Rīgas domē ir izveidota tāda institūciju, ko saīsināti dēvē RITA. Paskatoties, kā tā darbojas un kādi ir tās panākumi, kādi no tās darbības ir ieguvumi vai zaudējumi galvaspilsētai, vienīgais šīs abreviatūras atšifrējums, kas nāk prātā, ir Rīgas investīciju un tūristu atbaidītājs.
Šo institūciju, ko Rīgas domes mājas lapā dēvē par Rīgas investīciju un tūrisma aģentūru, vada kāds Fredis Bikovs, pret kuru šā gada februārī tika ierosināta disciplinārlieta pēc auditā atklātiem pārkāpumiem. Auditā tika pārbaudīta RITA publisko iepirkumu sistēma un līdzfinansējuma programmu atbilstība normatīvajiem dokumentiem.
Bikovam tika pārmestas divas lietas. Pirmkārt, nav laikus sagatavota RITA vidējā termiņa darbības stratēģija, par ko atbildīgs aģentūras vadītājs. Otrkārt, konstatēti pārkāpumi saistībā ar vairākiem zemsliekšņa iepirkumiem. Tātad – stratēģijas investīciju un tūristu piesaistei nav, bet šmugulīgi iepirkumi tiek veikti uz nebēdu. Diezgan labs pamats investīciju un tūristu atbaidīšanai.Un tas arī rezultējies.
Profesors un ēnu ekonomikas pētnieks savā FICIL ziņojumā Rīgas pašvaldību un tās organizācijas ierindo kā vienu no vismazāk efektīvākajām iestādēm, ar ko komunicēt investoriem. Ir skaidrs, ka ārvalstu investori šīs darbības veiks caur RITA, kura, acīmredzot, nevar nodrošināt kvalitatīvu informācijas apmaiņu, ko apliecina arī raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” sērija "Investora piedzīvojumi", kur RITA potenciālajam investoram nespēja noorganizēt tikšanos ar Rīgas mēru.
Arī tūristu piesaistē “atbaidītājs” darbojas diezgan pārliecinoši, proti, RITA, kurā strādā 20 darbinieki un kuras gada algu budžets ir trīs miljoni eiro, gada laikā spējusi saorganizēt vien divas nelielas reklāmas kampaņas tūristu un investoru piesaistei. Toties ir pratusi kārtējā “zemsliekšņa” iepirkumā jeb sarunu procedūrā piesaistīt diezgan apšaubāmu auditoru Juri Piziku, kurš čakli izbrāķē caurspīdīgu iepirkumu rezultātā slēgto līgumu piedāvāto realizāciju.
Līdz ar to Vecrīga ir tapusi gandrīz par NTBZ jeb no tūristiem brīvu zonu, bet investīcijās Rīgai piesaistīts vairākkārtīgi mazāk, nekā to spējusi mūsu dienvidu kaimiņvalsts metropole.“Go Vilnius” ir oficiālā Viļņas attīstības aģentūra, kas apvieno investīciju piesaisti, biznesa attīstību, talantu relokāciju un tūrisma funkcijas līdzīgi kā RITA, taču publiskajā telpā tā pamatā tiek pozicionēta kā profesionāla “vienas pieturas” aģentūra pilsētas izaugsmei.
Startup ekosistēmas datos redzams, ka Viļņas jaunuzņēmumi 2023. gadā piesaistījuši investīcijas vairāku simtu miljonu eiro apmērā, bet visa ekosistēma vērtējama vairāk nekā 10 miljardu eiro apjomā, kamēr Rīgas jaunuzņēmumu piesaistītais kapitāls mērāms tikai dažos desmitos miljonu.
Ja kādam neticas, ka Rīgā ir gauži maz tūristu, gluži vienkārši pamēģiniet, piemēram, booking.com rezervēt viesnīcas numuru šodien pat. Redzēsiet, ka plašā piedāvājumā ir gan budžeta nakšņošanas iespējas, gan vidējā klase, gan premium. Un tad to pašu pamēģiniet Viļņā. Kā? Tiešām? Tikai kaut kur nomalēs? Ei nu ei!
Bet tā ir realitāte. Viļņa aktīvi vilina gan latviešus un igauņus, gan poļus, čehus un arī tālāku valstu tūristus te baudīt auksto biešu zupu, te uz krāšņu ziedu festivālu, te uz alternatīvās mākslas festivālu, te Ziemassvētku jampadraci. Tikmēr Rīga pozicionējas kā investoru un tūristu atbaidītājs. Administratīvos šķēršļus esam gatavi uzlikt pāri pārēm, ielidojušajiem piedāvāt četrkārtīgi taksometra cenu pārsniedzošus taksometru vaučerus arī jau lidmašīnā mēģinām iesmērēt, kāpēc gan sakārtot ceļa norādes tā, lai tūristam būtu viegli orientēties? Rīgas investoru un tūristu atbaidītājs tiešām strādā perfekti atbilstoši savam nosaukumam.





























