Eksperti

Zemes likumiskās lietošanas maksas jautājums - iekaisusi kaite, ko neviens nevēlas risināt

Jānis Abāšins, finanšu eksperts, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents,28.05.2025

Jaunākais izdevums

Maijā Satversmes tiesa sāka skatīt kārtējo lietu par zemes likumiskās lietošanas maksu. Apstrīdētās normas noteic, ka zemes likumiskās lietošanas maksas apmērs ir 4% no lietošanā esošās zemes kadastrālās vērtības gadā, lai gan kopumā nekustamo īpašumu jomā vidējā atdeve no kapitāla ilgtermiņa īres gadījumā ir 8% - 12%, bet projektu attīstīšanas gadījumā (pirkšana, būvniecība, pārdošana) pat 13-15% un vairāk.

Arī citos normālos biznesos kapitāla atdeves norma, kuru īpašnieki prasa, ir virs 10%, bet šajā gadījumā ar 4% ir teju neiespējami nosegt pat obligātos maksājumus (nodokļus) un izdevumus. Arī lielajos apdrošināšanas koncernos šī norma ir virs 10%. Esošā situācija ir toksiska, un, ja vēlamies, lai Latvijas ekonomika attīstītās, šis jautājums ir jārisina, negaidot kārtējo Satversmes tiesas lēmumu.

Piespiedu nomas maksas apmērs vairākkārt atzīts par neatbilstošu Satversmei

Šī ir astotā reize, kad Satversmes tiesa vērtē ar piespiedu dalīto īpašumu saistīto regulējumu. Vai ir vēl kāda lieta, kas Satversmes tiesā ir skatīta 8 reizes?! Iepriekš tiesa vairākkārt atzina zemes likumiskās lietošanas vai piespiedu nomas maksas apmēru par neatbilstošu Satversmei. Esošā situācija nenāk par labu nedz zemes, nedz dzīvokļu īpašniekiem, turklāt – noslogo tiesu. Kā viens no risinājumiem ir izskanējusi iespējamība ļaut pusēm vienoties par zemes lietošanas maksu individuāli – lai gan kopumā atbalstu uzskatu, ka brīvā tirgus apstākļos tirgus pats spēj noregulēt daudzas situācijas, šajā gadījumā problēma ir iekaisusi tik ļoti, ka nepieciešams arī risinājums normatīvo aktu ietvaros.

Paraudzīties uz situāciju no ekonomikas attīstības viedokļa Par likumiem mēdz teikt, ka normatīvais regulējums ir izdevies tad, ja abas puses ir nedaudz laimīgas un nedaudz nelaimīgas vienlaikus. Šī brīža situācijā – viena puses (zemes īpašnieki) ir ļoti nelaimīgi, bet otra puse (dzīvokļu īpašnieki) – laimīgi, lai gan arī tas nav viennozīmīgi un realitātē abi ir situācijas ķīlnieki. Arī tas, ka jautājums atkal un atkal nonāk Satversmes tiesā, liecina, cik ļoti samilzusi ir šī problēma. Domājot par to, kāpēc problēma nav tikusi risināta visus šos gados, kopš neatkarības atjaunošanas, jāsecina, ka politiķi visticamāk vairāk turējušies dzīvokļu īpašnieku pusē, gluži vienkārši tāpēc, ka dzīvokļa īpašnieku ir vairāk, tātad – lielāks potenciālais elektorāts. Taču būtu svarīgi, lai arī politiķi paraudzītos uz šo situāciju no ekonomiskās attīstības viedokļa un atrisinātu šo situāciju pēc iespējas ātrāk.

Negatīvs kopējais fons investīcijām

Dalītais īpašums ir rezultāts 90. gados neizdarītajiem darbiem, turklāt, šobrīd - 2025. gadā – kaite ir tik ļoti iekaisusi, ka neviens nevēlas ķerties klāt ārstēšanai. Taču ir svarīgi ņemt vērā, ka situācija kopumā rada arī zināmu negatīvu ietekmi uz investīcijām nekustamo īpašumu un citās jomās. Šobrīd vienā jomā valda pilnīga nesakārtotība, radot negatīvu kopējo fonu. Latvijā, tostarp Rīgā, ir vairāki zemes gabali, kuru vienā daļā atrodas daudzdzīvokļu nams.

Nereti potenciālie investori, kuri sākotnēji ir gatavi pirkt vai īrēt šo zemi, uzzinot par to, atsakās, jo, kurš gan vēlas tādu apgrūtinājumu ar neskaitāmām iespējamām vai jau esošām tiesvedībām? Jo vairāk iesaistīto pušu, jo lielāka birokrātija un mazāka investora vēlme iesaistīties. Tieslietu ministrijai jāmeklē risinājums, negaidot Satversmes tiesas lēmumu Raugoties uz situāciju kopumā, jāuzsver, ka ir nepieciešams steidzams risinājums, turklāt – jautājumu dienaskārtībā jāvirza Tieslietu ministrijai vai Saeimai, negaidot Satversmes tiesas lēmumu.

