Eksperti

Tirdzniecības centrs ir sabiedrības mikropasaule – laiks pārdefinēt nozares fokusu

Dina Bunce, t/c “ Domina Shopping” direktore,28.05.2025

Jaunākais izdevums

Tirdzniecības centru nozare ir veiksmīgi atkopusies no pandēmijas sekām, tāpēc pienācis laiks tai piešķirt jaunu elpu. Un, lai gan daudzi runā par multifunkcionalitāti kā par nākotnes trendu, tomēr patiesībā – multifunkcionalitāte tirdzniecības centros vienmēr ir bijusi to pamatbūtība.

Proti - lielveikali nekad nav bijuši “viena segmenta” vietas. Tie ir bijuši un joprojām ir telpas, kur līdzās modei sastopama izklaide, pakalpojumi un, jā, arī sociālā atbildība. Tāpēc šodien tirdzniecības centri nav vienkārši iepirkšanās galamērķi – tie kļūst par sabiedrības mikropasaulēm, kurām jāspēj atbildēt uz dažādu sociālu grupu vajadzībām un sniegt jēgpilnu, daudzdimensionālu pieredzi.

Multifunkcionalitāte nav inovācija – tā ir nozares kodols

Mode, izklaide un pakalpojumi – šī struktūra nav tikai statistiska attiecība (40:30:30), tā ir sistēma, kas veido apmeklētāju plūsmas un iepirkšanās pieredzi. Tas, kā šo sistēmu pielāgojam konkrētai videi, ir mūsu profesionālais izaicinājums. Un, ja šodien multifunkcionalitāte tiek pasniegta kā jaunatklājums, iespējams, ir īstais brīdis atskatīties uz nozares pieredzi un mācīties no tās – kopā.

Jāmaina fokuss – no veikalu sarakstiem uz sabiedrisko funkciju

Mēs, nozares pārstāvji, pārāk bieži un ar lepnumu koncentrējamies uz to, kādi jauni veikali tiks atvērti centrā, kuri esošie tiks renovēti, kādi koncepti un inovācijas tiks ieviestas. Tas, protams, ir būtiski, bet reizē tas ir arī kā runāt par motora detaļām, nepaskaidrojot, kurp šī automašīna ved. Mūsdienīgam tirdzniecības centram ar to vien vairs nepietiek. Tam jābūt vietai, kas sniedz pievienoto vērtību ne vien uzņēmējdarbībai, bet arī plašākām sabiedrības grupām – ģimenēm ar bērniem, senioriem, jauniešiem, kultūras baudītājiem, sportot gribētājiem un ikvienam pilsoniski aktīvam cilvēkam. Citiem vārdiem sakot - tirdzniecības centru funkcijai ir jākļūst daudzslāņainākai, dziļākai un jēgpilnākai.

Tieši šādu pieeju praksē iemieso “Domina Shopping” – spilgts piemērs tam, kā tirdzniecības centrs var kļūt par vietu, kur satiekas bizness, kultūra un sabiedrība. Ar vairāk nekā 117 000 m² platību mūsu centrs kalpo kā platforma ne tikai lieliem vai starptautiskiem zīmoliem, bet arī Latvijas maziem uzņēmumiem, piemēram, kafejnīcai “Umami Wok’n’Roll”, tehnoloģiju veikaliem “Hottt” un “AIOO”, aksesuāru veikalam “Loon”, kā arī sociālām organizācijām, kā “Junior Achievement Latvia” rīkotajam skolēnu mācību uzņēmumu projektam “Cits Bazārs”, ļaujot tiem sasniegt plašāku auditoriju. Vienlaikus Domina īsteno sociālas iniciatīvas, kas balstītas dažādu sabiedrības grupu vērtībās – no semināru cikla “Gaidību 4diena” topošajiem vecākiem un labdarības tirdziņiem līdz bezmaksas stilistu konsultācijām un pasākumiem ģimenēm. Mēs ļoti cenšamies sabiedrību uzrunāt daudzveidīgi un iekļaujoši.

Kas nosaka centra ilgtspēju?

Attiecības ar nomniekiem. Tās ir pamats. Ne tikai nomas līguma parakstīšanas brīdī, bet arī ikdienā – cilvēcīgi, uzticami, ilgtermiņā. Tas ir princips, kas Dominā darbojas jau gadiem, un to implementēju kā pozitīvu piemēru arī Lietuvā, vadot t/c “Saules Miestas”, Šauļos.

