Eksperti

Skolotāji – valsts attīstības inženieri

Jānis Krievāns, Junior Achievement Latvia (JA Latvia) valdes priekšsēdētājs,15.08.2025

Jaunākais izdevums

Latvijas ekonomikas izaugsme sākas skolā un skolotāji ir tās galvenie inženieri. Šī nav tikai labskanīga metafora. To apliecina OECD ziņojumi un citi starptautiski pētījumi - izglītības kvalitāte ir tiešā korelācijā ar valsts IKP pieaugumu un nevienlīdzības samazināšanos.

Taču kādu vietu šodienas Latvijas izglītības sistēmā ieņem skolotājs? Kādu atbalstu viņš saņem? Un cik lielā mērā skolotājs jūtas kā nākotnes līdzveidotājs, nevis tikai sistēmas izpildītājs?

Šobrīd, strauji tuvojoties jaunajam mācību gadam, šie jautājumi skan skaļāk nekā jebkad. Tie aktualizējas arī tāpēc, ka pirms jaunā mācību gada vairāk nekā 500 pedagogu tiksies Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) un “Junior Achievement Latvia” organizētajā uzņēmējdarbības izglītības konferencē “Izaugsmes kods 2025”, kas šogad norisināsies 19. un 20. augustā Rīgas Tehniskās universitātes telpās. Zinātkārei nav vecuma - konference pulcē gan jaunos skolotājus, gan pedagogus ar ilggadēju pieredzi. Turklāt konference organizēta ar mērķi ne tikai papildināt izglītības profesionāļu zināšanas, bet arī dot viņiem spēku un iedvesmu jaunajam mācību gadam.

Iedvesma. Atbalsts. Rīcība.

Iedvesmu var un vajag nemitīgi uzturēt, īpaši laikā, kad izdegšana un pārslodze ir kļuvušas par sistēmas normu. Konference kalpo kā sava veida pārejas punkts – no atvaļinājuma režīma uz ikdienas darba realitāti. Tā ir vieta, kur dzirdēt 53 izcilus ekspertus, dalīties, mācīties un just, ka esi daļa no kopienas. Tā ir vieta arī atbalstam un rīcībai.

Līdztekus tematiskām prezentācijām un diskusijām 2 dienu garumā, konferencē plānotas 32 meistarklases, kas veidotas sadarbībā ar Latvijas vadošajām augstskolām un piedāvās iespēju apgūt jaunas metodes, saprast, kā pielietot mākslīgo intelektu (AI) mācību darbā, kā strādāt ar bērniem ar mācīšanās grūtībām, kā attīstīt publiskās runas prasmes un izkopt līderību, kā pilnvērtīgi izmantot skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) programmas iespējas un iedziļināsies arī citos būtiskos jautājumos. Iespaidīgs ir ne vien darba grupu skaits, bet arī tas, ka tās ir koprades rezultāts – darba grupas balstītas skolotāju pašu izteiktajās vajadzībās, padarot skolotājus ne tikai par klausītājiem, bet arī par līdzautoriem.

Sistēma stagnē, bet attīstībai vajadzīga kustība

Tajā pašā laikā jāatzīst, ka diemžēl ar iedvesmu vien ir par maz. Sarunās skolotāji izgaismo daudzas strukturālas problēmas, kuras sasaucas ar nesenajā OECD 2025. gada ziņojumā Unlocking High‑Quality Teaching minētajiem mērķiem kvalitatīvai mācīšanai:

  • Kognitīvā iesaiste: skolēniem nepieciešami izaicinoši un reālajai dzīvei piesaistīti uzdevumi,

  • Kvalitatīvs mācību saturs: materiāli, kas ne tikai atbilst standartiem, bet arī rosina domāt un sasaistās ar skolēnu pieredzi.

  • Sociāli emocionālais atbalsts: lai nodrošinātu pozitīvu emocionālo vidi klasē arī skolotājiem ir jābūt emocionāli drošā un atbalstošā vidē..

  • Mijiedarbība klasē: AI var palīdzēt personalizēt mācīšanu, bet jēgpilna saskarsme klasē joprojām balstās skolotāja prasmēs.

