Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad mazumtirdzniecības tirgū realizētais degvielas apjoms ir stagnējošs, tāpēc var vērot īpaši aktīvu cīņu starp degvielas tirgotājiem par katru pārdoto degvielas litru ar mērķi nezaudēt tirgus daļu, aģentūrai LETA atzina energoresursu tirgotāja AS "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība.

Viņš pauda, ka šis ir pirmais gads, kas sācies ar zemāku akcīzes likmi dīzeļdegvielai Latvijā, salīdzinot ar Lietuvu, kā rezultātā Latvija dīzeļdegvielas cenas ziņā ir kļuvusi nedaudz pievilcīgāka nekā Lietuva. Šī iemesla dēļ liela daļa starptautisko pārvadātāju uzņēmumu reģionā ir mazinājuši savas degvielas uzpildes Lietuvā, bet to dara vairāk Polijā, Latvijā un Igaunijā. Tādējādi pieaug arī iekasētā Latvijas akcīzes nodokļa apjoms.

Latvijas ekonomikas attīstība šogad ir stagnējoša, ko apliecina valsts iekšzemes kopprodukta (IKP) kritums pirmajā ceturksnī par 0,3%, un tajā pašā laikā inflācijas rādītājs pirmajā pusgadā bija 3,6%, kas augstāks par novēroto vidējo inflācijas rādītāju Eiropas Savienībā (ES).

Vība norādīja, ka gan IKP bremzēšanās, gan augstā inflācija nav veicinājusi degvielas patēriņa pieaugumu, kā rezultātā pirmajā pusgadā realizētais degvielas apjoms mazumtirdzniecībā Latvijā ir audzis tikai par 0,8%, savukārt vairumtirdzniecībā tas ir krities būtiski - par vairāk nekā 10%.

"Viens no galvenajiem iemesliem realizētā degvielas apjoma kritumam vairumtirdzniecībā ir samazinājums dīzeļdegvielas realizācijā lauksaimniekiem, kas, savukārt, saistīts ar salīdzinoši nepateicīgiem laika apstākļiem lauksaimniecības darbu veikšanai šogad," pauda "Virši-A" vadītājs.

Kā skaidroja Vība, situācijā, kad realizētais apjoms mazumtirdzniecībā ir stagnējošs, var vērot īpaši aktīvu cīņu starp degvielas tirgotājiem par katru degvielas litru, izmantojot dažādas mārketinga un cenu aktivitātes ar mērķi nezaudēt tirgus daļu.

"Šādas aktivitātes ir ieguvums ikvienam degvielas patērētājam, taču tajā pašā laikā tās atstāj negatīvu ietekmi uz tirgotāju rentabilitāti, kā rezultātā arī šogad var novērot tālāku degvielas tirgus konsolidāciju Latvijā, kad lielie tirgotāji iegādājas mazākus tirgus spēlētājus," skaidro "Virši-A" valdes priekšsēdētājs.

Jau vēstīts, ka "Virši-A" koncerna apgrozījums šogad pirmajā pusgadā bija 188,598 miljoni eiro, kas ir par 1,8% vairāk nekā pagājušā gada attiecīgajā periodā, bet koncerna peļņa samazinājās par 27,4% - līdz 1,456 miljoniem eiro.

"Virši-A" koncerna apgrozījums pagājušajā gadā bija 380,578 miljoni eiro, kas ir par 10,7% vairāk nekā 2023.gadā, bet koncerna peļņa samazinājās par 8,4% - līdz 4,671 miljonam eiro. Vienlaikus "Virši" mātesuzņēmums pērn strādājis ar 353,479 miljonu eiro apgrozījumu un 6,125 miljonu eiro peļņu.

"Virši-A" koncernā ietilpst mātessabiedrība "Virši-A", SIA "Virši loģistika", SIA "Virši Renergy", "Virši Lietuva".

Uzņēmuma lielākie akcionāri, pēc kompānijas publiskotās informācijas, ir Jānis Riekstiņš (20,99%), Jānis Rušmanis (20,84%), Ruta Plūme (20,81%), Andris Priedītis (12,79%) un Ilgvars Zuzulis (12,79%). Kompānijas akcijas ir iekļautas biržas "Nasdaq Riga" alternatīvajā tirgū "First North".