Transports un loģistika

Spriedums lietā par PV un CAF līguma grozījumiem būs pieejams decembra beigās

BNS, 11.12.2014

Jaunākais izdevums

Spriedums Šveices kompānijas Stadler Bussnang (Stadler) prasībā pret pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas kompānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) 2012.gada 2.aprīļa noslēgtā iepirkuma līguma grozījumu atzīšanu par būtiskiem Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā būs pieejams 30.decembrī, aģentūra BNS uzzināja tiesā.

Tiesas sēdē ceturtdien tika pabeigta lietas izskatīšana pēc būtības un sāktas tiesas debates.

Stadler pārstāvis zvērināts advokāts Māris Brizgo sēdē ceturtdien tiesai norādīja, ka uztur spēkā prasības pieteikumu par PV un CAF noslēgtā līguma par vilcienu piegādi grozījumu atzīšanu par būtiskiem.

Viņš uzsvēra, ka CAF un PV noslēgtais līgums būtu jāatzīst par spēkā neesošu, jo iepirkuma procedūra ir pārtraukta.

Arī atbildētāja PV pārstāvis Aivis Ronis norādīja, ka noslēgto iepirkuma līgumu tādā redakcijā, kādā tas ir parakstīts, nevar atzīt par spēkā esošu, jo bija jārīko jauna iepirkuma procedūra.

Savukārt attiecībā uz ārvalstu investoru aizsardzību, viņš atzīmēja, ka CAF ar iepirkuma līguma parakstīšanu, kas ir pretlikumīgs, nav ieguvis tiesisko paļāvību.

Ronis minēja, ka CAF kā Eiropas Savienības dalībvalsts komersantam bija jārēķinās, ka šie iepirkuma procesi visās Eiropas Savienības valstīs ir kopīgi, un patiesībā nekādu tiesisko paļāvību ar šādu te pretlikumīga līguma parakstīšanu viņi nav ieguvuši.

Savukārt CAF pārstāvis zvērināts advokāts Ivo Klotiņš pauda pārliecību, ka noslēgto iepirkuma līgumu nevar atzīt par spēkā neesošu tikai pēc līguma satura izvērtējuma.

Pēc Klotiņa teiktā, ja viss būtu noritējis tā, kā tas bija plānots, tad šogad decembrī jau būtu piegādāts 15.elektrovilciens, bet nākamajā gadā tiktu piegādāti dīzeļvilcieni.

Viņš arī vērsa tiesas uzmanību uz 9.decembrī Ministru kabinetā iesniegto Satiksmes ministrijas ziņojumu par PV finansiālo stāvokli. «9.decembrī (..) valdības sēdē Ministru kabinetā tika iesniegts Satiksmes ministrijas ziņojums par to, ka 2014.gadā uzņēmums [PV] ir faktiski maksātnespējīgs, tam ir maksātnespējas draudi un esot jālemj par uzņēmuma reorganizāciju, likvidāciju vai arī tiesiskās aizsardzības procesu. (..) Faktiski tas norāda uz iespēju, ka līdz ar šī [PV un CAF] līguma atzīšanu par spēkā neesošu, Latvijai, visticamāk, vairāk nekad pasažieru vilcieni nebūs. Visticamāk, viņi ir tāda finansiālā stāvoklī. (..) Eiropas Savienības nauda veiksmīgi pārdalīta citiem projektiem, un, lai, cik tas paradoksāli nebūtu - peronu rekonstrukcijai,» teica Klotiņš.

Pēc viņa teiktā, šāda veida vilcienus vairāk nebūs iespējams iegādāties un noslēgtais iepirkuma līgums līgums ir pēdējā iespēja atjaunot PV ritošo sastāvu, lai varētu turpināt dzelzceļu pārvadājumus.

Spriedumu no tā pieejamības dienas - 30.decembra - viena mēneša laikā kasācijas kārtībā varēs pārsūdzēt Augstākajā tiesā.

Aģentūra BNS jau vēstīja, ka sākotnēji PV konkursā par jaunu vilcienu iegādi uzvarēja CAF, taču puses nespēja panākt vienošanos par grozījumiem pasūtījuma līgumā un PV izsludināja jaunu iepirkumu.

Tāpat ziņots, ka Stadler, kurš bija viens no zaudējušiem pretendentiem pirmajā konkursā, 2012.gada oktobra sākumā vērsās Administratīvajā rajona tiesā ar prasību atzīt par spēkā neesošu PV un CAF parakstīto līgumu, balstoties uz plašsaziņas līdzekļos pieejamo informāciju par to, ka 2012.gada 2.aprīlī PV un CAF parakstītajā līgumā grozīti vairāki punkti un tie vairs neatbilst konkursa noteikumiem. Administratīvā apgabaltiesa Stadler iesniegumu nepieņēma, tomēr AT Senāts vēlāk šo lēmumu atcēla, liekot tiesai Stadler pieteikumu izvērtēt atkārtoti. Administratīvā apgabaltiesa, vēlreiz izskatot Stadler sūdzību, uz laiku aizliedza pildīt PV un CAF līgumu.