  • Uz mācību procesu vērsta vērtēšana: ar mērķi ir nevis tikai konstatēt rezultātu, bet uzlabot skolēna mācīšanos ar savlaicīgu un attīstību veicinošu atgriezenisko saiti.

Taču šo mērķu īstenošanu kavē ilgstošas un plaši pazīstamas problēmas – laika un finansējuma trūkums, kas veicina pārslodzi un izdegšanu. Nereti sagatavošanās stundām, darbu labošanai, refleksijai notiek ārpus darba laika. Skolotāji dažkārt jūtas nesadzirdēti un pat baidās uzsākt ko jaunu vai darīt citādāk. Skolām trūkst resursu, tostarp piekļuves maksas AI rīkiem. Noteikti pieminams ir sistemātiskas pieejas visu jauno skolotāju mentoringam.

AI – nevis drauds, bet sabiedrotais skolotājam un skolēnam

Viena no plaši pārstāvētajām tēmām konferencē būs mākslīgais intelekts izglītībā – nevis kā aizvietotājs, bet kā atbalsta rīks. Atbalsta rīks, kas var palīdzēt ar ierobežoto resursu apstākļos. AI nav tikai par digitālu risinājumu izmantošana, bet sadarbība starp cilvēku un tehnoloģiju. Mana pieredze rāda, ka skolēni to jau radoši izmanto SMU aktivitātēs, piemēram, logo un saukļu radīšanā, tirgus izpētē un prezentāciju veidošanā. Tā nav krāpšanās, bet gan iespēja pārvarēt valodas, māksliniecisko prasmju vai pārliecības barjeras. Skolotājiem AI palīdz ietaupīt laiku, ļaujot koncentrēties uz būtiskāko.

Joprojām ir jomas, kurās mākslīgais intelekts joprojām būtiski atpaliek no cilvēka. Saskaņā ar OECD AI Capability Indicators, viena no tām ir metakognīcija – prasme domāt par savu domāšanu, mācīšanos, lēmumu pieņemšanu un refleksiju. Šī prasme cita starpā ir būtiska arī jēgpilnai AI izmantošanai, un to visdažādākajās mācību stundās var attīstīt tikai prasmīgs skolotājs.

Skolotāji – ne tikai zināšanu devēji, bet arī valsts izaugsmes veidotāji

Efektīva mācīšana apvieno zinātni, radošumu un profesionālu meistarību. Nepieciešami uzņēmīgi skolotāji, kuri ne tikai pasniedz mācību vielu, bet palīdz skolēniem saprast, kā mācīties, kā kļūdīties un kā labot šīs kļūdas. Nepieciešami skolotāji, kas ir arī mentori, līderi un piemērs, kas iedvesmo skolēnus pārvērst savas idejas darbībā, ne tikai saņemt atzīmes.

Pedagogi, kas šo lomu uzņemas, visbiežāk arī izdeg. Tie, kuri brauc uz konferencēm, ved skolēnus uz pasākumiem. Tie, kuri māca pēc jaunām metodēm, vada kolēģus, palīdz jaunajiem skolotājiem. Viņi dara to brīvprātīgi, nereti bez sistēmas atbalsta. Bet tieši viņi ir tie, kuri veido valsts ekonomisko izaugsmi. Neatkarīgā Frontier Economics Lielbritānijā veiktā pētījumā secināts, ka mācīšanas kvalitātes uzlabošana par vienu standarta novirzi var ik gadu palielināt valsts IKP par aptuveni 0,7–0,8 %, vienlaikus samazinot nevienlīdzību un palielinot nodokļu ieņēmumus.

Lai skolotāji varētu būt pārmaiņu ieviesēji

Konferences kā Izaugsmes kods ir būtisks atspēriena punkts – tās iedvesmo, stiprina kopienu un atgādina par darba jēgu. Taču pārmaiņām jābūt sistemātiskām, ne tikai kādam atsevišķam pasākumam. Izglītības sistēmā jāmaina attieksme pret skolotāju lomu.