Ilgtspēja – darbi, ne vārdi. Mūsdienās ar “zaļo domāšanu” vairs nevienu nepārsteigsi, taču tās ignorēšana būtu nopietns risks – gan videi, gan biznesam. Tāpēc Domina mērķtiecīgi iet līdzi tirgus prasībām, virzoties pretī BREEAM sertifikācijai kā loģiskam turpinājumam mūsu ilgtspējas stratēģijai. To darām nevis tāpēc, ka no mums to sagaida nomnieki, bet tāpēc, ka uzskatām – ilgtspēja ir mūsdienīga biznesa norma tās absolūtā izpratnē. Tajā pat laikā redzam, ka arī starptautiskie zīmoli arvien biežāk savās ESG stratēģijās paredz prasību atrasties tikai tādos tirdzniecības centros, kas atbilst ilgtspējības standartiem.

E-komercijas līdzpastāvēšana. Tie, kuri vēl joprojām tic, ka e-veikali “apēdīs” fiziskos, nav sekojuši pēcpandēmijas datiem. Klātienes iepirkšanās piedzīvo renesansi, kas, protams, mani ļoti iepriecina – jo cilvēciska pieredze, autentiskas emocijas un personīga apkalpošana ir neaizstājamas.

Tirdzniecības centrs – sabiedrības trešā telpa jeb mikropasaule

Starptautiskajā praksē tirdzniecības centrus sauc par “third space” – pēc mājām un darba tieši lielveikali ir trešā vieta, kur cilvēki pavada laiku. Tur viņi ne tikai pērk drēbes un apavus, bet arī ēd, sporto, saņem pakalpojumus, izklaidējas. Turpat šobrīd ir iespēja cilvēkiem izpildīt arī savu pilsonisko pienākumu – piedalīties vēlēšanās. Tostarp tādu iespēju nodrošina arī Domina jau daudzu gadu garumā, un tā būs arī gaidāmajās pašvadlību vēlēšanās – pie mums iecirknis Nr. 113. vēlētējus gaidīs no 2. līdz 7. jūnijam ieskaitot!

Tāpēc, raugoties nākotnē, es ticu, ka tirdzniecības centriem un citiem lieliem objektiem – kā arī pilsētvidei kopumā – vajadzētu saplūst vēl ciešāk. Līdzīgi kā daudzviet Eiropā un pasaulē, arī Latvijā būtu pienācis laiks attīstīt kvartālus, kur tirdzniecības centrs ir daļa no plašākas publiskās infrastruktūras – līdzās koncertzālēm, sporta arēnām, izstāžu centriem un lielām “food court” zonām. Tas veidotu patiesi daudzfunkcionālu, pilsētvidē integrētu vidi, kur ikdienas praktiskās vajadzības saplūst ar kultūru, sportu, izklaidi un kopienas pieredzi.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā nedēļas nogalē, 8. martā, tirdzniecības centrā “Domina Shopping” norisināsies ikgadējais izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras kopīgi rīkotais pavasara skolēnu mācību uzņēmumu pasākums CITS BAZĀRS, kur ar pašu radītiem produktiem tirgosies 270 labākie Latvijas skolēnu mācību uzņēmumi.

Rokassprādze ar iebūvētu lādētāju, filca ziepes no dabīgas vilnas roku kopšanai un UV starojuma apavu žāvētājs ir tikai daži no produktiem, ko līdzās skaistumkopšanas, interjera, pārtikas, rotaļlietu un tehnoloģiju precēm varēs atrast Citā Bazārā.

“Šogad jauniešu interese ir lielāka, nekā spējam uzņemt Citā Bazārā – saņēmām 450 pieteikumus, bet tirdzniecības centrā “Domina Shopping” būs sastopami 270 skolēnu mācību uzņēmumi. Tas apliecina, ka jaunieši ir gatavi izmēģināt savus spēkus un piedāvāt savus izstrādājumus reālā biznesa vidē – tirdzniecības centrā. Tikpat svarīgi viņiem ir arī atrast atsaucīgus pircējus, ar kuriem sarunās var attīstīt komunikācijas un pārdošanas prasmes, gūstot vērtīgu pieredzi turpmākajai uzņēmējdarbībai. Tāpēc sestdien ikviens ir aicināts apmeklēt pasākumu un atbalstīt jaunos uzņēmējus,” saka izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” vadītājs Jānis Krievāns.

Mazumtirdzniecība

Domina Shopping trīs mēnešos atvērti 12 veikali

Db.lv,04.04.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centrs “Domina Shopping” 2025. gadu sācis īpaši aktīvi – pirmajā ceturksnī (janvārī, februārī un martā) apmeklētājiem durvis vēruši kopumā 12 jauni, pārveidoti vai uzlabotās lokācijās pārcelti veikali.

Šis pēdējo piecu gadu laikā ir lielākais veikalu atvēršanas apjoms tik īsā – trīs mēnešu – periodā, kas vienlaikus iezīmē pozitīvu impulsu arī visai tirdzniecības centru nozarei. Kopējās investīcijas no “Domina Shopping” un nomnieku puses ir virs 400 tūkstošiem eiro.