Gribētos cerēt, ka viena no šīm divām institūcijām būs tālredzīga un apzināsies, ka šī situācija ietekmē ne tikai konkrētos dzīvokļu un zemes īpašniekus, bet ekonomiku kopumā. Ir brīdis pārtraukt ignorēt šo ilgstoši iekaisušo un tiesu noslogojošo problēmu – nepieciešama izlēmīga, līdzsvarota un taisnīga rīcība no izpildvaras (Tieslietu ministrijas), lai izbeigtu esošo nenoteiktību un radītu stabilu, prognozējamu vidi gan īpašniekiem, gan investoriem, tādējādi sekmējot ilgtermiņa ekonomisko attīstību un tiesiskās vides stiprināšanu Latvijā. Ekonomisko attīstību (un mūsu atpalicību no kaimiņiem) ietekmē daudz dažādi sīkumi, t.sk. arī šī iekaisusī kaite.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan pēdējo divu gadu laikā bija sarukusi mūža pensijas apdrošināšanas popularitāte, šobrīd šis apdrošināšanas veids sāk atgūt iedzīvotāju interesi.

Ja 2022.gadā parakstīto prēmiju apjoms sasniedza 63,6 miljonus eiro, tad 2023.gadā tikai 39,5 miljonus eiro un pagājušajā gadā 43 miljonus eiro, kas ir samazinājums par aptuveni trešdaļu, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) apkopotā informācija.

Tomēr jau pērn ir bijis 9% parakstīto prēmiju pieaugums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, un šī gada pirmajā ceturksnī fiksēts vēl straujāka izaugsme - par 21%.

Neskatoties uz prēmiju kritumu, izmaksāto atlīdzību apjoms arī iepriekšējos gados turpināja kāpt. 2022.gadā iedzīvotājiem atlīdzībās tika izmaksāti 27,7 miljoni, 2023.gadā  29,5 miljoni eiro jeb par 6,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet 2024.gadā  32,4 miljoni eiro, kas ir pieaugums par 9,8%, salīdzinot ar 2023.gadu.

Finanses

Apdrošinātāju parakstīto prēmiju apmērs Latvijā pirmajā ceturksnī pieaudzis 8,8%

LETA,06.05.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrības šogad pirmajos trijos mēnešos Latvijā kopumā bruto prēmijās parakstījušas 226,756 miljonus eiro, kas ir par 8,8% vairāk nekā 2024.gada attiecīgajā periodā, savukārt izmaksāto atlīdzību apmērs pieaudzis par 4,8%, sasniedzot 122,819 miljonus eiro, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) apkopotie dati.

2025.gada pirmajos trijos mēnešos visvairāk prēmiju Latvijā parakstīts veselības apdrošināšanā - 80,791 miljons eiro, kas ir par 15,5% vairāk nekā 2024.gada pirmajos trijos mēnešos, un veidoja 35,6% tirgu.

Otrs populārākais apdrošināšanas veids bija sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšana (KASKO), kurā prēmijās parakstīts 35,031 miljons eiro, kas ir pieaugums par 1,7% (15,4% tirgus), seko dzīvības apdrošināšana - 31,324 miljoni eiro, kas ir par 14,2% vairāk (13,8% tirgus), īpašuma apdrošināšana - 30,775 miljoni eiro, kas ir par 12,1% vairāk nekā gadu iepriekš (13,6% tirgus), kā arī sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības, iekļaujot OCTA apdrošināšanu, - 25,904 miljoni eiro, kas ir par 4,3% mazāk (11,4% tirgus).

Apdrošināšana

Piecu gadu laikā valsts un pašvaldību iestādēm OCTA atlīdzībās izmaksāti 17 miljoni eiro

Db.lv,16.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024.gada pirmajos deviņos mēnešos apdrošinātāju veikto izmaksu apjoms par ceļu satiksmes negadījumiem (CSNg) valsts un pašvaldības iestādēm sasniedzis 3,46 miljonus eiro, liecina Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) apkopotā informācija.

Pēdējo piecu gadu (2019. - 2023.) laikā OCTA atlīdzībās valsts un pašvaldību iestādēm kopumā izmaksāti 17,02 miljoni eiro, turklāt šajā periodā izmaksāto atlīdzību apjoms pieaudzis vairāk nekā par trešdaļu (2,63 miljoni eiro 2019.gadā un 3,93 miljoni eiro pērn).