Skolotāji var kļūt par radošiem vizionāriem tikai tad, ja viņiem tiek nodrošināti konkrēti un jēgpilni priekšnosacījumi. Viņiem nepieciešams laiks – lai mācītos, pamanītu un izvēlētos tieši sev derīgās metodes, ieviestu jaunas pieejas praksē un izvērtētu rezultātus. Nepieciešami arī resursi – kvalitatīvi mācību līdzekļi, tehnoloģijas un piekļuve AI rīkiem, kas ļautu optimizēt darbu un fokusēties uz būtiskāko. Radošums nav iespējams bez brīvības – elastīgas vides, kurā skolotājs ir noteicējs un var pielāgot mācību procesu tieši savu skolēnu vajadzībām. Tāpat svarīgs ir profesionālais atbalsts – mentoringa tīkls un vide, kurā skolotāji var dalīties pieredzē, eksperimentēt un augt kopā ar citiem. Tikai tad skolotāji spēs darīt to, ko prot vislabāk – veidot mūsu nākotni.

Citas ziņas

Uzņēmējdarbības un līderības nometnē Ventspilī vidusskolēni izstrādā ilgtspējīgus biznesa projektus

Db.lv,29.07.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspilī aizvadīta izglītības organizācijas Junior Achiement Latvia (JA Latvia) organizētā jauniešu uzņēmējdarbības un līderības nometne, kas vienuviet pulcēja 32 talantīgākos vidusskolēnus no dažādiem Latvijas reģioniem.

Nometnes laikā jaunieši attīstīja savas uzņēmējspējas un inovēšanas prasmes, komandās strādājot pie tehnoloģijās balstītu biznesa konceptu izstrādes, fokusējoties uz ilgtspēju un aprites ekonomiku.

Izglītojošā līderības nometnē “Junior Achievement Unlocked” tika aicināti talantīgi Latvijas jaunieši, kuri visa gada garumā ir pierādījuši savas spējas līderībā – izveidojuši Latvijā labākos skolēnu mācību uzņēmumus, izturējuši atlasi un uzņemti JA Latvia Līderu programmā, kā arī parādījuši izcilus un teicamus mācību rezultātus valsts olimpiādēs.

“Šajā nometnē pulcējās jaunieši, kam nākotnē ir potenciāls dot lielu pievienoto vērtību Latvijas biznesa videi un sabiedrībai kopumā. Mūsu uzdevums ir šo potenciālu stiprināt. Nometnes programma ir veidota tā, lai jauniešiem dotu iespēju intensīvi dažu dienu laikā praktizēt savu līderību, sadarbības spējas, problēmsituāciju risināšanu un citas personības izaugsmei ļoti svarīgas prasmes,” saka izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzoties Junior Achievement Latvia (JA Latvia) skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) inovāciju programmai #TechTrack, par labāko atzīta komanda “FreshFoot”.

Uzņēmums radījis ierīci apavu žāvēšanai un dezinficēšanai ar UV tehnoloģiju. Ierīce rūpējas gan par apavu sausumu, gan higiēnu, padarot to īpaši piemērotu aktīva dzīvesveida piekritējiem un ikvienam, kam svarīga pēdu veselība un komforts.

Uzvarētāju komandu veido Jurģis Lindbergs un Markuss Raudivs no Ropažu vidusskolas, kuri visu mācību gadu mērķtiecīgi strādāja pie savas idejas attīstības – sākot no koncepta līdz funkcionāla prototipa izveidei. Programmas laikā viņus atbalstīja mentore, Long On Capital izpilddirektore Anna Vikmane, sniedzot jauniešiem praktisku padomu un uzņēmējdarbības virziena konsultācijas.

“#TechTrack palīdz jauniešiem praktiski apgūt, kā no idejas nonākt līdz strādājošam prototipam un reālam biznesa modelim. Tas ir veids, kā mērķtiecīgi attīstīt prasmes, kas nepieciešamas inovāciju un tehnoloģiju produktu radīšanai. Latvijai ir vajadzīgi cilvēki, kas spēj veidot šādus risinājumus, un tāpēc šī izglītības programma ir īpaši vērtīga,” uzsver izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā nedēļas nogalē, 8. martā, tirdzniecības centrā “Domina Shopping” norisināsies ikgadējais izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras kopīgi rīkotais pavasara skolēnu mācību uzņēmumu pasākums CITS BAZĀRS, kur ar pašu radītiem produktiem tirgosies 270 labākie Latvijas skolēnu mācību uzņēmumi.