Savukārt 2014.gada 26.maijā saņemts trešās personas CAF lūgums pieaicināt lietā kā trešo personu bez patstāvīgiem prasījumiem atbildētāja pusē arī CAF Latvia, ko tiesa noraidīja.

Jaunajā PV konkursā par elektrovilcienu nomu šogad par uzvarētāju atzina Stadler.

PV ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no valstij piederošās Latvijas dzelzceļa kompānijas Latvijas Dzelzceļš veiktajām funkcijām. Iepriekš PV 100% bija Latvijas Dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) nesaskata pārkāpumus VAS «Pasažieru vilciens» (PV) vilcienu iepirkuma konkursā un atstāj bez izskatīšanas uzņēmuma «Stadler Polska Sp.z.o.o» («Stadler») sūdzību par Spānijas uzņēmuma «Patentes Talgo S.L.U.» («Talgo») atbilstību iepirkuma nolikumam, liecina IUB iesniegumu izskatīšanas komisijas lēmums.

«Stadler» iesniegumā norādīja, ka no publiski pieejamās informācijas «Talgo» tīmekļvietnē, šī ražotāja komercdarbības virziens attiecībā uz piepilsētas elektrovilcienu ražošanu, kura konstruktīvais ātrums ir no 120 kilometriem stundā līdz 160 kilometriem stundā, ir izveides stadijā. Tādējādi «Stadler» norādīja, ka «Talgo» neatbilst PV iepirkuma nolikumam.

Savukārt PV norādīja, ka tam nerādās šaubas par «Talgo» atbilstību visām iepirkumā izvirzītajām kvalifikācijas prasībām, tostarp pieredzei piepilsētas pasažieru elektrovilcienu piegādē atbilstoši sarunu procedūras kandidātu atlases nolikumam.

IUB iesniegumu izskatīšanas komisija norādīja, ka «Stadler» iesniegums nesatur faktus, kas norāda uz iespējamo PV pārkāpumu, jo «Stadler» iebildumi tiek pamatoti ar to, ka «Talgo», iespējams, nav pieredzes piepilsētas elektrovilcienu, kuru konstruktīvais ātrums ir no 120 kilometriem stundā līdz 160 kilometriem stundā, ražošanā, taču pieredze šādu elektrovilcienu ražošanā šīs sarunu procedūras ietvaros nav nepieciešama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Stadler: Esam vīlušies par Pasažieru vilciena valdes lēmumu

Žanete Hāka, 23.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums Stadler ir nepatīkami pārsteigts un vīlies par Pasažieru vilciena (PV) valdes lēmumu, informē uzņēmuma pārstāvis Oskars Fīrmanis.

Viņš norāda, ka līdz šim Stadler nav saņēmis oficiālu informāciju no PV, tādēļ uzņēmumam nav saprotams un zināms, kāds ir PV juridiskais pamatojums šādam lēmumam. Stadler saprot PV un Satiksmes ministrijas vēlmi darboties sabiedrības labā un panākt pilnīgu drošību un pārliecību par finansējuma pietiekamību, bet vienlaikus nav izprotama situācija, kad iepriekšējā valde, paziņojot rezultātus, apstiprina finansējuma pietiekamību, bet jaunajai valdei ir diametrāli pretējs viedoklis.

Stadler nav saprotams, kas pēkšņi ir mainījies PV finansiālajā situācijā, kopš Stadler tika pasludināts par iepirkuma uzvarētāju, uzsvērts uzņēmuma paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) lēmis atļaut AS Pasažieru vilciens (PV) turpināt iepirkumu par 32 jaunu piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, liecina IUB informācija.

IUB šā gada oktobra beigās saņēma divu uzņēmumu - Hyundai Rotem Company un AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca - sūdzības par PV izsludināto iepirkumu.

Pēc abu uzņēmumu sūdzību uzklausīšanas IUB nolēma atļaut PV turpināt iepirkumu.

IUB norāda, ka abu uzņēmumi iesniegumi par PV rīkotās sarunu procedūras kandidātu atlases nolikumā iekļautajām prasībām ir nepamatoti.

Rezultātā IUB lēma atļaut PV turpināt iepirkuma procedūru, slēgt iepirkuma līgumu sarunu procedūrā Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība un atstāt spēkā sarunu procedūras kandidātu atlases nolikumā iekļautās prasības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Faniopolē ražotie vilcieni pasažieru pārvadātāja Aeroexpress kapacitāti kāpinās par 30–40%

Kamēr Latvijā pēc kārtējā izgāztā konkursa atsākas runas par to, ka šeit tomēr varētu ražot (komplektēt) jaunus pasažieru vilcienus, Šveices un Baltkrievijas kopuzņēmuma Stadler Minsk (SM) rūpnīcas būvniecība tuvojas noslēguma fāzei, un tajā jau izgatavo divstāvu pasažieru vilcienus Maskavas dzelzceļa operatoram Aeroexpress (savieno pilsētas centru ar trim starptautiskajām lidostām), DB norāda SM Reklāmas un mārketinga daļas vadītāja Dina Kazakeviča. Pēc kompleksas pārbaudes un sertifikācijas Krievijā pirmo vilcienu plānots nodot ekspluatācijā 2015. gada jūnijā, bet pēdējo – gadu vēlāk.

Pārvadās vairāk

SM ir šveiciešu Stadler Rail AG (60%) un baltkrievu Belkommunmash (40%) kopuzņēmums, kurā plānots ieguldīt ap 50 miljoniem ASV dolāru, un tajā sākotnēji varēs saražot 18 Flirt un Kiss tipa vilcienus gadā, bet vēlāk kapacitāte pieaugs līdz 30 vilcieniem, 100 tramvajiem, vēsta Belta.by.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Augulis: Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkumu kavē vienīgi konkurentu cīņa

LETA, 06.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pasažieru vilciena» jauno elektrovilcienu iepirkumu kavē vienīgi konkurentu cīņa, trešdien LNT raidījumam «900 sekundes» pauda bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

«Iepirkums ir pietiekami liels ne tikai summā, bet arī gados - uz 30 gadiem faktiski ir cīņa no kompānijām par to, vai tās būs Latvijas tirgū, vai nebūs Latvijas tirgū,» sacīja Augulis, piebilstot, ka citus iemeslus bez konkurentu cīņas, kas kavē sekmīgu iepirkuma noslēgumu, nezin.

Vienlaikus viņš arī atzina, ka ikvienam pretendentam, kurš piedalās iepirkumos, ir tiesības apgalvot, ka tā piedāvājums ir labākais.

Kā vēstīts, Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis «Pasažieru vilcienam» slēgt līgumu ar Spānijas uzņēmumu «Patentes Talgo S.L.», («Talgo») par elektrovilcienu piegādi. IUB lēmums paredz aizliegt «Pasažieru vilcienam» slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā «Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība» noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Matīss: Mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu

LETA, 23.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēneša laikā ir jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu, uzskata satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Ministrs žurnālistiem sacīja, ka Pasažieru vilciens nevar atļauties tik dārgus vilcienus, kā piedāvāja Šveices vilcienu ražotājs Stadler Bussnang AG (Stadler). Savukārt esošajā vilcienu iepirkumā finansējuma modeli mainīt nedrīkst. Līdz ar to ir nolemts, ka mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties vilcienus par adekvātu cenu.

«Ar Iepirkumu uzraudzības biroju un vilcienu ražotājiem, kuri jau iesnieguši savus piedāvājumus, ir jādomā, kādā veidā varētu vērtēt jau iesniegtos piedāvājumus. Vēl ir jāvērtē, kāda veida sarunu procedūra tā būs,» norādīja ministrs.

Uz jautājumu, vai gaidāms jauns vilcienu iepirkums, ministrs skaidroja, ka juridiski ir dažādas procedūras, kā situāciju varētu atrisināt. Tagad esot jārunā gan ar CAF, Hyundai, gan Stadler par konkrētu iespējamo izvērtēšanas procedūru. Matīss gan neizslēdza, ka vērtēt varētu arī vēl citus pretendentus, kas nāktu klajā ar saviem piedāvājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Pasažieru vilciens (PV) iepirkuma par 32 jaunu piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi pirmajā kārtā ir pieteikušies pieci pretendenti, informēja PV pārstāvis Egons Ālers.

Šodien plkst.10 noslēdzās PV izsludinātā elektrovilcienu iepirkuma pirmās kārtas pieteikumu iesniegšanas termiņš. Pieteikumus iesniedza Patentes Talgo S.L, Stadler Polska Sp. z o.o., Uraļskije lokomotivi, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. un Škoda vagonka a.s..

«Iepirkuma procedūra tika organizēta ar mērķi uzrunāt iespējami plašu pretendentu loku, paredzot, ka tas mums ļaus iegūt atbilstošu piedāvājumu par vislabāko cenu. Industrijas interese par iepirkumu bijusi augstākā, kāda līdz šim novērota šāda līmeņa iepirkumos Latvijā un tas apliecina, ka esam izvēlējušies pareizu iepirkuma formu, kas veicina konkurenci un nākotnē nodrošinās iespējami izdevīgākus nosacījumus jauno elektrovilcienu iegādei,» norādīja PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vairāk nekā 30 jaunos elektrovilcienus piegādās spāņu Talgo

Egons Mudulis, 21.11.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā trīs gadus ilgušais VAS Pasažieru vilciens (PV) elektrovilcienu iepirkums noslēdzies ar spāņu ražotāja Patentes Talgo S.L.U (Talgo) uzvaru. Aiz strīpas palika Stadler Polska Sp. z.o.o., Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. un ŠKODA VAGONKA a.s.