Dina Bunce, "Domina Shopping" direktore, norāda: “Nereti pirmais ceturksnis mazumtirdzniecībā tiek uzskatīts par salīdzinoši mierīgu, taču ne mūsu gadījumā. Mums šis periods ir bijis īpaši rosīgs – esam atvēruši 12 jaunus un konceptuāli atjaunotus veikalus. Un tas ir tikai gada sākums. Novērtējam mūsu nomnieku ieguldījumus un uzticēšanos “Domina Shopping” komandai un šai lokācijai kā perspektīvai biznesa attīstības vietai”.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centrs “Domina Shopping” ir vienojies ar savu ilggadējo nomnieku – sporta klubu tīklu “MyFitness” – par jauna, divreiz plašāka un konceptuāli daudzpusīgāka sporta kluba izveidi, kurā būs arī “MyFitness” Latvijas tīklā vienīgā SPA zona.

Kopējās abu partneru plānotās investīcijas šajā attīstības projektā pārsniegs 2 miljonus eiro un iecerēts, klubs apmeklētājiem durvis vērs rudenī.

“Sporta un labsajūtas pakalpojumiem ir arvien būtiskāka nozīme tirdzniecības centru dzīvē. Mēs aktīvi attīstām šo segmentu, lai piedāvātu apmeklētājiem plašāku pakalpojumu klāstu, kas motivē aktīvam dzīvesveidam,” saka Dina Bunce, t/c “Domina Shopping” direktore.

Jaunais sporta klubs “MyFitness Domina” tiks izveidots jaunā lokācijā, tā kopējā platība sasniegs gandrīz 2300 kvadrātmetru, kas ir par 58% vairāk nekā pašreizējam “MyFitness” klubam, un ļaus būtiski palielināt sportot gribētāju kapacitāti, paplašināt gan nodarbību, gan treniņu, gan atpūtas iespēju piedāvājumu.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 7. decembrī, tirdzniecības centrā “Domina Shopping” notiks ikgadējais izglītības organizācijas “Junior Achievement Latvia” un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotais Latvijas skolēnu mācību uzņēmumu Ziemassvētku gadatirgus “Cits Bazārs”.

Tajā pašu radītas preces un oriģinālas Ziemassvētku dāvanas apmeklētājiem piedāvās 270 skolēnu mācību uzņēmumu no visas Latvijas.

Pasākuma laikā pircēji varēs iegādāties praktiskas un tradicionālas preces kā, piemēram, rotaslietas, rotaļlietas, galda spēles, pašu gatavotus pārtikas produktus, sveces, koka izstrādājumus un citus oriģinālus suvenīrus. Vienlaikus apmeklētājiem būs iespēja iepazīties arī ar unikāliem un inovatīviem skolēnu radītiem produktiem, piemēram, īpaši izstrādātu sildītāju ātrai slapju apavu žāvēšanai, lādētāju, kas viedierīces uzlādē ar saules enerģiju, un iekārtu, kas palīdz ātri stenografēt tekstu latviešu valodā.

Šie un daudzi citi radoši risinājumi atspoguļo skolēnu spēju domāt inovatīvi un radīt praktiskus, ilgtspējīgus risinājumus mūsdienu vajadzībām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirdzniecības centrs “Domina Shopping” 2024. gadā uzrādījis stabilus izaugsmes rādītājus. Tostarp tā apgrozījums pērn ir palielinājies par +5,4%, sasniedzot gandrīz 90 miljonus eiro, informē uzņēmums.

Ievērojams apgrozījuma kāpums sasniegts arī tādās nozīmīgās veikalu grupās kā apģērbs, pakalpojumi, tehnoloģijas, skaistumkopšana un restorāni.

Vērtējot citus tirdzniecības centram nozīmīgos parametrus, izceļama arī “Domina Shopping” apmeklētāju plūsma un čeku skaits – abi rādītāji pērn saglabājās 2023. gada līmenī. Pieaugošās konkurences un ekonomiskās stagnācijas apstākļos šādi rezultāti vērtējami kā labi, jo norāda uz stabilu patērētāju interesi par tirdzniecības centru un tā piedāvājumu.

Pateicoties daudzveidīgām mārketinga aktivitātēm un vairāk nekā 10 jaunu un pēc jauniem konceptiem pārveidotu veikalu atvēršanai ar pusmiljonu eiro lielām investīcijām no tirdzniecības centra un nomnieku pusēm, 2024. gadā palielinājies apgrozījums arī teju visās “Domina Shopping” veikalu grupās. Bet īpaši veiksmīgu izaugsmi piedzīvoja: