Baltijas un Frankfurtes biržu gaida 250 miljonu eiro vērta obligāciju emisija. Eleving Group vadītājs Modests Sudņus (Modestas Sudnius) intervijā atklāj, ka apstākļi naudas piesaistei ir īpaši labvēlīgi un uzņēmums plāno sasniegt savu mērķi.
Pēdējo gadu laikā esam runājuši vairākas reizes un parasti sākam ar Eleving Group finanšu rezultātiem, iecerēm, obligācijām, akcijām, peļņas iespējām. Šoreiz es vēlētos sākt no nedaudz emocionāla jautājuma par globālo situāciju, kas ir nestabila un mainīga. Kā jūs, kā augoša uzņēmuma vadītājs, to uztverat? Uzmanīgi, bet bez panikas? Ir jāsatraucas un jāslēdz bizness kādā valstī? Kāda ir jūsu notikumu uztvere?
Eleving Group ir starptautisks uzņēmums, un tas dod zināmu drošības apziņu. Proti, nav tā, ka visos mūsu tirgos pēkšņi viss var noiet greizi. Mūs tiešā veidā neietekmē tarifu kari vai robežu slēgšana, jo Eleving Group pārdod naudu. Protams, mēs darbojamies 16 dažādos tirgos, un mums ir jāseko tendencēm šajās valstīs. Atslābt nedrīkst, bet arī panikā nav jākrīt. Otrkārt, mēs lielākoties finansējam strādājošos ar vidējiem ienākumiem, kuri mūsu finansējumu izmanto transportlīdzekļu iegādei, kas viņiem palīdz gūt ienākumus. Tādēļ mums valsts ekonomikas stiprums ir svarīgāks par makroekonomiskajiem faktoriem. Un, visbeidzot, mēs vienmēr rūpīgi sekojam līdzi ģeopolitiskajai situācijai, mums ir izstrādāti darbības nepārtrauktības rīcības plāni, taču mēs raugāmies uz nākotni pozitīvi, jo lielākā daļa mūsu tirgu atrodas NATO/Eiropas Savienības valstīs vai tālu prom no aktīviem konfliktiem, piemēram, Āfrikā vai Balkānos.
Gandrīz pirms gada Eleving Group pabeidza lielāko IPO Baltijā, piesaistot 29 miljonus eiro no investoriem. Tagad, kad jūsu akcijas kotējas gan Rīgas, gan Frankfurtes biržā, vai tas ir mainījis jūsu uzņēmējdarbības pieeju?
Pieeja ir tā pati. Pēc akciju emisijas mēs kļuvām nedaudz publiskāki, bet pēc būtības jau iepriekš bijām diezgan publiski. Pirms IPO mēs esam emitējuši obligācijas ne reizi vien. Kopumā domāju, ka esam īstenojuši vairāk nekā 10 obligāciju emisijas šo gadu laikā. Jā, līdz ar akciju emisiju parādījās dažas papildu prasības caurspīdīgumam. Akciju gadījumā to turētājiem ir jāatklāj ne vien pagātnes notikumi, finanšu rādītāji, bet arī jāsniedz izsmeļošs ieskats nākotnes plānos. Kopumā līdz ar lielāku caurspīdīgumu akciju investoriem iegūst arī obligāciju turētāji, kuri šobrīd uzzina vairāk par uzņēmuma plāniem nākotnē. Savukārt, ja runājam par biznesa pieeju, mēs turpinām saglabāt līdzīgu izaugsmes tempu un vēl aizvien esam gatavi augt tāpat kā līdz šim.
Eleving Group tikko ir uzsākusi obligāciju kampaņu, lai refinansētu esošās obligācijas 150 miljonu eiro apmērā un piesaistītu papildu kapitālu. Kā jūs raksturotu obligāciju tirgu Baltijā un Eiropā? Kā jūs redzat refinansēšanas iespējas? Vai mums tirgū ir nauda?
Es uzskatu un zinu, ka arī eksperti no mūsu bankām, kas organizē obligāciju emisiju, šo viedokli var pamatot ar datiem, tirgus ir labvēlīgs un stiprs kā nekad iepriekš. Jau šobrīd Eiropā tiek gāzti visi rekordi pēc investīciju apjoma augsta ienesīguma obligāciju tirgū. Ir paredzams, ka Eiropas Centrālā banka turpinās samazināt refinansēšanas likmi, kas ietekmēs naudas cenu nākotnē, bet obligācijas ir iespēja paturēt peļņas procentu kā konstantu kupona likmi obligācijai. Tieši šī iemesla dēļ Eiropā nav pamata satraukumam par naudas trūkumu. Baltijā mēs parasti sekojam Eiropas tendencēm, protams, savā īpašā veidā. Vienlaikus ir redzams, ka katru nedēļu notiek kāda emisija un naudas piedāvājums pieprasījumu apmierina. Proti, arī Baltijā ir pieejama gan institucionālo, gan privāto investoru nauda.
Iepriekš jūs esat pierādījis, ka varat piesaistīt daudz lielākas summas salīdzinājumā ar citiem uzņēmumiem Latvijā vai Baltijā. Šoreiz jūsu mērķis ir līdz 250 miljoniem eiro. Vai jūs ticat, ka tas ir iespējams? Kādi ir galvenie iemesli, kāpēc investori jums uzticas?
Protams, ka ticam, tomēr saprotu bažas, raugoties no Baltijas tirgus iespējām. Baltijā tas tiešām nav iespējams vai ir ļoti izaicinoši jebkuram uzņēmumam, kurš to mēģinātu darīt. Tāpēc mēs startējam paralēli gan Baltijā, gan Eiropā. Jāatceras, ka mēs jau esam pazīstami kā starptautisks uzņēmums ar nozīmīgu pieredzi kapitāla tirgos. Pirmkārt, tās obligācijas (vērtība – 150 miljoni eiro), kuras refinansējam, jau ir vairāk Eiropas nekā Baltijas emisija. Tajās pārsvarā ir Rietumeiropas valstu investoru nauda – no Lielbritānijas, Vācijas, Francijas, Šveices un citām valstīm. Šie investori mūs jau pazīst, pieņemu, ka nozīmīga daļa arī paliks ar mums. Otrkārt, tirgus, kā jau teicu, ir ļoti labvēlīgs. Treškārt, situācija no 2021. gada ir atšķirīga, mūs jau pazīst kapitāla tirgū, un domāju, ka jaunus investorus piesaistīt būs vienkāršāk. Turklāt pēdējo gadu laikā mēs esam būtiski stiprinājuši savu kredītprofilu, pērn veiksmīgi īstenojām IPO, pavisam nesen saņēmām Fitch reitinga uzlabojumu. Mēs uzrādām arī ļoti spēcīgus finanšu rezultātus. Ar pārliecību varu teikt, ka šobrīd esam stiprāki nekā jebkad agrāk. Visbeidzot – mēs piedāvājam labu kupona likmi, un tas investoriem patīk, turklāt mēs gadu gaitā esam pierādījuši, ka spējam īstenot solīto. Jāatceras, ka šo gadu laikā mēs esam obligāciju turētājiem jau izmaksājuši kuponu maksājumos nedaudz vairāk nekā 141 miljonu eiro. Esmu pārliecināts, ka kopumā refinansēt 150 miljonus un piesaistīt vēl 100 miljonus eiro papildus ar to uzticības kredītu, kāds ir uzņēmumam, ir ļoti reāli.
Obligāciju emisijai Frankfurtē un Baltijā ir kādas atšķirības?
Atšķirību nav. Abos tirgos mēs rīkojam arī publisko piedāvājumu, kas nozīmē, ka praktiski ikviens var iegādāties Eleving Group obligācijas. Runājot par Baltijas tirgu, mums ir svarīgi, lai arī mūsu investoriem, kas vēsturiski finansējuši obligācijas vai iegādājušies Eleving Group akcijas, būtu iespēja pelnīt no šīs emisijas, tāpēc arī Baltijā organizējam publisko emisiju.
Kā investoriem piedāvātā procentu likme (kupons) šobrīd atšķiras no tās, ko piedāvājāt 2021. gadā? Kā izskatās procentu likmju vide kopumā šobrīd un tolaik?
Mēs emitējam augsta ienesīguma obligācijas, kas investoriem nodrošina labu peļņu, bet tajā pašā laikā mēs saprotam, ka Eleving Group ir bijis ļoti stabils uzņēmums pēdējo četru gadu laikā, kopš 2021. gada. Proti, ja emitējām iepriekš obligācijas ar 9,5% kupona likmi, tad šobrīd ir neliela korekcija. Šobrīd mēs investoriem piedāvājam obligācijas ar ienesīgumu vismaz 9,5% gadā. Mums ir jāņem vērā, ka Euribor likme nav gluži nulle, ko šobrīd kompensē mūsu kredītvēsture. Proti, dažādi faktori viens otru izlīdzina, un skaitliski esam teju turpat.
Eleving Group ir vairāk nekā 4,5 tūkstoši investoru no Baltijas valstīm. Kā jūs raksturotu investoru uzvedību Latvijā, Lietuvā un Igaunijā? Vai, jūsuprāt, šie tirgi atšķiras viens no otra?
Man šķiet, ka atšķiras gan. Pirmais, ko varu secināt, ka visās valstīs mūsu akcijas un obligācijas ir pieprasītas, ja runājam par vietējo fonu. Savukārt, salīdzinot valstis, aktīvākie ir igauņi, mazaktīvākie – lietuvieši, un Latvijas investori ir kaut kur starp abiem kaimiņiem. Arī otrreizējā tirgū ir augsta tirdzniecības aktivitāte, tomēr te nevaram komentēt valstu investoru aktivitāti. Proti, nereti vietējā tirgū tiek pārdotas akcijas vai obligācijas, un bieži vien izrādās, ka tās pērk Frankfurtē kāds Vācijas vai Lielbritānijas investors, līdz ar to vairs nav korekti izdarīt salīdzinājumu tikai starp Baltijas investoriem.