Rokassprādze ar iebūvētu lādētāju, filca ziepes no dabīgas vilnas roku kopšanai un UV starojuma apavu žāvētājs ir tikai daži no produktiem, ko līdzās skaistumkopšanas, interjera, pārtikas, rotaļlietu un tehnoloģiju precēm varēs atrast Citā Bazārā.

“Šogad jauniešu interese ir lielāka, nekā spējam uzņemt Citā Bazārā – saņēmām 450 pieteikumus, bet tirdzniecības centrā “Domina Shopping” būs sastopami 270 skolēnu mācību uzņēmumi. Tas apliecina, ka jaunieši ir gatavi izmēģināt savus spēkus un piedāvāt savus izstrādājumus reālā biznesa vidē – tirdzniecības centrā. Tikpat svarīgi viņiem ir arī atrast atsaucīgus pircējus, ar kuriem sarunās var attīstīt komunikācijas un pārdošanas prasmes, gūstot vērtīgu pieredzi turpmākajai uzņēmējdarbībai. Tāpēc sestdien ikviens ir aicināts apmeklēt pasākumu un atbalstīt jaunos uzņēmējus,” saka izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien un rīt, 19. un 20. augustā, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, “Junior achievement Latvia”, Latvijas Bankas Naudas skolas un Rīgas Tehniskās universitātes rīkotā izglītības iedvesmas konference “Izaugsmes kods” pulcē 700 skolotājus, skolu vadītājus, izglītības pārvalžu pārstāvjus un nozares ekspertus, lai īsi pirms jaunā mācību gada sākuma kopīgi raudzītos nākotnē – kā sniegt skolēniem mūsdienīgu, radošu un motivējošu izglītību.

Konferencē tiks apspriestas tēmas, kā skolēnu mācību uzņēmumu metode maina domāšanu, kā skolās notiek pielāgošanās mākslīgajam intelektam, uz kurieni virzās Latvijas ekonomika, kā strādāt ar skolēniem, kuriem ir mācīšanās grūtības, un citas izglītībā aktuālas tēmas. Konference piedāvās 32 meistarklases, kurās skolotāji varēs apmainīties pieredzē un atrast atbalsta metodes savam ikdienas darbam.

“Skolotāji var kļūt par radošiem vizionāriem tikai tad, ja viņiem tiek nodrošināti konkrēti un jēgpilni priekšnosacījumi. Nepieciešams laiks, lai mācītos, ieviestu jaunas pieejas un izvērtētu rezultātus, resursi – kvalitatīvi mācību līdzekļi, tehnoloģijas un piekļuve AI rīkiem, kā arī brīvība pielāgot mācību procesu skolēnu vajadzībām un profesionālais atbalsts, lai dalītos pieredzē un augtu kopā ar citiem. Tieši šādas metodes un atbalstu šī konference piedāvā saviem dalībniekiem," saka izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šonedēļ, 7. martā sākas skolēnu pieteikšanās Ēnu dienai, kas norisināsies 4. aprīlī.

Skolēni izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” veiktajā aptaujā norādījuši, ka piedalīsies Ēnu dienā, lai pārliecinātos, vai izvēlētā profesija atbilst viņu priekšstatiem (75%). Vienlaikus piemērotas darba vietas atrašana nākotnē uztrauc 80% skolēnu.

