīti pie attiecīgās zemes iedzīvotājiem.

Vērtējot sieviešu mirstību bez ārvalstīs mirušajām attiecīgās zemes sievietēm, 2023. gadā ar 14,33 mirušām sievietēm uz vienu tūkstoti sieviešu Latvija bija pirmajā vietā ES, apsteidzot Bulgāriju, kuras teritorijā 2023. gadā nomira 14,25 sievietes uz vienu tūkstoti sieviešu. Gan Latvijas, gan Bulgārijas sieviešu mirstība 2023. gadā bija par 36% augstāka nekā vidējā sieviešu mirstība ES (10,6 mirušās uz 1000 sievietēm). Jāpaskaidro, ka vidējie mirstības rādītāji visumā ir tieši proporcionāli vidējam dzīves ilgumam. Jo lielāks vidējais dzīves ilgums, jo mazāks vidējais mirstības rādītājs uz tūkstoš personām, un otrādi. Samazinoties sagaidāmajam vidējam dzīves ilgumam, palielināsies mirstības rādītājs uz tūkstoš personām. Galīgajā sagaidāmā dzīves ilguma aprēķinā ar visai komplicētu formulu tiek ņemta mirstība dažādās vecuma grupās.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Privātajā sektorā darbvietu skaita kritums mazina nodokļu ienākumus, bet publiskajā tā pieaugums palielina nodokļu izdevumus.

Pašreizējās sociāli ekonomiskās sistēmas pamatā ir tieši privātā sektora (komercsektora) darbvietas, jo privātā sektora samaksāto nodokļu daudzums ir valsts labklājības pamats. Proti, tas ir pirmais maksājums – kamēr tā nav, par publiskā servisa pakalpojumiem nav, ar ko maksāt. Publiskais sektors arī maksā nodokļus no savām algām, tikai tie ir otrreizējie maksājumi, ja skatās pēc būtības. Šī nauda jau vienreiz ir bijusi valsts kasē. Ja pirmās reizes nebūtu, nebūtu arī otrās. Tas nozīmē, ka no privātā sektora labsajūtas jeb jaunvārdā «labbūtības» ir un būs atkarīga Latvijas valsts spēja nodrošināt finansējumu sabiedrībai nepieciešamo pakalpojumu – veselības aprūpes, izglītības, drošības, infrastruktūras – nodrošināšanai.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā augstākā iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme, bet vismazākais ar šo nodokli neapliekamais minimums Baltijā.

To rāda ZAB Sorainen partnera nodokļu un muitas jautājumos Jāņa Taukača bloga dati. Grozi kā gribi, bet Latvijā darba ņēmējam ir salīdzinoši lielāks iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) slogs nekā ziemeļu un dienvidu kaimiņvalstī. Ar IIN neapliekamais minimums 2025. gadā Latvijā ir 510 eiro visiem, ko arī uzskata par lielāko sasniegumu pērn īstenotajā nodokļu reformā, jo līdz tam tas bija diferencēts – jo lielāka alga, jo mazāks neapliekamais minimums. Tajā pašā laikā ar IIN nepaliekamais minimums Igaunijā ir 654 eiro, bet Lietuvā pat 750 eiro, kas salīdzinājumā ar Latvijā esošo ir būtiski augstāks. Vai tā ir Latvijā strādājošo kompāniju konkurētspēju vairojoša situācija? Šķiet, ka nē. Skaidrs, ka tā ir kaimiņvalstīs strādājošo konkurētspējas vecināšana. Tādējādi Lietuvā vai Igaunijā strādājošam uzņēmumam būtībā ir labāk atalgots un, iespējams, tāpēc motivētāks darbaspēks, bet mūsu zemē strādājošajiem uzņēmumiem atliek cerēt, ka darbinieki nebrauks piepelnīties tepat aiz robežas un ik pa brīdim nenāksies sūdzēties par darbaspēka deficītu un to risināt ar lēta darbaspēka ievešanu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ik gadu kopš 2016. gada Latvijā samazinās potenciālo jauno vecāku skaits, turklāt par 4% līdz 5% gadā.

Demogrāfijas krīzes galvenais iemesls ir potenciālo jauno vecāku regulāra un sistemātiska izbraukšana no valsts, kas pilnībā izskaidro demogrāfiskos procesus Latvijā pēdējo gadu laikā. No 2014. līdz 2024. gadam cilvēku skaits vecumā no 21 līdz 30 gadiem ir sarucis par 34% jeb 116 tūkstošiem, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.Ja neskaitām notikumus pēc 2008. gada krīzes, tad vēl 2015. gadā atbilstoši CSP datiem bija 21 674 cilvēki, kuru vecums nepārsniedza 12 mēnešus – tas bija par 6,18% vairāk nekā gadu iepriekš. 2016. gadā pieaugums pret iepriekšējo gadu ir nepilns procents, un kopš 2017. gada tas bijis negatīvs visu laiku bez izmaiņām. Proti, tas norāda uz fundamentālu un sistemātisku problēmu, ja apskatām pieaugumu no gada uz gadu. Ja viens gads bijis neveiksmīgs neatkarīgi no iemesliem, tad gadu vēlāk situācija var mainīties un procentuāli redzēsim pieaugumu, bet tā nenotiek. Proti, ķeza nav vienas krīzes notikumos, kādās demogrāfiskajās bedrēs tālā pagātnē pirms 20 gadiem, pandēmijas ietekmē, jo visi šie notikumi ir pārejoši, bet kritums ir pastāvīgs, tā dēļ arī ir pamats uzskatīt, ka pašreizējo notikumu cēlonis ir pastāvīgs un nepārtraukts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts pārvaldes algas sasniegušas ES vidējo līmeni, privātajam sektoram līdz tam vēl tālu.

Piecpadsmit Latvijas valsts iestādēs (tostarp KNAB, Ekonomikas, Finanšu un Veselības ministrijā) 2024. gadā vidējais neto atalgojums uz vienu nodarbinātu štata vietu pārsniedza darbaspējīgo iedzīvotāju neto ienākumus vidēji Eiropas Savienībā (25,5 tūkstoši eiro), liecina Eurostat dati, Valsts kancelejas publiskotie dati par darba samaksu un nodarbinātajiem valsts pārvaldē, kā arī Valsts kasē iesniegtie valsts pārvaldes iestāžu gada pārskati. Daudzu Latvijas valsts iestāžu algas visumā atbilst ES vidējam līmenim, tikai Latvijas privātais sektors kaut kā netiek līdzi Latvijas valsts sektora ambīcijām.

Lai iegūtu datus par Latvijas valsts iestāžu darbinieku vidējo atalgojumu, tika izmantoti 2024. gada pārskati par faktiskajiem valsts iestāžu izdevumiem, kādi tie ir iesniegti Valsts kasē. Par visām valsts iestādēm ir izmantotas atskaites par valsts pamatbudžeta izpildi.