Šī gada pirmajos deviņos mēnešos no visa kopējā izmaksāto OCTA atlīdzību apjoma par CSNg (55,02 miljoni EUR), valsts un pašvaldību iestādēm izmaksāti 6,3% (3,46 miljoni EUR). No visām izmaksātajām atlīdzībām valsts un pašvaldību iestādēm, šī gada deviņos mēnešos 1,30 miljoni eiro izmaksāti Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai pensijās un pabalstos invalīdiem par CSNg gūtajām traumām. 1 miljons eiro izmaksāts Nacionālajam veselības dienestam. Atlīdzību izmaksu apjoms katru gadu šīm iestādēm būtiski pieaug, un kopš 2019.gada ir dubultojies.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn apdrošināšanas tirgus Latvijā turpinājis augt, un parakstīto prēmiju apjoms ir sasniedzis 800 miljonus eiro, kas ir par 11% vairāk nekā 2023.gadā, savukārt izmaksāto prēmiju apjoms ir bijis ap 500 miljoniem eiro, un tas ir pieaugums par 8,5%. Pēc vairāku gadu pārtraukuma izaugsme novērojama arī dzīvības apdrošināšanā, informē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA).

Straujākais prēmiju pieaugums ir novērots veselības apdrošināšanā - par 16,6%, īpašuma apdrošināšanā - 12,5% un nelaimes gadījumu apdrošināšanā - 12,2%. Savukārt izmaksātās atlīdzības visvairāk pieaugušas par vispārējo civiltiesisko apdrošināšanu - 23,7%, ceļojumu apdrošināšanu - 22,8% un nelaimes gadījumu apdrošināšanu - 11,2%.

"Līdzīgi kā 2023.gadā arī pagājušo gadu raksturo lielas izmaksātās atlīdzības klientiem par dabas katastrofās radītajiem postījumiem, kas gan pieteikumu skaita ziņā, gan izmaksātajās summās sasniedza jaunu rekordu. Tā kā jau 2023.gads bija ļoti postošs, procentuālais pieaugums neuzrādās tik liels. Pieejamā informācija liecina, ka nereti apdrošinātāji ir bijuši ļoti pretimnākoši un, lai gan apdrošināšanas objekts nav bijis apdrošināts pret konkrēto risku vai bija iestājies izņēmums, tomēr izmaksājuši atlīdzību. Klientiem gan uz to nevajadzētu paļauties, tāpēc aicinu rūpīgi pārskatīt polises segumu, jo paredzams, ka dabas kataklizmas mūsu reģionā būs arvien biežāk," saka Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins. "Kopš pandēmijas sākuma dzīvības apdrošināšanā bija vērojama "stagnācija", taču 2024.gadā atkal ir novērots 4,9% pieaugums. Ir atdzīvojusies arī tūrisma nozare, un Latvijas iedzīvotāji aktīvi ceļo, kas atspoguļojas izmaksāto ceļojumu apdrošināšanas atlīdzību būtiskā pieaugumā."

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2024.gadā apdrošināšanas sabiedrības un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) kopā pieņēmuši lēmumus par OCTA atlīdzību izmaksu 73,15 miljonus eiro apmērā, kas ir par gandrīz 8% vairāk nekā gadu iepriekš. Jāatzīmē, ka izmaksāto OCTA atlīdzību apmērs turpina pieaugt jau ceturto gadu pēc kārtas (kopš 2021.gada), šajā laika posmā palielinoties par vairāk nekā 25%, informē LTAB.

2024.gadā kopējais apdrošinātājiem pieteikto ceļu satiksmes negadījumu (turpmāk - CSNg) skaits samazinājies par nepilniem 4% (pērn - 34571; 2023.gadā - 35857). No tiem 68,6% tika fiksēti ar saskaņotā paziņojuma protokolu (aizpērn - 68,7%), bet 31,4% gadījumu negadījumu fiksējusi ceļu policija. Jāatzīmē, ka turpina pieaugt arī reģistrēto transportlīdzekļu skaits, kas 2024.gadā sasniedza 1,23 miljonu (gadu iepriekš - 1,21 miljonus). No visiem pērn reģistrētajiem OCTA apdrošināšanas gadījumiem, 92,9% notikuši Latvijā, bet 7,1% - ārvalstīs (attiecīgi 93,2% un 6,8% aizpērn).

Pērn apdrošināšanas sabiedrības un LTAB pieņēmuši lēmumus par atlīdzību izmaksu 73,15 miljonu EUR apmērā. 2024.gadā pieaugusi arī vidējā apdrošināšanas atlīdzība, kas bija 1693 EUR. "Vidējās atlīdzības pieaugums vienmērīgi turpinās jau vairākus gadus. Arī pērn tā palielinājās par nepilniem 7%. Tāpat kā iepriekš, šis pieaugums lielā mērā saistāms ar cenu kāpumu jomās, kas cieši saistītas ar CSNg seku novēršanu - auto remonta, būvniecības un medicīnas pakalpojumiem," skaidro LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.