Par to nule kā medijiem paziņoja PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis. Uzvarētājs piedāvājis ekonomiski izdevīgāko vilcienu cenu – 225,3 milj. eiro ‒ visā to paredzētajā ekspluatācijas laikā jeb 35 gados. Iepirkumā paredzēts iegādāties 32 elektrovilcienus ar 450 pasažieru vietām katrā.

Trešais konkurss (kurš noslēdzies ar uzvarētāja paziņošanu) vilcienu sāgā līdzīgi iepriekšējiem gan ievilkās. Uzsākot iepirkuma procedūru 2015. gada septembrī, toreizējais PV vadītājs Andris Lubāns norādīja: «Vēlamais vilcienu piegādes laiks ir 2016. gads, bet pēdējais vilciens jāpiegādā ne vēlāk kā 36 mēnešu laikā kopš līguma noslēgšanas.» Kā «pateicību» par iepirkuma novešanu līdz otrai kārtai, kur tehniskos piedāvājumus iesniedza četri no pieciem pretendentiem, kas kvalificējās (neskaitot SIEMENS AG un SINARA GROUP kopuzņēmumu ООО «Уральские локомотивы»), A. Lubāns konkursā uz valdes priekšsēdētāja amatu pērnā gada oktobrī saņēma vilka pasi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciens izlēmis pirkt vilcienus no Čehijas Škoda Vagonka

LETA, 15.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, AS «Pasažieru vilciens» izlēmis iegādāties vilcienus no Čehijas ražotāja «Škoda Vagonka», piektdien žurnālistiem sacīja «Pasažieru vilciena» valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Kopējā līgumcena būs 241,888 miljoni eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

Grigulis skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo «Pasažieru vilciens» ņēma vērā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena un patēriņš. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija «Škoda Vagonka». Neviens no pretendentiem pārvērtēšanas laikā nedrīkstēja mainīt piedāvājumus.

Viņš atzīmēja, ka iepriekšējā iepirkuma uzvarētāja Spānijas uzņēmuma «Patentes Talgo S.L.» («Talgo») piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā «Škoda Vagonka» bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dienvidkorejiešu ražotājs šokēts par diskvalifikāciju vilcienu konkursā; par finansiālajām iespējām joprojām nav skaidrības

«Šis ir ļoti neparasts gadījums, neko līdzīgu citur līdz šim neesam pieredzējuši, ka šādā veidā mūsu kompānija nebūtu vēlama, ņemot vērā faktu, ka esam uzticams vilcienu ražotājs, kas izmanto pārbaudītas tehnoloģijas visā pasaulē,» sarunā ar Dienas Biznesu norāda Hyundai Rotem Ārvalstu tirdzniecības un projektu vadītājs Dongiks Vū, komentējot valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) iepirkumu komisijas lēmumu noraidīt dienvidkorejiešu piedāvājumu, pat nepielaižot pie tehniskās vērtēšanas, jo tas neatbilstot iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Jau vēstīts, ka PV par uzvarētāju 25 jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas iepirkumā atzina Šveices ražotāju Stadler Bussnang AG.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātus apstrīdējusi arī CAF

LETA, 04.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu «Pasažieru vilciens» piepilsētas pasažieru elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātus Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) apstrīdējusi ne tikai Čehijas «Škoda Vagonka», bet arī Spānijas «Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles» (CAF), liecina IUB informācija.

Abu iesniegto sūdzību izskatīšanas laiku IUB pagaidām vēl nav noteikusi.

«Škoda Vagonka» pārstāvji otrdien rīkos preses konferenci, lai informētu par iepirkumu procesa gaidu, izgaismotu iespējamos pārkāpumus, kā arī stāstītu par iespējamo procesa turpmāko attīstību. Preses konferencē piedalīsies uzņēmuma viceprezidents Ivo Gurnaks, «Škoda Vagonka» biznesa attīstības direktors Romāns Sorkins, kā arī Čehijas vēstnieks Latvijā Miroslavs Koseks. Preses konference notiks plkst.14 viesnīcas «Rixwell Hotel Konventa Sēta» konferenču zālē «Kampenhauzens».

«Pasažieru vilciena» pārstāve Agnese Līcīte iepriekš norādīja, ka uzņēmums pilnībā respektē visu pretendentu tiesības likumā noteiktajā kārtībā vērsties IUB ar sūdzībām, un tieši IUB ir iestāde, kas pieņems lēmumu par sūdzību pamatotību vai, gluži otrādi, nepamatotību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Talgo pārsūdzēs Pasažieru vilciena lēmumu pirkt vilcienus no Čehijas Škoda Vagonka

LETA, 15.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spānijas uzņēmums «Patentes Talgo S.L.» («Talgo») pārsūdzēs AS «Pasažieru vilciens» lēmumu pirkt jaunos elektrovilcienus no Čehijas ražotāja «Škoda Vagonka», informēja uzņēmumā.

«Talgo» šodien pārsteidza negaidītais «Pasažieru vilciena» paziņojums par «Škodas» piedāvājuma pārvērtēšanu vilcienu iepirkuma procesā, kas sekoja Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumam. Iepirkums bija noslēdzies jau pagājušā gada novembrī, un «Talgo» tajā uzvarēja ar labāko vilcienu iegādes cenu, labāko tehnoloģiju un labāko enerģijas patēriņa piedāvājumu, skaidroja «Talgo» pārstāvji.

««Talgo» piedāvātā cena - 225 miljoni eiro ir ārpus konkurences un ir par 16 miljoniem eiro zemāka nekā «Škodas» piedāvājums. Izvēloties «Talgo», Latvijas nodokļu maksātāji ietaupītu tikpat daudz, cik maksā trīs pilnībā aprīkoti jauni vilcieni, kā arī iegūtu vislabākās no pieejamajām dzelzceļu tehnoloģijām,» teikts «Talgo» paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Hyundai: ja iepriekš bija aizdomas par viena kandidāta lobēšanu, tad tagad tās nav mazinājušās

Egons Mudulis, DB žurnālists; Db.lv, 24.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ziņots, AS Pasažieru vilciens (PV) jaunā valde pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilstot uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām. Šo lēmumu Dienas Biznesam komentē Māris Gavars, Hyundai korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā.

Kā rakstīts, PV valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam, informē uzņēmums.

Jāatgādina, ka jūlija sākumā Pasažieru vilciena izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG. Dienvidkorejas uzņēmuma Hyundai Rotem Company iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.

Māris Gavars, Hyundai korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā, Dienas Biznesam komentē PV lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkumu:

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciens velk uz sarunu procedūru ar ražotājiem jaunu vilcienu iegādei; nav izslēgta pašreizējo modernizācija

Līdz ar elektrovilcienu ilgtermiņa nomas iepirkuma procedūras pārtraukšanu jaunā valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) valde šobrīd cenšas tikt skaidrībā par tālāko rīcību: rīkot jaunu konkursu vai sarunu procedūru, liekot uzsvaru uz jauna ritošā sastāva iegādi. Taču pastāv iespēja vēl ilgu laiku braukt arī ar vecajiem vilcieniem, tos modernizējot, kā jau tiek darīts dīzeļvilcienu gadījumā, pieļauj eksperti.

Vēl braucami

«Tas ir izdarāms,» par iespēju modernizēt esošos elektrovilcienus saka motorvagonu ritošā sastāva remonta un tehniskās apkalpošanas uzņēmuma VRC Zasulauks (51% akciju pieder PV un 49% – a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR)) tehniskais direktors Aleksandrs Vasiļjevs. Pēc viņa teiktā, šobrīd PV izmanto 1983./84. g. un 1988./89. g. RVR ražotos vilcienus, kuriem var veikt vai nu t.s. vidējo vai galveno kapitālo remontu. Pirmajā gadījumā ekspluatācijas laiks tiek pagarināts par sešiem, otrajā – par 15 gadiem. Viņš pieļauj, ka esošo vilcienu tālāka ekspluatācija varētu arī nebūt dārgāka par jaunu izmantošanu, ņemot vērā apkalpošanas izmaksas. Tā kā ražotāji cenšoties ar to pelnīt, tad īpaši dārgi izmaksā dažādu bojājumu novēršana. Piemēram, šobrīd kabīnes bojājuma gadījumā pēc sadursmes ar kādu dzīvnieku metāla daļas tiek noņemtas, taisnotas utt., bet ir ārvalstu ražotāji, kas paredz, ka šāda bojājuma gadījumā jāmaina visa kabīne, kam ir pavisam citas izmaksas. Ņemot vērā vilcienu tagadējo aizpildījumu, A. Vasiļjevs pieļauj, ka varētu iztikt arī ar esošā ritošā sastāva modernizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - IUB aizliedz Pasažieru vilcienam slēgt līgumu ar Talgo par elektrovilcienu piegādi

LETA, 28.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis AS «Pasažieru vilciens» slēgt iepirkuma līgumu ar Spānijas uzņēmumu «Patentes Talgo S.L.», («Talgo») par elektrovilcienu piegādi, liecina paziņojums IUB mājaslapā.

IUB lēmums paredz aizliegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam - «Pasažieru vilciens» - slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā «Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība» noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

«Pasažieru vilcienam» uzdots 20 darbadienu laikā novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Birkmanis: Papildu valsts dotācijas Stadler vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas

Nozare.lv, 02.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciena (PV) valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis, šodien tiekoties ar satiksmes ministru Anriju Matīsu (V), pavēstījis, ka papildu valsts dotācijas Stadler vilcienu nomai no valsts nebūs nepieciešamas, skaidro Birkmanis.

Vilcienu noma tikšot finansēta no PV pašu līdzekļiem. Lielākās bažas satiksmes ministram un kapitāldaļu turētājam esot par to, vai darījuma rezultātā uzņēmums nevērsīsies valdībā un neprasīs finansējumu. Atbilde esot - nē, uzsvēra Birkmanis.

Viņš skaidroja, ka jau likumā ir noteikts, ka peļņas norma uzņēmumam ir ap 3%, un, noslēdzot nomas līgumu, izdevumus kompensē valsts pasūtījuma līguma ietvaros līdz 2031.gadam. Pirmie vilcieni būšot pēc pusotra gada, un tas nozīmējot, ka pasūtījuma līgums būs spēkā nomas līguma laika periodu.

Esam izrēķinājuši, ka 15 gadu nomas līguma laikā ietaupīsim 37 miljonus eiro, salīdzinot ar situāciju, kas ir pašreiz. Nomas darījums dod ekonomiju. Tā ir nodokļu maksātāja nauda, kas tiek ietaupīta. Nebūs nepieciešamas papildu valsts dotācijas, skaidroja Birkmanis. Esot vienošanās, ka kapitāldaļu turētāja paraksts būs, kad būs saskaņots viss finansējuma plāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vēl aizvien nav skaidrības – būs vai nebūs jaunie vilcieni

Egons Mudulis, 03.09.2014

Nav skaidrs, kad īsti, par kādu naudu un kādā apjomā Pasažieru vilciens aizstās novecojušos elektrovilcienus. Konkrētas atbildes nav ne uzņēmumā, ne Satiksmes ministrijā

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī līdz augusta beigām solīja viest skaidrību par jaunajiem vilcieniem, vēl aizvien nav izlemts par iepirkuma veidu un apjomu

«Saukt konkrētus datumus, kad Latvijā varētu parādīties pirmie jaunie elektrovilcieni, šobrīd vēl negribētu,» DB saka valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns. Iepriekš gan satiksmes ministrs Anrijs Matīss izteicās, ka no A. Lubāna vadītās valdes līdz augusta beigām sagaida ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā – līdz 2016. gadam. Taču to, ka jautājums PV finansiālo u.c. problēmu dēļ nevirzās tik raiti, kā cerēts, apliecina arī A. Matīsa lakoniskais komentārs par jaunu elektrovilvilcienu iegādes procesu: «Pasažieru vilciena valde strādā.» Jau vēstīts, ka pēc satiksmes ministra Aivja Roņa aicinātā Arta Birkmaņa vadītās valdes atkāpšanās, tika iecelta jauna – SM Autosatiksmes departamenta direktora A. Lubāna vadībā – kas nolēma pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilstot uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām. Vecā valde par uzvarētāju bija pasludinājusi šveiciešu Stadler Bussnang AG, bet dienvidkorejiešu Hyundai Rotem Company iesniegto piedāvājumu – kas bija desmitiem miljonu eiro lētāks nekā Stadler – noraidījusi kā neatbilstošu iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Satiksmes ministrs atlaiž Pasažieru vilciena valdi

NOZARE.LV, 07.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Akcionāru sapulce lems par Pasažieru vilciena (PV) valdes nomaiņu, medijiem brīfingā par jauno elektrovilcienu nomu paziņoja satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

(Papildināta visa ziņa.)

PV kapitāldaļu turētājs Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands gan norādīja, ka vēl ir iespēja, ka valde pati varētu pieņemt lēmumu atkāpties, ņemot vērā, ka kapitāldaļu turētāju un satiksmes ministru nav apmierinājis iesniegtais jauno vilcienu nomas iepirkuma finansējuma piedāvājums. Pretējā gadījumā cita varianta neesot, kā sasaukt sapulci. Jaunajai valdei, kuru plānots iecelt operatīvi un veidot to no nozares profesionāļiem, ātri nākšoties izvērtēt Satiksmes ministrijai iesniegtos aprēķinus. Ekspolitiķu valdē nebūšot. Vairāki pretendenti jau esot uzrunāti.

Matīss žurnālistiem skaidroja, ka pašreizējā PV valde netiek galā ar uzdevumiem, kas tai izvirzīti, tāpat neesot pārliecības, ka uzņēmums varēs finansēt vilcienu nomu, neprasot papildu līdzekļus no valsts budžeta, turklāt arī noteiktā uzvarētāja Stadler piedāvājums esot krietni dārgāks nekā Igaunijā. Vairāki nomas finansējuma skaitļi esot balstīti uz pieņēmumiem un interpretāciju. Neesot neviena dokumenta, kas apliecinātu, ka būs pieejams nepieciešamais finansējums. Patlaban PV joprojām pieprasot par infrastruktūru 14 miljoni šogad un 16 miljoni eiro nākamgad, kaut gan šāda nauda nav paredzēta budžetā. Šogad valsts dotācija esot 32 miljoni eiro, un ar to esot jāiztiek. Vienlaikus tika norādīts, ka nav nopietni, ka PV vēl jūlijā nav apstiprināts budžets. Pie šādas finanšu neskaidrības iepirkumu nevarot atļauties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Stadler Minsk atver ražotni Baltkrievijā

Žanete Hāka, 21.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices un Baltkrievijas kopuzņēmums Stadler Minsk (SM) atvēris rūpnīcu Baltkrievijā, Fanipolē, ziņo Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka.

Rūpnīcā tiks ražoti vilcieni un sagataves tramvaju un trolejbusu ražošanai.

Šveices kompānija par Baltkrievijas investoru kļuva 2007. gadā.

ERAB ražotnes būvniecībai piešķīrusi finansējumu 26 miljonu eiro vērtībā. Kopējās ražotnes būvniecības izmaksas ir 73 miljoni eiro.

Laikraksts Dienas Bizness jau iepriekš rakstīja, ka Šveices un Baltkrievijas kopuzņēmuma Stadler Minsk (SM) rūpnīcā jau izgatavo divstāvu pasažieru vilcienus Maskavas dzelzceļa operatoram Aeroexpress (savieno pilsētas centru ar trim starptautiskajām lidostām). Pēc kompleksas pārbaudes un sertifikācijas Krievijā pirmo vilcienu plānots nodot ekspluatācijā 2015. gada jūnijā, bet pēdējo – gadu vēlāk.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Intervija: Rīgas vagonbūves rūpnīca iekaro NVS valstu tirgus

Egons Mudulis, 22.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernizē elektrovilcienus Azerbaidžānai; ražos tramvajus Ufai

Līdztekus dīzeļvilcienu modernizācijai VAS Pasažieru vilciens (PV) vajadzībām AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) iesaistījusies arī citos projektos, par kuriem intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

Cik tālu pavirzījies RVR iecerētais – jauns vilciena modelis, zemās grīdas tramvajs – gada laikā kopš DB intervijas ar RVR 100% akciju īpašnieka SIA East-West Industrial Group valdes locekli Eduardu Bozi?

Ja skatāmies laika periodu nedaudz vairāk par gadu, ir realizēti jaunbūves projekti, piemēram, šaursliežu vilciens (Novij Afon alu tramvajs) vienā eksemplārā, un garantijas laikā nav bijušas nevienas reklamācijas. Protams, pamatlieta, pie kā strādājam, ir dažādi modernizācijas projekti. Viens no pēdējiem ir Azerbaidžānas dzelzceļam domātie pieci četrvagonu elektrovilcieni. Trīs vilcieni jau atrodas Baku, tuvākajā laikā tiks nosūtīti arī pārējie. Izaicinājums bija piegādāt pirmo vilcienu līdz Eiropas spēļu sākumam. Šī gada sākumā vienojāmies ar klientu, un pirmie divi sastāvi tika piegādāti jūnija pirmajās dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Papildināta - Kaitīgo izmešu falsificēšanas lietā aizturēts Audi vadītājs

LETA/DPA, 18.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vācijas autobūves koncerna «Volkswagen» struktūrvienības «Audi» vadītājs Ruperts Štadlers aizturēts krimināllietā par dīzeļautomašīnu dzinēju kaitīgo izmešu rādītāju falsificēšanu, pirmdien paziņoja prokuratūra.

Tās paziņojumā norādīts, ka Štadlera aizturēšana ir saistīta ar pierādījumu viltošanu. Tāpat prokuratūra vēsta, ka «Audi» vadītāja arests tiek pamatots ar iespējamu pierādījumu slēpšanu.

Arī uzņēmums apstiprinājis informāciju par Štadlera aizturēšanu, taču sīkākus komentārus šobrīd nesniedz.

11.jūnijā Štadlera un vēl viena šajā lietā aizdomās turamā mājās tika veikta kratīšana. Pagājušajā nedēļā Minhenes prokuratūra paziņoja, ka kopš 30.maija Štadlers un vēl viens pašreizējās valdes loceklis tiek uzskatīti par aizdomās turamajiem.

«Volkswagen» 2015.gada septembrī izraisīja globālu skandālu, kad uzņēmums atzina, ka pasaulē līdz pat 11 miljoniem automašīnu aprīkoti ar dīzeļdzinējiem, kam uzstādīta kaitīgo izmešu rādītāju falsificēšanas programmatūra.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

AS Pasažieru vilciens jaunā valde pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilst uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām, informē uzņēmuma pārstāvji.

Valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā – līdz 2016. gadam.

Uzņēmuma jaunā valde divu nedēļu laikā kopš savas darbības sākuma ir pārskatījusi un apstiprinājusi AS Pasažieru vilciens iepriekšējā finanšu gada pārskatu. Iesniegšanai akcionāram sagatavoti arī 2014.gada budžeta grozījumi, kuros atrasta iespēja optimizēt resursus un samazināt zaudējumus par vismaz 5 miljoniem eiro.