“Ēnu diena jau tradicionāli ir kļuvusi par platformu, kur satiekas darba devēji un nākotnes darbinieki, lai labāk izprastu viens otra gaidas un prasības. Mūsu veiktajā aptaujā darba devēji un jaunieši bija vienisprātis par svarīgākajām prasmēm darba tirgū, taču uzņēmēji īpaši izcēla sadarbības un komunikācijas prasmju nozīmi – tieši tās būtu visvairāk jāuzlabo. Ēnu diena ir pirmais solis šo prasmju attīstīšanā, dodot jauniešiem iespēju aktīvi uzdot jautājumus, ielūkoties potenciālajā darba vidē un trenēt savas komunikācijas prasmes reālās situācijās,” pauž “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā norisinās Jauno uzņēmēju dienas – Gen-E Latvia 2025 – pasākums, kurā piedalīsies Latvijas labākie skolēnu mācību uzņēmumi, sacenšoties par iespēju pārstāvēt Latviju Eiropas finālā.

Latvijas finālam no vairāk nekā 1700 uzņēmumiem izvirzīti 20 labākie skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) vidusskolu grupā un 10 labākie pamatskolu grupā. Vidusskolas grupas labākais SMU iegūs tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas skolēnu mācību uzņēmumu finālā Atēnās, Grieķijā.

Izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” (JA Latvia) vadītājs Jānis Krievāns stāsta: "Konkursā mēs vērtējam skolēnu izstrādāto ideju oriģinalitāti, kā arī viņu izaugsmi un paveikto visa gada laikā. Finālā piedalās komandas no dažādiem Latvijas reģioniem, un skolēnu radītie risinājumi patiešām pārsteidz ar savu daudzveidību – no lavandas tējas ekstraktiem, mobiliem sabiedriskā transporta rokturiem līdz tūrisma maršrutu platformai, izmantojot mākslīgo intelektu.”

Ekonomika

Eiropas skolēnu mācību uzņēmumu finālā Latviju pārstāvēs jaunieši no Madonas

Db.lv,30.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadītas izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras organizētās “Jauno uzņēmēju dienas - GEN-E Latvia 2025” skolēnu mācību uzņēmumu fināls, kur noskaidroti Latvijas labākie skolēnu mācību uzņēmumi (SMU) un uzņēmējdarbības izglītības pedagogi valstī.

Tiesības pārstāvēt Latviju Eiropas labāko mācību uzņēmumu konkursā “GEN-E Europe” Grieķijā, Atēnās šogad izcīnījis SMU “BLUM” no Madonas Valsts ģimnāzijas. Skolēni radījuši hidroponiskā dārza iekārtu un tā monitoringa aplikāciju.

Hidroponiskais dārzs ļauj augiem augt ar barības vielām bagātinātā ūdenī, nevis augsnē. To var kontrolēt ar aplikāciju, kas saistīta ar sensoriem – tie mēra mitrumu, temperatūru, gaismu un barības vielu koncentrāciju.

Vidusskolas grupā 2. vietu ieguva skolēnu mācību uzņēmums “RimaBoards” no Rīgas Āgenskalna Valsts ģimnāzijas. Jaunieši piedāvā balansa dēli, kas izaicina līdzsvaru un trenē ķermeņa stabilitāti, ļaujot imitēt snovborda un veikborda kustības. Dēlis uzlabo koordināciju, spēku, lokanību un izturību, un ir piemērots gan sportistiem, gan ikvienam, kas vēlas apgūt jaunas prasmes.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 4. aprīlī Latvijā norisinās izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia“ organizētā Ēnu diena.

Šogad skolēnus ar dažādām profesijām iepazīstina 2299 ēnu devēji, kopumā ēnošanai piedāvājot 13 048 vakances. Lielāko skolēnu pieteikumu skaitu šogad saņēmušas policijas inspektora, jurista un fizioterapeita profesijas. “Lai veiksmīgi izvēlētos savu nākotnes profesiju, ir svarīgi to iepazīt no pirmavota. Ēnu diena skolēniem sniedz unikālu iespēju ielūkoties interesējošās profesijas ikdienā, uzdot jautājumus un izprast, kādi ir karjeras nosacījumi. Šogad īpaši aktīvi bijuši 9. klašu skolēni – tieši viņiem šis ir īstais brīdis pieņemt nozīmīgus lēmumus par savu nākotni,” stāsta “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Skolēnu pieprasītākās profesijas, ņemot vērā pieteikumu skaitu, šogad ir policijas inspektors (296 pieteikumu), jurists (295), fizioterapeits (212), programmētājs (209), gaisa kuģa stjuarts (195), kinologs (161), televīzijas/radio raidījumu vadītājs (161), ugunsdzēsējs glābējs (150).Savukārt darba devēju piedāvātākās ēnu vietas šogad bijušas profesijās policijas inspektors (324 vakances), ugunsdzēsējs glābējs (196), jurists (173), programmētājs (164), farmaceits (146), iestādes vadītājs/direktors (141), sporta treneris (139), sabiedrisko attiecību speciālists (136).

Ekonomika

Latvijas uzņēmējdarbības uzrāvienam nepieciešama drosme, zināšanas un uzmanība reģioniem

Db.lv,11.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības temperatūra Latvijā ir mērena, bet ar pozitīvu tendenci uzsilt – tā secināts ekspertu diskusijā par uzņēmējdarbības attīstību "Uzņēmējdarbības temperatūra 2025: vēss, remdens vai karsts?", ko organizēja “StartSchool” sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, Latvijas Darba devēju konfederāciju un “Junior Achievement Latvia”.

Eksperti norāda - lai attīstītu uzņēmējdarbību Latvijā, ir svarīga izglītība, drosme un atbalsta iespējas reģionos. Tāpat secināts, ka jauniešu interese par uzņēmējdarbību Latvijā pieaug, tomēr veiksmīgai attīstībai nepieciešama ilgtermiņa pieeja, kvalitatīva izglītība un piemērota vide, kas iedrošina uzsākt savu biznesu, ne tikai Rīgā, bet arī reģionos.

Diskusija tika organizēta, jo pēdējā gada laikā Latvijas uzņēmējdarbības ekosistēmā un sabiedrībā kopumā vērojama jauna tendence – cilvēki kļūst piesardzīgāki, mazāk gatavi uzņemties riskus, būtiski audzis arī likvidēto uzņēmumu skaits. Latvijas Darba devēju konfederācijas vadītājs Kaspars Gorkšs norādīja: “Uzņēmējdarbība ir risks, un ne visi ir gatavi to uzņemties. Daudzi izvēlas stabilāku vidi, piemēram, darbu publiskajā sektorā, kur vakanču skaits pieaug. Ja gribam redzēt vairāk jaunuzņēmumu, primāri ir jārunā par zināšanām – tieši atbilstoša kvalifikācija un izglītība rada pārliecību un drosmi spert pirmos soļus un uzņemties risku.”

Eksperti

Tirdzniecības centrs ir sabiedrības mikropasaule – laiks pārdefinēt nozares fokusu

Dina Bunce, t/c “ Domina Shopping” direktore,28.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centru nozare ir veiksmīgi atkopusies no pandēmijas sekām, tāpēc pienācis laiks tai piešķirt jaunu elpu. Un, lai gan daudzi runā par multifunkcionalitāti kā par nākotnes trendu, tomēr patiesībā – multifunkcionalitāte tirdzniecības centros vienmēr ir bijusi to pamatbūtība.

Proti - lielveikali nekad nav bijuši “viena segmenta” vietas. Tie ir bijuši un joprojām ir telpas, kur līdzās modei sastopama izklaide, pakalpojumi un, jā, arī sociālā atbildība. Tāpēc šodien tirdzniecības centri nav vienkārši iepirkšanās galamērķi – tie kļūst par sabiedrības mikropasaulēm, kurām jāspēj atbildēt uz dažādu sociālu grupu vajadzībām un sniegt jēgpilnu, daudzdimensionālu pieredzi.

Multifunkcionalitāte nav inovācija – tā ir nozares kodols

Mode, izklaide un pakalpojumi – šī struktūra nav tikai statistiska attiecība (40:30:30), tā ir sistēma, kas veido apmeklētāju plūsmas un iepirkšanās pieredzi. Tas, kā šo sistēmu pielāgojam konkrētai videi, ir mūsu profesionālais izaicinājums. Un, ja šodien multifunkcionalitāte tiek pasniegta kā jaunatklājums, iespējams, ir īstais brīdis atskatīties uz nozares pieredzi un mācīties no tās – kopā.