Kas ir šie 4,5 tūkstoši Baltijas investoru, jums ir priekšstats par viņiem?
Baltijā mūsu investori ir ļoti dažādi. Sākot ar iesācējiem, kuri nopērk vienu akciju vai obligāciju un skatās, kas no tā iznāks, un beidzot ar salīdzinoši lieliem investoriem, kuri pērk vērtspapīrus par desmitiem tūkstošiem eiro. Es domāju, ka mūsu gadījumā ir pilnīgi visu investoru grupu pārklājums un nav viena konkrēta investora portreta, kas pirktu tieši mūsu vērtspapīrus.
Financial Times jūs ir ierindojis Eiropas ilgtermiņa izaugsmes čempionu vidū. Kā jūs raksturotu savu biznesa pieeju? Kādu izaugsmes tempu var noturēt ilgtermiņā?
Nav pārāk grūti kļūt par izaugsmes čempionu pirmajos gados, kad izaugsmes procenti tiek rēķināti pret nelielu pirmsākuma skaitli. Pat pirmajos desmit gados tas ir samērā vienkārši, bet tālāk kļūst grūtāk. Mēs vēl aizvien esam augoša kompānija, un, visticamāk, šo tendenci izdosies saglabāt arī turpmākajos gados. Izaugsmes temps, iespējams, nebūs tik straujš kā iepriekš, bet tas būs pietiekami straujš, lai mēs varētu saglabāt šo ilgtermiņa izaugsmes čempiona nosaukumu vēl kādu laiku. Mēs darbojamies 16 tirgos Eiropā un pasaulē. Daži no šiem tirgiem jau šobrīd ir lielāki par Baltijas tirgu, kopumā ņemot. Izaugsme, ko esam solījuši saviem investoriem IPO laikā, ir starp 10% un 20% gadā, ko es saredzu kā pamatotu, bet ne riskantu. Mūsu infrastruktūra var to nodrošināt, iespējams, atsevišķās vietās veicot papildu investīcijas darbaspēkā. Mēs vēlamies tuvākajos gados dubultot savu biznesu, un ar norādīto izaugsmes tempu tas ir iespējams.
Eleving Group darbojas 16 tirgos. Atskatoties uz vairāk nekā 10 gadiem, kas bija galvenais virzītājspēks, kas veicināja jūsu izaugsmi no Baltijas uzņēmuma par globālu? Vai ir kādi plāni ģeogrāfiski paplašināties turpmākajos gados?
Pirmsākumā jau bija skaidrs, ka Baltijā ir ierobežots tirgus un izaugsmei ir nepieciešams kaut kas vairāk. Mēs sākām būvēt starptautisku uzņēmumu, un tas izdevās, bet Baltijai vēl aizvien ir nozīmīga loma. Šī ir mūsu testa platforma. Te izmēģinām jaunos produktus, tehnoloģijas. Baltijā ir mūsu labākie darbinieki un speciālistu komandas. Tad, kad šeit tiek radīts labs produkts, tas tiek replicēts uz citiem jaunattīstības tirgiem. Baltijas tirgus vairs īsti nav jaunattīstības tirgus, mēs esam daudz tuvāk Rietumeiropai. Proti, nebanku kreditēšanai tieši jaunattīstības valstis ir ar lielāku perspektīvu. Tajā pašā laikā mūsu vadības komanda ir Baltijā, visi augstākā un vidējā līmeņa vadītāji ir no Baltijas, un bieži vien mēs vadītājus citās valstīs liekam no šejienes. Proti, mēs eksportējam talantus, kas palīdz mums labi vadīt biznesu un augt valstīs, kurās strādājam. Eleving Group ir padomā jauni tirgi. Patiesībā jau tuvākajā laikā mēs paziņosim par ieiešanu jaunā tirgū, tomēr šobrīd konkrēto valsti atklāt nevaru, jo tiek pabeigti sagatavošanās darbi. Mūsu mērķis nav mainījies – katru gadu atvērt vienu līdz diviem jauniem tirgiem.
Būs ģeogrāfiska ekspansija, lieliski! Vai parādīsies jauni produkti esošajos tirgos?
Mums ir jauns produkts Āfrikai. Esam uzsākuši viedtālruņu finansēšanu Ugandā un Kenijā, kur esam jau labi pazīstami kā transportlīdzekļu iegādes finansētāji. Ja motocikls tur maksā aptuveni 1000 eiro, tad viedtālruņu gadījumā mēs runājam par 100 eiro vērtiem produktiem. Ievērojot, ka motociklu un mašīnu iegādi Āfrikā finansējām mazajiem uzņēmējiem, tad viedtālruņi noteikti būs iespēja viņiem paplašināt savas iespējas, lietot GPS pārvadājumos, iegūt jaunus klientus un ātrāk sasniegt mērķi, lietojot digitālās kartes. Pieņemu, ka šis pakalpojums ātri iegūs popularitāti un drīzumā būs visās valstīs Āfrikā, kurās esam pārstāvēti.