Pakalpojumi

Rīgā pastiprināti veiks pasažieru pārvadājumu uzraudzību un kontroli

Dienas Bizness, 29.05.2015

Jaunākais izdevums

Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komiteja ceturtdien pēc iepazīšanās ar dažādu institūciju pārstāvju sniegto informāciju par situāciju ar nelegālajiem pasažieru pārvadājumiem galvaspilsētā un vieglo taksometru biznesā nolēma sagatavot vairākus priekšlikumus šo jomu darbības uzlabošanai.

Pasažieru pārvadājumus sabiedriskajā transportā Rīgā oficiāli veic pašvaldības SIA Rīgas satiksme un pilnsabiedrība Rīgas mikroautobusu satiksme. Tomēr joprojām galvaspilsētā, izmantojot likumdošanas nepilnības, darbojas neregulārie pārvadātāji, kas izmanto izdevīgākos iestrādātos maršrutus, kursējot pēc to kustības sarakstiem, šādi nelegāli pārvadājot pasažierus par zemāku cenu.

Pēc Rīgas satiksmes sniegtās informācijas, pērn galvaspilsētā darbojās ap 60 šādu pārvadātāju, bet šogad – ap 11. Šāds rūpals oficiālajiem pārvadātājiem rada ievērojamus zaudējumus - gadā ap 400 000 eiro. Tāpēc pārvadātājam ir grūtāk maršrutos nodrošināt lielāku skaitu ērtu un drošu sabiedriskā transporta mikroautobusu.

Kā norādīja komiteja, kopumā no šādiem nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem cieš gan pašvaldība, gan valsts, kas nesaņem nodokļus, turklāt nereti tiek apdraudēta pasažieru drošība, jo nelegālo mikroautobusu vadītājiem, iespējams, netiek veiktas regulāras pārbaudes, piemēram, vai viņi nav alkohola reibumā pirms došanās reisā un vai nav uzkrāts daudz soda punktu par satiksmes noteikumu pārkāpšanu. Kopš pagājušā gada sākuma Satiksmes departamenta Kontroles dienests šiem pārvadātājiem piemērojis ap 50 administratīvo sodu un noformējis gandrīz 500 protokolu, kopsummā par 150 000 eiro.

Komiteja atzina, ka šajā jomā jau ir sasniegti zināmi uzlabojumi, tomēr darāmā vēl ir daudz. Šovasar stāsies spēkā grozījumi Autopārvadājumu likumā, ar kuriem tiek precizēta pasažieru neregulāro pārvadājumu definīcija un kuros ietverts deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas noteiks kārtību, kādā veicami pasažieru neregulārie pārvadājumi. Tomēr šie noteikumi pašreizējā redakcijā visas problēmas neatrisinās, tāpēc pašvaldība vēlas tajos iestrādāt vairākus priekšlikumus, piemēram, izslēgt skaidras naudas norēķinu iespējas.

Komitejā tika skatīts arī jautājums par vieglajiem taksometriem un tika konstatēts, ka šajā jomā situācija ir daudz sliktāka, jo, kaut arī Rīgas dome šo problēmu aktualizēja jau 2009.gadā un rosināja dažādas izmaiņas likumdošanā, tomēr nekas īpaši nav mainījies.

Pēc Satiksmes departamenta informācijas, uz 2015.gada 1. maiju Rīgā ir reģistrēti 619 vieglo taksometru pārvadātāji ar 2221 automašīnām. Tomēr patiesais taksometru skaits ir vēl lielāks, jo Rīgā nelegāli darbojas arī tie pasažieru pārvadātāji, kuri nav saņēmuši Rīgā izsniegtu speciālo atļauju (licenci), bet gan tā ir saņemta citā pašvaldībā.

Komitejā ar vēstuli vērsusies Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācija, norādot, ka situācija vieglo taksometru jomā būtiski neuzlabojas, jo pieaugošais taksometru skaits veicina nekontrolētu konkurenci, kā rezultātā bieži notiek taksometru vadītāju un to pārstāvēto kompāniju savstarpējie konflikti klientu piesaistīšanā. Tāpat taksometru vadītāji bieži pārkāpj gan ceļu satiksmes noteikumus, gan rada diskomfortu pasažieriem, piemēram, smēķē salonā.

Komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais vērsa uzmanību uz to, ka Rīgā ir 398 taksometru kompānijas, kuras darbojas tikai ar vienu auto un 76 - ar diviem auto. Rīgas pašvaldība, pēc spēkā esošās normatīvās bāzes, praktiski nevar kontrolēt un uzraudzīt šādus uzņēmējus, un pašvaldībai nav arī iespēju kontrolēt, vai šīs kompānijas ir nodokļu maksātāji un kā šī samaksa tiek veikta. Turklāt patlaban taksometru vadītāji principā ne ar ko neatšķiras no ikdienas autovadītāja, jo viņiem nav nekādu īpašu prasību, tik vien kā trīs gadu stāžs, kas rada bažas par drošu pasažieru pārvadāšanu.