AS Pasažieru vilciens valde panākusi principiālu vienošanos ar VAS Latvijas dzelzceļu par infrastruktūras pamatpakalpojumu maksājumu kārtību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

PV: Jauno vilcienu iepirkumu joprojām vērtē SM un FM; bankas ieinteresētas finansēšanā

LETA, 13.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ņemot vērā, ka uzņēmuma Pasažieru vilciens jauno elektrovilcienu vērienīgo iepirkumu joprojām izvērtē Finanšu ministrija (FM) un Satiksmes ministrija (SM), patlaban tas ir starpposmā starp pirmo un otro kārtu, skaidroja Pasažieru vilciena vadītājs Andris Lubāns.

Viņš uzsver, ka projekts ir apjomīgs un komplicēts, kas var atstāt ietekmi ne tikai uz uzņēmumu, bet arī uz valsts budžetu un iespējamām ilgtermiņa saistībām. Līdz ar to izvērtēšanas process joprojām turpinās.

Attiecībā uz jauno vilcienu finansēšanu esot liela interese ne tikai no vietējām komercbankām, bet arī no institucionālajām bankām. Patlaban esot Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un no Ziemeļu investīciju bankas kredītu komisiju lēmumi, ka tās ir gatavas finansēt projektu. Tas gan notikšot, bankām piedaloties iepirkuma procedūrā. Bankas finansējot un tad sekojot līdzi, vai process notiek atbilstoši to vadlīnijām. «Tātad finansējums visa projekta apmērā ir pieejams, un, ja būs otrā kārta, tad arī realizēsim šī finansējuma iespējas,» skaidroja Lubāns.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Vilcienu iepirkums kā piemineklis bezatbildībai

Egons Mudulis, DB žurnālists, 07.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nespēja vairāku gadu garumā iegādāties tik ļoti nepieciešamos jaunos vilcienus uzskatāmi demonstrē visas negatīvās sekas, pie kādām beigu beigās noved politiķu vēlme neaizskart kolēģu intereses

Iespējams, Latvijā vēl ir kāds, kurš, uzzinājis valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) iepirkumu komisijas lēmumu atzītšveiciešu Stadler par uzvarētāju jaunu elektrovilcienu iepirkumā, nopriecājās, ka drīz tiksim pie komfortabliem vilcieniem. Taču tiem, kas seko līdzi vilcienu sāgai, būs kaudze svarīgu argumentu, lai šo prieku pamatīgi samaitātu.

Kā vienu no iemesliem minot dienvidkorejiešu Hyundai Rotem vilcienu tehniskās ķibeles Ukrainā, PV to diskvalificēja, izvēloties desmitiem miljonu eiro dārgāko šveiciešu piedāvājumu. Par to, kur PV grasās ņemt naudu tādam pirkumam, uzņēmuma valdes priekšsēdētājam Artim Birkmanim vēl jāpārliecina Satiksmes ministrija. Arī sabiedrībai viņš ir parādā skaidrojumu, lai tā nedomātu, ka uzvarētājs bija zināms vēl pirms konkursa. Turpretī tas, par ko ir skaidrība, nekādu optimismu nevairo. Hyundai, visticamāk, ar rezultātu nesamierināsies, tādēļ nav izslēgtas tiesvedības. Juridiskās cīņas nav beigušās iepriekšējā neveiksmīgajā vilcienu iepirkumā, kur par uzvarētāju tika atzīts spāņu Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). Spāņi aizvien uzskata, ka 2012. gadā ar PV slēgtais un vēlāk PV lauztais līgums ir spēkā, un draud Latvijai ar investīciju strīdu. Diezin vai PV vadībai ir atbilde uz jautājumu, ko tā darīs, ja tiks noslēgts līgums ar Stadler, bet vēlāk tiesvedību rezultātā nāktos pirkt vilcienus arī no CAF.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Grigulis: Ir pārliecība, ka šajā reizē jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkums izdosies

LETA, 02.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ir pārliecība, ka šajā reizē jauno pasažieru vilcienu sastāvu iepirkums izdosies, lai jau pēc diviem gadiem varētu saņemt pirmos vilcienus, intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam Rīta panorāma sacīja AS Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Atbilstoši pašreizējam plānam pirmajam no 32 vilcienu sastāvam jābūt piegādātam 2020.gada beigās, bet pēdējam - 2023.gada beigās.

Nepieciešamās summas Grigulis atturējās publiski nosaukt, paužot cerību, ka finanšu piedāvājumi būšot mazāki nekā uzņēmums plāno.

Intervijā Latvijas Radio PV vadītājs norādīja, ka, izvērtējot finanšu piedāvājumus, tiks ņemtas vērā izmaksas visā vilcienu dzīves ciklā - 35 gados.

Vilcienu iegādē pamatā izmantos aizņemtus līdzekļus, «Rīta panorāmai» sacīja Grigulis.

Pārliecību par šī iepirkuma izdošanos Grigulim radot tas, ka ir rūpīgi veikti priekšdarbi. Kā norādīja PV vadītājs, lai arī sarunu procedūra bijusi smaga un sarežģīta, ja sākotnēji tiek definētas skaidras prasības, vilcienus izdosies iegādāties.

Komentāri

Pievienot komentāru