Kā informēja Rīgas pašvaldības policija, kontrolējot pasažieru pārvadājumu ar vieglajiem taksometriem, šā gada pirmajos četros mēnešos policija konstatējusi piecus ar smēķēšanas aizlieguma prasību neievērošanu saistītus pārkāpumus, 146 ar taksometra aprīkojuma prasību neievērošanu, septiņus - ar skaitītāja lietošanu, 30 - ar vadītāja pienākumu un kvalifikāciju, kā arī 346 - ar ceļu satiksmes noteikumu neievērošanu saistītus pārkāpumus. Piemēram, laika posmā no 2014. gada 1.janvāra līdz 11.maijam Prāgas ielā pie autoostas ceļu satiksmes noteikumi pārkāpti 65 reizes.

«Problēmas turpina eksistēt, par ko liecina gan iedzīvotāju sūdzības, gan pieejamā statistika par pārkāpumiem. Likuma grozījumi situāciju uzlabos, tomēr mums vēl ir daudz jāizdara, lai visiem būtu vienādi spēles noteikumi. Diemžēl pašvaldībai šajā jomā, tāpat kā daudzās citās, valsts ir ierobežojusi iespējas pašai pieņemt nepieciešamos lēmumus,» uzsvēra D.Turlais.

Komitejas sēdē tika uzklausīti ziņojumi no Satiksmes ministrijas, Valsts policijas, Rīgas pašvaldības policijas, Rīgas pašvaldības SIA Rīgas satiksme, Rīgas domes Satiksmes departamenta Kontroles dienesta un pārvadātāju pārstāvjiem. Izteiktie priekšlikumi tiks apkopoti un par tiem konkrētu lēmumu komiteja plāno pieņemt pēc divām nedēļām, 11.jūnijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Pret nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem cīnīsies ar grozījumiem Autopārvadājumu likumā

Baiba Zālīte, speciāli db.lv, 09.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrijas izstrādātie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas jau tuvākajā laikā tiks izskatīti Saeimā, paredz precizēt pasažieru regulāro un neregulāro pārvadājumu definīciju, informē VSIA Autotransporta direkcija.

Savukārt Ministru kabinetam uzdots deleģējums jaunu noteikumu izstrādei par pasažieru neregulāro un speciālo regulāro pārvadājumu veikšanas kārtību Latvijas teritorijā.

Pēc Autotransporta direkcijas aplēsēm tā saucamie nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā no 5% līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita. Tas rada zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, ko rezultātā kompensē valsts no budžeta līdzekļiem (dotācijas sabiedriskajam transportam).

Par nelegālajiem pasažieru pārvadātājiem visbiežāk tiek dēvēti pārvadātāji, kas ir saņēmuši licences komercpārvadājumu veikšanai un deklarē, ka veicot neregulāros pasažieru pārvadājumus. Būtībā šie pārvadājumi ir maskēti pasažieru regulārie pārvadājumi, jo ir noteikts maršruts, brauciena maksa un kustības saraksts.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Cer uz nelegāļu ierobežošanu

Egons Mudulis, 13.02.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc gadu ilgas iepauzēšanas parlaments atkal pievērsies jautājumam par nelegālajiem pasažieru pārvadājumiem, otrajā lasījumā atbalstot Satiksmes ministrijas (SM) iesniegtos grozījumus Autopārvadājumu likumā, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Nelegālie pārvadātāji, kas, pēc valsts SIA Autotransporta direkcija (ATD) teiktā, ir komercpārvadājumu licences saņēmušie uzņēmumi, kuri deklarējot, ka veic neregulāros pārvadājumus, bet faktiski noceļot pasažierus regulārajiem pārvadātājiem. Šādi nelegālie pārvadātāji dažādos maršrutos pārvadā 5 līdz 30% no kopējā pārvadāto pasažieru skaita, radot papildu zaudējumus regulārajiem pārvadātājiem, kas savukārt tiek kompensēti no valsts budžeta dotācijām, aplēsusi ATD.

Likuma grozījumi paredz, ka pasažieru neregulārie pārvadājumi iegūst regulāro pārvadājumu statusu, ja tie tiek veikti ar noteiktu regularitāti pa to pašu vai līdzīgu pasažieru regulārā pārvadājuma maršrutu un funkcionāli apkalpo tos pašus pasažierus, kurus uzņem vai izlaiž līniju būvēs vai sabiedriskajam transportam paredzētajās joslās. Pēc Valērija Agešina (Saskaņa) teiktā, šī norma (definīcijas maiņa) būtu pretrunā ar Eiropas Savienības regulu par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz piekļuvi starptautiskajam autobusu pārvadājumu tirgum. Viņaprāt, izmaiņas aizstāv nevis pasažieru, bet autobusu parku intereses. Saeimas Juridiskais birojs tur nav saskatījis nekādu pretrunu, atgādināja Ingmārs Līdaka (ZZS). V. Agešins arī uzstāja, ka vārdus «regulāru pārvadātāju klienti» var attiecināt tikai uz tiem pasažieriem, kuri gaida autobusu autoostā vai arī sabiedriskā transporta pieturā, savukārt piedāvātie grozījumi ļauj automātiski uzskatīt par lielu autobusu parku klientu absolūti jebkuru personu. Pēc viņa teiktā, mēģinājumi veikt normatīvo aktu izmaiņas pierāda atsevišķu autobusu parku akcionāru vēlmi likvidēt konkurentus - neregulārus pārvadātājus, un tas esot veids, «kā legāli nozagt neregulāru pasažieru pārvadātāju gadiem veidotu biznesu».

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Nelegālajiem pārvadātājiem piegriezīs skrūves

Žanete Hāka, 07.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No rītdienas, 8.jūlija, stāsies spēkā Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka kārtību, kā tiek veikti iekšzemes pasažieru neregulārie pārvadājumi un kāda ir norēķinu kārtība par attiecīgajiem pakalpojumiem, informē Autotransporta direkcija.

Normatīvajos aktos uzskaitīti nosacījumi, kas jāievēro neregulārajiem pārvadātājiem, lai varētu sniegt konkrētos pakalpojumus, tādējādi negodprātīgiem pārvadātājiem liedzot iespēju uzdoties par regulāro pārvadājumu veicējiem un kropļot konkurenci sabiedriskā transporta pakalpojumu tirgū. Paredzams, ka, pamatojoties uz jaunajiem Ministru kabineta noteikumiem, turpmāk būs vieglāk identificēt un sodīt nelegālos pārvadātājus.

Līdz ar jaunajiem noteikumiem efektīvāka kļūs pasažieru pārvadātāju identifikācija un kontrole, ko nodrošina Valsts policijas, pašvaldību policijas, Valsts ieņēmumu dienesta un Autotransporta direkcijas darbinieki.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Neregulārajiem pārvadātājiem tiks liegta pasažieru uzņemšana un izlaišana Rīgas centra ielās

Dienas Bizness, 13.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai netraucētu regulāro pasažieru pārvadājumu veikšanu Rīgas administratīvajā teritorijā, tostarp pilsētas sabiedriskā transporta maršrutos, Rīgas dome (RD) plāno aizliegt neregulāro pārvadājumu pasažieru uzņemšanu un izlaišanu daudzās galvaspilsētas centra ielās. To paredz Rīgas domes saistošie noteikumi, kuru projektu šodien akceptēja Satiksmes un transporta lietu komiteja, informē pašvaldībā.

Rīgas domes Satiksmes departaments ir apzinājis ielas autoostas un Centrālās stacijas tuvumā, kas visvairāk pakļautas riskam tikt izmantotām kā iekšzemes neregulāro pārvadājumu pasažieru uzņemšanas un izlaišanas vietām.

Plānots, ka neregulāro pārvadājumu pasažierus uzņemt un izlaist būs aizliegts šādās ielās (ielu posmos):

- Alfrēda Kalniņa ielā;

- Aspazijas bulvāra posmā no Krišjāņa Barona ielas līdz 13.janvāra ielai un posmā no Audēju ielas līdz 13.janvāra ielai;

- Centrāltirgus ielā;

- Dzirnavu ielas posmā no Ernesta Birznieka-Upīša ielas līdz Jēzusbaznīcas ielai;

- Elijas ielas posmā no Turgeņeva ielas līdz Jēzusbaznīcas ielai;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Grozījumiem Autopārvadājumu likumā, ar kuriem paredzēts Latvijā ieviest kopbraukšanas jeb ridesharing pakalpojumus, varētu būt nopietns lobijs, pieļāva Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) prezidents Ivo Ošenieks.

Viņš norādīja, ka attiecīgajam likumprojektam autori galvenokārt ir paši Uber un Taxify un nav korekta šāda likumprojekta virzība, pēc būtības apejot par nozari atbildīgo Satiksmes ministriju.

Tāpat viņš uzsvēra, ka LPPA neviens nepiedāvāja piedalīties likumprojekta izstrādē vai sniegt atzinumu. Asociācija ir skeptiska par piedāvāto regulējumu, skaidrojot, ka arī pašreizējā situācija ir pietiekama, lai varētu attīstīties Uber un Taxify.

Vienlaikus viņš vērsa uzmanību uz to, ka jaunais regulējums ir drauds sabiedriskajam transportam, jo nelegālie pārvadātāji varētu izmantot likuma izmaiņas, attiecinot jauno regulējumu uz sevi.

Komentāri

Pievienot komentāru